بزرگترین فریب اینترنتی 

تصاوير متحرك خرسها؛ بزرگترین فریب اینترنتی
مرجع : خبرگزاری ايرنا
آفتاب - يك گروه از محققان در دانشگاه هاروارد در بررسي شيوه كاربران متقلب اينترنتي براي دستيابي به اطلاعات خصوصي ديگر كاربران به اين نكته پي برده‌اند كه بيشتر اين كاربران فريب آن دسته از پايگاههاي اينترنتي را مي خورند كه براي تبليغ خود از تصاوير متحرك خرسها استفاده مي‌كنند.
در سالهاي اخير راهزنان كامپيوتري به منظور دستيابي به اطلاعات شخصي كاربران، نظير شماره حساب بانكي آنان و يا رمز پست الكترونيكي آنان، با ارسال پيامهاي الكترونيكي بظاهر موجه كه ظاهرا از سوي بانكها، از آنان دعوت مي‌كنند كه از اين يا آن پايگاه اينترنتي بازديد كنند.
در جريان اين بازديد، از كاربر خواسته مي‌شود، اطلاعات خود را در اختيار مسولان پايگاه كه خود را نمايندگان بانك يا نهاد رسمي ديگري معرفي مي‌كنند ، قرار دهد. به اين ترتيب افراد به دست خود همه اطلاعات محرمانه خويش را به راهزنان اينترنتي عرضه مي‌كنند. به نوشته هفته نامه علمي نيو ساينتيست "راچنا دايميجا" و همكارانش در دانشگاه هاروارد به شماري از داوطلبان نمونه‌هايي

” در اين آزمايش محققان شاهد آن بودند كه داوطلبان چنان از ديدن تصاوير خرسها به وجد مي‌آيند كه اغلب آنان اين تصاوير را بر روي كامپيوترهاي خود جاي مي‌دهند تا در مواقع مختلف آنها را تماشا كنند. ... “



از ‪ ۲۰‬پايگاه اينترنتي را عرضه كردند. در ميان اين پايگاهها برخي پايگاههاي اصيل و واقعي و برخي نيز تقلبي و غيرواقعي بودند.
در جريان اين آزمايش مشاهده شد كه اغلب داوطلبان به سمت پايگاههايي جلب مي‌شوند كه براي تبليغ خود از تصاوير متحرك خرسها استفاده مي‌كنند.
به گفته دايميجا كه نتيجه تحقيق خود و همكارانش را در كنفرانسي درباره نحوه تعامل با كامپيوتر كه در ماه آوريل امسال در مونترال برگزار مي‌شود ارائه خواهد كرد، برخي از اين تصاوير متحرك آنچنان استادانه طراحي شده اند كه حتي زيرك‌ترين كاربران را نيز فريب مي‌دهند و آنان را به دام راهزنان كامپيوتري مي‌اندازند.
در اين آزمايش محققان از داوطلبان سوال كردند كه مشخص سازند كدام يك از پايگاهها تقلبي هستند و بيش از ‪ ۴۰‬درصد از داوطلبان نتوانستند از عهده تشخيص اين پايگاهها برآيند.
اما نكته نگران‌كننده تر آنكه پايگاههاي اصيلي كه به وسيله راهزنان كامپيوتري طراحي شده بود بيش از ‪ ۹۰‬درصد از داوطلبان را فريب داد و آنان را ترغيب كرد كه به بازديد از پايگاه بپردازند و به پرسشهايي كه از آنان شده پاسخ دهند.
اين پرسشها به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه پاسخ‌دهندگان را بدون آنكه توجه داشته باشند، به افشاي اسرارشان وادار مي‌كند.
يكي ديگر از نكاتي كه محققان هاروارد در بررسي اخير خود به آن پي بردند آن بود كه از يكسو كاربران به پيامهاي هشداردهنده اي كه بر روي صفحه تصوير كامپيوترشان ظاهر مي‌شود توجه نمي‌كنند و از سوي ديگر پيامهاي هشداردهنده اي كه از سوي ارائه‌دهندگان خدمات كامپيوتري وابسته به شركتهاي مختلف و رقيب عرضه مي‌شود، از استاندارد واحدي برخوردار نيست و در نتيجه در اغلب موارد كاربران كه با موقعيت اين پيامها بر روي صفحه و يا محتواي آنها آشنا نيستند بي‌توجه از كنارشان عبور مي‌كنند.

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




 
 

ارسال اين صفحه براي دوستانتان

مشخصات شما :
اسم شما: *

ايميل شما: *

مشخصات دوستان شما :
ايميل دوستان شما: *

ايميل دوستان شما 2:

ايميل دوستان شما 3:

 پيغام: (optional)

Created by Tafrihi