شايعاتي كه پاييز را تلخ كرد


    
    
    
    تاكنون بارها ديده‌ بوديم كه شايعات زيادي مبني بر زندگي خصوصي بازيگران سينما و ورزشكاران مشهور در محافل مطبوعاتي مي‌پيچيد اين اخبار دست به دست و دهان به دهان مي‌گذشت تا اين‌كه يك شايعه خلق مي‌شد، در سال‌هاي اخير به خصوص در ده سال اخير با ازدياد نشريات مختلف كه تنها با تيترهاي جنجالي آشنا بودند، اين مورد بارها و بارها ديده شد، شنيده شد، خوانده شد و اين وسط عده‌اي از افراد بازيگر و ورزشكار يا در گوش‌هايشان پنبه گذاشتند و يا به سراغ شكايت رفتند... البته با آمدن سايت‌هاي اينترنتي و وبلاگ‌هاي شخصي عكس‌هاي خصوصي زيادي از هنرپيشه‌ها و ورزشكاران به مونيتورهاي خانگي راه يافت، عكس‌هاي خانوادگي و يا از مجالس عروسي چنان در اين وادي دست به دست چرخيد و چرخيد كه در آن سوي آب‌ها، هم نظاره‌گر بودند، چنان كه چند سال قبل، فيلم عروسي يك بازيگر تلويزيون و سينما لو رفت و يا باز هم چند سال پيش، فيلم يك مهماني بازيكنان يكي از تيم‌هاي پايتخت نقل محافل شد. اما در يك
ماه اخير اتفاقي افتاد كه ديگر عكس و تصوير عروسي، مهماني، عكس در كنار پدر و مادر، عكس در سواحل شمال و... نبود. بلكه يك فيلم مبتذل بود كه ابتدا روي سايت‌هاي اينترنتي پخش شد و در آن يك هفته در نسخه‌هاي زيادي دست به دست چرخيد، آن چه كه ابتدا درباره اين فيلم به ذهن ما نشست شايد، تنها اين پرسش را در ذهن‌ها تداعي كرد كه براي چه دو جوان دست به چنين حركاتي زدند و اين فيلم را پخش كردند، اما زماني كه همه از شباهت دختر حاضر در آن فيلم و تشابه او با يكي از بازيگران زن مجموعه «نرگس» صحبت كردند، آن‌گاه بازتاب شديدي عمومي در خبر به وجود آورد، اين خبر مثل بمب منفجر شد، بمبي كه با آبروي مردم بازي مي‌كرد. «زهرا اميرابراهيمي» دختر معصوم مجموعه غريبانه و بازيگر نقش زهره سريال نرگس در مظان اتهام قرار گرفت. و به دنبال آن خبر خودكشي اين بازيگر چنان در عرض يك روز در محافل پيچيده شد كه همه از آن به عنوان يك تراژدي وحشتناك ياد كردند.
    در همان ابتدا محمد تورنگ رييس مركز اطلاع‌رساني نيروي انتظامي تهران بزرگ گفت: اين هنرپيشه زن هم اكنون در سلامت كامل به سر مي‌برد و خبر او هنگام خودكشي ماموران صحت ندارد.
    گفته مي‌شود يك تيم تحقيقاتي بر روي اين فيلم غيراخلاقي اقدامات كارشناسانه‌اي انجام دادند و اعلام كردند كه فردي كه در فيلم ديده مي‌شود، شباهت‌هاي فيزيكي خاصي به شخص هنرپيشه واقعي دارد، اما آنها دو نفر هستند.
    سي‌دي منتشر شده محتوي دو فايل تصويري با مدت زمان‌هاي 22 دقيقه و 40 ثانيه و ديگري 2 دقيقه و 37 ثانيه است، پس از ترميم كيفيت تصاوير در كارگاه تدوين، حدود 85 فريم عكس از فيلم مورد نظر گرفته شد و در اختيار گروه بررسي قرار گرفت.
    شباهت بيش از اندازه ميان شخص داخل فيلم و هنرپيشه واقعي، همه را در اشتباه فرو برد به طوري كه وقتي شايعه شده است شخص مشهوري در فيلم حضور دارد، به سختي مي‌تواني به ببيننده ثابت كرد فردي كه در فيلم مي‌بينيد، آن هنرپيشه نيست. تاثير قدرت شايعه بر ذهن مخاطبان، آنها را وادار به قبول دروغ كرد، اما اين در حالي است كه اگر شايعه حضور هنرپيشه مطرح نمي‌شد، هر كسي هنگام تماشاي آن حتي متوجه شباهت اين دو نفر نيز نمي‌شد.
    اين در حالي بود كه زهرا اميرابراهيمي پس از چند روز سكوت، سرانجام مهر سكوت را شكست و به مقام دفاع از خود بر آمد.
    وي با انتقاد از جريانات اخير كه به وي نسبت داده شده است، گفت: پاييز امسال برايم بدترين خاطره‌ها را ساخت، تلخ و وهن‌آور...
    به قول اخوان «ابرهاي همه عالم در دلم مي‌گريند» چون من از اين اتفاق غيرانساني در رنجم و خداي هنر را شاهد مي‌گيرم نه براي خودم و فرديت خودم، بلكه براي آنكه حرمت يك انسان و يك زن چنين لگدمال شد زيرا بر اين باورم بار سنگين تهمت و بي‌حرمتي را به يك انسان تحميل كردن، گناهي بس گران و دردآور است.
    وي مي‌گويد: در جامعه ما من اولين و آخرين قرباني اين‌گونه تهمت‌هاي ناروا و برچسب‌هاي غيرانساني نيستم و نخواهم بود، چون تا زماني كه حس بي‌مسئوليتي و لاقيدي در بعضي انسان‌هاي كوته‌فكر و كوچك وجود داشته باشد اين اعمال شبه رواني هم رخ خواهد داد، و جالب اين‌كه در ايران، ملقب و مشهور به سرزمين ناموس و كيان، چرا بايد چنين
شهرونداني غيرايراني و بدون تعصب داشته باشيم.
    اين بازيگر مي‌گويد: اين اتفاق صرفا به خاطر كسب پول و شايد هم نوعي تفنن غيراخلاقي باشد و به خيال خامشان ديگر قانون و چارچوبي نيست و جامعه افسار گسيخته و بي‌اصولي شده است.
    اين بازيگر سينما و تلويزيون در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود خاطرنشان ساخت: بعضي وقت‌ها بد نيست ما مدعيان آزادي و انسانيت، خود را لحظه‌اي به جاي ديگري بگذاريم و اين در هر دين و كيش و آييني مرسوم است، من هم بنا به رسم اديان، دقيقا خودم را به جاي سه نفر گذاشتم، اول به جاي پدري گذاشتم كه هر روز چهره زرد و غمگين دخترش را مي‌بيند و شايد هم براي دلسوزي بر رخ سردش بوسه‌اي مي‌زند و شايد هم نمي‌دانم در فضا و كنج خلوت از تيشه برداشتن مدعيان به سوي ناموسش بگريد و مردانه بار غم بر دوش كشيد و يا خود را جاي مادرم مي‌گذارم كه با شنيدن خبر خودكشي جگرگوشه‌اش همان لحظه قلبش باز ايستد كه در آرزوي مادر شدن دخترش روزگار را مي‌گذراند و يا خود را به جاي دوستي مي‌گذارم كه شرمش را با غيرت و شرف ايراني مي‌خورد تا كه شايد دست به كاري زند كه حقي را باز ستاند.
    وي در پايان مي‌گويد: من ساكن كوچه وادي هنرم، عزممم را جزم كردم تا بيشتر از پيش در زمينه كاري‌ام فعال‌تر باشم و با نو جستن و تكاپو در عرصه هنر، به عنوان يك زن ايراني حركت كنم، حركتي براي نو جستن و زيستن و آموختن...
    اين در حالي بود كه خبر انتشار اين فيلم بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي خارجي داشت.
    رويترز: واقعا بعيد است كه در كشوري اسلامي كه حتي هنرپيشه‌هاي زن طبق قوانين شرعي بايد حجاب اسلامي را رعايت كنند، فردي پيدا شود كه به ايفاي نقش در فيلمي غيراخلاقي بپردازد. رويترز با جعلي توصيف كردن فيلم مذكور در ادامه گزارش خود آورده است: بررسي كارشناسانه فيلم غيراخلاقي، نشان داده است كه او دست به چنين كاري نزده است.
    گاردين چاپ لندن نوشت: تكثير غيرقانوني فيلم‌ها در ايران و حتي فروش سي‌دي از زندگي خصوصي هنرپيشگان و افراد معروف اين كشور به بازار مساعدي براي كسب درآمد افراد ناباب شده است.
    آسوشيتدپرس اعلام كرد: ظاهرا فردي حرفه‌اي دست به توليد آنها زده است، همچنين بازيگر زن اين سي‌دي، شخص ديگري است نه بازيگر زن هنر ايران.
    نشريه بك استيچ بسيار جالب نوشت: با توجه به قوانين سفت و سخت ايران در مورد برقراري رابطه جنسي با فرد غريبه، بعيد به نظر مي‌رسد كه اين هنرپيشه زن كه وارد دهه سوم زندگي‌اش شده و با پتانسيل بالايي كه در عرصه هنر دارد، دست به ايفاي نقش در فيلم غيراخلاقي زده باشد.

    اين نشريه هنري افزود: نويسندگان اين نشريه از شدت كنجكاوي سريال‌هاي تلويزيوني اين هنرپيشه را به دست آوردند و پس از مشاهده فيلم غيراخلاقي منتسب به او از طريق يك سايت اينترنتي ايراني نيز به صاحب Domain مذكور تذكر دادند كه آن را از روي صفحه پاك كند.
    «بك استيچ» خاطرنشان كرد: طبق پرس‌وجوهايي كه دست‌اندركاران سينماي ايران انجام داديم، اين هنرپيشه زن آينده روشني در انتظارش بود و اين‌گونه شايعات مي‌تواند حرفه او را به مخاطره بيندازد.
    فرانس پرس اعلام كرد: زهرا اميرابراهيمي به مقام شايعات با مصاحبه با يك روزنامه هنري پايان داد و ادامه كار را به مقامات قضايي كشورش سپرد. اين خبرگزاري افزود: بايد منتظر ماند و ديد كه اين چهره هنري با وجود شايعات موجود خواهد توانست به فعاليت خود در عرصه سينما و تلويزيون ادامه دهد يا خير؟
    و اما رييس پليس امنيت پايتخت كشور از دستگيري متهم اصلي پرونده فيلم منتسب به بازيگر تلويزيون در كشور ارمنستان خبر داد.
    سردار عليپور با اشاره به پخش سي‌دي منتسب به يكي از بازيگران اظهار كرد: از يك ماه پيش، اين سي‌دي پخش و پيگيري‌هاي پليس جهت دستگيري توزيع‌كنندگان آغاز شد، اما از زمان كه شايعه‌اي در خصوص خودكشي وي در يكي از روزنامه‌ها منتشر شد، جامعه حساس شده و التهاباتي به وجود آمد.
    وي افزود: تا پيش از انتشار اين شايعه، اين سي‌دي به صورت گسترده پخش نشده بود، اما پس از اعلام خبر كذب خودكشي فرد ياد شده، كنجكاوي مردم موجب پخش سي‌دي به صورت گسترده شد، از اين رو به همان اندازه كه توزيع‌كنندگان اين سي‌دي گناهكار هستند، انتشاردهندگان اين شايعه نيز گناهكار محسوب مي‌شوند.
    رييس پليس امنيت تهران بزرگ خاطرنشان كرد: متهم پرونده، هم اكنون در ايروان ارمنستان است و با اقداماتي كه صورت گرفته به زودي به كشور باز خواهد گشت و در خصوص اين پرونده شخص دادستان پيگيري‌هاي لازم را انجام مي‌دهد.
    وي با رد هرگونه اقدام به خودكشي اين بازيگر، تاكيد كرد كه وي هم اكنون آزاد است.
    سردار عليپور با بيان اين‌كه اين بازيگر، تنها دو ساعت در اختيار پليس بود، گفت: بيست تن در خصوص تهيه، تكثير و توزيع اين فيلم احضار شدند و با دستگيري هفت تن، هم اكنون چهار تن در زندان به سر مي‌برند.
    رييس پليس امنيت تهران بزرگ با بيان اين‌كه قبل از پايان رسيدگي به موضوع و بررسي ابعاد پرونده و انتقال متهم اصلي به تهران، بايد از گمانه‌زني خودداري شود و اين بود تمام اتفاقاتي كه براي يك هنرپيشه ايراني حادث شد و براي او پاييزي تلخ را به وجود آورد، از او حمايت كنيم و براي دفاع از حقش مبارزه كنيم، اين وظيفه ماست...

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




 
 

ارسال اين صفحه براي دوستانتان

مشخصات شما :
اسم شما: *

ايميل شما: *

مشخصات دوستان شما :
ايميل دوستان شما: *

ايميل دوستان شما 2:

ايميل دوستان شما 3:

 پيغام: (optional)

Created by Tafrihi