همسر خود را غريبه ندانيد!

زماني‌كه همسران جوان با برخوردي مناسب به يكديگر احساسات خود را بيان كنند و سعي در اصلاح عقايد و ويژگي‌هاي فردي منفي خود داشته باشند، نه تنها سبب اعتبار بخشيدن به روابط صميمانه در زندگي مشترك مي‌شوند بلكه به راحتي مي‌توانند در محيطي امن و مملو از دوستي و آرامش زندگي كنند. بايد بدانيد هر انساني جايز‌الخطاست و داراي كم وكاستي مي‌باشد. همه افراد به نحوي در اخلاق و رفتار خود معايبي دارند ولي بايد سعي در رفع عيوب خود داشته باشند و اجازه ندهند ويژگي‌هاي اخلاقي و رفتاري منفي در آنها بيشتر تجلي يابد و بر زندگي مشتركشان مستولي شود و سبب اذيت و آزار همسر شود. در اين مقاله اشاره‌اي به چند خصلت ناپسند و منفي خواهيم داشت و تاثير مخربش را در زندگي مشترك بيان مي‌كنيم

 

_ دروغ‌گويي يكي از ويژگي‌هاي منفي در هر فرد مي‌تواند باشد. دروغ مي‌تواند بنيان خانواده را به تزلزل بكشاند. دروغگو فردي است كه بنا به مصلحت و نيت سوء خود، واقعيت را كتمان مي‌كند و نسبت به آنچه كه گفته رفتارش را استوار مي‌كند. وقتي اعتماد در ميان زن و شوهر رخت ببندد شك در خانه رشد پيدا مي‌كند و همين مسئله زن و شوهر را از يكديگر متنفر مي‌سازد. البته يك فرد دروغگو هر چقدر هم در اين زمينه ماهر باشد و با احتياط عمل كند اما روزي فرا مي‌رسد كه دروغش فاش مي‌شود در آن زمان است كه زندگي براي او سياه خواهد شد. به قول معروف ماه زير ابر باقي نمي‌ماند و سرانجام روزي حقيقت فاش مي‌شود. پس بهتر است صداقت را پايه و اساس زندگي خود قرار دهيد تا همواره موفق باشيد. همسر خود را غريبه قلمداد نكنيد و در پي كتمان كردن و پنهان بازي در زندگي مشترك برنياييد زيرا وقتي روزي همسرتان به اصل موضوع و حقيقت پي ببرد، شما پاسخ منطقي و قانع كننده‌اي نخواهيد داشت و محكوم خواهيد شد.
_ پرخاشگري و عصبانيت يكي از رفتارهاي ناپسند در زنان و مردان است. زن و مردي كه خلق و خوي تند و عصباني دارند زندگي را بر ديگري سخت خواهند كرد و موجب از هم گسيختگي زندگي مشترك مي‌شوند. رفتارهاي عملي خشونت بار و يا زبان تند و نيش‌دار زندگي را براي طرف مقابل زهرآگين مي‌كند. زماني‌ كه عاطفه، مهر، محبت، ادب و تربيت در زندگي انسان فراموش شود، انسان به يك موجود منفور تبديل مي‌شود. گفتني است كه فرد مقابل در برابر رفتارهاي پرخاشگرانه و عصبي بايد آرامش خود را حفظ كند و سعي در آرام كردن همسر داشته باشد و فكر و ذهن او را به موضوع ديگري جلب كند و براي آرامش رواني او به گفتگويي صميمانه بپردازد تا وي با بيان ناراحتي‌هايش احساس سبكي كند. همچنين درمواقع شيرين و لحظات شاد زندگي مي‌توان همسر خود را نسبت به رفتارهاي زشت و ناپسند آگاه ساخت و با بياني دوستانه و در عين حال نصيحت و پندآموز، حركاتش را مورد سرزنش قرار داد.
_ خساست نيز مي‌تواند زندگي را تلخ كند.خست در زندگي مشترك سبب زوال و از دست دادن رفاه نسبي و همچنين جنگ اعصاب مي‌شود. البته در صورتي ‌كه هم زن و هم شوهر به اين حالت دچار باشند اختلاف در زندگي مشترك پيش نمي‌آيد، اما زندگي خوب و راحتي نخواهند داشت و فرزندانشان هميشه حسرت داشتن چيزهاي ضروري را خواهند خورد. اينگونه زندگي‌ها پيشرفتي ندارند و هميشه در سطح پايين خواهند ماند.
درحاليكه زن يا مرد به اين ويژگي‌ منفي دچار باشند زندگي براي طرف مقابل جهنم خواهد شد. دست و دل بازي يكي از خصلتهاي نيكوست البته اين مسئله با اسراف و ولخرجي فرق دارد. مرد يا زني كه براي خانواده‌اش با روي گشاده در حد معقول و نسبت به دارايي‌اش خرج كند نه تنها همسر و فرزندانش لذت خواهند برد بلكه خودش دو چندان خشنود خواهد شد. البته دختران و پسران به هنگام انتخاب همسر مي‌توانند تا حدي ويژگي‌هاي طرف مقابل خود را بسنجند و سپس اقدام به ازدواج كنند.
_ لجبازي نيز يكي ديگر از مسائل و مشكلات زناشويي است. اين حالت ميان زن و شوهر به ويژه به هنگام دعوا و مشاجره بسيار مشاهده مي‌شود و اگر اين لجبازي‌ها و لجاجتها ريشه بگيرد ممكن است به از هم گسيختگي زوجين تبديل شود. هيچگاه از لجبازي به عنوان يك حربه برابر همسرتان استفاده نكنيد زيرا او نيز در پاسخ، لجبازتر خواهد شد و گره مشكل‌تان كور مي‌شود و قابل باز شدن نخواهد شد تا رفتارهاي منطقي و تاثير‌گذار هست چرا بايد به سراغ خصيصه‌هاي ناپسند برويم؟ پس دست از لجبازي برداريد زيرا نتيجه‌اي را كه مي‌خواهيد، نمي‌گيريد.
_ مكر و حيله در بعضي از افراد لانه كرده است. اينگونه افراد براي رسيدن به اهداف خود، دست به مكر و حيله مي‌زنند، البته مكر و حيله همراه با دروغ‌گويي، دورويي و پنهان‌كاري است. زن و شوهر بايد با يكديگر صاف و صادق باشند، چيزي را از هم پنهان نكنند و به يكديگر حقه نزنند. زن و شوهر وقتي پيمان زندگي مشترك را پذيرفتند بايد بدانند كه متعلق به همديگر هستند، بايدحقايق را بيان كنند و پايه اعتماد در خانه خود را مستحكم سازند.در صورتيكه اعتماد در خانه‌اي رخت ببندد به تدريج بنيان خانواده از هم مي‌پاشد و بدبيني، شك و گمان در دل زن و شوهر قرار مي‌گيرد كه اين مسئله، زندگي را تلخ و دشوار خواهد كرد.
_ خودپسندي و خود‌خواهي چه در مرد و چه در زن زشت و نكوهيده است. خودبيني به خاطر داشتن مال و اموال زياد و يا تحصيلات عاليه و يا به هر جهت ديگر شخصيت آدمي را متزلزل مي‌كند. زن و شوهر نبايد در جهت تحقير و تمسخر يكديگر برآيند.افرادي كه دچار خود بزرگ بيني هستند سعي در كوچك كردن فرد مقابل دارند. هيچگاه در زندگي مشترك، خود را بالاتر از همسرتان احساس نكنيد. زن و شوهر وقتي به زندگي مشترك بله گفتند بايد بدانند كه هر دو در دو كفه مساوي ترازو قرار گرفته‌اند و با هر مزيتي كه دارند نبايد خود را برتر از همسر خود تصور كنند. با چنين ويژگي‌هاي منفي اجازه ندهيد زندگي مشترك رو به زوال رود و منجر به نزاع و جنگ رواني شود.

از كاه كوه نسازيد

بسياري از زوجها به ويژه زوجهاي جوان كه تجربه كمي در زندگي مشترك دارند، شاهد بروز اختلافهايي هستند كه با نگاهي دقيق و منطقي مي‌بينيم اينگونه اختلافات ارزش بگو مگو را ندارند اما زن و شوهر‌ها با بال و پردادن به آن يك مسئله كوچك را به اختلافي بغرنج تبديل مي‌كنند. همچنين در موارد اختلاف و رو به رويي با مشكلات از خود عكس‌العمل‌هاي زشت و ناپسند نشان مي‌دهند كه اگر بعدها به آن بنگرند متوجه خواهند شد كه چقدر بچگانه و كوته‌فكرانه عمل كرده‌اند و به قول معروف از كاه كوه ساخته اند... براي مثال گريه كردن، ظرف و اثاثيه خانه را خرد كردن، تلافي كردن، سر و صدا راه انداختن كه معمولا از سوي زن است، سكوت كردن، قهر كردن، خود را مضروب كردن، به همسر خود حمله بردن و دشنام دادن كه در اكثر مواقع از سوي مرد است.اين عكس‌العملها چه از سوي مرد و چه از سوي زن شايد سبب كاهش تنش و اضطراب باشد، اما مشكل را شديدتر مي‌كند و جنبه‌هاي غير اخلاقي و غير منطقي به خود مي‌‌گيرد. همين عكس‌العملها در ازدواج جنبه منفي دارد و مسائلي را به دنبال خواهد داشت كه شايد جبران‌پذير نباشد. مي‌توان با بحثهاي ‌آرام نيز به نتيجه مفيد رسيد. زندگي محل جنگيدن و نشان دادن قدرت جسمي و بدني نيست بلكه كانون خانواده محلي امن و مملو از آرامش است كه حتي در مواقع عصبانيت هم مي‌توان اين آرامش را حفظ كرد و رفتار منطقي داشت.
منبع: مجله خانواده سبز

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




 
 

ارسال اين صفحه براي دوستانتان

مشخصات شما :
اسم شما: *

ايميل شما: *

مشخصات دوستان شما :
ايميل دوستان شما: *

ايميل دوستان شما 2:

ايميل دوستان شما 3:

 پيغام: (optional)

Created by Tafrihi