خرده فروشی اعجاب انگیز دنيای مجازی 


هموطن سلام- علی محمد آقا زمانی- Amazon.com ، بیش از یک دهه است که به عنوان بزرگ ترین خرده فروشی اینترنتی مطرح شده است . آمازون دات کام ، دنیایی به وسعت بزرگ ترین فروشگاه های جهان یعنی فروشگاه های زنجیره ای ,آقای وال مارت است. فروش سالانه بیش از 7 میلیارد دلار این وب سایت ، یک رکورد غیر قابل دسترس در سرزمین دیجیتال شده است .
آمازون ، چند ماه پیش در اقدامی غیر قابل تصور ، اطلاعات بیش از 59 میلیون عضو خود را منتشر کرد که این کار جنجالی را در رسانه های جهان در جهت حفظ حریم خصوصی کاربران اینترنت به راه انداخت . به هر حال ، این خرده فروشی جذاب اینترنتی ، در کنار بزرگانی چون ebay ، yahoo و حتی froogle.com ، هم چنان در صدر برترین سایت های فروش انلاین کالا در اینترنت قلمداد می شود.

جهانی به وسعت جنگل های آمازون ، جهان مجازی نا متناهی خارق العاده ای را برای میلیون ها کاربر اینترنت خلق کرده است . سیستم و فرآیند عرضه و فروش کالا در این پایگاه ، با بسیاری از سایت های وب ، متفاوت است .
خلاقیت ممتاز جف بزوس ، رئیس آمازون در ارائه سیتماتیک و حرفه ای عرضه کالا در این سایت ، باعث شده است که اگر شما به عنوان یک کاربر عضو شده در این سایت ، علاقمند به شکلات هایی با مزه توت فرنگی باشید و از این شکلات ها خریداری کنید ، به محض آن که شامپویی با طعم توت فرنگی در این سایت عرضه شود ، حتما یک پیشنهاد خرید این شامپو بر اساس علاقه شما ، برایتان ارسال خواهد شد . آن چنان سیستم بانک اطلاعات فعال این پایگاه ،قوی است که گویی ، فروشنده مجازی سایت قبلا با شما در مورد علاقه تان صحبت کرده است .
رازهای زیادی در فرآیند فروش آمازون معرفی شده است که هنوز در سایت های قدرتمنددیگری مشاهده نشده است . اخیرا کتابی در مورد سایت آمازون به فارسی به چاپ رسیده است که متاسفانه در معرفی این رازها ، اقدام شایسته ای انجام نداده است . شاید این گزارش کوتاه ، بخش هایی از دنیای مرموز آمازون را برای شما معرفی کند.

دنیای مرموز جف بزوس
جف بزوس (Jeffrey Preston Bezos)، بنیان گذار و رئیس شرکت آمازون که خرده فروشی اعجاب انگیز amazon.com را راه اندازی کرده است ، سیاتل را به عنوان مرکز فرماندهی این پایگاه به جهانیان معرفی کرده است . بر خلاف سایت های بزرگ وب که در سیلیکون ولی ، رهبری دیجیتالی وب را بر عهده دارند ، بزوس 40 ساله قصد دارد تا دومین دهه از فعالیت آمازون را در این شهر ادامه دهد.
آمازون پیش از آن که یک سایت فروش عرضه کالا در وب باشد ، یک ربات هوشمند چند بعدی برای فهم علائق شما در خرید کالا در دنیای مجازی است . خیلی ها عقیده دارند که آمازون ، اطلاعات شخصی و به طور کل ، علاقمندی های کاربرانی که به این سایت مراجعه می کنند و پس از خروج از این پایگاه ، به سایت دیگری می روند را در database خود ذخیره می کند تا از ان ها استفاده کند. نشریه گاردین چاپ فرانسه دو هفته پیش در مقاله ای در نقد دزدی اطلاعاتی رسم شده در سایت های بزرگ وب نوشت که پایگاه های مثل گوگل ، تا سال 2031 ، اطلاعات شخصی کاربران را برای تدارک بیزینس بهتری بر اساس علائق کاربران خود ، ذخیره می کنند و هیچ تضمینی برای سو استفاده از این اطلاعات محرمانه کاربران وجود ندارد. این رفتار را تا حدی ، در رفتار سازمانی دیجیتالی آمازون می توان مشاهده کرد.

بزوس 5 میلیارد دلاری
مجله مشهور فوربس forbes.com که به عنوان مجله میلیاردهای جهان شهره است ، در جدید ترین فهرست منتشره از باشگاه ثروتمندان جهان ، رهبر آمازون را با حداقل دارایی 5 میلیارد دلاری ، در ردیف 50 ثروتمند برتر جهان معرفی کرد. جف بزوس ، مثل پیر امید یار ، جوان ایرانی الاصل مقیم آمریکا که سایت حراجی ebay.com را در اختیار دارد ، ، افکار مکتوب شده خود را در محیط دیجیتال ، عملی کرده است .
جف بزوس ، متولد 1964 و دانش اموخته دانشگاه Princeton امریکا است که به دلیل اثر بخشی (effectiveness)فعالیت های کسب و کار دیجیتالی اش ، در سال 1999 میلادی ، توسط مجله TIME ، مرد سال شناخته شد. پویایی فکری و تداوم تلاش های سنتی برای خلق یک کارآفرینی دیجیتالی شگفت انگیز ، فاکتورهای بنیادین موفقیت های کسب و کار در دنیای الکترونیکی را رقم زده است . جف بزوس ، مانند بیل گیتسwww.microsoft.com/billgates) (، رهبر جوان مایکروسافت ، وقتی از مخاطب صحبت می کند ، منظورش مخاطبانی است که در محدوده جغرافیایی دهکده جهانی و دیجیتالی امروزی ، حضور دارند . مغزهای موفق کسب و کار دیجیتالی هزاره سوم ، جامعه مخاطبان آن ها بدون مرز است و همواه برای چالش و برنامه ریزی در مقیاس جهانی ، برنامه ریزی می کنند. سازماندهی مایکروسافت برای آفیس به گونه ای بود که بازار هدف آن ، 40 میلیون شرکت در اقصی نقاط جهان هدف گذاری شده بود. به همین خاطر است که می بینید ، گوگل سایت خود را با 109 دامنه کشوری مختلف راه اندای می کند و امپراطوری خبری wn.com ، بیش از 500 سایت خبری مختلف در وب تدارک می بیند. چشم اندازهای دیجیتالی شرکت های موفق و تجربه اندوزی از رفتار سازمانی پیچیده و متغیر این مراکز ، روشی است که مدیران جوان فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران ، می بایست برای ارتقای بیزینس دیجیتالی خود ، به آن آگاه شوند.

آمازون ، اینترنت به وسعت یک جنگل!
اکنون که بیش از یک دهه از فعالیت غول خرده فروشی اینترنت می گذرد ، تعداد کالاهای مغازه های الکترونیکی آمازون دات کام ، فقط چند برابر نشده است ! این پایگاه برای آلمانی زبان ها (www.amazon.de) ان طور که ان ها دوست دارند طراحی شده و حتی با پرداخت پول اعتباری ، می توانید کل کتاب را به صورت الکترونیکی دریافت کنید. اخیرا هم ، امکانی فراهم شده است تا کاربران بتوانند ، چند صفحه از کتاب مورد نظر خود را قبل از خرید مشاهده کنند. البته این سیستم در http://book.google.com هم تا حدودی در دسترس است . امازون ، علاوه بر پبش خوان چند میلیونی از کتاب های چاپ شده در اقصی نقاط جهان ، سازمانی بزرگ در زمینه فروش محصولات مختلفی نظیر : لوح های فشرده ، اسباب بازی (به پهناوری اسباب فروشیwww.toysrus.com) ، انواع محصولات برقی و مکانیکی خانگی ، محصولات بهداشتی و آرایشی و زمینه های دیگر است که در ایندکس ان قابل دسترس است. بیش از 32 عنوان محصول (product categories)در این سایت گردآوری شده است که یک تنه با خرده فروشی ebay.com و حتی froogle.com رقابت می کند. آمازون بر خلاف بسیاری از پایگاه های خرید و فروش اینترنت ، امکاناتی برای مطلع شدن خریداران نسبت به نظرات و عقاید خریداران قبلی محصولات ، فراهم کرده است .
اگر بخواهید در مورد فلان نویسنده کتابی پیدا کنید ، آمازون با ارائه لیستی جامع از نویسنده مزبور ، فهرستی طولانی از نظرات خریداران قبلی کتابهای این نویسنده را نیز در اختیار شما می گذارد تا ازنظرات خوانندگان قبلی هم آشنا شوید. مقایسه قیمتی کتاب با سایت های دیگر فروشنده از جمله دیگر امتیازات این سایت است . شما با درج نیازهای خاص خود درجعبه طلایی امازون ، gold box ، به آمازون دستور می دهید که روی این نیازهای شما که در سایت وجود ندارد نیز ، بررسی کنید و در صورت امکان امکان خرید فلان کالا را هم فراهم کند و به شما نیز اطلاع دهد. همین عامل باعث شده است تا در هنگام کریسمس و مراسم خاص دردنیا ، این سایت به پیش فروش بسیاری از کالاهای ارزشمند خود بپردازد که پیش فروش میلیون کتاب های هری پاتر خانم جی کی رولینگ ، از این دست است.

خلاقیت های دیجیتالی آمازون
نسخه ده سال پیش سایت آمازون با نسخه کنونی بسیار متفاوت شده است . مهم ترین عامل جذابیت و کارکرد این سایت به نسبت میلیون ها سایت اینترنت ، درک نیازهای کاربران با فهم عالی و طراحی یک ساختار خلاقیت دیجیتالی توسط بزوس و سایر همکاران تیز هوشش در عرصه فروش اینترنتی بوده است . سازمان بزرگ خرده فروشی آمازون ، برای بقا و رقابت فراگیر با غول های اینترنتی ، نوآوری های جالبی را دردستور کار خود قرار داد . علاوه بر این ها ، آمازون اخیرا با راه اندازی موتور جست جوی پیشرفته ای به نام www.A9.com ، افقی نوین در بازار بیزینس خود گشود.
این سایت که بر خلاف غول های جست و جوی وب ، چند منظوره ساخته شده است ، به کابران امکان می دهد ، موضوع جست و جوی خود را در یک زمان روی گزینه هایی مثل : وب ، وبلاگ ها ، کتاب ها ، دایرکتوری ها ، یلوپیج ها ، تصاویر و... جست و جو کنند. دامنه جست و جو نیز تقریبا به وسعت google است . اما این سایت ، مدعی نیست که از الگوریتم فوق پیشرفته گوگل در جست و جو ، قوی تر عمل می کند! اما به هر حال ، این نوید را برای آمازون به ارمغان می آورد که کاربرانی که در زمینه کتاب در این سایت جست و جو می کنند ، با هدایت a9.com ، سری هم به آمازون بزنند.چند نوآوری ناب در آمازون صورت گرفته، از جمله نرم افزاری که جزييات شما را به خاطر می سپارد و "چرخ دستی خريد" مشتری را سريع و آسان به پای صندوق می برد.خريد کتاب زحمتی ندارد زيرا سايت آمازون آدرس پستی و جزييات کارت اعتباری خريدار را به خاطر می سپارد. همچنين از علايق وی آگاه می شود تا مرتبا کتابهايی را پيشنهاد کند که ممکن است بر اساس خريدهای پيشين مورد پسند قرار گيرد.
شاید در آینده نزدیک ، هوش مصنوعی (OCR) به کمک آمازون بیاید و در این راه ، هوشمندی آمازون برای پیشنهاد محصولات مورد علاقه شما بیش از پیش گسترش یابد. ارزش سهام آمازون به اندازه بازار سهام 117 میلیارد دلاری گوگل در نوامبر 2005 نیست . اما ، آمازون قطعا یکی از ان جاهای تا حدی مطمئن برای سرمایه گذاری در وب به شمار می رود. از دیگر نوآوری های آمازون ، راه اندازی فرصت های شغلی جالب برای کاربران سایت است.
شما می توانید با معرفی خریدار به این سایت ، درصدی از پول پرداختی خریدار به آمازون را دریافت کنید! این پورسانت در اوریل 2006 به 8.5 درصد افزایش یافته است . سیستم فروش غیر مستقیم آمازون با یک نرم افزار انلاین برای شما مدیریت می شود و شما در هر لحظه میزان سود خود را و هم چنین نوع و تعداد محصولاتی که از طریق سایت شما توسط خریداران آمازون خریداری شده است ، مشاهده خواهید کرد.
کافی است در گزینه joint advantages سایت ، که در پائین ایندکس این پایگاه قرار گرفته است کلیک کرده و بقیه ماجرا را دنبال کنید. آمازون با این کار ، به طور غیر مستقیم ، میلیون ها مخاطب مضاعف برای خود دست و پا می کند. بدون آن که یک سنت برای تبلیغ در سایت های وب داده باشد.. آمازون ، از رسانه ای به نام موتورهای جست و جو ، برای کاهش میزان مراجعه کاربران به سایت های یاهو و گوگل و حتی آلتاویستا ، که نتیجه آن ، خرید احتمالی از فروشگاه های الکترونیکی این سایت است استفاده می کند. در سپتامبر 2004 ، آمازون اعلام کرد به هر خریداری که از طریق سایت a9.com وارد آمازون شود و خریدی انجام دهد ، رقمی در حدود 1.57 درصد تخفیف خواهد داد .
این ها بخشی از رازهای بزرگ آمازون است !!!!

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




 
 

ارسال اين صفحه براي دوستانتان

مشخصات شما :
اسم شما: *

ايميل شما: *

مشخصات دوستان شما :
ايميل دوستان شما: *

ايميل دوستان شما 2:

ايميل دوستان شما 3:

 پيغام: (optional)

Created by Tafrihi