طرز تهيه‌ کوفته‌ قارچ‌

مواد لازم‌:
برنج‌: يك‌ و نيم‌ ليوان‌
گوشت‌ چرخ‌ كرده‌ (مخلوط گوسفند و گوساله‌):300 گرم‌ (خرد شود)
قارچ‌: 300 گرم‌
سبزي‌ خرد شده‌ (تره‌، جعفري‌ و كمي‌ شويد): 2ليوان‌
زردچوبه‌: يك‌ قاشق‌ غذاخوري‌

پودر تخم‌گشنيز: يك‌ قاشق‌ غذاخوري‌
پياز متوسط: يك‌ عدد
رب‌ گوجه‌فرنگي‌: يك‌ قاشق‌ غذاخوري‌
تخم‌مرغ‌: يك‌ عدد
روغن‌: به‌ مقدار لازم‌
نمك‌ و فلفل‌: به‌ ميزان‌ دلخواه‌

مواد داخل‌ كوفته‌:
پياز داغ‌: يك‌ قاشق‌ غذاخوري‌
سير داغ‌: يك‌ قاشق‌ چاي‌خوري‌
قارچ‌ تفت‌ داده‌ شده‌: 2 قاشق‌ غذاخوري‌

طرز تهيه‌:

 

برنج‌ را پس‌ از شستن‌ با يك‌ سوم‌ ليوان‌ آب‌،كمي‌ نمك‌ و يك‌ قاشق‌ چاي‌خوري‌ زردچوبه‌ درروي‌ اجاق‌ مي‌گذاريم‌. پس‌ از اين‌كه‌ آب‌ آن‌ تمام‌شد، از روي‌ اجاق‌ برمي‌داريم‌ تا خنك‌ شود.
-در قابلمه‌ بزرگي‌ (كه‌ گنجايش‌ سه‌ عدد كوفته‌بزرگ‌ را داشته‌ باشد) كمي‌ روغن‌ مي‌ريزيم‌ و پيازرا سرخ‌ مي‌كنيم‌، بقيه‌ زردچوبه‌ را به‌ آن‌ اضافه‌مي‌نماييم‌. رب‌ گوجه‌فرنگي‌ را با 6 ليوان‌ آب‌رقيق‌ كرده‌ و با كمي‌ نمك‌ و فلفل‌ به‌ آن‌ اضافه‌مي‌كنيم‌.
-در كاسه‌اي‌، برنج‌، گوشت‌، سبزي‌، قارچ‌ (باكمي‌ آبليمو تفت‌ داده‌ شود) نمك‌، فلفل‌ و پودرتخم‌ گشنيز و تخم‌مرغ‌ را مي‌ريزيم‌ و خوب‌ با دست‌ورز مي‌دهيم‌ تا چسبندگي‌ پيدا كند.
سپس‌ مايع‌ را به‌ سه‌ قسمت‌ مساوي‌ تقسيم‌ كرده‌ و بادست‌ به‌ شكل‌ گلوله‌هاي‌ بزرگي‌ در مي‌آوريم‌ وميان‌ هر كدام‌ از آنها يك‌ تا دو قاشق‌ غذاخوري‌ ازمواد داخل‌ كوفته‌ مي‌اندازيم‌ و مجددا به‌ صورت‌گرد در مي‌آوريم‌.
- پس‌ از اين‌كه‌ مخلوط آب‌ و رب‌ و پيازداغ‌جوش‌ آمد، كوفته‌ها را يكي‌يكي‌ به‌ آرامي‌ داخل‌آن‌ مي‌گذاريم‌ و شعله‌ را كم‌ مي‌كنيم‌. پس‌ از چنددقيقه‌ مي‌توانيم‌ كوفته‌ها را كمي‌ بغلتانيم‌ تا به‌ سس‌آغشته‌ شود. بايد توجه‌ داشته‌ باشيم‌ كه‌ در قابلمه‌كاملا بسته‌ نباشد زيرا اين‌ كار از وا رفتن‌ كوفته‌جلوگيري‌ مي‌كند، پس‌ از يك‌ ساعت‌ و نيم‌ كوفته‌،براي‌ سرو آماده‌ است‌.
توجه‌: براي‌ تزئين‌ آن‌ در ديس‌ مي‌توانيم‌ از قارچ‌و فلفل‌ دلمه‌اي‌ رنگي‌ و پيازداغ‌ استفاده‌ كنيم‌.

 

منبع: مجله خانواده سبز

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved