آن سوی موتورهای جست‌وجو

موتورهای جست‌وجو ممكن است شما را به سایت‌‌های مخرب هدایت كنند. در این مقاله نكاتی را به شما آموزش می‌دهیم تا با رعایت آنها از دریافت‌های خطرناك، سایت‌های تقلبی و هرزنامه‌ها در امان باشید.

آیا تا به حال فكر كرده‌اید جست‌وجوی لغت «Screen Savers» یا همان محافظ صفحــــــه نمایش ممكن است خطرناك باشد؟ برخی آن را پرخطرترین كلمه‌ای یافته‌انـــد كه می‌توان در موتور جست‌وجوی گوگل تایپ كرد. زیرا بیش از نیمی از پیوندهایی كه گوگل به شما معرفی می‌كند، حاوی نرم‌افزارهای جاسوسی و نرم‌افزارهای تبلیغاتی هستند. حال اگر در یكـی از آن سایت‌هـــــا ثبت‌نام كرده، آدرس پست الكترونیكــــی خود را در اختیار آنان قرار دهید، توسط هرزنامه‌ها بمباران خواهید شد.

 

طــــــی بررسی‌هایی كه با همكاری شركت McAfee و یكـــــی از فعـــــــالان در زمینه نرم‌افزارهای ضدجاسوسی به نام ( بن ادلمن )Ben Edelman صورت گــــــرفت، مشخص شد كه اغلب نتــــــایج ارائه شده توسط پشتیبانان از موتورهای جست‌وجوی معروفی همچون AOL، ASK، گوگل،‌MSN و یاهو كاربران را بــــــه سوی سایت‌های حاوی نرم‌افزارهای جاسوسی هدایت می‌كنند. این وب سایت‌هـا غالبا توسط افرادی كــــــه عاشق ارسال هرزنامه هستند، اداره می‌شود. این بررسی‌‌هــــــا نشان می‌دهد كه به طـــور متوسط، 9 درصد از نتـــــــایج ارائه شده توسط پشتیبانان و 3 درصد نتایج اصلی به وب سایت‌های مشكوك منتهی می‌شود. این تحقیقات براساس نتایج پنج صفحه اول جست‌وجوی كلمات كلیدی مورد نظر صورت گرفته است.

مطابق با نتایج این تحقیقات، چهار مورد از خطرناك‌ترین جست‌وجوهای صورت گرفته در گوگل عبارتند از:

1- محافظ صفحه نمایش رایگان: 64 درصد در معرض پیوندهای خطرناك

2- اشتراك‌افزار: 57 درصد در معرض پیوندهای خطرناك

3- محافظ صفحه نمایش: 55 درصد در معرض پیوندهای خطرناك

4:Winmx - 51 درصد در معرض پیوندهای خطرناك

همچنین اگر سایتی یك یا چند ویژگی زیر را داشته باشد، طبق تحقیقات صــــــورت گرفته فوق جزو سایت‌های خطرنـــاك قرار می‌گیرد. این ویژگی‌ها عبارتنـــد از: فایل‌هــــــای دریافتــــــی از آن سایت‌ها حاوی نرم‌افزارهای جاسوسی یا نرم‌افزارهای تبلیغاتی باشــــد، صفحات آن سایت‌ها حاوی كدهای توكاری برای سوءاستفاده از مرورگر باشد، محتوای صفحات برخی مواقع موجب اغوای بازدیدكنندگان شود، اقدام به ارسال بیش از حــــــد هرزنامه به پست الكتــــــرونیكی مشتركین آن سایت كند.

پیشروی تهدیدها

این نتایج زنگ خطری جدی برای كاربران وب محسوب می‌شود. در حقیقت آنها بیانگــــــر ماهیت متغیر تهدیدهای امروزی اینترنت هستند. بسیاری از ویروس‌ها از طریق صندوق‌ پست‌الكترونیكی راه خود را به درون كامپیوترهای افراد باز می‌كنند، اما خوشبختانه نرم‌افزارهای امنیتی موجود، به خوبی در برابر حملات جعل هویت، هرزنامه‌ها و ویروس‌ها از كامپیوترها محافظت می كنند.

شركت McAfee اعلام كرده است از 1394 كلمه كلیدی محبوبی كه در كادر جست‌وجوی گوگل و AOL تایپ شده است، 5 درصد نتایج حــاوی پیوندهایی به سایت‌هــــــای خطرناك بوده‌اند. به طور كلی، موتور جست‌وجوی MSN با 339 درصد، كمترین و موتور جست‌وجوی ASK با 661 درصد بیشتـرین آمار ارائــــه سایت‌های خطرناك را به خود اختصاص داده‌اند.

شركت McAfee ابزرا رایگانی بـــــه نام McAfee Site Advisor ارائه داده است كه مخصوص مواجهه با چنین مشكلاتــــــی است و در برابر عوارض مخرب موتورهای جست‌وجــــــو ایمنی خوبـــــــی را به وجود می‌آورد.

از خودتان محافظت كنید

از مــــــاه مارس شركت McAfee یك برنامه افزودنــــــی مرورگر را ارائه كــــــرده است كه بــــــا مرورگــــــر Firefox شركت Mozilla و Internet Explorer شركت مایكروسافت كار می‌كند. Site Advisor دكمه مستطیل شكل كوچكــــــی را در گوشه پایینــــــی مرورگر قرار می‌دهد. اگر سایتی كه از آن بازدید می‌كنید، ایمن باشد این دكمه به رنگ سبز خواهد بود. اما هنگام بازدیــــــد از سایت‌های مشكوك این دكمه بـــه رنگ زرد یا قرمز (بسته به میزان خطرناكـــــــی سایت) درمی‌آید. سپس یك كادر بالونی شكل ظاهر شده و دلایل خطرناكی سایت را توضیح می‌دهد.

رتبه‌بنــــدی Site Advisor بر پایـــــه خطرات وب است. این خطرات شامل دریافت نرم‌افزارهایی است كه حاوی نرم‌افزارهای تبلیغاتی و جاسوســـی، كدهای مخرب توكار موجود در صفحات و اقداماتی در جهت جعل هویت باشند. در ضمن میــــــزان دریافت هرزنامه‌ای كه یك كاربر دریافت می‌دارد نیز در رتبه‌بندی سایت تاثیر دارد.

SiteAdvisor در موتورهای جست‌وجوی گوگــــــل، یاهو و MSN اقدام دیگری نیز انجام داده است; بدین ترتیب كه یك آیكن رتبه ‌بندی، كنار نتایج جست‌ وجوهای افراد در این سایت‌ها قرار می‌دهد. این ویژگی امنیتی بسیــار جالب بوده، در وقت كاربــــــران صرفه‌جویی می‌كند و قبل از آنكه به اشتبـــــاه روی پیونـــــــد یك سایت خطرناك كلیك كنید، شما را از آن با خبر می‌سازد. بــــه عنوان مثال زمانی كه سایت ScreenSaver.com در نتـایج جست‌وجوی گــــــوگل ظاهر شود، دكمـــه هشدار دهنــــــده قرمز رنگ SiteAdvisor در كنار آن پدید می‌آید. براساس SiteAdvisor، سایت ScreenSaver.com فایل‌هایــــــی را ارائــــــه می‌كنــــــد كه حاوی نرم‌افزارهای تبلیغاتی یا نرم‌‌افزارهای جاسوسی است و هر آدرس پست الكترونیكی كه در آن سایت به ثبت رسانید، باعث می‌شـــود تا هرزنامه‌های بسیاری را از آن دریافت كنید.

نحوه كار SiteAdvisor

اگر به دنبال افزایش امنیت كامپیوتر خــــــود هستیــــــد، استفاده از SiteAdvisor را پیشنهــــــاد می‌كنیـــم. SiteAdvisor توسط یك فرآیند خودكار، تجزیــــــه و تحلیل امنیت 333 میلیون وب سایت را بــــــرعهــــــده دارد. مطابق بــــــا اظهــــارات شركت McAfee، برنامه SiteAdvisor با استفاده از صدها كامپیوتر بــــــه طور دائمی وب را جست‌وجــــــو كــــــرده، ایــــن وب سایت‌ها را جمع‌آوری می‌كنــــــد. این تجزیــــــه و تحلیل‌ها شامل بررسی سایت‌های فریب‌دهنــــــده و سوءاستفاده‌هــــــای انجام گرفتــه است. اما عملكرد SiteAdvisor منحصر به این فرآیند نبوده، بلكه هر نرم‌افزاری كه یك سایت به بازدیدكنندگانش ارائه می‌دهـــــد را دریــــــافت و سپس آنها را از نظر وجــــــود نــــــرم‌افزارهای جاسوسی و تبلیغاتی بررسی می‌كند. این برنامه تاكنون بیش از 725 هـــــزار عنوان نرم‌افزار را مورد بازبینی قرار داده است.

بـــــه منظــــــور ارزیابـــی سطح هــــــرزنگاری، SiteAdvisor آدرس پست الكترونیكی منحصر بـــــه فردی را در 225 میلیون سایت ثبت كرده است. سپس مقدار نامه‌های الكترونیكی كه هر سایت ارسال كرده است را می‌سنجد و نحوه هرز بودن یك پیغام را بررسی می‌كند.

نرم‌افزار SiteAdvisor با توجه بـــــه معیارهای ذكر شده، خطرات یك سایت را ارزیابی می‌كند و برچسب سبز، قرمز یا زرد را به آن اختصاص می‌دهد. سایت قرمز نشان دهنــــده آن است كه آزمایش ایمنی SiteAdvisor را با موفقیت پشت سر نگذاشتــــه است; زیرا حاوی نرم‌افزارهای تبلیغاتی بوده، هرزنامه‌های بسیاری را ارسال می‌كند و یا تغییرات ناخواسته‌ای را غیرقانونی در كامپیوتر اعمال می‌كند. سایت‌های زرد به معنای ارسال تعداد زیادی نامه‌الكترونیكی اما غیرهرزنامه‌ای، نمایش تعداد زیادی منـــوی بازشوی تبلیغاتی یا همچنین تقاضای تغییر تنظیمات مرورگر كاربر است. سایت‌های سبز ایمن و مناسب هستند، اگر از این برنامه استفاده كنید، سایت‌هایی را در ردیف سایت‌های غیرایمن مشاهده می‌كنید كه باعث تعجب شما می‌شوند. به عنوان مثال اگر در وب سایت سازمان ملل متحد، آدرس پست‌الكترونیكی خود را ثبت كنید، 57 نامه الكترونیكی در هفته دریافت خواهید كرد. همچنین ثبت آدرس پست‌الكترونیكی در سایت Sout Beach Diet موجب دریافت 24 نامه الكترونیكی طی یك هفته خواهد بود.

در حال حاضر برنامه SiteAdvisor بــــــه طور رایگان در دسترس است و شركت McAfee قصد دارد تا ماه سپتامبر نسخه با كیفیت‌تر آن را عرضه كند.

سایر ابزارهای ایمن‌كننده مرورگرها

در ایـــــن زمینـــــه شركت McAfee تنهـــــا شـــــركت ارائـــــه دهنـــــده این گونه نرم‌‌افزارها نیست. یك شركت انگلیسی با نام ScanSafe ابـــــزاری رایگـــــان مبتنـــــی بـــر وب به نام Scandoo واقع در آدرس www.scandoo.com ارائه می‌دهد. در سایت Scandoo می‌توانید جست‌وجوهایتان را در MSN یا گوگل انجام دهید. سپس زمانی كه نتایج جست‌وجو نمایش داده می‌شود، میـــزان خطر امنیتی هر سایت نیز رتبه‌بندی می‌شود. این برنامه نسبت به SiteAdvisor كمی پیشرفته‌تر است. زیرا علاوه بر امنیتی كـــه فراهم می‌كند شما را از نرم‌افزارهایــــــی كه به موارد غیراخلاقــــی می‌پردازند یا سرقت محتوا می‌كند، با خبر می‌كند.

یك گروه غیرانتفاعی به نام StopBadWare.org واقع در آدرس http://stopbadware.org كــــــه شركت‌هـــای گوگل، Lenovo و Sun Microsystems از آن پشتیبانی می‌كنند‌، شروع به ساخت پایگــــــاه داده بزرگی از وب سایت‌هــــــای مشكوك كرده است. این پایگاه داده در اختیار عموم مردم، شركت‌ها و ادارات دولتی قرار خواهد گرفت. مسئولان این گروه اعلام كرده‌اند كه در حال حاضر مشغول ساخت برنامه‌ای هستند كه برنامه‌های ارائه شده وب سایت‌ها جهت دریافت را ارزیابی كرده، كاربران را از خطرات آن آگاه می‌سازد.


مترجم: مهناز مختاری
منبع: ماهنامه وب

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




 
 

ارسال اين صفحه براي دوستانتان

مشخصات شما :
اسم شما: *

ايميل شما: *

مشخصات دوستان شما :
ايميل دوستان شما: *

ايميل دوستان شما 2:

ايميل دوستان شما 3:

 پيغام: (optional)

Created by Tafrihi