سال 2006 يک ثانيه ديرترشروع می شود
 
ساعت بی بی سی
از سال 1972 تاکنون 22 ثانيه کبيسه محاسبه شده
دانشمندان تصميم گرفته اند آغاز سال جديد ميلادی را برای يک ثانيه به تاخير بيندازند. اين اولين بار پس از ۷ سال است که يک ثانيه به طول سال اضافه می شود.

مسئولين رصدخانه پاريس می گويند نيمه شب ۳۱ دسامبر، ضربه ساعت ۱۲ در سراسر جهان، يک ثانيه ديرتر نواخته خواهد شد.

افزايش اين ثانيه ها به طول سال هرچند مدت يک بار لازم است تا ساعت معمولی با ساعت خورشيدی که ستاره شناسان به کار می برند هم زمان باشد.

دانشوران"انستيتوی ملی استانداردها و تکنولوژی آمريکا" می گويند:" به اين ترتيب امسال مردم ازجشن شب سال نو يک ثانيه بيشتر لذت خواهند برد."

مسئولين رصدخانه پاريس هر ۶ ماه يک بار محاسبه می کنند که آيا به ساعت های اتمی که استاندارد تعيين زمان درزندگی روزمره ماست بايد يک ثانيه اضافه شده يا از آن کم شود.

اضافه کردن يک ثانيه به "ساعت هم آهنگ شده جهانی" برای مطابقت با ساعت خورشيدی است که خود براساس گردش زمين است.

جذر و مدها، باعث آهسته تر شدن گردش زمين می شود که در نتيجه آن ساعت خورشيدی هم آهنگی خود با ساعت اتمی را ازدست خواهد داد. اگر اين تفاوت اصلاح نشود در ظرف چند دهه اين اختلاف زمانی، به چندين ثانيه خواهد رسيد و در نتيجه نرم افزارها و احتمالا سخت افزارهايی که ستاره شناسان بکار می برند ديگر قابل استفاده نخواهد بود.

از تاريخ ۳۰ ژوئن سال ۱۹۷۲، تاکنون ۲۲ ثانيه کبيسه اضافه شده است. ثانيه کبيسه امسال به پايان آخرين دقيقه سال ۲۰۰۵ اضافه خواهد شد.

 

 

 

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved