رازهاي ثروتمندترين مرد جهان

اشاره: بيل گيتس ثروتمندترين مرد جهان است كه 11 سال متوالي برنده اين عنوان بوده و دارايي او در حدود 51 ميليارد دلار تخمين زده مي‌‌شود. گيتس در سن 43 سالگي ثروتمندترين مرد جهان بود. او از سن بيست سالگي تاكنون رييس شركت مايكروسافت بوده است كه ارزش آن چيزي در حدود پنجاه ميليارد دلار است. گيتس با دگرگوني مايكروسافت و تبديل آن به يك بازيگر مهم در صنعت كامپيوتر و استفاده از جايگاه برتر جديد براي ايجاد بستري جهت رشد بيشتر در برنامه‌هاي كاربردي فكر خود را به منصه ظهور گذاشت.

 

گيتس از همان ابتدا و خيلي زود دريافت كه اگر بخواهد فكرش را به نتيجه برساند، لازم و ضروري است كه يك استاندارد صنعتي ايجاد شود. او همچنين مي‌‌دانست كه اگر هر كسي زودتر و قبل از همه به آنجا برسد فرصت و شانس مهم‌تري براي داشتن قدرت در صنعت كامپيوتر را خواهد داشت. ثروت گيتس به اندازه‌اي است كه خارج از درك ماست و اين خود هم مايه رشك ما است و هم كنجكاوي ما را برمي‌انگيزاند اما آنچه مهم مي‌‌نمايد شيوه كسب و كار گيتس است كه در آن گيتس به مديران هشدار مي‌‌دهد؛ (به همه كسب و كارها هشدار مي‌‌دهم حتي اگر تاكنون در صنعت خود بي‌‌رقيب هستيد، ممكن است به زودي مورد هجوم بازيگران داد و ستد اينترنتي قرار بگيريد!) در واقع گيتس پديده قرن بيستم يعني بزرگ‌ترين غول كامپيوتري است كه طلوع برق‌آساي وي همراه با شهرت و اقبالش، مويد ظهور يك نظم تجارت جهاني جديد است. در اين نوشتار برآنيم تا به توصيه‌هاي بيل گيتس براي موفقيت در كسب و كار اشاره كنيم تا با شيوه كسب و كار و رازهاي موفقيت اين غول كامپيوتري آشنا شويم، چرا كه خيلي از مردمان جهان نمي‌‌دانند و يا نمي‌‌توانند از كسب و كار خود بهره لازم را ببرند و به سوددهي برسند.


_ دانش و آگاهي در خدمت انديشه‌

 

مهم‌ترين توصيه بيل گيتس، ثروتمندترين مرد جهان و غول كامپيوتري قرن بيست و يكم، براي موفقيت در كسب و كار اين است كه دانش و آگاهي را به خدمت انديشه‌هاي راهبردي درآوريم و براي اين منظور گيتس، رعايت نكات زير را ضروري مي‌‌داند:
-1 خبرهاي ناگوار را با شتاب پخش كنيد.
گيتس عقيده دارد يكي از ويژگي‌هاي يك مدير خوب اين است كه بتواند به جاي انكار خبرهاي بد، با آنها كنار بيايد و چگونگي خبرها را به خوبي شناسايي كند. پس مديران عامل، بايد خبرهاي بد را جستجو و پذيرش كنند و سازمان را به پاسخگويي مناسب بدان تشويق كنند و به اين مهم اطمينان داشته باشند كه خبرهاي بد نيز همانند خبرهاي خوش در مديريت خريدار دارد. همچنين به نظر گيتس توانايي يك شركت در ميدان رقابت به توان پاسخگويي آن شركت در برابر رخدادهاي برنامه‌ريزي نشده (خوب و يا بد) بستگي دارد،‌گيتس توصيه مي‌‌كند بايد اشتباه‌هاي ارزشمند - تجربه‌هاي شكست خورده در راهي درست - را ارج بنهيم و به آنها پاداش دهيم.
-2 خبرهاي بد را به خوب تبديل كنيد.
گيتس عقيده دارد براي موفقيت در كسب و كار بايد به پيشواز خبرهاي بد برويم تا جاهايي را كه نياز به بهسازي دارند بشناسيم و خبرهاي بد را به پيامدهاي خوب تبديل كنيم. گيتس براي موفقيت در اين امر توصيه مي‌‌كند (ناخشنودترين مشتريان) را به عنوان بزرگ‌ترين منبع يادگيري مديريت دريابيم و در كسب و كار خود ساختار و سياست‌هايي پياده كنيم كه شكايت‌ها را با شتاب و بي‌‌واسطه با راه‌حل‌ها پيوند دهند.
-3 بهره هوشي سازمان خود را بالا ببريد.
اين بحث را با سخني از (جك ولش) رييس هيئت مديره جنرال الكتريك آغاز مي‌‌كنيم كه مي‌‌گويد: (توان يادگيري و به عمل درآوردن پرشتاب آموخته‌ها،‌ بزرگ‌ترين امتياز رقابتي را در اختيار سازمان مي‌گذارد.) گيتس براي آنكه بهره هوشي سازمان خود را بالا ببرد، توصيه مي‌‌كند از (مديريت دانايي) استفاده كنيم؛ يعني اطلاعات را گردآوري و سازماندهي كرده و سپس به كاربراني كه بدان نياز دارند، برسانيم و براي بهسازي پيوسته اطلاعات از راه تجزيه و تحليل داده‌ها با ديگران همكاري داشته باشيم. همچنين بايد بر روي بزرگ‌ترين دارايي يعني (افراد باهوش) سرمايه‌گذاري كنيم و افراد هوشمند را به استخدام سازمان درآوريم، چرا كه آنان كارهاي فكري مي‌‌كنند. گيتس نقش مديرعامل را در بالا بردن بهره هوشي سازمان بسيار موثر مي‌‌داند و عقيده دارد كه نقش مدير عامل در بالا بردن بهره هوشي شركت حكم مي‌‌كند تا محيط كار را به گونه‌اي بيافريند كه همه براي بهتر شدن شرايط كلي كار فكر كنند.
-4 به ياد داشته باشيد كه بردهاي بزرگ با خطرهاي بزرگ همراهند.
به نظر گيتس در آغوش كشيدن پيروزي‌هاي بزرگ، گاهي به خطر كردن‌هاي بزرگ نياز دارد و بايد در صنعت، اطلاعات را جانشين موجودي انبارها كنيم و در فعاليت‌هاي دانش‌بر، اطلاعات را برابر خطرها قرار دهيم. گيتس در اين خصوص مي‌‌گويد: (دور بودن از اطلاعات در ميدان كارهاي دانش‌بر، همانند جدا كردن مغز از يك دانشمند فرهيخته است.)

جمله هاي طلا‌يي

_ از زندگي خود لذت ببريد، بدون آن كه آن را با زندگي ديگران مقايسه كنيد.
_ هنگامي كه چشمان ما نمي‌‌تواند مسير را مشاهده كند، اميد، قدم‌هاي ما را در مسير صحيح قرار مي‌‌دهد.
_ انديشيدن تا زماني كه با عمل همراه نباشد، خلاقانه نيست.
_ يك انسان خردمند، فرصت‌ها و شانس‌ها را مي‌‌سازد، نه اين كه در انتظار آنها بنشيند.
_ هيچ كسي جز خود ما مسئول بدبختي و خوشبختي‌هاي ما نيست.
_ بكوشيد عظمت در نگاهتان باشد، نه آنچه بدان مي‌‌نگري.
_ با الهام از نيروي ايمان، خود را به سوي موفقيت سوق دهيد.
_ عادت كنيد كه بلند و قاطع حرف بزنيد تا احساس قدرت كنيد.

تا بي نهايت از تقليد كوركورانه بپرهيزيم

يكي از درس‌هاي مهمي كه در زندگي بايد بياموزيم اين است كه متضاد شجاعت، ترسو بودن نيست، بلكه پيروي كوركورانه و كپي كردن روش زندگي ديگران است. ممكن است شما سال‌هاي پرارزش و برگشت‌ناپذيري را صرف پيروي از ديگران كرده باشيد،‌ در صورتي كه از اين مساله غافليد كه همان افراد در حال تقليد از خود شما هستند!
به راستي چه چيزي باعث مي‌‌شود كه در زندگي، رفتارها و نوع تصميم‌گيري و ديدگاه‌هايمان كپي‌برداري از ديگران باشد. به عنوان مثال چرا اگر دوستان ما ازدواج مي‌‌كنند، يا تحصيلات دانشگاهي دارند يا جاي خاصي زندگي مي‌‌كنند و يا كارهاي ديگري در زندگي‌شان انجام مي‌‌دهند، ما هم بايد همان كارها را بكنيم؟ شايد اتفاقات فوق بايد در مقطع زماني ديگري براي ما رخ بدهند و يا حتي ما بايد زودتر آن را انجام مي‌‌داديم و يا چه بسا،‌ هيچ زماني نبايد در مورد ما، آن اتفاق‌ها رخ دهد.
چرا اغلب خود را با ديگران مقايسه مي‌‌كنيم و ارزش‌هاي وجودي خويش را زير سوال مي‌‌بريم. بياييد خود را از اين تقليد كوركورانه ذهني رهايي بخشيم و بياموزيم كه خداوند به همه انسان‌ها استعدادهاي به خصوصي عطا كرده است، اگر ما در زمينه‌اي از زندگي موفق نيستيم،‌ مطمئنا در زمينه‌هاي ديگر زندگي‌مان موفق عمل كرده‌ايم و مي‌‌توانيم به آنها افتخار كنيم.

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




 
 

ارسال اين صفحه براي دوستانتان

مشخصات شما :
اسم شما: *

ايميل شما: *

مشخصات دوستان شما :
ايميل دوستان شما: *

ايميل دوستان شما 2:

ايميل دوستان شما 3:

 پيغام: (optional)

Created by Tafrihi