گفتگو با هادي شكوري مدافع تیم پاس

در سال‌هاي گذشته جوانان زيادي در سطح اول فوتبال كشور چهره شدند كه اين خود باعث شده فوتبال ايران از پشتوانه قابل توجهي برخوردار شود، پشتوانه‌اي كه در كنار يك مديريت صحيح مي‌تواند به نقطه قوتي تبديل شود، از طرفي حضور بازيكنان جوان در سطح تيم‌هاي باشگاهي، مي‌تواند به فوتبال ملي قدرت دو چنداني بدهد، كه البته تا به امروز بارها ثابت شده كه هرگاه فوتبال ما به جوانگرايي رو آورده است نتايج مورد دلخواه خود را به دست آورده است. يكي از تيم‌هاي باشگاهي كه از ديرباز جزو مثلث قدرت فوتبال ايران بوده و هميشه حرف‌هايي براي گفتن داشته، تيم (پاس) بود، پاس تيمي است كه سال‌ها با بازيكنان جوان خود توانسته جزو قدرت‌هاي اول فوتبال ايران باشد..

 

در سال‌هاي اخير، بازيكناني چون جواد نكونام، آرش برهاني، محسن بياتي‌نيا، ميثم منيعي، محمد نصرتي از پرورش‌يافتگان همين باشگاه نظامي
هستند، (پاس) هميشه در سطح مديريتي يكي از تيم‌هاي موفق باشگاهي بوده و همين امر باعث شده است كه ملي‌پوشان زيادي را به تيم ملي معرفي كند، يكي از اين بازيكنان جوان (هادي شكوري) است، جوان 24 ساله‌اي كه با وجود سن كم، سال‌هاست در سطح اول فوتبال كشور توپ مي‌زند و تجارب گرانبهايي دارد براي گفتگو به سراغ اين مدافع پاس رفتيم كه به تازگي طعم پدر شدن را چشيده است و مي‌گويد: (طعم دلچسبي است)، او حالا صاحب پسر يك ماهه‌اي به نام (آرشا) است. در اين گفتگو، (هادي) برايمان از فوتبال، زندگي شخصي، تيم ملي و پاس گفته است، اما او همچنان ناراحت است كه چرا در آخرين لحظات از ليست 23 نفره تيم ملي براي بازي‌هاي جام‌جهاني 2006 خط خورده است
از بازي‌هاي جام‌جهاني از سوي امير قلعه‌نوعي به اردوي تيم ملي دعوت شد و در شش بازي اخير تيم ملي، در چهار بازي پيراهن ملي را بر تن كرده است.
_ به عنوان اولين پرسش كمي از
خود و خانواده‌ات برايمان بگو؟
شكوري: در دوازدهم ارديبهشت سال 1361 در محله آزادي تهران به دنيا آمدم، من فرزند اول خانواده هستم، دو برادر و يك خواهر دارم. يكي از برادرانم تحصيلاتش به پايان رسيده است خواهرم دانشجو و برادر ديگرم محصل است، پدرم بازنشسته ارتش و مادرم معلم است كه سال‌ها در آموزش و پرورش فعاليت مي‌كند.
_ چه شد رو به فوتبال آورديد؟
شكوري: پدرم عاشق فوتبال و واليبال بود و بازي هم مي‌كرد، زماني كه پاي تلويزيون مي‌نشست و ديدارهاي جام‌جهاني 1990 ايتاليا را مي‌ديد، من هم عاشق فوتبال شدم، آن زمان هشت ساله بودم، ما آن زمان در شهرك شهيد نامجو، در محله خاوران تهران زندگي مي‌كرديم. فوتبال را با بازي‌هاي آموزشگاهي آغاز كردم، آن زمان در منطقه تيمي بود به نام صنايع پارچين كه بازيكناني چون برادران مجيدي (فرهاد و فرزاد) و... در آن بازي مي‌كردند، من فوتبال را از آنجا آغاز كردم، البته آن زمان كه آنان در رده جوانان بازي مي‌كردند، من در سطح نوجوانان بودم، سپس به تيم سايپا و پس از آن به تيم پارس بنفشه رفتم، از آنجا به جوانان پاس، يك سال در جوانان پاس بودم و سپس به بزرگسالان پيوستم، هفت سال پيش بود، آن زمان فرهاد كاظمي مربي بود، پس از وي فيروز كريمي، همايون شاهرخي، مجيد جلالي، مصطفي دنيزلي و دوباره مجيد جلالي مربيان من در پاس بودند.
_ هميشه در پست دفاع بازي
مي‌كردي؟
شكوري: من البته توانايي بازي در خط حمله را هم دارم و حتي دو سالي هم در اين پست بازي كردم، اما مربيانم عقيده دارند كه در پست دفاع يارگير بازي كنم.
_ و اما از اردوي سوييس و
خط خوردن از تيم ملي در آخرين
دقايق بگو؟
شكوري: برايم مشكل است كه آن پرونده را دوباره باز كنم، چرا كه لحظات دشواري بود، از تهران با من تماس گرفتند و گفتند جزو 23 بازيكن هستم، اولين نفري كه به من تبريك گفت هم‌اتاقي‌ام (محمد نصرتي) بود، سپس همسرم و خانواده‌ام، اما 45 دقيقه بعد كه اسامي در اردوي سوييس اعلام شد، من شوكه شدم، چرا كه جزو ليست نبودم مي‌توانم بگويم بدترين خاطره زندگي‌ام رقم خورد.
_ و از (پاس) برايمان
بگو؟
شكوري: پاس هميشه جزو سه قدرت اول فوتبال ايران است، اگر پارسال در آن ده دقيقه با العين دچار بدشانسي نمي‌شديم، به طور حتم به فينال جام باشگاه‌هاي آسيا راه مي‌يافتيم، پاس امسال هم تيم خوبي است، حضور جلالي براي ما نعمت است، درست مانند دو سال پيش كه با جلالي قهرمان ايران شديم. گرچه امسال در خط حمله با مشكلاتي مواجه هستيم.
_ اولين بار كه نامت را روزنامه‌ها
نوشتند به ياد داري؟
شكوري: اولين بار در جوانان سايپا بودم كه اتفاقا گل هم زدم، به خانه كه برگشتم پدر و مادرم خيلي خوشحال بودند، به خصوص زماني كه با پاس قرارداد بستم و نامم در نشريات به چاپ مي‌رسيد.
_ چه زماني ازدواج كردي؟
شكوري: سه سال پيش ازدواج كردم، با همسرم بر حسب يك اتفاق آشنا شديم. از زندگي‌ام راضي‌ام، پسرم هم نهم مهر 85 به دنيا آمد كه نامش را (آرشا) گذاشتم.
_ (آرشا) يعني چه؟
شكوري: آرشا يك نام اصيل ايراني است و به معناي محكم مي‌باشد.
_ موافق هستيد كه جوانان هر چه
زودتر ازدواج كنند، بهتر است؟
شكوري: اگر يك جوان شرايطش را داشته باشد، بهترين كار ممكن اين است كه هر چه زودتر ازدواج كند، خود من زماني كه ازدواج كردم، احساس مي‌كردم كه به شرايط روحي مناسبي رسيدم و با تمركز بيشتري زندگي مي‌كنم، به خصوص زماني كه همسر ايده‌آلت را پيدا كني، آرامش در زندگي به شما لبخند مي‌زند.
_ الگوي شما در فوتبال كه بود؟
شكوري: كريم باقري، مهدي پاشازاده، رضا حسن‌زاده، مهدي فنوني‌زاده و مرتضي كرماني‌مقدم، از اين آخري آن قدر خوشم مي‌آمد كه به عشق او پيراهن شماره 8 را بر تن مي‌كردم. البته در حال حاضر شماره 3 را بر تن مي‌كنم.
_ در خانواده‌تان مردسالاري است
يا نه؟
شكوري: ما اصلا خانه نيستيم كه مردسالاري باشد يا نباشد! هميشه سعي كرديم كه احترام زن و شوهري دوطرفه باشد.
_ بزرگ‌ترين خصلت تو براي يك
زندگي ايده‌آل چيست؟
شكوري: شوخ‌طبعي‌ام، همه اين را مي‌گويند.
_ بخشش بهتر است يا كينه‌ورزي؟
شكوري: كاملا مشخص است، لذتي كه در بخشش است در انتقام نيست.
_ و نظرت درباره آدم‌هاي دورو؟
شكوري: اين‌گونه افراد هيچ‌گاه به آرامش نمي‌رسند.
_ چه آرزويي داري كه دوست داري به آن برسي؟
شكوري: آرزوي سلامتي براي مردم ايران و اين‌كه فرزندم، براي كشورش افتخارآفريني كند و آينده‌ساز شود، در حال حاضر تمام زندگي‌ام پسرم است و براي او برنامه‌هاي زيادي دارم.
_ مي‌تواني، از معروف‌ترين بازيكنان
تاريخ پاس برايمان نام ببري؟
شكوري: به نظر من پس از انقلاب، وحيد هاشميان و جواد نكونام كه از تيم‌هاي پايه‌اي پاس به دروازه‌هاي اروپا رسيدند. قبل از انقلاب، فكر كنم (حسين كازراني) بود.
_ از بچه محل‌ها بگو؟
شكوري: ما در محله‌هاي زيادي زندگي كرديم، همان شهركي كه در محله خاوران بود، سپس بچه محل‌هاي شهر زيبا كه همچنان با آنان رفت و آمد دارم، دوست خوب نعمت است.
_ اگر همسرت از شما درخواست
كند كه چيزي برايش بخري، مي‌خري؟
شكوري: از آنجا كه خودم علاقه شديدي به خريد دارم، معمولا در خريد (نه) نمي‌آورم.
_ اهل دروغ كه در زندگي نيستي؟
شكوري: براي چه انسان با دروغ پايه‌هاي زندگي‌اش را سست و خود را بي‌آبرو كند.
_ از آدم‌هاي دورو خوشت مي‌آيد؟شكوري: نمي‌توانند در زندگي موفق باشند.
_ در فوتبال حقتان را خورده‌اند؟
شكوري: بله، اما من دوست ندارم ديگر به آن زمان فكر كنم، بايد آينده را روشن ديد، هرگاه كه با چنين مسائلي مواجه مي‌شوم، سعي مي‌كنم، اشكال را در خودم ببينم.
_ اين‌كه مي‌گويند جوانان بيكار رو
به ورزش بياورند، حرف صحيحي است،
يعني همه ورزشكاران روزي به منبع درآمد
مي‌رسند؟ يعني همه بايد ورزشكار شوند؟
شكوري: به نظر من، اين حرف كاملا صحيح است، اما اي كاش شرايطي به وجود مي‌آمد كه جوانان، احساس استقلال مالي كنند و به خود بگويند كه حداقل يك منبع مالي دارند، چرا كه بيشتر جرم و جنايت در كشور ناشي از همين بيكاري است.
_ هادي شكوري تلخ‌ترين و شيرين‌ترين لحظه زندگي‌اش چه زماني است؟
شكوري: تلخ‌ترين، خط خوردن در آخرين لحظات و جا ماندن از پرواز آلمان و بهترين لحظه تولد پسرم.
_ خود را در زندگي مديون چه كسي
مي‌داني؟
شكوري: خداوند، پدر و مادر و همسرم و مربياني كه سال‌ها برايم زحمت كشيدند.
_ شغل ديگري جز فوتبال داري؟
شكوري: بله، تعميرگاه مجاز سايپا دارم كه نزديك شهريار است.
_ از كودكي‌ات برايمان نگفتي؟
شكوري: شايد عجيب باشد، اما بچه شيطاني نبودم، فقط دوست داشتم ورزش كنم، در نونهالي‌ام، هم واليبال بازي مي‌كردم و هم فوتبال، حتي در دوران نوجواني در تيم صنام واليبال بازي مي‌كردم، اما مربيانم جلسه‌اي گذاشتند و به من گفتند كه در فوتبال موفق‌تر خواهم بود، آن زمان تصميم‌گيري سخت بود، ولي ته دلم مي‌گفت فوتبال را انتخاب كنم.
_ تو هم مثل خيلي از فوتباليست‌ها
دوست داري در استقلال و يا پرسپوليس
بازي كني؟
شكوري: هر كس مي‌گويد، دوست ندارم به نظرم دروغ است، چرا كه از كودكي بيشتر افراد يا پرسپوليسي هستند و يا استقلالي، يعني اين يك تفكر حاكم بر فوتبال كشور است كه از ديرباز وجود دارد، اما من از ته دلم مي‌گويم، قرارداد من در پايان امسال با پاس به پايان مي‌رسد، اگر مجموعه (پاس) همچنان مرا بخواهد، حرفي نيست، حاضرم باز هم در اين تيم بمانم، اما اگر نخواهد دوست دارم به پرسپوليس يا استقلال بروم.
_ و در پايان؟
شكوري: افراد فقير جامعه را مي‌بينم، دلم به درد مي‌آيد، مشكلات مردم را كه مي‌بينم دلم مي‌شكند، دوست دارم كمكشان كنم، اما نمي‌شو
منبع: مجله خانواده سبز

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




 
 

ارسال اين صفحه براي دوستانتان

مشخصات شما :
اسم شما: *

ايميل شما: *

مشخصات دوستان شما :
ايميل دوستان شما: *

ايميل دوستان شما 2:

ايميل دوستان شما 3:

 پيغام: (optional)

Created by Tafrihi