آقايان و خانم ها از تلفن همراه چه می خواهند؟ 


هموطن:مالکیت تلفن همراه باعث افزایش میزان استقلال می شود و به عنوان مثال اگر حادثه ای نظیر یک تصادف در جاده اتفاق افتد ، تلفن همراه این امکان را می دهد که با استفاده از آن اوضاع مرتب شده و همه چیز به خوبی پیش رود.
از طرف دیگر تلفن همراه به خاطرمرتبط بودن با تکنولوژی های جدید از ارزشی سمبولیکی برخوردار است.

پسرها برای کشف خصوصیات کاربردی گسترده تلفن های همراه ، مستعد تر هستند.( به عنوان مثال کاربردهایی نظیر بازي ها و یا جستجوهای اینترنتی ) و حال آنکه دختران از این نظر از علاقه و استعداد کمتری برخوردار هستند چرا که به نسبت پسران کاربردهای کمتری از تلفن همراه را نیز مورد استفاده قرار می دهند به این ترتیب اغلب پسران هستند که ادعا دارند استفاده از موبایل برای آنان سرگرم کننده و جالب است .

نتیجه تحقیقات مذکور با نتایج به دست آمده از تحقیقات "پات آکلند" تقریبا همانند و یکسان است چرا که بر اساس تحقیقات آکلند هم مشخص شده است که مردان بیشتر کاربردهای اینترنتی موبایل را مورد استفاده قرار می دهند و حال آنکه زنان صرفا با کاربردهای ارتباطی تلفن همراه سر و کار دارند. (Potts 2004).
از طرف دیگر تحقیقات Skog (2002) هم نشان می دهد که دختران در مقایسه با پسران کاربردهای اجتماعی تلفن همراه را بیشتر وقع گذاشته و برای آن اهمیت قائلند و حال آنکه از طرف دیگر پسران به جنبه تکنیکی کاربرد موبایل اهمیت می دهند.
همانگونه که مشخص است ، زنان در حفظ هر گونه شبکه اجتماعی نقش محوری و کلیدی را ایفا می کنند، به خصوص در میان اعضای خانواده. (Wellman 1992; Ling 2001a; Ling 1998.
بنابراین شبکه های مربوط به زنان اغلب بزرگتر و پیچیده تر از شبکه های مربوط به مردان هستند. (Cochran et. al 1993: 90; Moore 1990).
زنان بیشتر مایل هستند تا با خانواده و نزدیکان خود ارتباط داشته باشند تا اینکه بخواهند با اشخاص دیگر به عنوان دوست تلفنی ارتباط داشته باشند.
احتمالا ، پسران در دوران بلوغ تلاش بیشتری می کنند تا خود را مستقل و جدا از خانواده شان نشان دهند و این درحالی است که دختران خیلی بیشتر مایل هستند تا با خانواده خود در ارتباط باشند و خصوصا در میان دختران بالغ تمایل برای انتخاب دوستان عاطفی و برقراری رابطه احساسی بیشتر به چشم می خورد. (Stern 2004) بنابراین اینطور به نظر می رسد که انتخاب تلفن از جانب دختران بیشتر بر اساس خصوصیت های ارتباطی آنان با والدینشان، صورت می گیرد و این امر در میان پسران به این اندازه محسوس نیست.
از طرف دیگر در مورد پسران باید گفت که انتخاب موبایل از سوی آنان بیشتر به استقلال طلبیشان بستگی دارد چرا که تملک تلفن همراه برای آنان بیشتر به منزله مردانگی و مدرن بودن تلقی می شود.
تحقیقات متعددی نشان داده اند که نوع درک به دست آمده از موبایل و نوع استفاده از آن به تغيیرات سنی بستگی دارد.
به عنوان مثال پرداختن به ارسال پیام های کوتاه یا اس ام اس ، بیشتر در میان نوجوانان به چشم می خورد.
پس از 16سالگی ، جوانانی که اکنون به دوران بلوغ رسیده اند بیشتر به مکالمه اهمیت می دهند و توجه آنان از ارسال پیام کوتاه به برقراری ارتباط مستقیم معطوف می شود.
وقتی به سن 20سالگی می رسند تماس های صوتی مستقیم بیش از پیش جایگزین ارسال پیام های کوتاه می شوند.
این درحالی است که تحقیقات لینگ نشان می دهند که دختران بالغ و حتی زنانی که تا گروه سنی 40 سال قرار می گیرند علاقه و تمایل زیادی را برای ارسال پیام کوتاه از خود نشان می دهند و این امر در مقایسه با مردان بیشتر و قابل توجه تر است.
از طرف دیگر تحقیقات دیگری نشان می دهد که دختران به نوشتن پیام های طولانی تمایل بیشتری دارند و در نوشتن پیام های کوتاه خود از هر 160 کلمه موجود استفاده می کنند و پیام خود را بیشتر به غیبت کردن و مسائل اجتماعی اختصاص می دهند و حال آنکه مردان برای ارسال پیام های کوتاه خود از کلمات کمتری بین 40 تا 50 کلمه استفاده می کنند و همچنین زبان ساده تری را هم برای نوشتن مورد استفاده قرار می دهند.
از طرف دیگر پسران جوان و مردان میانسال بیشتر به برقراری تماسی های صوتی تمایل دارند و به نظر می رسد که چنین تفاوتی در اوایل دوران بلوغ ریشه داشته باشد چرا که طبق تحقیقاتی که به عمل آمده است ، دختران 15ساله به طور میانگین روزانه 3.3 اس ام اس ارسال می کنند و حال آنکه پسرانی که در همین مقطع سنی قرار دارند روزانه 2.5 اس ام اس را ارسال می کنند.
در حقیقت این امر یک واقعیت قدیمی و مرسوم را تداعی می کند و آن هم این است که زنان در مقایسه با مردان تمایل کمتری را برای برقراری تماس تلفنی از خود نشان می دهند و حال آنکه این موضوع در خصوص مردان فرق می کند و آنان همچنان هم ترجیح می دهند که برای برقراری تماس با زنان از روش برقراری تماس تلفنی استفاده کنند.
اس ام اس ایده آل ترین حالت برقراری تماس اولیه با جنس مخالف است چرا که 2 فاکتور احساس نزدیکی و دوستی و در عین حال فاصله داشتن از مخاطب خود را ایجاد می کند.
ارسال کننده پیام کوتاه حتی اگر ابراز احساساتش از جانب طرف مقابل مورد توجه قرار نگیرد ، بازهم سرخورده و خجالت زده نمی شود و این درحالی است که در حالت برقراری تماس رو در رو چنین امری صادق نیست .
ارسال پیام کوتاه به این معنا و مفهوم است که پاسخ دادن به آن به شخص گیرنده بستگی دارد که چه وقت و چگونه به آن پاسخ دهد ولی تماس های صوتی اینگونه نیستند چرا که ممکن است شرایط نامطلوبی را براي گيرنده باعث شوند.

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




 
 

ارسال اين صفحه براي دوستانتان

مشخصات شما :
اسم شما: *

ايميل شما: *

مشخصات دوستان شما :
ايميل دوستان شما: *

ايميل دوستان شما 2:

ايميل دوستان شما 3:

 پيغام: (optional)

Created by Tafrihi