استيلى: دنيزلى كمتر از يك ميليون دلار نگرفته!


    
    
    
    ايسنا- حميد استيلى، بازيكن باسابقه فوتبال كه گل به ياد ماندنى او در جام جهانى ۹۸ فرانسه خاطرات شيرينى را در اذهان عمومى نقش بسته است و مربى پيشين پرسپوليس حرف هاى زيادى از فوتبال ايران براى گفتن دارد. او ديروز به ايسنا رفت و درباره مسائل روز و شرايط آينده فوتبال ايران سخن گفت.
    استيلى تأكيد داشت كه نمى خواهد براى تيم محبوبش حاشيه اى ايجاد شود اما درد دل هاى شنيدنى او از روزهاى مربيگرى اش با آرى هان و دنيزلى جذاب و شنيدنى است.
    
    آرى هان مربى خوبى بود. توانست خود را به خوبى با شرايط فوتبال ايران وفق دهد. او مى توانست به فوتبال پرسپوليس و ايران شخصيت دهد. او باعث كسب نتايج خوبى در پرسپوليس شد. اگر ادامه حضورش در پرسپوليس ممكن بود، مى توانستيم بهتر از آنچه كه عمل كرديم نتيجه بگيريم، بايد از آرى هان بيشتر استفاده مى شد.
    
    نمى دانم بر اساس چه اتفاقى آرى هان با پرسپوليس قطع رابطه كرد. يك روز قبل از اين اتفاق، در نشست ۳ نفره اى با انصارى فرد همه چيز به طور عادى دنبال مى شد. حتى در مورد شرايط تيم نيز صحبت هايى انجام شد اما نمى دانم صبح روز بعد چه اتفاقى افتاد كه از طرف باشگاه اعلام شد آرى هان سرمربى تيم نيست.

    
    آرى هان و دنيزلى هر كدام شيوه هاى خودشان را براى مربيگرى دارند، روش هاى آنها كاملاً با هم متفاوت بود. نبايد غرض ورزانه قضاوت كرد چرا كه معتقدم پس از رفتن آرى هان پرسپوليس تا هفته هشتم ليگ نتايج خوبى گرفت و امتيازات خوبى جمع كرد، پس از آرى هان نيز بازيكنان خوبى جذب كرديم. نيكبخت واحدى كه با انگيزه اى دوچندان وارد پرسپوليس شد، بادامكى كه ليدر تيم ابومسلم بود و آشوبى كه تأثير فراوانى در شرايط تيم گذاشت. اين ۳ بازيكن با ساير بازيكنانى كه جذب كرديم، تيم قوى را تشكيل دادند اما اين قدرت و اقتدار تا هفته هشتم ادامه نداشت چرا كه بعد از بازى با مس كرمان تيم دچار تحليل و ركود شد.
    
    عدم كسب پيروزى در تمام ديدارهاى اين فصل عوامل مختلفى داشت. آسيب ديدگى بازيكنان و تغيير شيوه تمرينات تيم از مهمترين عوامل بود، متأسفانه پرسپوليس بعد از رفتن آرى هان نتوانست با شيوه تمرينات جديد آمادگى خود را به دست آورد و بازسازى شود و در نتيجه شرايط غيرقابل پيش بينى در تيم ايجاد شد. استيلى به اتفاقات و درگيرى هاى برخى از بازيكنان پيش از ديدار فينال جام حذفى اشاره كرد و گفت: سيدعباسى در تمرينات پيش از عزيمت به اصفهان براى انجام بازى برگشت جام حذفى مى گفت، تيم چرا پنالتى تمرين نمى كند. اين يك خواسته معقول و منطقى بود كه مى توانست اعتماد به نفس به بازيكنان بدهد اما دنيزلى اين گونه نخواست و اعتقادى به تمرين ضربات پنالتى نداشت. در نهايت نيز از همانجا ضربه خورديم حتى در جريان زدن پنالتى ها نيز اشتباهات فاحشى رخ داد و به دليل شرايط موجود درگيرى بين بازيكنان ايجاد شد، نمى دانم چرا دنيزلى در آن شرايط نخواست از بازيكنان خارجى تيم كه از استرس كمتر و شرايط روحى بهترى برخوردار بودند، استفاده كند. در نهايت نيز نوع چيدمان بازيكنان براى زدن ضربات پنالتى سرنوشت قهرمان را رقم زد.
    
    در زمان آرى هان به دليل اعتمادى كه بين اعضاى كادر فنى وجود داشت، هماهنگ عمل مى كرديم اما در زمان دنيزلى اختلافات بيشتر شد و كادر فنى نيز با بى اعتمادى به يكديگر برنامه هاى تيم را دنبال مى كردند. نمونه بارز اين بى اعتمادى زمان قبل از حضور در زمين براى تمرين بود. وى اصرار داشت بايد در اتاقى جداگانه، اقدام به آماده شدن و تغيير لباس كند. در حالى كه آرى هان چنين اعتقادى نداشت و تحت هر شرايطى سعى مى كرد صميميت حاكم بر كادر فنى را حفظ كند. شايد غرور بيش از اندازه دنيزلى اين شرايط را ايجاد كرده بود.
    
    متأسفانه مربيان خارجى كه به ايران مى آيند با قراردادهاى يكطرفه جذب باشگاه ها مى شوند، به گونه اى كه تمامى هزينه هاى داخلى و سفرهاى خارجى مربى برعهده باشگاه است. حتى حق شارژ آپارتمان اين مربيان را نيز باشگاه پرداخت مى كند. اين مانند معاهده تركمانچاى است. باشگاه بايد مسائل حقوقى را خوب بداند و قراردادهايى ببندد كه به ضرر باشگاه نباشد. استيلى ادعا كرد كه مبلغ قرارداد دنيزلى با پرسپوليس كمتر از يك ميليون دلار نيست.
    
     پس از جدايى از پرسپوليس به دنبال برنامه هاى آموزشى هستم و به احتمال فراوان براى حضور در كلاس مربيگرى به يكى از كشورهاى آلمان، انگليس، بلژيك و ايتاليا خواهم رفت. فعلاً قصد مربيگرى ندارم. مى خواهم تجربه اندوزى كنم. پس از بازگشت از كلاس، آموزشى مربيگرى خواهم كرد.
    
    از اين پس تنها در كنار مربيان بزرگ و نامدار كار خواهم كرد، در غير اين صورت سعى مى كنم به عنوان يك مربى مستقل هدايت يك تيم را بپذيرم.
    
    با پيشنهاد على پروين و كمتر از ۱۰ دقيقه تصميم به خداحافظى از فوتبال گرفتم چرا كه مى دانستم دير يا زود بايد از اين فوتبال خداحافظى كنم، شايد مى توانستم ۲ سال ديگر فوتبال بازى كنم اما بالاخره بايد از فوتبال خداحافظى مى كردم.
    هيچ گاه حسرت نخوردم و معتقدم كه تصميم خوبى گرفتم.
    
    از فوتبال به خيلى جاها رسيده ام و در كنار دوستان و خانواده خوب از تمام شرايط موجود راضى هستم. اگر مجدداً به گذشته بازگردم همين راه را در پيش خواهم گرفت چرا كه به رغم از دست دادن پدرم در سن ۵ سالگى و تجربيات سخت زندگى به يارى خدا راه موفقى را پيمودم.
    شايد مى توانستم در كشورهاى اروپايى هم تجربه بازى داشته باشم اما تقدير اين گونه نبود.
    
    از بچگى آرزو داشتم كه در زمين هاى چمن فوتبال بازى كنم، به دليل نزديكى محل سكونت مان به باشگاه استقلال جنوب هر روز به زمين چمن اين باشگاه مى رفتم و تمرين تيم استقلال را مى ديدم. عكس هاى حجازى، حاجى لو، عسگريان و ساير بازيكنان استقلال هميشه همراه من بود. هرچند پرسپوليسى بودم اما با عشقى كه به فوتبال داشتم اين بازيكنان را دوست داشتم.
    
    استيلى با اشاره به ديدار بازيكنان جام جهانى ۹۸ فرانسه با رهبر معظم انقلاب گفت: آن ديدار يكى از به يادماندنى ترين خاطره هاى دوران فوتبالم است. گلى كه به امريكا زده بودم مرا به اوج آرزوهايم رساند كه رهبر انقلاب نيز از آن گل به نيكى ياد كردند. رهبر معظم انقلاب در جمع بازيكنان تيم ملى فرمودند:« زمانى كه گل استيلى به امريكا را ديدم، با خودم عهد كردم همان جايى كه گل زده را ببوسم« و رهبر پيشانى ام را بوسيدند. اين يكى از زيباترين لحظات دوران فوتبالم بود.
    
    معمولاً مربى تيم ملى در يك كشور هميشه بهترين مربى است. بعد از جام جهانى ۹۸ فرانسه مربيان خارجى متفاوتى در فوتبال ملى ايران فعاليت داشته اند، عملكرد بلاژويچ در ۲۰۰۲ باعث شد تا فوتبال ملى ايران ضربه بخورد، روند رو به رشد ۹۸ تا ۲۰۰۲ به كندى پيش رفت و حتى در ۲۰۰۶ نيز اثرات اين روند كاملاً مشهود بود. برانكو يك مدير بدون مديريت بود. او تعداد محدودى از بازيكنان را در اختيار داشت و از ابتدا تا انتهاى فعاليتش بر حضور همين عده در فوتبال ملى ايران تأكيد داشت. نه كسى اجازه يافت به اين تركيب اضافه شود و نه حاضر شد كسى را از تركيب اصلى كنار بگذارد. سرمايه فوتبال ايران در همين تعداد خلاصه شده بودند و اين باعث شد تا فوتبال ايران ضربه بخورد و انگيزه را از ساير بازيكنان بگيرد.
    
    قلعه نويى با شرايط سخت تيم ملى ايران را تحويل گرفت. تيم شكست خورده اى كه از جام جهانى ناكام برگشته بود و شرايط روحى مناسبى نداشت در حالى تحويل مربى جوان ايرانى داده شد كه به دليل تعطيلى مسابقات ليگ نيز بازيكنان آمادگى لازم براى حضور در تركيب تيم ملى را نداشتند. نتايج قلعه نويى درتيم ملى آن هم در يك مقطع كوتاه بسيار قابل توجه و قابل تقدير است. او توانست به رغم نااميدى هاى فراوان با تيم كره در سئول مساوى كند و اين تيم را در تهران ببرد. بازى با تيم سوريه در دمشق نيز واقعاً قابل تقدير بود. تزريق انگيزه و جمع كردن تيم از خصوصيات بارز قلعه نويى در تيم ملى است.
    
    در ديدار برابر استراليا نقش ويرا چندان تأثيرگذار نبود. شايد باور نكنيد اما در بين دو نيمه آن هم در شرايطى كه تيم براى رسيدن به جام جهانى بايد با استراليا مساوى مى كرد يا اين تيم را شكست مى داد، ويه را در رختكن به بازيكنان گفت كه برويد هر كارى كه مى خواهيد انجام دهيد!

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




تبليغات