وانواتو؛ سرزمين خوشبختي

يكي از چيزهايي كه بشر همواره به دنبال آن بوده و براي دست يافتن به آن تلاش مي‌كند، خوشبختي است اما واقعا خوشبختي چه مفهومي دارد؟ دانشمندان معتقدند كه نمي‌توان مفهوم دقيقي از خوشبختي ارائه كرد چرا كه در نظر هر كس خوشبختي مفهوم خاصي دارد و هر كس آن را طبق انتظارات خود معني مي‌كند. گروهي آن را در ثروت، گروهي در علم زياد و گروهي در رفاه و سلامتي مي‌دانند اما در كل دانشمندان معتقدند هر چقدر رضايت از زندگي در فرد بيشتر باشد احساس خوشبختي بيشتري مي‌كند.

 

موسسه تحقيقاتي انگليسي (New Economics Fundation( NEF طي تحقيقات گسترده‌اي كه بين 178 كشور دنيا انجام داده و نظر‌سنجي‌هايي كه بين ملت‌هاي مختلف و مردم با آداب و رسوم گوناگون به عمل آورده، سرزمين‌ها را از لحاظ رضايت مردم و توقعات آنان از زندگي در درجات مختلف خوشبختي قرار داده است. فكر مي‌‌كنيد خوشبخت‌ترين سرزمين اين كره خاكي طي اين بررسي‌ها كدام كشور باشد؟ و آن سرزمين رويايي در كجاي كره زمين واقع است؟ شايد خيلي‌ها فكر كنند كه يكي از كشورهاي صنعتي، متمدن و با تكنولوژي پيشرفته در اين رتبه قرار داشته باشد اما نتيجه تحقيقات چيز ديگري را نشان داد. كشورهاي عضو G8 و بزرگترين و پيشرفته‌ترين كشورهاي صنعتي دنيا در اين رتبه‌بندي در آخرين درجات قرار گرفتند و مردم اين كشورها جزو ناراضي‌ترين مردم دنيا بوده‌اند. به عنوان مثال آمريكا در رتبه 150 قبل از فقير‌ترين كشورهاي آفريقايي از جمله (زيمبابوه، بروندي و كنگو) و آلمان نيز در رتبه 81 قرار دارد و آن سرزمين رويايي كه مردمش خوشبخت‌ترين مردم روي زمين هستند يك مجمع‌الجزاير دور افتاده در جنوب اقيانوس آرام است با نام (وانواتو) كه يك دولت مستقل را به وجود آورده است. اين مجمع‌الجزاير 1300 كيلومتري روي اقيانوس آرام كشيده شده و 209 هزار نفر جمعيت دارد. اين سرزمين يك جزيره بسيار زيباست كه خود از هشتاد جزيره كوچك و بزرگ تشكيل شده است. مردم آن از طريق كشاورزي و ماهيگيري امرار معاش مي‌‌كنند. در حقيقت اقتصاد اين منطقه بر پايه كشاورزي، ماهيگيري و گردشگري استوار است. اين شبه جزيره از قدمت فوق‌العاده‌اي برخوردار است و كشف اولين جزاير آن به دو هزار سال قبل از ميلاد مسيح برمي‌گردد.پس از درج اين خبر در رسانه‌ها، خبرنگاران و گردشگران زيادي راهي اين منطقه شدند تا بفهمند واقعا راز خوشبختي مردم اين جزيره چيست كه كشورهاي متمدن و قدرتمند دنيا نتوانسته‌اند به آن دست يابند.

اسرار خوشبختي

محققان و مسئولان انستيتوNEF بعد از به دست آوردن اين نتيجه، يعني رضايت مردم اين منطقه، انتظارات آنها از زندگي و نوع ارتباط آنها را با محيط زيست دقيقا بررسي كرده و به نتايج جالب توجهي دست يافتند. (مارك اوون) يكي از مسئولان اين موسسه مي‌‌گويد: يكي از اسرار خوشبختي مردم اين منطقه و در اصل مهم‌ترين آنها اين است كه آنها با حداقل‌ها راضي مي‌‌شوند. آنها زندگي شيرين و لذت‌بخش را با امكانات آن نمي‌‌سنجند. بلكه زندگي در اين منطقه بر محور خانواده، روابط دوستانه، مشاركت و همكاري مي‌‌چرخد. مردم اينجا مصرف‌گرا نيستند. آنها دغدغه و نگراني خاصي ندارند. با همياري و كمك گرفتن از طبيعت حداقل امكانات را براي خود فراهم كرده و از آن لذت مي‌‌برند. آنها به هم آسيبي نمي‌‌رسانند. زيان و ضرر همنوعان خود را، ضرر خود مي‌‌دانند. هيچ‌كس مشكلي براي ديگري ايجاد نمي‌‌كند. حرص و طمع كلماتي است كه مردم اين منطقه با آن بيگانه‌اند. تنها نگراني و ترس مردم اينجا از بلاياي طبيعي مانند زلزله‌ و طوفان‌هاي شديدي است كه هر از چند گاهي اين جزيره را درمي‌‌نوردد و آرامش مردم اين منطقه را به هم مي‌‌زند. (وانواتو) يك دولت ثروتمند نيست. تقريبا هيچ منبع زيرزميني قابل توجهي ندارد اما اكثر ساكنين آن ابراز مي‌‌كنند كه از زندگي خود كاملا راضي‌‌اند. مشاركت و همياري تنهادر بين ساكنان اين منطقه نيست. بلكه هر كس كه به اينجا وارد مي‌‌شود ‌آن را درك مي‌‌كند. يكي از گردشگراني كه براي تفريح به اين جزيره سفر كرده بود اين‌طور توضيح مي‌‌داد: من حتي در اولين ساعات ورود به اين منطقه هيچ احساس غربت نمي‌‌كردم. آنها كاملا دوستانه و صميمي با من رفتار مي‌‌كردند و با وجود اين‌كه وضع زندگي خودشان خيلي خوب نبود از هيچ چيز نسبت به من و ديگر گردشگران دريغ نمي‌‌كردند.

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




 
 

ارسال اين صفحه براي دوستانتان

مشخصات شما :
اسم شما: *

ايميل شما: *

مشخصات دوستان شما :
ايميل دوستان شما: *

ايميل دوستان شما 2:

ايميل دوستان شما 3:

 پيغام: (optional)

Created by Tafrihi