اختراع دستگاه نامرئی کننده

 
images/20061023/tech.jpg جام جم آنلاين: يك گروه از دانشمندان آمريکايی و بريتانيايی با موفقيت توانست شنلی را برای نامرئی کردن اجسام در آزمايشگاه امتحان کند.
به گزارش شبكه BBC ، اين وسيله، در جريان آزمايش هايی در دانشگاه دوک در کارولينای شمالی، يک سيلندر کوچک مسی را از چشم مايکروويو (ريزموج ها) مخفی نگاه داشت.
اين وسيله باعث می شود که مايکروويو (که طول موج آنها بسيار کوتاه است) از اطراف شیء کمانه کرده اما دوباره در آن سو جمع شده و به راه خود ادامه دهند، گويي از فضای خالی عبور کرده اند.
با اين حال ناپديد کردن شیء در برابر چشم انسان هنوز مختص داستان های تخيلی است.
اين شنل نامرئی کننده شامل ده حلقه فايبرگلاس پوشيده از فلز مس است و در دسته (metamaterial) جای می گيرد. اين يک ترکيب مصنوعی است که می توان آن را طوری طراحی کرد که باعث تغيير در جهت حرکت امواج الکترومغناطيسی شود.
ريزموج ها هم مانند امواج قابل رويت نور از سطح اشياء منعکس می شوند، که آنها را آشكارمی کنند. البته اين آشكار شدن توسط ابزارها انجام می شوند و چشم انسان داراي چنين توانايي نيست.
آب واكنش متفاوتی دارد. وقتی آب در رودخانه در اطراف يک تكه سنگ هموار جريان پيدا می کند، در آن سوی سنگ دوباره جمع می شود و به راه خود ادامه می دهد. فردي که به جريان آب نگاه مي كند متوجه نمی شود که آب از يک مانع گذشته است.

شنل ساخته شده از (metamaterial) نيز مايکروويو را مانند آب در اطراف سنگ هدايت می کند.
پروفسور جان پِندری ، استاد کالج سلطنتي لندن که در اين تحقيق شرکت داشته است گفت: «اين (metamaterial) فصل تازه ای در الکترومغناطيسم گشوده است. ما درهای يک مكان مخفي را گشوده ايم».
در اين آزمايش، دانشمندان ابتدا ريزموج ها را در طول فضايی خالی و بدون مانع رها کرده و آنها را اندازه گيری کردند. آنها سپس يک سيلندر مسی را در همان فضا قرار داده و سپس تلاطم يا پراکندگی به وجود آمده در ريزموج ها را اندازه گرفتند.
سپس ، محققان شنل نامرئی کننده را روی سيلندر مسی قرار دادند. شنل به طور کامل تلاطم امواج را از بين نبرد اما ميزان ريزموج های منعکس شده را به شدت کاهش داد.
به طور اصولی، از همين طرح نظری می توان برای نامرئی کردن اشيا در برابر نور قابل رويت استفاده کرد، اما لازمه آن وجود ساختارهای بسيار ظريفتر و ريزتر در(metamaterial) است که دانشمندان هنوز موفق به ايجاد آن نشده اند.
محققان می گويند که اگر می توان اشيا را از چشم امواج مايکروويو پنهان کرد، پس می توان آن را از چشم رادار هم مخفی نگاه داشت - احتمالی که برای طراحان نظامی جذاب خواهد بود.
پروفسور پِندری گفت می توان شنل نامرئی را اطراف يک جت جنگنده يا تانک پيچيد، اما او افزود: «اين شنل چيزی نيست که در برابر باد مقاوم باشد ؛ بلكه بيشتر مانند يك سايه بان است».

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




 
 

ارسال اين صفحه براي دوستانتان

مشخصات شما :
اسم شما: *

ايميل شما: *

مشخصات دوستان شما :
ايميل دوستان شما: *

ايميل دوستان شما 2:

ايميل دوستان شما 3:

 پيغام: (optional)

Created by Tafrihi