جهان در سال 2005
 
سال 2005 با پی آمدهای فاجعه خيزاب سونامی در جنوب آسیا آغاز شد. البته این حادثه تنها فاجعه طبیعی ویران کننده ای نبود که جهان در این سال با آن روبرو می شد. ولی در عین حال این سال شاهد بارقه های امیدی نیز بود مانند امیدواری به پایان زد و خوردهای دراز مدت در آچه در اندونزی و نیز سودان و همچنين برگزاری انتخابات در عراق.

 

 

 

ژانويه

 

اول ژانويه - آغاز سال نو ميلادی در ميان سوگواری جهانيان

کشورهای سراسر جهان آغاز سال 2005 ميلادی را با برگزاری مراسمی کمرنگ و محدود در خلال سوگواری جهانيان برای قربانيان زلزله اقيانوس هند جشن گرفتند.

 

3 ژانويه - کشته شدن 30 نفر در حملات انتحاری عراق

 

در نخستين حمله شورشيان عراق در سال 2005، دست کم 30 نفر از جمله سه غيرنظامی بريتانيايی و يک شهروند آمريکايی در چهار حمله انتحاری جداگانه توسط خودروهای بمبگذاری شده، کشته شدند. اکثر قربانيان اعضای نيروهای امنيتی عراق بوده اند.

 

9 ژانويه - محمود عباس رهبر فلسطينيان شد

 
محمود عباس، معروف به ابومازن، نخست وزير سابق تشکيلات خودگردان فلسطينی در انتخابات رياست اين تشکيلات که روز يکشنبه 9 ژانويه برگزار شد، با پيروزی بر مصطفی برغوثی، مهمترين رقيبش با بسدت آوردن بيشترين آراء جايگزين ياسر عرفات رهبر فقيد فلسطينيان شد.

 

10 ژانويه - ويکتور يوشچنکو رئيس جمهور اوکراين اعلام شد

 
کميسيون انتخاباتی اوکراين ويکتور يوشچنکو را برنده رسمی دور سوم انتخابات اوکراين که روز 26 دسامبر برگزار شد اعلام کرد.

آقای يوشچنکو با کسب 99/51 درصد مجموع آراء به عنوان سومين رئيس جمهور اوکراين پس از استقلال اين کشور انتخاب شد.

 

16 ژانويه - زن 66 ساله رومانيايی بچه به دنيا آورد

 
مسئولان بيمارستانی در رومانی اعلام کردند که زنی 66 ساله در بخارست کودکی به دنيا آورده و به اين ترتيب عنوان مسن ترين زنی که در تاريخ مدون بچه دار شده را ازآن خود کرده است.

ريانا ايليسکو برای مدت 9 سال تحت درمان باروری قرار داشته است تا اينکه سرانجام اين درمان ها نتيجه داد و او دوقلو آبستن شد که يکی از آنها مرده به دنيا آمد.

 

30 ژانويه: برگزاری نخستين انتخابات آزاد عراق پس از سقوط صدام

 

اولين انتخابات آزاد و چندحزبی عراق طی 50 سال گذشته برگزار شد. در انتخابات عراق، مردم 275 نماينده مجمع ملی اين کشور و همچنين اعضای شوراهای استانی و مجلس محلی کردستان عراق را انتخاب کردند.

اعضای مجمع از ميان خود، رئيس جمهور، دو معاون او و نخست وزير را انتخاب کردند.

 

31 ژانويه - نخستين جلسه محاکمه مايکل جکسون برگزار شد

 

مايکل جکسون ستاره موسيقی پاپ آمريکا، در نخستين جلسه دادگاه رسيدگی به اتهاماتش در خصوص سوء استفاده جنسی از کودکان در دادگاهی در ايالت کاليفرنيا حضور يافت.

صدها نفر از طرفداران اين خواننده در بيرون از دادگاه رسيدگی به اتهامات جمع شده و برای اثبات بی گناهی او دست به اعتراض زدند.

 

 

 

 

فوريه

 

8 فوريه: ابومازن و شارون آتش بس اعلام کردند

 

رهبران اسرائيل و فلسطينيان برای خاتمه دادن به خشونت های چهار ساله اخير اعلام آتش بس کرده اند.

آريل شارون و محمود عباس در شرم الشيخ در مصر و با حضور رهبران مصر و اردن مذاکره می کردند. آقای عباس پس از مذاکره با آريل شارون اعلام کرد که طرفين در مورد پايان دادن به درگيری ميان مبارزان فلسطينی و نيروهای اسرائيلی به توافق رسيده اند.

 

11 فوريه: آرتور ميلر، نمايشنامه نويس آمريکايی درگذشت

 

آرتور ميلر، يکی از برجسته ترين نمايشنامه نويسان آمريکايی و برنده جايزه پوليتزر در سن هشتاد و نه سالگی درگذشت.

مشهورترين اثر آرتور ميلر که متولد نيويورک بود، نمايشنامه مرگ دستفروش است که در سال 1949 جايزه پوليتزر را برای نويسنده 33 ساله اش به ارمغان آورد.

 

14 فوريه: رفيق حريری نخست وزير سابق لبنان کشته شد

 

رفيق حريری، نخست وزير سابق لبنان، با انفجار بزرگی ناشی از يک خودروی بمبگذاری شده، در بيروت کشته شد.

آقای حريری که هنگام مرگ 61 سال داشت، در سال 1992 به مقام نخست وزيری رسيد. وی اين سمت را تا سال 1998 حفظ کرد و پس از دو سال دوری از قدرت، مجددا در سال 2000 همين سمت را برعهده گرفت و اواخر سال 2004 از اين سمت استعفا داد.

 

22 فوريه: زمين لرزه در زرند کرمان صدها قربانی گرفت

 

وقوع يک زمين لرزه نسبتا شديد، صبح سه شنبه 22 فوريه در نواحی روستايی شهر زرند در استان کرمان بيش از پانصد نفر کشته بر جای گذاشت.

به گزارش مؤسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران، اين زلزله ساعت 5 و 55 دقيقه بامداد به وقت محلی رخ داد و بزرگی آن 4/6 درجه در مقياس ريشتر بود.

 

27 فوريه - 'دختر ميليون دلاری' برنده اسکار بهترين فيلم شد

 

در هفتاد و هفتمين دوره جوايز اسکار و فيلم 'دختر ميليون دلاری' ساخته کلينت ايستوود، بازيگر و کارگردان آمريکايی، اسکار بهترين فيلم را دريافت کرد.

اين فيلم که در هفت بخش نامزد اسکار بود، جوايز بهترين فيلم و بهترين کارگردان را بدست آورد و هيلاری سوانک و مورگان فريمن نيز بخاطر بازی در اين فيلم به ترتيب جوايز بهترين بازيگر نقش اول زن و بهترين بازيگر مکمل مرد را به خود اختصاص دادند.

 

 

 

 

مارس

 

8 مارس - رهبر شورشيان چچن کشته شد

 

نيروهای ويژه ارتش روسيه طی عملياتی در نزديکی گروزنی، مرکز چچن، اصلان مسخدوف رهبر شورشيان چچن را کشتند.

آقای مسخدوف در ژانويه 1997 به رياست جمهوری چچن، که يک جمهوری خودمختار در فدراسيون روسيه است رسيد اما حکومت او دو سال بعد سرنگون شد.

 

10 مارس: عمر کرامی مجددا به نخست وزيری لبنان برگزيده شد

 

اميل لحود، رييس جمهوری لبنان، رسما از عمر کرامی، نخست وزير سابق، برای تشکيل کابينه جديد اين کشور دعوت کرد.

روز نهم مارس اکثريت اعضای مجلس لبنان عمر کرامی را به نخست وزيری لبنان برگزيدند. آقای کرامی هفته پيش از آن در پاسخ به تظاهرات ضد دولتی در بيروت استعفا کرده بود.

 

19 مارس: سيل در افغانستان 88 قربانی گرفت

 

در پی وقوع سيلاب های شديد در مناطق جنوبی و غربی افغانستان دست کم 88 نفر کشته شدند.

هزاران نفر نيز در اثر سيلاب هايی که پی طغيان رودخانه ها به راه افتاد، بی خانمان شده اند. اين رودخانه ها هم در اثر برف هايی که آب شدند و هم در اثر بارش باران های سنگين طغيان کردند.

 

26 مارس: نخست وزير سابق بريتانيا درگذشت

 

جيمز کالاهان که از آوريل 1976 تا مه 1979 نخست وزير بريتانيا بود و رهبری حزب کارگر را در دست داشت، در آستانه تولد 93 سالگی اش در استان ساسکس در جنوب شرق انگلستان در گذشت.

او تنها کسی بود که در تاريخ بريتانيا هر چهار سمت عمده دولت، يعنی نخست وزير، وزير دارايی، وزير خارجه و وزير کشور را عهده دار بوده است.


 


آوريل

 

2 آوريل: رهبر کاتوليکهای جهان درگذشت

 

پاپ ژان پل دوم رهبر لهستانی الاصل کاتوليکهای جهان که بيش از 2 سال رهبری کليسای کاتوليک را برعهده داشت، در سن 84 سالگی درگذشت. او يکی از طولانی ترين دوره های رهبری بر کاتوليکهای جهان را پشت سر گذاشت و تنها دو پاپ ديگر بيشتر از او بر اين جايگاه تکيه زده اند.

او پس از اينکه ماه ها دچار بيماری هايی از جمله نارسايی قلبی و کليه و فشار خون نامتعادل بود در اقامتگاه خود در واتيکان درگذشت.

 

7 آوريل: ابراهيم جعفری نخست وزير عراق شد

 

ابراهيم جعفری از رهبران شيعيان عراق به سمت نخست وزيری اين کشور منصوب شد. انتصاب او کمی پس از سوگند ياد کردن جلال طالبانی در مقام رياست جمهوری صورت گرفت.

روز ششم آوريل جلال طالبانی، رهبر اتحاديه ميهنی کردستان عراق به عنوان رئيس جمهور انتقالی عراق و نخستين رئيس جمهور غيرعرب در جهان عرب سوگند ياد کرد.

 

9 آوريل: پرنس چارلز با کاميلا پارکر ازدواج کرد

 

پرنس چارلز، وارث تاج و تخت بريتانيا و دوست ديرينه اش، خانم کاميلا پارکر بولز امروز، شنبه در شهر ويندزور در غرب لندن با هم ازدواج کردند و سپس برای برای گذراندن ماه عسل به اسکاتلند رفتند.

خانم پارکر پس از پايان مراسم ازدواج لقب دوشس کورنوال را دريافت کرد.

 

19 آوريل: رهبر جديد کاتوليکهای جهان برگزيده شد

 

يوزف راتسينگر، کاردينال 76 ساله آلمانی که به محافظه کاری شهرت دارد، به عنوان پاپ بنديکت شانزدهم جايگزين پاپ ژان پل دوم شد و به عنوان رهبر تازه بيش از يک ميليارد کاتوليک جهان انتخاب شد.

پاپ بنديکت شانزدهم، پس از چندين نشست محرمانه 115 کاردينالی که واجد شرايط رای دادن بودند به عنوان دويست و شصت و پنجمين پاپ برگزيده شد.

 

25 آوريل: سانحه قطار در ژاپن بيش از صد کشته بر جای گذاشت

 

در بدترين سانحه قطار طی بيش از 40 سال گذشته در ژاپن دست کم يکصد نفر کشته شدند.

اين حادثه در نزديکی شهر اماگاساکی واقع در غرب شهر کيوتو روی داد و اين قطار با بيش از ششصد مسافر از خط خارج شد و به يک مجتمع آپارتمانی برخورد کرد.

 

آوريل26: پايان سه دهه حضور نظامی سوريه در لبنان

 

آخرين واحدهای نظامی سوريه پس از شرکت در مراسمی در نزديکی مرز مشترک لبنان با آن رهسپار کشور خود شدند و به حدود سی سال حضور نظامی و اطلاعاتی سوريه در خاک لبنان خاتمه دادند.

مراسم خداحافظی، که گروهی از نظاميان لبنانی نيز در آن شرکت داشتند، با حضور حدود دويست و پنجاه سرباز سوری برگزار شد.

 

 

 


مه

 

اول مه: جسد صدها 'کرد عراقی' در يک گور دسته جمعی کشف شد

 

کارشناسان با بررسی يک گور دسته جمعی در جنوب عراق، عقيده دارند اجساد حدود 1500 قربانی کرد که اغلب آنها زن و کودک بوده اند، در اين محل مدفون شده است.

گمان می رود که کشته شدگان، پيش از تيرباران به صف کشيده شده اند و سپس به درون 18 گودال کم عمقی که در نزديکی شهر سماوه يافته شده، فرو افتاده اند. قربانيان احتمالا در اواخر دهه هشتاد ميلادی پس از آنکه اجبارا به جنوب اين کشور منتقل شدند، کشته شده اند.

 

6مه: حزب کارگر برای سومين بار پياپی به قدرت رسيد

 

حزب کارگر به رهبری تونی بلر، با کسب پيروزی در انتخابات سال 2005 برای سومين دوره پی در پی قدرت را در دست گرفت. اما اکثريت اين حزب در مجلس عوام به شدت کاهش يافت در حاليکه بر تعداد کرسی های دو حزب اصلی مخالف افزود شد.

در اين انتخابات پس از حرب کارگر، حزب محاظه کار به رهبری مايکل هوارد و حزب ليبرال دمکرات به رهبری چارلز کندی بيشترين آرا را به خود اختصاص دادند.

 

12 مه: هشدار نخست وزير بريتانيا و وزيران خارجه اروپايی به ايران

 

در پی ارسال نامه ای از سوی وزيران خارجه بريتانيا، فرانسه و آلمان برای حسن روحانی، دبير سابق شورای عالی امنيت ملی ايران که در آن نسبت به از سرگيری بخشی از فرايند غنی سازی اورانيوم در اين کشور هشدار داده شد، تونی بلر، نخست وزير بريتانيا اعلام کرد که اگر ايران تعهد خود را در مورد توقف غنی سازی اورانيوم نقض کند، وی يقيناً از ارجاع پرونده هسته ای اين کشور به شورای امنيت سازمان ملل متحد پشتيبانی خواهد کرد.

 

29 مه: رای منفی فرانسويان به قانون اساسی اروپا

 

با وجود اينکه هر دو حزب عمده فرانسه، حزب حاکم "يو ام پی" و حزب مخالف سوسياليست رای دهندگان فرانسوی را به حمايت از قانون اساسی اروپا تشويق کرده بودند، فرانسوی ها در پی يک مبارزات انتخاباتی فشرده به قانون اساسی اروپا رای منفی دادند.

در پی اعلام نتايج اين رای گيری، ژان پير رافارن، نخست وزير فرانسه، استعفای کرد و دومينيک دوويلپن، وزير خارجه سابق جايگزين او شد.

 

 

 


ژوئن

 

8 ژوئن: ايران به جام جهانی رفت

 

ديدار دو تيم ملی ايران و بحرين در ادامه رقابتهای دور مقدماتی جام جهانی 2006، با گل محمد نصرتی يک بر صفر به سود ايران پايان يافت که با اين نتيجه ايران به جام جهانی 2006 آلمان راه يافت.

تيم ملی ايران موفق شده بود دوبار ديگر در سالهای 1978و 1998 به جام جهانی راه يابد.

 

8 ژوئن: ان بنکرافت در گذشت

 

ان بنکرافت، بازيگر آمريکايی و همسر مل بروکس، کارگردان و بازيگر به علت ابتلا به بيماری سرطان در سن 73 سالگی در نيويورک درگذشت.

بنکرافت در سال 1962 برای بازی در نقش معلم کودکی نابينا و ناشنوا، در فيلم معجزه گر به جايزه اسکار دست يافت.

 

8 ژوئن: توافق کشورهای ثروتمند برای بخشش بدهی ملتهای فقير

 

هشت کشور صنعتی ثروتمند برای کاهش بدهی کشورهای فقير جهان به توافق رسيده اند.
اين توافق به ۱۸ کشور که عمدتا آفريقايی هستند، کمک می کند تا نفس تازه ای بکشند و بجای بازپرداخت بدهی ها، اين مبالغ را صرف آموزش و پرورش، بهداشت و توسعه ملتهای خود کنند.

 

20 ژوئن: جناح ضد سوريه در لبنان به اکثريت پارلمانی دست يافت

 

چهار ماه پس از ترور رفيق حريری، نخست وزير سابق لبنان، نيروهای مخالف سوريه در اين کشور تحت رهبری پسر وی، سعد حريری اکثريت پارلمانی را به دست آوردند.

اين نخستين انتخابات طی 30 سال گذشته بود که بدون حضور نيروهای سوريه در لبنان برگزار شد.

24 ژوئن: محمود احمدی نژاد رئيس جمهور ايران شد

 

محمود احمدی نژاد، شهردار وقت تهران، در دور دوم انتخابات رياست جمهوری ايران با پيروزی گسترده ای بر رقيب خود، اکبر هاشمی رفسنجانی، ششمين رئيس جمهور اين کشور شد.

در دوم انتخابات از مجموع حدود 28 ميليون رای، آقای احمدی نژاد حدود 17 ميليون 248 هزار رای و آقای هاشمی رفسنجانی کمی بيش از 10 ميليون رای از آن خود کرد. وزارت کشور ايران تعداد آرای باطله را بيش از 660 هزار رای اعلام کرد.

 

30 ژوئن: اسپانيا ازدواج همجنسگراها را قانونی کرد

 

اسپانيا با وجود مخالفت شديد کليسای کاتوليک اين کشور، از بلژيک و هلند در قانونی کردن ازدواج همجنسگراها پيروی کرده است.

بر اساس قانون جديدی که در پارلمان اسپانيا به تصويب رسيده، زوج های همجنسگرا همچون ديگر زوج ها می توانند کودکان را به فرزندی بپذيرند.

 

 

 


ژوئيه

 

7 ژوئيه: بمبگذاری در لندن

 

يک رشته بمبگذاری در شبکه حمل و نقل عمومی لندن در ساعات بامداد روز پنجشنبه، 7 ژوئيه، منجر به کشته شدن بيش از 50 نفر و مجروح شدن حدود 700 نفر ديگر شد.

اين رشته بمبگذاری، پس از انفجارهای مادريد در سال 2004 بزرگترين حمله انتحاری در اروپا بود.

 

 

13 ژوئيه: تصادم سه قطار در پاکستان

 

در اثر تصادم سه قطار در جنوب پاکستان دست کم 120 نفر کشته و تعداد بيشتری مجروح شدند.
اين سانحه در يکی از مناطق دورافتاده ايالت سند و در حالی رخ داد که قطاری که از لاهور به سوی کراچی در حرکت بود، با سرعت به پشت يک قطار ساکن برخورد کرد.

 

23 ژوئيه: انفجارهای مصر دهها کشته برجای گذاشت

 

سه انفجار در بندر شرم الشيخ مصر که تفريحگاه ساحلی بزرگی بر کرانه دريای سرخ است 88 کشته و بيش از 200 زخمی برجای گذاشت، بسياری از قربانيان خارجی و تبعه کشورهایی همچون بريتانيا، هلند، ايتاليا، اسپانيا، اوكراين، روسيه، اسرائيل، تركيه، عربستان سعودی، قطر و کويت بودند.

اين انفجارها با تعطيلات روز ملی مصر که سالگرد انقلاب سال 1952 در اين کشور است، همزمان بود.

 

26 ژوئيه: قاتل فيلمساز هلندی به حبس ابد محکوم شد

 

دادگاهی در هلند محمد بويری، مسلمان مراکشی تبار را به جرم قتل تئو ون گوگ، فيلمساز هلندی، به حبس ابد محکوم کرد.

محمد بويری، 27 ساله که از وی با عنوان يک اسلامگرای افراطی نام برده شده و دارای تابعيت دوگانه مراکشی و هلندی است، در ماه نوامبر سال گذشته با ضربات کارد و شليک گلوله تئو ون گوگ را در شهر آمستردام به قتل رساند.

 

 

 

 

اوت

 

اول اوت: ملک فهد، پادشاه عربستان درگذشت

 

ملک فهد بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان سعودی از سال 1982 به اين سو، در سن 84 سالگی درگذشت.

ملک فهد در پی يک بيماری شديد قلبی در سال 1995، زمام اداره کشور را عملا در اختيار برادرش، اميرعبدالله، وليعهد اين کشور قرار داده بود.

 

15 اوت: اسرائيل عقب نشينی از نوار غزه را آغاز کرد

 

عقب نشينی اسرائيل از نوار غزه از نيمه شب 15 اوت به وقت محلی رسما آغاز شد. مقامات اسرائيلی از ساکنان آبادی های يهودی نشين خواسته بودند تا آن زمان قبل از اينکه ورود و خروج به اين آبادی ها ممنوع شود، از غزه خارج شوند.

پيشتر بنيامين نتانياهو وزير دارايی اسرائيل و از اعضای ارشد حزب ليکود در اعتراض به سياست دولت اسرائيل در قبال خروج از نواره غزه، از کابينه آريل شارون استعفاء کرده بود.

 

29 اوت تندباد کاترينا هزاران نفر را در نيو اورلئان بی خانمان کرد

 

وزش تندباد کاترينا در حاشيه خليج مکزيک در جنوب ايالات متحده آمريکا، به دو ايالت می سی سی پی و لوئيزيانا آسيب سنگينی وارد آورد و شهر نيو اورلئان را غير قابل سکونت کرده است.

بيش از 900 نفر بر اثر اين تندباد جان خود ر از دست داده و هزاران نفر بی خانمان شدند. خسارات مالی ناشی از تندباد بيش از صد ميليارد دلار برآورد شد.

 

31 اوت: مرگ بيش از يکهزار زائر شيعه در عراق

 

بيش از 960 نفر در اثر فشار ناشی از هجوم جمعيت در جريان مراسم سوگواری امام موسی کاظم، هفتمين پيشوای شيعيان، در شمال بغداد جان باخته اند.

حادثه در محله کاظميه (کاظمين) در شمال بغداد زمانی روی داد که در حدود يک ميليون زائر به سوی حرم امام موسی کاظم راهپيمايی می کردند.

 

 

 

 

سپتامبر

 

5 سپتامبر: هواپيمای مسافربری اندونزيايی سقوط کرد

 

يک فروند هواپيمای مسافربری اندونزيايی لحظاتی پس از پرواز از شهر مدان در شمال کشور سقوط کرد. در اين حادثه نزديک به يک صد سرنشين هواپيما و بيش از سی نفر در زمين کشته شدند.

مدان پر جمعيت ترين شهر در جزيره سوماترا محسوب می شود و محل سقوط هواپيما يکی از محلات پر جمعيت اين شهر است.

 

12 سپتامبر: پرچم فلسطينيان در آباديهای يهودی نشين افراشته شد

 

آخرين نفرات ارتش اسرائيل مستقر در باريکه غزه اين منطقه را ترک کرده و حفظ امنيت آن را به تشکيلات خودگردان فلسطينی واگذار کردند.

خروج نظامی اسرائيل از غزه پس از تکميل تخليه شهرک های يهودی نشين در اين منطقه صورت گرفت و هزاران فلسطينی پس از آغاز خروج نهايی نيروهای اسرائيلی از پايگاه های نظامی آنان در غزه وارد شهرک هايی شدند که تا چند هفته پيش محل سکونت چند هزار يهودی بود و حفظ امنيت آنها را سربازان اسرائيلی برعهده داشتند.

 

18 سپتامبر: آلمانی های دولت خود را انتخاب می کنند

 

بيش از 60 ميليون آلمانی برای اينکه گرهارد شرودر، صدر اعظم وقت آلمان را در مقام خود نگه دارند يا دولت جديدی را جايگزين او و کابينه اش کنند، در انتخابات آلمان شرکت کردند.

آنگلا مرکل، رهبر حزب دموکرات مسيحی که حزب مخالف دولت شرودر بود، در اين انتخابات با گرهارد شرودر رقابت می کرد که نهايتا به پيروزی حزب دمکرات مسيحی انجاميد.

 

18 سپتامبر: نخستين انتخابات پارلمانی افغانستان پس از سه دهه

 

نزديک به 12.5 ميليون افغان در نخستين انتخابات پارلمانی افغانستان پس از 33 سال، پای صندوق های رای رفتند.

۳۰ هزار نيروی ارتش آمريکا و ساير کشورهای عضو پيمان ناتو نيز در تامين امنيت انتخابات شرکت دارند.

 

30 سپتامبر: ورود خاويار دريای خزر به آمريکا ممنوع شد

 

دولت آمريکا ورود خاويار بلوگای دريای خزر را به اين کشور ممنوع اعلام کرد. بلوگا بهترين نوع خاويار به شمار می رود و بهای هر کيلوگرم خاويار بلوگای محصول ايران در بازار آمريکا پنج هزار دلار است.

ممنوعيت ورود اين نوع خاويار به آمريکا بر اساس قانونی صورت می گيرد که سال گذشته برای جلوگيری از انقراض گونه های کمياب جانوری در آمريکا وضع شد اما خاويار بلوگا در آغاز شامل اين ممنوعيت نشد.

 

 

 

 

اکتبر

 

اول اکتبر: انفجارهای بالی بيش از 20 نفر را کشت

 

در پی وقوع چند حداقل سه انفجار در جزيره بالی در اندونزی، دست کم 22 نفر کشته و بيش از 50 نفر مجروح شدند.

اين انفجارها تقريبا سه سال پس از انفجار بمب در يک اتومبيل در جزيره بالی رخ داد که در جريان آن بيش از ۲۰۰ نفر در يک کلوپ شبانه کشته شدند.

 

7 اکتبر: آژانس اتمی و محمد برادعی، برندگان جايزه صلح نوبل

 

جايزه صلح نوبل برای سال 2005 به طور مشترک به آژانس بين المللی انرژی اتمی و محمد برادعی، مديرکل اين آژانس اعطا شد.

کميته صلح نوبل در بيانيه ای درباره تصميم خود به انتخاب برندگان جايزه سال جاری، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی را "حامی بی باک" تلاش برای محدود کردن جنگ افزارهای هسته ای خوانده و اهميت فعاليت آژانس را "بی حد و مرز" توصيف کرد.

 

8 اکتبر: زلزله جنوب آسيا ده ها هزار نفر قربانی برجای گذاشت

 
در پرتلفات ترين رخداد طبيعی سال، زلزله ای به بزرگی 7.6 در مقياس ريشتر بخش عمده ای از مناطق شمال پاکستان و هند را لرزاند که منجر به کشته شدن بيش از هشتاد هزار نفر و مجروح شدن نزديک به 70 هزار نفر ديگر شد.

اين زلزله، که در تاريخ منطقه جنوب آسيا بی سابقه بوده، نزديک به 3.5 ميليون نفر را منطقه کشمير هند و پاکستان بيخانمان کرد.

 

15 اکتبر: رای مردم عراق به پيش نويس قانون اساسی

 

مردم عراق برای شرکت در همه پرسی مربوط به قانون اساسی جديد اين کشور به پای صندوق های رای رفتند. اين انتخابات، عملا رای دهندگان را به دو گروه مذهبی و قومی تقسيم کرده؛ شيعيان و کردها از پيش نويس قانون اساسی حمايت کردند و بسياری اعراب سنی مخالف آن بودند.

هيئت مستقل انتخابات عراق طی نشستی خبری در بغداد اعلام کرد، 78 درصد از رأی دهندگان به قانون اساسی پيشنهادی رأی مثبت و 21 درصد رأی منفی دادند.

 

19 اکتبر: دادگاه رسيدگی به اتهامات صدام حسين آغاز شد

 

صدام حسين، رهبر سابق عراق، در دادگاه رسيدگی به اتهام جناياتی که در زمان زمامداری خود مرتکب شده صلاحيت دادگاه را رد کرد.

در نخستين جلسه رسيدگی به اتهامات رهبر سابق عراق هم که در ژوئيه سال 2004 برگزار شد وی خود را همچنان رييس جمهوری قانونی عراق دانسته و صلاحيت دادگاه تشکيل شده تحت اشغال نيروهای خارجی را برای رسيدگی به اتهامات رييس جمهوری زير سوال برده بود.

 

26 اکتبر: سخنان احمدی نژاد در مخالفت با موجوديت اسرائيل

 

محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران در همايشی که با عنوان "جهان بدون صهيونيسم" در تهران تشکيل شده، با تکرار سخنان آيت الله روح الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی، تاکيد کرده است که اسراييل بايد از صفحه روزگار محو شود.

آقای احمدی نژاد در سخنان خود از اسراييل به عنوان کشوری اشغالگر نام برد و گفت اين کشور، در واقع "سرپل دنيای استکبار در قلب جهان اسلام است" و مساله فلسطين، مساله ای نيست که جمهوری اسلامی بتواند با بخشی از آن سازش کند.

 

27 اکتبر: آغاز نا آرامی ها در شمال پاريس

 

در پی آشوبهای خيابانی دو هقته ای در شمال شرقی پاريس، جوانان معترض به سوی مأموران پلیس سنگ پراندند و هزاران ماشين را به آتش کشيدند و چند ساختمان را تخريب کردند.

نا آرامی ها پس از آن که دو نوجوان 15 و 17 ساله آفريقايی تبار بر اثر برق گرفتگی درگذشتند آغاز شد. افراد محلی می گويند اين دو در حال فرار از تعقيب پليس بودند اما مقامات پليس اين ادعا را تکذيب کرده اند.

 

 

 


نوامبر

 

10 نوامبر: ده ها نفر در انفجارهای اردن کشته شدند

 

در پی وقوع رشته انفجارهايی در سه هتل عمده شهر امان، پايتخت اردن، دست کم ٦٧ نفر کشته و بيش از ٣٠٠ نفر زخمی شدند.

در بيانيه منتشر شده در يک سايت اينترنتی مورد استفاده پيکارجويان اسلامگرا از قول سخنگوی القاعده عراق که ابومصعب الزرقاوی رهبری آن را برعهده دارد آمده بود که به دليل ارتباط اردن با اسرائيل و کشورهای غربی هدفهايی در اين کشور مورد حمله قرار گرفته است.

 

10 نوامبر: امير پرتز رهبر جديد حزب کارگر اسرائيل شد

 

شيمون پرز از رهبران کهنه‌کار اسرائيل که در کشورش به عنوان "مرد هميشه بازنده" معروف شده است، در انتخابات داخلی حزب کارگر برای گزينش رهبر حزب، در مقابل امير پرتز رئيس سنديکای کارگری اسرائيل (هيستادروت) شکست خورد و از مقام رهبری حزب کارگر اسرائيل کنار رفت.

شيمون پرز ۸۲ ساله در حالی رهبری حزب کارگر را به امير پرتز ۵۳ ساله واگذار کرد که در تمام نظرسنجی‌های انجام گرفته در پيش از انتخابات، با فاصله بسياری از رقيبش جلو بود.

 

21 نوامبر: شارون از ليکود استعفا داد

 

آريل شارون، نخست وزير اسرائيل، از حزب ليکود که خود از موسسان آن بوده و سالها رهبری آن را برعهده داشت کناره گيری کرد.

اين سياستمدار کهنه کار اسراييلی که از سال ۲۰۰۱ نخست وزير است، از ترک حزب راستگرای ليکود و حزب ميانه رو "پيشرو" را تاسيس کرد که شيمون پرز و شائول موفاز نيز به اين حزب پيوستند.

 

23 نوامبر: 'بانوی آهنين' رئيس جمهور ليبريا شد

 

الن جانسون سِرليف معروف به 'بانوی آهنين' ليبريا برنده انتخابات رياست جمهوری اين کشور اعلام شده است. او نخستين رئيس جمهور زن در اين کشور و قاره آفريقاست.

وی 4/59 درصد از آرای انتخابات ماه جاری را دريافت کرد و 6/40 درصد باقی آرا به ژورژ وه آ، ستاره سابق فوتبال جهان و رقيب خانم سِرليف رسيد.

 

22 نوامبر: آنگلا مرکل نخستين صدر اعظم زن آلمان شد

 

آنگلا مرکل، رهبر حزب دموکرات مسيحی آلمان، به عنوان صدر اعظم تازه اين کشور سوگند ياد کرد. او نخستين زن تاريخ آلمان است که به مقام صدراعظمی رسيده است.

خانم مرکل رهبری يک ائتلاف فراگير از احزاب دموکرات مسيحی و سوسيال دموکرات را به عهده دارد.

 

 

 

 

دسامبر

 

2 دسامبر: هزارمين حکم اعدام در امريکا اجرا شد

 

حکم اعدام کنث بويد، شهروند آمريکايی که در ارتباط با دو فقره قتل مجرم شناخته شده بود، سرانجام در ايالت کارولينای شمالی به اجرا گذاشته شد.

آقای بويد هزارمين نفری بود که از زمان بازگشت مجازات اعدام به ايالات متحده در سال 1976 به مرگ محکوم و اين حکم در باره وی اجرا شد.

 

 

6 دسامبر: سقوط هواپيما در تهران بيش از صد نفر کشته برجای گذاشت

 

سقوط يک فروند هواپيمای ترابری ‬سی - ۱۳۰ ارتش ايران روی منطقه ای مسکونی در تهران 106 کشته برجای گذاشت. 39 خبرنگار در ميان قربانيان بودند.

اين هواپيما دقايقی پس از بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد در غرب تهران ظاهراً به دليل مشکلات فنی اقدام به بازگشت و فرود کرد اما در مسير فرود، برخورد هواپيما با ساختمانی ده طبقه در شهرک مسکونی - نظامی توحيد واقع در جنوب فرودگاه باعث آتش گرفتن آن شد.

 

15 دسامبر: برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق

 

مردم عراق به طور گسترده در انتخابات اين کشور که به تشکيل نخستين مجلس و دولت چهارساله از زمان حمله نظامی سال 2003 تحت رهبری آمريکا منجر خواهد شد شرکت کردند.

اعراب سنی مذهب، که انتخابات ماه ژانويه را تحريم کرده بودند، در شمار وسيع حتی در مناطقی که پايگاه های شورشيان است در انتخابات شرکت کردند.

 

21 دسامبر: يونس قانونی رييس مجلس نمايندگان افغانستان شد

 

محمد يونس قانونی، رهبر حزب افغانستان نوين، با به دست آوردن ۱۲۲ رای به عنوان رييس مجلس نمايندگان (ولسی جرگه) افغانستان پس از سه دهه انتخاب شد.

آقای قانونی که تاجيک است، از رهبران ميانه رو مجاهدين افغانستان در دوران حضور ارتش شوروی در اين کشور و سالهای مقاومت عليه گروه بنيادگرای طالبان بود.

 

 

 

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved