ياهو! آنچه شما خواسته ايد 


هموطن-علی محمد آقازمانی-بیش از یک دهه از فعالیت اینترنتی غول سایت های وب در سرزمین دیجیتال میگذرد. اگر می خواهید تمام صفحات یاهو را در این یک دهه ملاحظه کنید به سایت www.archive.org مراجعه کنید.
در این سایت می توانید صفحات ممتاز یاهو را در 10 سال اخیر مشاهده کنید و ببینید که تفاوت های اصلی یاهو در سال 1995 با یاهو در سال 2006 چه گونه بوده است .
با این سایت می توان به آرشیو سایت های اینترنت نیز دسترسی پیدا کرد. اکثر موتورهای جست و جوی وب ، چنین آرشیوی را در اختیار دارند.
اما شما نمی توانید از ان ها بخواهید تا عین صفحه سایت خاص را درتاریخ خاص به شما نشان دهند! به هرحال شرکت یاهو هم اکنون با هزاران کارمند در اقصی نقاط جهان ، سالانه بیش از 1 میلیارد دلار درامد دارد به گونه ای که بنیانگذاران جوان آن ، هم اکنون در زمره باشگاه میلیاردرهای جهان قرار دارند.

اخیرا شرکت یاهو در اقدام جالبی ، سیستم پست الکترونیک خود را با تغییراتی همراه کرد که در این گزارش به مقایسه نسخه جدید و قدیم سرویس پست الکترونیک یاهو! Yahoo mail می پردازیم. گوگل ، برای کلید واژه email ، بیش از 4 میلیارد نتیجه جست و جو معرفی می کند و سرویس های پست الکترونیک رایگان زیادی را در اینترنت نمایش می دهد.
مانند mail.com و gmail.com ، hotmail.com وwww.mail2web.com . اما در میان این همه رقیب ، سایت یاهو در رتبه نسخت قرار دارد. شعار The best web based email! بهترین پست الکترونیک تحت وب ، سال ها است که در بالای صفحه محبوب این سایت قرار دارد و شاخص این صفحه است . گفتنی است برای اطلاع از ده ها سرویس متنوع یاهو فقط به نشانی : http://docs.yahoo.com/docs/family/more مراجعه کنید.

درباره یاهو!
یاهو! به عنوان یک کار تحقیقاتی چند تن از دانشجویان دانشگاه استانفورد در نیمه اول دهه نود میلادی ، کار خود را آغاز کرد. در دوم مارچ 1995 ، سایت یاهو! که خدمات تقریبا خوبی به مخاطبان خود ارائه می کرد ، توسط شرکت جدید التاسیسی به نام یاهو! ، اداره شد. هم اینک این پایگاه ، با ارائه ده ها هزار صفحه وب ، صدها سرویس متنوع و میلیون ها وب سایت اینترنت را به کاربران معرفی می کند.
پایکاه تا جولای 2006 ، به 13 زبان راه اندازی شده و در 25 کشور جهان ، نمایندگی رسمی دارد.دفاتر این شرکت در اروپا ، آسیا (الالخصوص شرق و جنوب شرق آسیا ) ، آمریکای لاتین و شمال قاره آمریکا را شامل می شود.
درآمد خالص 1.8 میلیارد دلاری یاهو! در سال 2005 ، دلیل آشکار بر اثر بخشی فعالیت های کسب و کار یاهو! در دنیای دیجیتال به شمار می رود. در همین سال ، بیش از 3 میلیارد بار ، صفحات یاهو! مورد بازدید میلیون ها کاربر اینترنت قرار گرفت که چنین رکوردی تا کنون برای هیچ سایت وبی ثبت نشده است .
رکورد بی نظیر یاهو! در کسب مخاطب ، منجر به خلق ایده های جدید از جمله انتشار تبلیغ بر روی صفحات این سایت گردید . حجم قابل ملاحظه ای از مخاطبان امروزی گوگل ، به دلیل پشتیبانی قبلی گوگل از موتور جست و جوی یاهو! در اواخر قرن بیستم حاصل شده است و این مسئله برای دیگر سایت های تبلیغ کننده در یاهو! نیز صادق است .
میزان بالای بیننده این سایت که منجر به پخش حجم گسترده ای از آگهی الکترونیکی بر روی صفحات پایگاه می شود ، امتیاز فوق العاده ای برای آگهی دهنده گان و پورتال یاهو! به شمار می آید تا از این راه یک بیزینس عالی کسب کنند.
البته صنعت تبلیغات اینترنتی ، هم اینک از انحصار یاهو! خارج شده و ad word گوگل ، گوی های سبقت فراوانی را از رقبا ربوده است . کلمه YAHOO ، مخفف عبارت :Yet Another Hierarchical Officious Oracle می باشد و در مورد فلسفه نام گذاری این نام ، حتی در سایت یاهو! نیز مطالب خاصی ارائه نشده است .
شرکت یاهو! ، امروزه به عنوان یک همکار فعال شرکت های فراهم کننده دسترسی ارتباطی و اینترنت در قاره آمریکا به شمار می آید و سرویس های اینترنت گسترده ای را به متقاضیان و الالخصوص کاربران پورتال خود عرضه می کند. یاهو! در بیانیه ارزشی خود تصریح می کند که ماموریت این پایگاه ، ارائه ضروری ترین خدمات اینترنت جهانی برای مصرف کننده گان و حوزه های تجاری می باشد.

بتا ميل
از نوآوري‌هاي سرويس ميل جديد ياهو، برنامه‌ي دوسويه‌ آسان و برنامه‌ي دسكتاپ سريع آن است. وجود تقويم آنلاين پيشرفته و مرورگر RSS از ديگر ويژگي‌هاي آن به‌شمار مي‌رود. اين نسخه‌ي آزمايشي سرويس جديد ياهوميل مانند نسخه‌ي فعلي آن رايگان است و به دانلود نرم‌افزار نيازي ندارد.
به‌گفته‌ي مقامات ياهو، هم‌اكنون كاربران در كشورهاي آمريكا، استراليا، برزيل، چين، هند، ايتاليا، هنگ‌كنگ، اسپانيا و چند كشور ديگر امكان دسترسي به نسخه‌ي آزمايشي سرويس ياهوميل جديد را دارند. نسخه‌ي جديد ميل ياهو با توانايي گشودن چندين ايميل در يك زمان،‌ ظاهر ساده و بار تبليغاتي بالا، باعث رضايت و افزايش تعداد كاربران اين موتور جست‌وجو شده است.
اين نسخه‌ي جديد كه به y!mail Beta معروف است، در ابتدا براي گروه محدودي از كاربران آمريكايي طراحي شده بود، اما در حال حاضر ايميل اكثر كاربران ياهو از نسخه‌ي جديد بتاي اين موتور جستجو استفاده مي‌كنند.
براساس آمارهاي گرفته شده سرويس پست الكترونيكي ياهو به عنوان برترين سرويس ايميل در جهان شناخته شده و ياهو تاكنون 255 ميليون كاربر از سرتاسر دنيا داشته است كه در مقايسه با سرويس هات ميل - ايميل MSN - با 234 ميليون، ايميل AOL با 56 ميليون و Gmail با 49 ميليون كاربر در رتبه‌ي اول قرار دارد؛ اما اين آمار به همراه به كارگيري تكنولوژي Ajax در نسخه‌ي Beta mail افزايش مي‌يابد.
از ويژگي‌هاي ديگر Beta mail با ظاهري متفاوت نسبت به صفحه‌قديمي مي‌توان به روز شمار بي‌انتهاي آن اشاره كرد، همچنين Drag and Drop، امكان رويت emailها قبل از ارسال، شمارش پيغام‌ها و لينك‌هاي مرتبط ياهو از ديگر مشخصات اين سرويس جديد هستند و عملكرد نسخه‌ي جديد پست الكترويك ياهو، مانند out look در بسته‌ي نرم‌افزاري office است.

نسخه قدیم
در نسخه قدیم ، که مدتی طولانی با گرافیک و سیستم بارگذاری خاصی همراه شده بود ، کاربران برای استفاده از سرویس پست الکترونیک یاهو مجبور بودند بر روی هر گزینه ای که می خواهند کلیک کرده تا در صفحه جدیدی ، تغییرات را دنبال کنند.
مثلا وقتی شما بر روی گزینه inbox که مربوط به محتویان email های شما بوده ، کلیک می کردید ، کل صفحه مجددا بارگذاری می شد تا صفحه جدید که فهرست email های شما را شامل بود ، نشان داده شود. پس از ان که فهرست را در اختیار داشتید ، برای مشاهده متن هر email ، مجبور بودید تا با کلیک بر روی تایتل هر پست الکترونیک ، مطالب ان را مشاهده کنید. علاوه بر این ، چند عنوان خبری که از سایت خبری یاهو news.yahoo.com در صفحه اول سرویس yahoo mail نشان داده می شد ، حاوی چند لینک معمولی بدون موضوع بود و خیلی مورد استقبال کاربران قرار نمی گرفت .
یک تبلیغ الکترونیکی نصف صفحه هم که در سمت راست صفحه اول پست الکترونیک یاهو (پس از sign in کردن ) ارائه می شد ،باعث کند شدن بارگذاری صفحه می شد که رضایت کاربران میلیونی این سرویس یاهو را همراه نداشت .
در نسخه قدیمی برای ارسال پست الکترونیک ، با کندی ارسال و بعضا در سرعت های اتصالی ضعیف ، با قطعی ارتباط همراه بودیم. این مساله برای پیوست هایی که به نشانی های الکترونیک ضمیمه شد نیز همراه بود. قبل از سال 2000 ، یاهو برای attach هایی که به email داده می شد ، در یک نواری ، میزان و زمان اتمام کار را نشان می داد که پیش از نسخه جدید و در چند سال اخیر ، این نشان گر هم حذف شد .
بنابراین کاربران نمی داتسند که چه اندازه باید برای attach شدن فایل به یک ای میل باید صبر کنند. در نسخه قدیم ، به نوعی گرافیک خسته کننده و استاتیکی بر صفحه حاکم بود که این امر عدم مخاطب مداری کاربران را به همراه داشت . با توجه به این که در سال های اخیر ، شاهد رشد سیستم های پست الکترونیک رایگان برخی از سایت های وب مثل gmail و msn بودیم ، در این راستا ، یاهو برای عقب نماندن در کورس رقابت ، به نو سازی سرویس خود اهتمام نمود.
بنابراین سرویس پست الکترونیک قدیمی یاهو ، به دلیل وجود برخی محدودیت های بارگذاری ، عدم گرافیک مطلوب و به جهت نو سازی مجدد سرویس های خود در آستانه پایان سال میلادی ، نسخه بتا ای میل را عرضه کرد.

نسخه جدید
اما در نسخه جدید یاهو ، ما شاهد تفاوت های چشمگیر در سیستم قبلی نیستم. اما وضعیت بارگذاری نسخه جدید با قدیم از جهاتی متفاوت است . بر خلاف سیستم قبلی ، سیستم جدید شبیه سرویس outlook مایکروسافت است که شما پس از sign in کردن و ورود به صفحه مربوطه ، به راحتی با حفظ صفحه مربوطه ، به مشاهده ای میل ها و ورود به بخش های دیگر می پردازید. در این سرویس ، پس از لود شدن صفحه سرویس yahoo mail ، که نسبت به نمونه قبلی ، از گرافیک و حجم بارگذاری بهتری همراه بود ، می توانیم به راحتی به ای میل ها نگاه کنیم و reply کنیم و سریع تر attach کنیم. شما با ورود به محیط یاهو میل ، پس از کلیک بر روی گزینه قبلی مشاهده محتوای ای میل ها (inbox) ، در همان صفحه محتویات ای میل را مشاهده کنید. پس از ان نیز می توانید با 1 بار کلیک بر روی متن هر ای میل ، متن آن را در همان صفحه ملاحظه کنید. پس از ان به راحتی به فیدبک ای میل بپردازید.
درمقایسه با سیستم قبلی ، با کلیک بر روی گزیئه attach ، فولدر درایو های شما بر روی صفحه نشان داده می شود تا فایلی که می خواهید ضمیمه شود را انتخاب کنید. به محض انتخاب ، روند ضمیمه شدن انجام می شود و شما از صفحه ای خارج نمی شوید. سیستم جدید به نسبت سرویس قبلی از لینک های اضافی خالی شده است و مثلا address book هایی که در سرویس قبلی بود در این سرویس مشاهده نمی شود و کاربران خود میتوانند به تعریف محیط بپردازند. در این نسخه ، یک چهارم صفحه به اگهی تبلیغاتی اختصاص داده شده است و در زیر صفحه ، تقویم انلاین قابل تعریف کاربران درج شده است . به طور کل ، رنگ بندی و چیدمان صفحه به نسبت نسخه قدیمی بسیار جذاب و راحت تر شده است و کاربران می توانند با کمی کار ، نسبت به محیط جدید عادت کنند. ضمنا در table نوشتن مطالب ای میل ،امکانات به نسبت بهتری به نسبت نسخه قدیمی عرضه شده است که با کار ، این تفاوت را درک خواهید کرد.

چرا تغییر ؟
این که چرا یاهو اقدام به تغییر پر کاربردترین سرویس پست الکترونیک اینترنت گرفته است را میتوان در 5 شاخص زیر جست و جو کرد:

1-توجه به امر مخاطب مداری محصولات قدیمی خود
2-ارتقای سطح بارگذاری نرم افزارهای تولیدی لابراتوارهای تحقیقاتی خود
3-حفظ ضریب مزیت های رقابتی دیجیتالی
4-افزایش برنامه های کاربر پسند یاهو!
5-تسهیل ، تسریع و جذاب کردن صفحات نسل جدید سایت یاهو!
از سال 2005 که ایندکس یاهو پس از تغییرات بسیار در یک دهه اخیر ، با تغییر چشمگیری رو به رو شد ، به نظر می رسید که تعداد صفحات زیادی را مورد تغییر دهد که این امر هم اکنون با تغییر سرویس پست الکترونیک ادامه یافته است . باید انتظار تغییرات دیگری در دیگر برنامه ها و امکانات یاهو! باشیم.
همان طور که مسنجر یاهو به نسخه 8 رسید ، به زودی سرویس هایی مثل فروشگاه و تجارت الکترونیک یاهو با تغییر مواجه می شود. به هر حال آخرین اطلاعات راجع به سرویس جدید یاهو را در نشانی http://whatsnew.mail.yahoo.com می توان دنبال کرد.

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




 
 

ارسال اين صفحه براي دوستانتان

مشخصات شما :
اسم شما: *

ايميل شما: *

مشخصات دوستان شما :
ايميل دوستان شما: *

ايميل دوستان شما 2:

ايميل دوستان شما 3:

 پيغام: (optional)

Created by Tafrihi