اينترنت جزء اموال عمومي بشريت است 


خبرگزاری سلام-براي حضور در مجامع بين‌‏المللي به عزم راسخ و اراده مديريت مديران فناوري اطلاعات و ارتباطات نياز داريم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلام دكتر كاظم معتمدنژاد, استاد دانشگاه علامه طباطبايي و پدر علم ارتباطات ، با ارزيابي از وضعيت ارتباطات كشور در سطح بين‌‏المللي, به موضوع راهبري جهاني اينترنت كه براي نخستين بار در سطح بين‌‏المللي در كنفرانس‌‏هاي منطقه‌‏اي با عنوان اجلاس جهاني سران جامعه اطلاعاتي (ژنو 2003 ) و (توكيو 2003 ) مطرح شد, اظهار داشت: به منظور جهاني‌‏سازي ارتباطات در جامعه اطلاعاتي ، بايد در سطح بين‌‏المللي مشاركت بيشتري داشته و در همه زمينه‌‏ها مسلط باشيم.
وي ، با اشاره به مباحثات اجلاس جهاني مذكور در ژنو به عنوان يك مساله مهم بين‌‏المللي مورد مناقشه كشورهاي عضو سازمان ملل متحد از اعلاميه اصول و برنامه علمي مصوب اين اجلاس عالي نام برد.

و تاكيد كرد: براي حصول توافق كشورها در مورد چگونگي اجراي مصوبات اجلاس جهاني ياد شده در زمينه راهبري اينترنت, علاوه بر تشكيل يك كارگروه بين‌‏المللي ويژه كه در سال‌‏هاي 2004 و 20058 به فعاليت پرداخت و گزارش‌‏هاي مقدماتي و نهايي خود را به سازمان ملل متحد ارائه كرد, طبق تصميم دومين مرحله اجلاس WSIS كه در نوامبر 2005 در تونس برگزار شد, مقدمات تشكيل يك مجمع مباحثه در خصوص راهبري اينترنت نيز فراهم شد.
دكتر معتمدنژاد ، با اشاره به سير تحول سازماندهي اينترنت در ايالات متحده آمريكا و چگونگي طرح مساله راهبري جهاني آن در دو مرحله اجلاس WSIS ، گفت: بعد از جنگ جهاني دوم و با تشكيل يونسكو, در دنيا در زمينه ارتباطات تحولات بسياري صورت گرفت و آزادي اطلاعات اهميت پيدا كرد ، به طوري كه طبق پيش‌‏نويس اعلاميه جهاني حقوق بشر, ارائه اصول اخلاقي, عفت عمومي و سنت‌‏هاي مذهبي و اجتماعي, امنيت و حريم شخصي, استقبال و حاكميت كشورها رواج يافت.
پدر علم ارتباطات, تدوين تنوع فرهنگي را از جمله اصولي دانست كه باعث موفقيت كشورهاي جهان سوم شد و در خصوص حضور ايران در اجلاس جامعه اطلاعاتي جهاني, گفت: ايران نقش مهمي در مطرح كردن راهبري اينترنت داشت.
وي ، با بيان اين كه محور راهبري اينترنت در اجلاس ژنو تصويب شد, افزود: با توجه به اين كه اينترنت در عقيده غربي‌‏‏ها يكي از اموال عمومي بشريت است و متعلق به سرمايه‌‏داران نيست ، پيشنهادهاي مشخصي از سوي جامعه بين‌‏المللي در اين خصوص عنوان شد.
استاد علوم ارتباطات دانشكده علامه طباطبايي, با بيان اين كه در اين اجلاس ايران تا آخرين لحظه در خصوص راهبري اينترنت به فعاليت خود ادامه داد, تاكيد كرد: از آنجايي كه نتوانستيم در اين خصوص اتفاق آرا را به دست آوريم با دست پر به كشور يونان نرفته و به دليل عدم حضور فعال در آنتن ، نتوانستيم داوطلب برگزاري اين اجلاس در تهران باشيم.
دكتر معتمدنژاد ، با اشاره به كشورهايي چون مصر و تركيه كه در اين خصوص از كشور ايران جلوتر هستند, افزود: در زمينه فعاليت‌‏هاي IT نياز به يك هماهنگي جامع در كارها داريم.
وي، با بيان اين كه مديريت مديران ICT مهم‌‏ترين بحث در كشور براي حضور در مجامع بين‌‏المللي خواهد بود, تصريح كرد: بايد به مديريت ارتباطات در سطح داخلي, بين‌‏المللي و منطقه‌‏اي بها دهيم و سعي كنيم همگام با ديگر كشورها از اين موقعيت استفاده كنيم.
دكتر معتمدنژاد ، برگزاري همايش ملي مديريت ICT را نقطه عطفي براي برداشتن گام‌‏هاي موثر در اين زمينه دانست.

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




 
 

ارسال اين صفحه براي دوستانتان

مشخصات شما :
اسم شما: *

ايميل شما: *

مشخصات دوستان شما :
ايميل دوستان شما: *

ايميل دوستان شما 2:

ايميل دوستان شما 3:

 پيغام: (optional)

Created by Tafrihi