بانوي ايراني در پايان 11 روز فضانوردي

روي عرشه ايستگاه بين المللي فضايي و در حالي که زير پاي 6 ساکن اين ايستگاه سياره مادري بدون هيچ نشانه اي از خشونت ها و درگيري ها به آهستگي در حال گذر است ، مراسم کوچکي در حال برگزاري است.

به نوشته «جام جم»، چهارشنبه عصر، فضانوردان قديمي ايستگاه، رسما اين بزرگترين سازه دست بشر را به گروه بعدي که همراه انوشه انصاري عازم ايستگاه شده بودند، تحويل دادند. يکي از اين فضانوردان در توصيه‌اي به مايکل لويز درباره اقامت 6 ماهه او گفت: اگر مي‌خواهي موفق شوي، سعي کن سخت نگيري و با شرايط اين بالا کنار بيايي.

 

دو فضانورد خدمه 13 که 6 ماه زندگي دشوار را در فضا سپري کرده‌اند، نيمه شب فردا به همراه انوشه انصاري با فضاپيماي سايوز TMA-8 به زمين بازخواهند گشت.

بامداد جمعه عمليات ويژه فرود آغاز خواهد شد و پس از بسته شدن دريچه‌هاي حافظ ميان سايوز و ايستگاه اين فضاپيما جدا خواهد شد تا راه خود را به سوي زمين در پيش گيرد؛ سفري که هنگام رفت حدود 48ساعت به طول انجاميده بود، ظرف کمتر از 2.5 ساعت به پايان خواهد رسيد.
يکي از دشوارترين مراحل اين سفر، ورود به جو زمين خواهد بود؛ زماني که کپسول با لايه فشرده جو زمين برخورد خواهد کرد و همچون گلوله‌اي آتشين با دماي فوق‌العاده بالا وارد جو زمين خواهد شد و در پايان اين سفر دشوار با باز شدن چترهاي نجات مراحل فرود ادامه پيدا خواهد تا اين که نخستين فضانورد ايراني دوباره قدم بر خاک سياره مادري بگذارد.

امروز و امشب در حالي که همه مردم دعا خواهند کرد تا فرود سايوز و انوشه با سلامت صورت گيرد، بامداد جمعه انوشه سربلند قدم از کپسول سايوز خود به بيرون خواهد گذاشت.
او نه تنها ثابت کرد شايستگي اين سفر را داشت، بلکه نظر مراجع فضايي را به خود جلب کرده است.

روز گذشته مراجع خبري فضايي چون سايتSpaceref ، Spaceflightnow و CBS گزارش‌هاي ويژه‌اي را به حضور انوشه انصاري در فضا و دستاوردهاي آن اختصاص دادند. سفري که به گفته مقامات رسمي، باعث شده است توجه و علاقه مردم و آشنايي آنها با واقعيات زندگي در فضا بسيار گسترش پيدا کند. انوشه انصاري در يکي از مطالب وبلاگش درباره مناظري که از فراسوي زمين مي‌بيند توضيح داده است.

وي نوشته است در کنار آزمون‌هاي علمي که انجام مي‌دهد يکي از بهترين لحظات او تماشاي زمين از پنجره‌هاي ايستگاه فضايي است؛ جايي که مي‌تواند زمين را در دل آسمان ببيند و عوارض سطحي برجسته زمين را روي آن تشخيص دهد جايي که هيچ مرزي جز مرز آبها و خشکي‌ها قابل رويت نيست و هيچ چيز نمي‌تواند محدوديتي را به وجود آورد و چيزي از زشتي‌هاي زمين را نمي‌توان ديد.
يکي ديگر از مناظري که انوشه را مجذوب خود کرده، تماشاي طوفان‌ها و رعد و برق‌هايي است که از فضا شبيه يک بازي بزرگ نور ديده مي‌شود.

اما فراسوي همه اينها، انوشه انصاري که خود علاوه بر مدارکش در حوزه IT، کارشناس ارشد اخترشناسي است، مجذوب تماشاي ستارگان آسمان و زيبايي راه کهکشان از فراسوي جو زمين شده است.
گزارش او از رصد ستارگان و راه شيري يکي از معدود گزارش‌هاي دقيقي است که در اين باره منتشر شده است.
امشب انوشه پس از آن که در پايان راهي طولاني روياي خود را محقق ديده، با ايستگاه فضايي خداحافظي خواهد کرد تا با فرود در قزاقستان با انرژي مضاعفي به ايفاي نقش در صنايع فضايي و خصوصي سازي آن بپردازد.

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




 
 

ارسال اين صفحه براي دوستانتان

مشخصات شما :
اسم شما: *

ايميل شما: *

مشخصات دوستان شما :
ايميل دوستان شما: *

ايميل دوستان شما 2:

ايميل دوستان شما 3:

 پيغام: (optional)

Created by Tafrihi