حسادت در زندگي مشترك

حسادت، بدگماني، ترس، وهم، ترديد و دو‌دلي بسياري اوقات با عشق همراه مي‌‌شود. اين مسائل عارضه‌هاي رفتاري زن و شوهر هستند كه در اكثر زندگي‌هاي مشترك به وجود مي‌‌آيد.
حسادت مسئله‌اي است كه در اين مقاله به ابعاد آن اشاره مي‌‌كنيم. حسادت گاهي تا مرز ويراني زندگي مشترك پيش مي‌‌رود. گاهي هم لازمه زندگي مي‌‌شود. شايد تعجب كنيد كه بدين ترتيب دو بعد مثبت و منفي حسادت را بيان مي‌‌كنيم.

 

حسادت مانند بسياري ديگر از احساسات انسان حسي است كه براي همگان آشناست و معمولا با چندين احساس ديگر از جمله خشم، تنفر، عشق، رشك، ترس و احساس ناتواني و بي‌‌قدرتي همراه مي‌‌شود. از آنجايي‌ كه هر فردي نمي‌‌تواند بدون موجودات ديگر زندگي كند لذا احساس حسادت نيز برايش اجتناب ناپذير است.

حسادت بعضي مواقع لازمه زندگي زناشويي خواهد شد تا فرد مقابل احساس بيهودگي نكند. البته حسادت در حد اعتدال مي‌‌تواند مفيد واقع شود و آن را غيرت هم مي‌‌نامند. اما اگر از حد و مرز معمول خود بگذرد تلخ مي‌‌شود و مي‌‌تواند خانمان‌سوز و ويران‌گر باشد. اين حسادت را حسادت افراطي مي‌‌نامند كه در مردان بيشتر ديده مي‌‌شود. آيا مي‌‌دانيد گاهي زنان نياز دارند كه مردان عشق خود را با حسادت نشان دهند؟ متقابلا مردان نيز چنين احساسي دارند.
براي مثال مرد از اين كه مورد توجه همسرش قرار مي‌‌گيرد و همسرش به رفتارهاي او حسادت مي‌‌كند و به قولي شكاك است لذت مي‌‌برد. البته اين شك و دو‌دلي بايد از سوي همسر ظاهري باشد.
مي‌‌توان يك نمونه بارز را بيان كرد. يك خانم 25 ساله تعريف مي‌‌كند كه وقتي همسرم با زني خوش سيما در مهماني گرم صحبت مي‌‌شود من يك نگاه خشمگينانه به او مي‌‌اندازم. البته مي‌‌دانم كه همسرم منظور سوء از رفتارش ندارد اما با توجهات من لبخندي به لب مي‌‌زند و احساس مردانگي مي‌‌كند. در همين جا بايد بگوييم كه حسادت اگر از كنترل خارج شود مي‌‌تواند تداوم زندگي مشترك را مختل كند.از سويي ديگر اگر زوجين نسبت به هم بي‌‌تفاوت باشند و به رفتارهاي يكديگر سطحي و گذرا بنگرند احساس سردي در خانواده به وجود مي‌‌آيد.
از طرفي احساس اهميت دادن به يكديگر مي‌‌تواند براي زوجين لذت بخش باشد. بنابراين احساس حسادت نيز يا مي‌‌تواند در لواي غيرت باشد كه به معناي از دست دادن معشوق است و براي معشوق خوشايند است و يا يك احساس حسادت بيمارگونه مدام كه معشوق را آزار خواهد داد.
اگر به بعد مثبت حسادت نگاه كنيم مي‌‌بينيم كه فقدان اين احساس ممكن است زندگي را به تباهي بكشاند و زن و شوهر نسبت به يكديگر بي‌‌تفاوت شوند.
اگر مردي نسبت به همه رفتارهاي همسرش بي‌‌تفاوت باشد و او را به حال خود بگذارد، زن احساس پوچي خواهد كرد و از اين كه شوهرش نسبت به او بي‌‌تفاوت است، سرخورده خواهد شد.گفتني است كه اگر به بعد منفي حسادت بنگريم آن قدر دردناك و آزار دهنده مي‌‌شود كه زندگي مشترك را تهديد خواهد كرد.يك نمونه ديگر مي‌‌تواند موضوع را روشن‌تر سازد. شوهري به يك سفر تجاري رفته است. مرتب از آن شهر به همسرش تلفن مي‌‌زند اما يك روز به دليل مشغله كاري يا اختلال در تلفن موفق به تماس با همسرش نمي‌‌شود. لذا زن نگران شده و ذهنش معطوف افكار منفي مي‌‌شود.زماني كه شوهر بعد از ساعت‌ها قطع ارتباط با همسرش تماس مي‌‌گيرد، آيا درست است زن با پرخاشگري با او به گفتگو بپردازد؟ يا اين كه سعي در يافتن دليل اين قطع ارتباط باشد؟
زن و شوهر بايد بدانند كه پيش قضاوت هاي غلط مي‌‌تواند براي زندگيشان مضر باشد.زوجين بايد تلاش كنند حسادت منفي در زندگي به وجود نيايد. در اين باره نيز راهنمايي‌هايي به شما خواهيم كرد.
ريشه به وجود آمدن بسياري از حسادتها و بدبيني‌ها از سوي خود زن يا شوهر است.
پس زمينه ايجاد حسد را براي فردي كه حسود است به وجود نياوريد. كاري نكنيد يا حرفي به زبان نياوريد كه سبب بروز حسادت در همسرتان شود. براي نمونه از فردي خاص كه هم‌جنس و هم‌رديف همسرتان است تمجيد و تعريف‌هاي مكرر نكنيد. مردان نسبت به باجناق و يا برادر زن خود حساس هستند پس زن نبايد از آنان به طور پياپي تعريف كند و اين حساسيت را در شوهرش مضاعف سازد. زن وظيفه دارد كه از همسرش در برابر جمع تعريف كند و ارزش و مقام او را بالا ببرد.
همچنين زنان نسبت به مادر شوهر و خواهر شوهر خود حساسيت نشان مي‌‌دهند پس شوهر بايد در برابر خانواده خود به همسرش احترام بگذارد به اين ترتيب بسياري از شك‌ها و سو‌ءظن‌ها و نفرت‌ها از بين مي‌‌رود.مي‌‌توان گفت كه حسادت افراطي و بدبيني، بيان تنفر است نه عشق. فضاي يك رابطه هر چه دوستانه‌تر باشد اعتماد به يكديگر نيز بيشتر خواهد بود. فقدان و عدم آگاهي از احساسات فرد مقابل در زندگي هرج و مرج به وجود مي‌‌آورد. اگر زوجين بخواهند احساسات خود را با يكديگر تقسيم كنند بايد در ابتدا همديگر را درك كنند و درصدد زجر دادن يكديگر با بدبيني و سوءظن و حسد بر‌نيايند.اگر در طول زندگي خود متوجه شده‌ايد كه همسرتان دچار حسد و بدبيني بيمارگونه است و رفتار و گفتار ناپسندش نسبت به شما از روي سوءظن مي‌‌باشد نه غيرت، حتما پيش يك مشاور برويد و از او كمك بخواهيد.افرادي كه حسد، شك و بدگماني در دلشان لانه كرده نه تنها خودشان عذاب مي‌‌كشند بلكه طرف مقابل خود را هم مورد اذيت و آزار قرار مي‌‌دهند.مهرورزي همراه با محبت و غيرت و توجه و نيز توانايي در عشق ورزيدن و ايجاد يك رابطه محبت‌آميز با همسر فضاي خانوادگي را خوشايند خواهد كرد.از طرفي ديگر فقدان محبت دو جانبه، عدم گفتگوي سالم و بي‌‌تفاوتي و سوءظن‌هاي بي‌‌جا و ترديد و دودلي موجب جدايي و تنش‌هاي مداوم در خانواده مي‌‌شود. همچنين عشق به بهترين نحو مي‌‌تواند به زندگي گرمي ببخشد. عشقي كه همراه با توجه محبت‌آميز باشد.
در پايان بايد اضافه كرد حسادت وقتي به اين معني باشد كه همسرتان تلاش مي‌‌كند شما را از داشتن حق طبيعي اجتماعي‌تان محروم سازد بدانيد كه خطرناك است. اما زماني‌كه احساس كرديد اين حسادت از روي غيرت و دوست داشتن بيش از حد شماست و لطمه‌اي به روابط اجتماعي و روحيه شما نمي‌‌زند از آن نهراسيد. بدانيد كه نبودن روابط نزديك و صميمانه زناشويي، افزايش سكوت همسر، بي‌‌توجهي او نسبت به شما، دوري كردن و مخالفت‌هاي بي‌ مورد و همچنين سوءظن‌هاي شديد امنيت زندگي مشترك را كم مي‌‌كند. بايد دلايل اين بي‌‌تفاوتي‌ها را بفهميد. با همسرتان صحبت كنيد و احساس خود را با وي در ميان بگذاريد. شايد او در يك بحران شديد كاري قرار گرفته و منظوري ندارد پس توصيه ما به شما اين است كه زود قضاوت نكنيد.
به همسرتان بي‌‌توجه نباشيد و او را بي‌‌اهميت جلوه ندهيد و از صميم قلب به وي عشق بورزيد و هرگونه سوءظن، حسد و ترديد‌هاي بي‌‌جا و بي‌‌مورد را از ذهن خود دور سازيد.مطمئن باشيد زندگي شيرين و گرمي خواهيد داشت.

از ابراز علاقه به همسرتان شرم نكنيد

ابراز علاقه به هر شكلي كه باشد مي‌‌تواند پايه و اساس زندگي مشترك را تحكيم بخشد. اگر مي‌‌خواهيد لذت زيادي از زندگي زناشويي خود ببريد پس علاقه خود را ابراز كنيد و خجالت نكشيد. عشق خود را پنهان نكنيد. در ذيل به چند نكته در اين زمينه اشاره مي‌‌كنيم:
-از ابراز علاقه به همسرتان شرم نداشته باشيد. ابراز علاقه نشانگر ميزان دوست داشتن شماست. ابراز عشق چه به صورت بيان جملات عاشقانه و چه با خريد هديه و يا انجام يك عمل نيكو براي همسرتان مي‌‌تواند انجام شود.
- هيچ‌گاه اجازه ندهيد مشكلات زندگي، شما را از همسرتان دور سازد. مشكلات و گرفتاري‌ها و مشغله‌ها با زندگي انسان‌ها عجين است. پس نبايد بگذاريم اين مسائل ميانمان فاصله بيندازد. پس زندگي مشترك را با مشكلات خود دخيل نكنيد و به يكديگر عشق بورزيد.
- هميشه ابراز علاقه به همسر بهترين هديه به اوست. اين هديه مجاني را از او دريغ نكنيد.
- ابراز علاقه با بيان كلمات، تاثير بيشتري بر ذهن همسرتان دارد البته رفتار عاشقانه نيز بي‌‌تاثير نيست. سعي كنيد در گفتگوهاي روزمره نيز از جملات عاشقانه و كلمات محبت‌آميز استفاده كنيد.
- اگر در ابراز علاقه و عشق به همسرتان ناتوان هستيد و در اين زمينه تبحر نداريد و روش بيان عشق را به طرف مقابل خود نمي دانيد حتما به يك مشاور امور خانواده مراجعه كنيد.

منبع: مجله خانواده سبز

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




 
 

ارسال اين صفحه براي دوستانتان

مشخصات شما :
اسم شما: *

ايميل شما: *

مشخصات دوستان شما :
ايميل دوستان شما: *

ايميل دوستان شما 2:

ايميل دوستان شما 3:

 پيغام: (optional)

Created by Tafrihi