صخره‌نوردي بــا چنـگ و دنــدان

چندي است يك جوان 30 ساله سوئيسي توجه اكثر مطبوعات مهم دنيا را به خود جلب كرده است و فعاليتهاي شگفت‌آورش موجب حيرت همگان شده است. اين جوان يك صخره نورد است اما نه يك صخره نورد معمولي، يك صخره نورد خارق‌العاده به نام (اويلي اشتيك) كه پرشيب‌ترين و بلندترين ديواره‌هاي صخره‌اي كوهستان‌هاي دنيا را بدون استفاده از طناب، قلاب، كمربند ايمني وهر گونه وسيله ايمني ديگر، تنها با قدرت ماهيچه‌هايش و در كوتاهترين زمان ممكن بالا مي‌رود. او از ماهيچه‌هاي قوي و نيرومندي برخوردار است. به طوري كه مي‌تواند با يك انگشت خود را روي صخره‌هاي صاف و پرشيب بالا بكشد. با اين حركات خيلي‌ها مشكوك شده‌اند كه او دوپينگ مي‌كند. اما آزمايشها خلاف آن را نشان داد. او روزانه بيشتر از هشت ساعت تمرين صخره نوردي با اين روش دارد و صخره‌هايي با ارتفاع هزار متر را بالا رفته و پايين مي‌آيد. او مي‌گويد: (اين تمرينات ماهيچه‌هاي مرا حسابي قدرتمند كرده است.) اين كار او به قدري حيرت‌آور و وحشتناك است كه حتي نگاه كردن به عكسهاي او در حين بالا رفتن از صخر‌ه‌هاي بلند سبب سرگيجه و وحشت انسان مي‌شود.

 

افتخارات اشتيك

(اويلي اشتيك) از هفده سالگي كار خود را به صورت حرفه‌اي و با اين سبك خاص آغاز نمود. و تاكنون توانسته نه مسير سخت از يازده ديواره سنگي كه در جهان وجود دارد را با اين روش بالا رود. تمامي اين صخره‌ها به صورت عمودي و بسيار پر شيب بوده است. او بدون هيچ وسيله‌ ايمني كه در صورت سقوط او را نجات دهد اين مسيرها را طي كرده است. زماني كه هجده سال سن داشت ديواره شمالي (آيگر) و صخره عمودي (بوناتي) دركوهستان (مونت بلانس) را بالا رفت. درجولاي 2004 دست به يك كار خارق‌العاده زد كه شگفتي همه كوهنوردان معروف دنيا را برانگيخت. صخره‌هاي (آيگر)،(مونش) و (يونگ فقا) را پشت سر هم و طي يك روز بالا رفت در حاليكه به گفته يكي از صخره‌نوردان حرفه‌اي به نام (استفان سيگرليت) تنها براي بالا رفتن از صخره پوشيده از يخ (يونگ فقا25 ) ساعت وقت لازم است.

صعود از صخره 6 هزار متري

او در سال قبل توانست يكي از صخره‌هاي 6 هزار متري جنوب قله (اورست) را با اين روش فتح كند... در ايالت (برن) يك رشته كوه با ديواره‌هاي صخره‌اي كاملا عمودي و خطرناك وجود داردكه (اكس كاليبور) پر شيب‌ترين و خطرناك‌ترين اين ديواره‌هاست و كيلومترها در آسمان سر به فلك كشيده است. بسياري از صخره‌نوردان معروف دنيا بالا رفتن از اين ديواره را جزو برنامه‌ها و اهداف بزرگ خود قرار مي‌دهند و در حقيقت دنياي آمال و آرزوهاي كوهنوردان حرفه‌اي و معروف دنياست. براي اولين بار اين صخره عظيم در سال 1982 به وسيله (كارستن كلوك) آلماني فتح شد. او هنوز هم خاطره آن صعود را در ذهن دارد. او مي‌گويد: انسان وقتي پا در اين مسير مي‌گذارد واقعا كشش نيروي جاذبه زمين را احساس مي‌كند و درك مي‌كند چقدر غلبه بر اين نيرو دشوار است. فتح چنين صخره‌اي واقعا شجاعت و روحيه بالايي مي‌طلبد . او اضافه كرد: (اين صخره از معدود صخره‌هايي است كه تقريبا هيچ جاي دست و پا ندارد و لايه‌هاي يخي كه در بعضي از قسمتهاي اين ديواره وجود دارد بر سختي اين مسير افزوده است. البته (كلوك) با تمام تجهيزات و وسايل ايمني مخصوص صخره‌نوردي،موفق به چنين كاري شد.

تصميم عجيب

(اويلي اشتيك) چندي پيش تصميم عجيب و خطرناكي گرفت كه خشم و انتقاد بسياري از پيشكسوتان صخره‌نوردي معروف دنيا به خصوص (كلوك) را برانگيخت. او مصرانه قصد داشت با صرف‌نظر از همه امكانات با سبك مخصوص خودش بر قله (اكس كاليبور) غلبه كند. دستزدن به چنين كاري يك ريسك بزرگ بود، خيلي از مسئولان اين رشته طي نامه‌ها و ايميل‌هايي از او خواستند كه براي كسب شهرت روش ديگري را انتخاب كند.اما او تصميم خود را گرفته بود و با تمرينات زيادي كه كرده بود به قدرت بدني‌اش اطمينان كامل داشت. او ابتدا پنج بار با تجهيزات ايمني از اين صخره بالا رفت تا كاملا با مسير و سختيهاي آن آشنا شود و بالاخره كار خود را شروع كرد. بدون هيچ وسيله صخره‌نوردي، تنها همراه و همدم بي‌زبان او در اين مسير، يك بطري پودر منيزيم و يك مسواك بود. منيزيم را به كف دستهايش مي‌ماليد تا از عرق كردن دستها و سرخوردن جلوگيري كند و مسواك را هم براي پاك كردن گرد و خاك از روي دستهايش... كوچكترين حركت غلط و انتخاب نادرست جاي دست و پا، مساوي با يك سقوط وحشتناك و مرگبار بود. (اشتيك) مي‌گفت تمام حركات من سنجيده و با فكر و تامل انجام مي‌گرفت فكر كردن در مورد مرگ و سقوط، افكاري است كه در اين مواقع صخره‌نورد را به شدت، عذاب مي‌دهد و اعتماد به نفس او را كم مي‌كند. اما من بر همه اين افكار غلبه كردم و مطمئن قدم در اين راه گذاشتم. تمركز حواس، شرط موفقيت در اين كار است و (اشتيك) سرانجام موفق شد در اوج ناباوري همگان به بزرگترين آرزوي زندگيش دست پيدا كند و مورد تشويق و تمجيد بسياري از مسوولان و پيشكسوتان اين رشته قرار بگيرد. مجله تخصصي كوهنوردي انگليسي (Climb) پس از اين موفقيت (اشتيك) جوان را همراه با (جان كريستوفر لافايلد) فرانسوي و (الكساندر هوبر) آلماني در رده بهترين كوهنوردان اروپا قرار داد. هدف بعدي اشتيك صخره 8 هزار متري (گاشربروم ) در رشته كوههاي (هيماليا) بين پاكستان و چين است، تا به اين ترتيب دفترچه افتخارات و ركوردهاي خود را روز به روز كاملتر كند در واقع به انتها برساند...

منبع: مجله خانواده سبز

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




 
 

ارسال اين صفحه براي دوستانتان

مشخصات شما :
اسم شما: *

ايميل شما: *

مشخصات دوستان شما :
ايميل دوستان شما: *

ايميل دوستان شما 2:

ايميل دوستان شما 3:

 پيغام: (optional)

Created by Tafrihi