فضانورد ایرانی در مدار قرار گفت


آفتاب: انوشه انصاری اولین فضانورد ایرانی و اولین زن توریست فضایی به فضا پرتاب شد. فضاپيمای سویوز که قرار است علاوه بر توریست ایرانی دو فضانورد ديگر آمریکایی و روسی را هم به ایستگاه فضایی منتقل کند، از پايگاه فضايي سازمان فضايی روسيه در بايكونور قزاقستان به مدار زمين پرتاب شد. انوشه انصاری در این سفر با مايكل لوپز آلگريا آمریکایی و ميخاييل تورين روس همراه است. فضاپیمای حامل این سه تن چهارشنبه به ايستگاه فضايي بين‌المللي خواهد پيوست.

شرکت اسپیس ادونچرز (ماجراجوییهای فضایی) که قرار است در ازای دریافت مبلغی که حدس زده می‌شود حدود 20 میلیون دلار باشد، انوشه انصاری را به عنوان چهارمین گردشگر فضایی یا فضاگرد به ایستگاه بین‌المللی فضایی ببرد، اعلام کرد توافق نامه‌ای بین انوشه انصاری و آژانس فضایی اروپا به امضا رسیده است که بر اساس آن قرار است انوشه در طی اقامت 8 روزه خود در ISS، آزمایشاتی علمی برایesa انجام دهد.

انصاری در 18 سپتامبر 2006 سوار بر سفینه فضایی سایوز TMA-9 راهی سفری 10 روزه به فضا خواهد شد. حدوداً دو روز پس از پرتاب، سایوز به محل ملاقات خود با ایستگاه بین‌المللی فضایی خواهد رسید و به آن ملحق خواهد شد. در این سفر فضانوردی از ناسا به نام مایکل لوپز آلگریا و کیهان نوردی از روسیه به نام میخائیل تیورین، انوشه انصاری را همراهی خواهند کرد. مجموعه این سه نفر گروه اردوی چهارهم را تشکیل میدهد.
مائوریزیو بلینگری، رئیس قسمت سفرهای فضایی سرنشین دار، گرانش ناچیز و اکتشاف از بخش تحقیق و توسعه اکتشافات انسانی وابسته به آژانس فضایی اروپا در این مورد می‌گوید: "یکی از برنامه های ما مطالعه اثر بی وزنی بر بدن فضانوردانی است که در ایستگاه بین المللی فضایی اقامت می‌کنند. آزمایشها به منظور بهینه‌سازی شرایط اقامت انسان در فضا طراحی شده است و ما می‌خواهیم از نتایج آنها برای کاهش آلام بیمارانی که روی زمین نیز زندگی می‌کنند, بهره‌برداری کنیم."

اریک اندرسن، رئیس و مدیر عامل شرکت اسپیس ادونچرز (ماجراجوییهای فضایی) در این باره می‌گوید: "ما در اسپیس ادونچرز، انوشه را به سبب التزامی که نسبت به تحقیق و توسعه و شرکت در برنامه های علمی esa، آنهم در زمان پروازي چنین خاطره‌انگیز از خود نشان می‌دهد، می ستاییم. به واقع می‌توان انوشه را یک سفیر نامید. او زمانی را که در فضا به سر می‌برد وقف آموزش مردم خواهد کرد. مشارکت انوشه در طرح فیمابین اسپیس ادونچرز و اسا (esa) به درک بهتر ما نسبت به شرایط اقامت در فضا و کاهش مشکلات پزشکی انسانهایی که در زمین زندگی می‌کنند، کمک خواهد کرد.

آزمایش اول که نئوسیتولیسیز (Neocytolysis) نامیده می‌شود به منظور درک عوامل پشت صحنه بیماری کم خونی طراحی شده است. در زمین و در شرایطی که گرانش همه چیز را به سمت مرکز زمین می‌کشد, خون بدن در قسمت تحتانی و پاها تجمع دارد. در فضا و زمانی که گرانش زمین توسط شتاب خارج از مرکز خنثی می‌شود، این خون از پاها حرکت کرده و چگالی گلبولهای قرمز در دیواره شریانهای بدن فضانوردان افزایش می‌یابد. در این حالت بسیاری از گلبولهای قرمز بیکار شده و به تدریج از بین می‌روند. این موضوع باعث می‌شود که فضانوردان به تدریج و با از دست دادن گلبولهای قرمز خود دچار کم خونی شوند. این شرایط تا زمان بازگشت آنها به زمین همچنان ادامه خواهد داشت. کم خونی فضانوردان نتیجه طبیعی بودن آنها در شرایط ویژه‌ای است که مجبور به اقامت در آن هستند. این آزمایش بیشتر در پی یافتن سایر عوامل پزشکی به وجود آورنده کم خونی است و دانشمندان تلاش دارند با استفاده از نتایج چنین تحقیقاتی، راه حلهای موثرتری برای درمان این عارضه فراگیر بیابند.

آزمایش دوم به منظور بررسی نقش تغییر شكل و ابعاد ماهیچه‌ها در دردهای ناحیه پایینی کمر است. این دردها که به کرات توسط فضانوردانی که برای مدتی طولانی در شرایط بی‌وزنی اقامت می‌کنند، گزارش شده است، نتیجه ضعیف شدن ماهیچه‌های شکم و دور کمر در شرایط بی وزنی است. اين ماهيچه‌ها در زمین و در مجاورت گرانش به منظور حفظ شرایط ایستاده انسان به کار می‌روند. وضعیتی که در فضا مفهوم ندارد. بودن در این شرایط باعث می‌شود ماهیچه‌ها بسیار کمتر از زمین تحت فشار و کار باشند. این موضوع به تدریج باعث ضعیف و لاغرتر شدن ماهیچه‌ها خواهد شد. كوچك شدن ماهيچه‌ها باعث ايجاد كشيدگي در رباطهايي كه آنها را به مفاصل متصل كرده‌اند مي‌گردد. حدس زده مي‌شود دليل اصلي كمردردها همين موضوع كشيدگي رباطها باشد. با درك و فهم اين فرآيند علاوه بر اطلاعات بسيار با‌ ارزشي كه به دست مي‌آيد، دانشمندان قادر به يافتن راه‌حلي جامع براي اين درد طاقت فرسا خواهند شد.

آزمايش سوم كه به نام كروموزوم-2 شناخته مي‌شود به دانشمندان كمك خواهد كرد تا از تأثير تشعشعات كيهاني بر بدن فضانوردان مقيم ايستگاه بين‌المللي فضايي و مخصوصاً بر گلبولهاي سفيد خون، آگاه شوند. نتايج ارزشمند اين تحقيقات به دانشمندان كمك مي‌كند تا ارزيابي دقيقتري از پروژه سكونت انسان در فضا و يا سفرهاي اكتشافي بسيار طولاني مدت داشته باشند. همچنين آنها مي‌توانند با استفاده از داده‌هاي اين آزمايش قدمهاي مؤثري در رابطه با بهينه سازي پوششهاي عايق امواج و تشعشعات براي كيهان‌پيماها و ناوهاي فضايي آينده بردارند.

آزمايش چهارم،انوشه انصاری همچنين در طي يك آزمايش نمونه به شناسايی و جمع‌آوری اطلاعات از ميكروبهايي كه در ISS جا خوش كرده‌اند خواهد پرداخت. اين آزمايش به دانشمندان كمك مي‌كند تا اثر سفرهاي فضايي را بر زندگي و حيات ميكروبهاي مختلف ارزيابي نمايند و همچنين بفهمند كه شرايط جديد كه ناشي از بودن در فضا و مدار زمين است چه تأثيري بر جهش ژنتيكي آنها گذاشته است.

انوشه انصاري با انجام اين آزمايشها سفر هيجان انگيز خود را به كارگاهي آموزشي تبديل خواهد كرد. انوشه كه براي اولين بار از طريق وبلاگش مستقيماً با مردم در ارتباط خواهد بود، تجربيات خود را از فضا و در همان شرايط در اختيار مردم قرار خواهد داد.

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




 
 

ارسال اين صفحه براي دوستانتان

مشخصات شما :
اسم شما: *

ايميل شما: *

مشخصات دوستان شما :
ايميل دوستان شما: *

ايميل دوستان شما 2:

ايميل دوستان شما 3:

 پيغام: (optional)

Created by Tafrihi