نگاهي به ثروتمندترين بازيكنان و مديران فوتبالي بريتانيا



خودش را حسابي توي چشم انداخته است. حالا همه نگاهها به ساقهاي اوست كه امروز چه هنرنماييهايي مي كند و چه طور حال حريف را مي گيرد. او مي دود، دريبل مي زند، شوت پشت شوت و البته ادا و اطوارهاي مردم پسند و آنونس خور! اگر شانسش هم بزند يك گلي، پاس گلي يا حركتي به ياد ماندني (هرچند اتفاقي) به نامش ثبت شود، اوضاع به راه است... تيم برده يا با خته، عرق ريزان، درحالي كه روي صندليهاي رختكن ولو افتاده است، دارد سرانگشتي حساب مي كند امروز چه قدر گيرش آمده و كدام شركت تبليغاتي فردا به سراغش مي آيد و تي شرتهايي كه عكس او را درحالتهاي مختلف روي خود دارند، چند برابر خواهد فروخت. ديگر توپ و تور و زمين نيست كه توي فكر و ذهن فوتباليست ما باشد، همه اش پول و دلار و پوند و يوروست كه مثل لشگر ژنرال دو گل از جلوي چشمانش رژه مي روند.

ديگر همه مي دانند ورزشكاران جزو پردرآمدترين قشر جوامع هستند و بدون هيچ سرمايه گذاري و فقط با چهار تا شوت و گل و ادا و اصول (والبته كمي هم خوش تيپي ذاتي) هميشه جزو پولدارهاي جهان معرفي مي شوند. ديگر كسي نيست نداند تايگر وود آمريكايي در سال دهها ميليون پوند درآمد دارد و يا ثروت شخصي راجر فدرر سوئيسي و شكيل اونيل آمريكايي سر به آسمان مي گذارد. اين وسط البته كه فوتباليستها هم جايگاه محكمي دارند. با اينكه هيچ گاه يك فوتبالي نتوانسته جزو 5 ورزشكار پردرآمد دنيا شود و اغلب گلف، بسكتبال، تنيس، بيسبال، راگبي و حتي هاكي بالاتر ايستاده اند، اما فوتبال بدون پول تقريباً غيرقابل باور و خنده آور است. به ويژه طي دهه اخير كه با رونق گرفتن حضور فوتباليستها در تبليغات به جاي مدلها و بازيگران و البته قيمتهاي نجومي و دستمزدهاي باورنكردني كه ابراموويچ، پرز و موراتي مد كردند، جيب آنها پر از پول شده است.

تيزرهاي تلويزيوني و آنونسهاي سينمايي تبديل به يك منبع درآمد مطمئن براي فوتباليستها شده اند و آنها از روغن موتور و ژيلت و جوراب ورزشي تا شامپو و بي ام و و نوشابه بدون گاز را تبليغ مي كنند. اين جدا از قراردادهاي سالانه با شركتها و كارخانجات مختلف است كه مثلاً فلان بازيكن و همسرش را وادار مي كند در مراسم رسمي و غيررسمي با فلان كت و شلوار يا ساعت حضور پيدا كنند، يا هرجا مي روند كفشهايي با مارك فلان و تي شرت بهمان تنشان باشد و البته ميليونها دلار هم گيرشان بيايد. حق استفاده از عكس و نام بازيكنها در روي اقلام مصرفي از پيراهن و كلاه گرفته تا كيف مدرسه و سرويس مبلمان را به دستمزدهاي هنگفت هفتگي و حق ترانسفر اضافه كنيد تا سرتان سوت بكشد. البته ادا و اطوارهاي كه قبلاً فقط مال سوپراستارهاي هاليوود بود هم حالا به فوتباليستها سرايت كرده و آنها كتاب خاطرات مي نويسند و در تيراژ چند ده و حتي صدهزار جلدي توزيع مي كنند، به خاطر چاپ مصاحبه هايشان پول مي گيرند و حتي خيلي قشنگ و ماماني جلوي دوربين عكاسان در هر حالتي (تأكيد مي كنم در هر حالتي!) قرار مي گيرند و هرچه فيگورشان مضحك تر و لباسهايشان كمتر، دلار و پوند بيشتر!


اين مقدمه طولاني را گفتيم تا برسيم به ليستي كه اخيراً سايت SKY از پردرآمدترين و پولدارترين فوتباليهاي شاغل در بريتانيا ارايه داده است. قبلش هم بگوييم چون توي ليگ برتر انگلستان بيشترين دستمزدهاي اروپا را مي دهند و بيشترين مبالغ جانبي نيز پرداخت مي شود، شما مي توانيد همين ليست را به كل فوتباليستها ربط دهيد. البته رونالدينيو حتماً امروز پردرآمدترين (فقط پردرآمدترين نه پولدارترين) فوتباليست جهان است و يكي مثل زين الدين زيدان هم درآمد بسيار بالايي از فوتبال كسب كرده است. اما در ميان بازيكنان انگليسي يا حاضر در انگليس، كماكان ديويد بكام پولدارترين است. او همچنين دومين بازيكن پردرآمد دنيا (پس از رونالدينيو) هم هست، درحالي كه تا همين دو سال پيش نفر اول ليست بود. ثروت فعلي آقا ديويد 32ساله چيزي حدود 87 ميليون پوند برآورد مي شود كه البته اكثرش از طريق تبليغات به دست آمده تا فوتبال!حتماً تا به حال چندين تيزر و آنونس و پوستر را كه بكام در آنها شما را به خريد كالايي ترغيب مي كند، ديده ايد. تازه اين جدا از درآمد همسرش ويكتوريا آدامز است كه او هم از بابت همكاريهاي گذشته با گروه اسپايس گرلز و يا كنسرتها و برنامه هايش پول هنگفتي به جيب زده است. خدا آخر و عاقبت دو بچه اين زوج آخر پول را به خير كند!

نفر دوم ليست مايكل اوون دوست داشتني است. اين مهاجم كوتاه قامت هر چند در جام جهاني آسيب ديد، در نيوكاسل آن چنان كه بايد ندرخشيد و كلاً روزگار فوتبالي خوبي را طي نمي كند، اما به خاطر محبوبيت در بريتانيا و پولهايي كه از ليورپول و رئال و البته تبليغات به دست آورده چيزي حدود 32ميليون پوند ثروت دارد كه اختلاف فاحشي با ديويد بكام نشان مي دهد.

نفر سوم ليست با كمال تعجب رابي فاولر است. البته او احتمالاً به خاطر سالهاي طلايي گذشته اش ثروت خوبي به هم زده، چون فعلاً كه با حقوق ناچيز و به صورت تعويضي در اولدترافورد به ميدان مي آيد.

سول كمپبل در آرسنال خوب پولي به جيب زده، اما آيا كسي حاضر است توي تيزرهاي تبليغاتي از چهره كمپبل استفاده كند؟ آندري شوچنكو هم از بابت سهم بالايي كه از ترانسفر ميلان به چلسي گيرش آمد و البته دستمزد خوب ابراموويچ به همراه رايان گيگز و فرديناند با 22ميليون پوند رده پنجم را دارند. آنري، روني و بالاك هم رده هاي بعدي اين ليست را به خود اختصاص داده اند. توجه كنيد كه اين هافبك آلماني چلسي در هفته فقط 200هزار پوند دستمزد مي گيرد! اما از اين جالب تر ثروتمندترين مديران و سرمايه گذاران فوتبال هستند كه مطمئناً اولين اسمي كه به ذهن مي آيد، رومن روس است. ثروت بيليونر 41ساله در حالي 11ميليارد پوند (بله! يازده ميليارد پوند تمام!) برآورد شده كه به اعتقاد خيليها ثروت حقيقي او خيلي بيش از اينهاست و براي همين پيش بيني مي شود كه او پس از لاكشمي متيال (بزرگترين تاجر فولاد اروپا) دومين مرد پولدار كل بريتانيا باشد.

پس از او جو لويسيس رئيس باشگاه تاتنهام قرار دارد. مالكوم گليزر كه يادتان هست، مالك جديد منچستريونايتد كه با كلي قرض و قوله باشگاه را گرفت و حالا بيش از يك ميليارد ثروت دارد. تا ذهنتان در دنياي ميليارد و پول و پوند و ثروتهاي آن چناني غرق نشده و اين همه دستمزد و ثروت را با حقوق ماهانه خودتان و يا پس اندازهاي ناچيز بانكيتان مقايسه نكنيد، مطلب را با ليست پولدارترينهاي بريتانيا تمام مي كنيم.


ثروتمندترين فوتباليستها

1- ديويد بكام - 87ميليون پوند
2- مايكل اوون- 32ميليون پوند
3- رابي فاولر- 28ميليون پوند
4- سول كمپبل- 27ميليون پوند
5- اندري شوچنكو، رايان گيگز و ريو فرديناند- 22ميليون پوند
8- تيه ري آنري- 21ميليون پوند
9- وين روني- 20ميليون پوند
10- ميشاييل بالاك- 18ميليون پوند
ثروتمندترين مديران فوتبال
1- رومن آبراموويچ- 11ميليارد پوند (چلسي)
2- جو لويسيس- 1/2ميليارد پوند (تاتنهام)
3- درت نرموند- 2/1ميليارد پوند (سلتيك گلاسكو)
4- مالكوم گليزر- 05/1ميليارد پوند (من يونايتد)
5- تي همينگز- 900 ميليون پوند (چارلتون)

- منبع : http://www.tiknews.com/display/?ID=34128&page=1

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




 
 

ارسال اين صفحه براي دوستانتان

مشخصات شما :
اسم شما: *

ايميل شما: *

مشخصات دوستان شما :
ايميل دوستان شما: *

ايميل دوستان شما 2:

ايميل دوستان شما 3:

 پيغام: (optional)

Created by Tafrihi