تجارت جديد، بازي با آبروي يك ايراني

    
    چرا بايد سودجويان براي كسب درآمد، با آبرو و اعتبار يك هموطن بازي كنند، چرا؟ اين افراد چگونه مي‌توانند، اين درآمد را خرج سفر. زن و بچه خود كنند؟ آيا پول آنان بركت دارد؟
    اگر سي‌دي غيراخلاقي بازيگر منتسب به سريال نرگس، در نسخه‌هاي بسياري كپي شد، باني اصلي‌اش همين سودجويان و فرصت‌طلبان هستند. جالب اين‌كه عده فوق‌الذكر، آن را جزو افتخارات زندگي خود مي‌دانند، بي‌فرهنگي، بي‌سوادي و بي‌حرمتي تا كجا؟

    مردم، به دنبال اين هستند كه مراجع قضايي و پليسي با اين افراد برخوردي جدي داشته باشند. در ماه‌هاي اخير و همزمان با انتشار سي‌دي، يك دلال فيلم سابقه‌دار كه در محدوده پشت شهرداري تهران در حوالي ميدان توپخانه فعاليت مي‌كرد، مدعي شده بود كه توزيع‌كننده اصلي سي‌دي تصاوير هنرپيشه‌هاي جديد است و با افتخار از آن براي دوستان و ديگر همكاران خود سخن مي‌گفت. گويا وي توسط ماموران، بازداشت شد.
    اما در اين مبحث بايد به اين مسئله اشاره كرد كه به دنبال انتشار شايعه وجود فيلم غيراخلاقي موسوم به يكي از هنرپيشه‌هاي سريال نرگس در دو ماهه اخير، شايعه جديدي مبني بر انتشار فيلم ديگري از يك هنرپيشه تلويزيوني نيز با جديت خاصي مطرح شد.
    يكي از دوستان مطبوعاتي كه براي تهيه گزارش از چند و چون اين ماجرا به ترمينال جنوب رفته بود، در آنجا با شخصي برخورد كرد كه مدعي بود، فيلمي جديد از اين هنرپيشه دارد، قيمت يك كپي از آن هم سه هزار تومان... همكار مطبوعاتي لپ‌تاپ خود را از كيف در آورد تا فيلم را امتحان كند، اما دلال مورد نظر اجازه چنين كاري نداد و به بهانه‌هاي مختلفي از تست آن جلوگيري كرد. سي‌دي بعد از رفتن دلال تست شد، اما فيلم هنرپيشه جديد نبود، دلال‌هاي ديگري كه در پشت شهرداري فعاليت مي‌كردند، مدعي شده بودند كه اين سي‌دي را دارند، اما هيچ كدامشان با وجود پيشنهادات هنگفت حاضر به فروش سي‌دي هنرپيشه جديد نشدند.
    با توجه به اين‌كه دلالان پس از فروختن سي‌دي‌هاي جعلي مكان خود را تغيير مي‌دهند، اما خبرنگار مربوطه كه از خبرنگاران خبرگزاري ايرانيوز بود، آن‌قدر كشيك تا او را به دام انداخت، او گفت: وجود اين سي‌دي شايعه‌اي بيش نيست، از زماني كه اين شايعه پخش شده، او و همكارانش با فروش فيلم‌هاي ديگر به عنوان فيلم هنرپيشه، درآمد چشمگيري كسب كرده‌اند.
    وي مي‌گفت: هر روز بر تعداد متقاضيان افزوده مي‌شود و به همين علت از مدتي پيش تلاش كرده‌اند شايعه را با گستردگي و قدرت بيشتري منتشر كنند.
    
    

نان زن و بچه من است؟


    دلال فيلم گفت: «مردم به دنبال چيزي مي‌گردند كه وجود ندارد و آن را نديده‌اند. ما هم به دنبال پول هستيم و تا آنجايي كه بشود، تيغ‌شان مي‌زنيم.»
    هنگامي كه وي در ميان حرف‌هاي خود قسم به زبان آورد، خبرنگار از او پرسيد: «تو به خدا اعتقاد داري و اين كارها را مي‌كني؟!» دلال گفت: «تو خودت چرا دنبال فيلم هستي؟! نان زن و بچه من هم از اين راه است.»
    گفتني است تمام افرادي كه خبر وجود اين فيلم را براي ديگران تعريف مي‌كنند، خودشان آن را نديده‌اند. شايد منشا اين شايعه، دلالان سي‌دي باشند كه با پخش تصاوير شهروندان، تنها در پي سودجويي بيشتر هستند.
    
    

دوربين خانوادگي


    در كشورهاي پيشرفته، پيش از توزيع يا انتشار وسيع هر نوع تكنولوژي يا خدمات جديد، درباره بهره‌گيري صحيح از آن فرهنگ‌سازي مي‌شود و زماني كه جامعه با قابليت‌هاي آن آشنا شد، انتشار و توزيع آغاز مي‌شود.
    در كشور ما در هيچ زماني براي هيچ چيزي فرهنگ‌سازي نشده است. سال‌ها قبل اتومبيل يك كالاي بسيار لوكس محسوب مي‌شد و افراد معدودي آن را در اختيار داشتند.
    اما با توليد پيكان در ايران، عده كثيري صاحب اتومبيل شدند، بدون اين‌كه با اتومبيل و فرهنگ ترافيك آشنا شدند. در آينده نيز كسي به فرهنگ‌سازي توجهي نكرد و جامعه به رانندگي با عادت‌هاي مسخره خود ادامه داد. به همين علت است كه هنوز مامور راهنمايي و رانندگي براي بستن كمربند ايمني، توقف پشت چراغ قرمز و حتي بوق نزدن مقابل بيمارستان‌ها به رانندگان تذكر مي‌دهد.

    فرهنگ‌سازي ترافيك، وظيفه راهنمايي و رانندگي نيست و مجلس بايد قانوني در راستاي برنامه‌ريزي و اجراي آن اقدام كند.
    پيش از آموزش، فرهنگ استفاده از دوربين خانوادگي (هندي‌كم)، در سال‌هاي اخير و واردات موبايل‌هاي مجهز به دوربين گسترش يافت. خيلي‌ها تصور مي‌‌كردند چون موبايل آنها مجهز به دوربين است، بايد در هر مكاني از آن استفاده كنند. پس از مدتي برخي افراد متوجه شدند مي‌توانند از صحنه‌هاي زندگي خصوصي ديگران فيلم بگيرند. مدتي بعد، اين عمل به يك سرگرمي و تفريح همه‌گير تبديل شد و افراد تصويرها را در بانك‌هاي تصاوير سايت‌هاي اينترنت به اشتراك گذاشتند. امروز به محض اين‌كه در خيابان دو نفر با يكديگر درگيري لفظي مي‌كنند، موبايل عابران به طرف آنها زوم مي‌شود.
    موارد متعددي مشاهده شده كه سارقان هنگام سرقت از خانه‌ها، فيلم‌هاي خانوادگي را نيز با خود برده‌اند و يا افرادي در ميان اقوام و آشنايان، اقدام به تكثير فيلم مجالس كرده‌اند. به همين علت پليس به خانواده‌ها هشدار داده است كه فيلم‌هاي خصوصي را در مكاني امن و حتي گاوصندوق نگهداري كنند. در روزهاي اخير روزنامه‌ها به شهروندان تذكر داده‌اند كه از محافل خصوصي خود فيلم تهيه نكنند؛ در حالي كه اين درخواست منطقي به نظر نمي‌رسد. فرد نمي‌تواند به خاطر وجود سودجويان يا احتمال به سرقت رفتن يك كاست فيلم يا سي‌دي، از گرفتن فيلم و عكس يك مجلس مهم و خاطره‌انگيز صرف‌نظر كند. پس تلاش مي‌كند فيلم را در مكاني امن نگهداري كند و آن را تنها براي افراد بسيار نزديك و مطمئن نمايش دهد.
    در چند سال گذشته مشاهده شده كه پس از توزيع فيلم مجالس خانوادگي يا دوستانه، تعدادي از كساني كه در فيلم حضور داشته‌اند بر اثر فشار روحي يا تعصب شديد اطرافيان، دچار افسردگي شده و يا اقدام به خودكشي كرده‌اند.
    
    

تصاوير غيراخلاقي


    در حال حاضر فيلم‌هاي غيراخلاقي متعدد ضبط شده در كشور در شبكه توزيع غيرقانوني سي‌دي وجود دارد. بررسي تصاوير نشان‌دهنده گسترش اين جرم در پنج سال اخير است. برخي از اين تصاوير، با رضايت و اطلاع قبلي هر دو طرف
گرفته مي‌شود.
    پخش اين چنين فيلمي بدون اطلاع يكي از طرفين، جرم است؛ زيرا آبرو و حيثيت آن فرددر معرض خطر نابودي قرار مي‌گيرد. ممكن است يك فيلم به صورت كاملا تصادفي در اختيار فرد ديگري قرار گيرد و يا با هدف انتقام‌جويي يكي از طرفين منتشر شود بايد اشاره كرد.
    هنگامي كه مخفيانه از كسي تصويربرداري مي‌شود، يك عمل غيراخلاقي مجرمانه صورت گرفته است.
    چند سال قبل به دنبال برخورد جدي مقامات قضايي با عاملان توليد و توزيع فيلم‌هاي مخفي كسي علاقه‌اي به انجام آن نداشت. اما با گذشت زمان، مجرمان راه‌هاي گريز را طراحي كردند تا ردپايي از خود به جا نگذارند. در حال حاضر در اروپا و آمريكا با چنين افرادي به بدترين نحو ممكن برخورد مي‌‌كنند و حتي در بعضي از كشورها، آنان را به اعدام محكوم مي‌‌كنند.
    گرچه امروزه انجام دادن اين عمل، يك سرگرمي خاص همراه با شرط‌بندي است. عامل اصلي توليد اين تصاوير، تقليد از كشورهاي غربي است. جامعه ما تصور مي‌كند هر چيزي كه در فيلم‌ها مشاهده مي‌كند، واقعا در كشورهاي ديگر وجود دارد و همه مردم آن كشورها نيز اين اعمال را انجام مي‌دهند. پس برخي افراد كه در توهم زندگي غرق شده‌اند، تلاش مي‌كنند از هر طريقي خود را به آنها نزديك نشان دهند.
    افزايش باندهايي كه پس از گرفتن مخفيانه تصاوير از دختران دانش‌آموزان آنها را تهديد به توزيع فيلم مي‌كنند و مورد اخاذي قرار مي‌دهند، نمونه بزرگي از فعاليت سودجويان و مجرمان و در خطر بودن حيثيت و حرمت شهروندان است. بسياري از افرادي كه مورد اخاذي قرار مي‌گيرند، به علت ترس از تهديد اخاذي‌كنندگان به مراجع قضايي شكايتي نمي‌كنند.
    پرسش اين است با اين سودجويان پول‌پرست و بي‌آبرو و بي‌حرمت چه بايد كرد؟
    
    شهنام شهير

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




 
 

ارسال اين صفحه براي دوستانتان

مشخصات شما :
اسم شما: *

ايميل شما: *

مشخصات دوستان شما :
ايميل دوستان شما: *

ايميل دوستان شما 2:

ايميل دوستان شما 3:

 پيغام: (optional)

Created by Tafrihi