انتخاب دختر شایسته در هتل هیلتون!

 


انتخاب دختر شایسته در هتل هیلتون!

 


منیره نوبخت ارائه دهنده و دنبال كننده طرح انتخاب دختر نمونه و رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان روز گذشته در مصاحبه‌ با یكی از خبرگزاری‌ها گفته است: نتایج نظرسنجی دختر نمونه این هفته استخراج نهایی شده و پیش بینی می‌شود هفته آینده به اطلاع عموم رسانده ‌شود.
به گزارش «شریف نیوز»، منیره نوبخت می‌افزاید: طی درخواستی كه از سوی كارشناسان و صاحبنظران برای دریافت اطلاعات بیشتر و نظرات عمومی مردم جهت معیارهای انتخاب دختر نمونه سال از این شورا بعمل آمد، شورای فرهنگی اجتماعی زنان در سایت شبكه با ارائه فرمی به این مهم توجه كرد.
خانم منیره نوبخت، همچنین گفته است طرح انتخاب دختر نمونه در مقاطع مختلف سنی اجرا می‌شود، یعنی از 5 سال تا 25 سال.
این طرح، پرسش‌های بساری را پیش رو دارد. در این زمینه، برخی كارشناسان معتقدند در حالی كه هنوز در جامعه نمی‌دانیم و نمی‌توانیم فردی را به عنوان نمونه انتخاب كنیم و معیارهای نمونه بودن را به طور دقیق به جامعه معرفی نكرده‌ایم، چگونه می‌توانیم هر سال فردی را به عنوان نمونه برگزینیم.
در این زمینه، رئیس فراكسیون زنان مجلس معتقد است، رواج فضاهای كاذب با توجه به شرایط اختلاف طبقاتی در كشور مناسب نیست.
عفت شریعتی، مثالی می‌آورد: انتخاب دختر نمونه همانند صاحبخانه‌ای است كه در میهمانی خود مواد اولیه غذا را نداشته باشد و در سفره، قاشق و چنگال آنچنانی بگذارد، زمانی كه خانه  ای از پای بست ویران است، نقش ایوان آن را رنگ كردن، معنی نخواهد داشت. 

 

به جای دختر نمونه، دختران نخبه را تجلیل كنید
یك كارشناس امور زنان پیشنهاد می‌كند كه نخبه‌گرایی در تمام عرصه‌ها، جایگزین مناسبی برای طرح دختر نمونه است.
وی ادامه می‌دهد: طرح انتخاب دختر نمونه سال باید به این پرسش پاسخ دهد كه چه كسی مجری این طرح یا داور برگزیننده دختران نمونه خواهد بود و بر اساس چه صلاحیتی.
این كارشناس می‌گوید: معیارهای كمی همچون معدل دوره دانشجویی یا اختراع و ابتكار قابل سنجش و تشخیص هستند، اما برخی معیارهای معنوی كه ارائه دهندگان طرح در نظر گرفته‌اند، واقعا قابل اندازه‌گیری نیست و در عوض سنجش برخی معیارها واقعا خنده‌دار است. به عنوان مثال در مورد معیار «حجاب» كه نام برده می‌شود، علاوه بر اینكه یك امر ظاهری است یك امر درونی و باطنی نیز هست و كشاندن این معیار به ظواهر، لوث كردن معنویات را در پی‌دارد، و اصولا چگونه باید فهمید كدام دختر مثلا باحجاب‌تر است! آیا باید نحوه چادر گرفتن او را نظاره كرد!

 

انتخاب دختر شایسته در هتل هیلتون
انتخاب دختر نمونه، داستانى قدیمى است در ایران؛ سى و چند سال پیش هر سال رقابتى در هتل هیلتون سابق ـ استقلال ـ براى انتخاب بهترین‌ها(!) انجام مى‌شد و هیأت داوران بعد از چند روز، دخترى را به عنوان دختر شایسته ایران انتخاب مى‌كرد. براى انتخاب دختر شایسته دختران باید طى چند روز با لباس‌هاى مختلف مقابل هیأت داوران حاضر مى‌شدند و به سؤالات‌شان جواب مى‌دادند. ملاك اصلى براى انتخاب دختر شایسته، زیبایى ظاهرى بود. این دختران معمولاً به سمت تبلیغات تلویزیونى و مجلات مد كشیده مى شدند.
خانم نوبخت می‌گوید: نگرانى كه بعضى‌ها در مورد این طرح دارند به دلیل سابقه ذهنى اى است كه از دختر شایسته قبل از انقلاب وجود دارد. اما این ذهنیت منفى را نباید تعمیم داد. ملاك‌هاى این انتخاب با گذشته كاملاً متفاوت است. یك حركت جدید است كه نباید با سابقه ذهنى به آن نگاه كرد.
لاله افتخارى، نماینده تهران، درباره دختر شایسته عقیده دارد: در گذشته، دختر شایسته بر اساس معیارهاى مادى، كالایى و منفعت‌طلبانه انتخاب مى‌شد و این دختران منافع دیگران را برآورده مى‌كردند.
اما دختر نمونه با معیارهاى جدیدى انتخاب مى‌شود، معیارهایى كاملاً متفاوت با گذشته. با حجاب بودن، با اخلاق بودن، فرزند صالح بودن و درس خوان بودن از جمله ملاك‌هایى است كه دختر نمونه ایران براساس آن برگزیده مى‌شود.
 

خدایی می‌كنند...
در پایان باید گفت، شاید یك هیات داوری بتواند در مورد زیبایی ظاهری جماعتی از دختران قضاوت كند و به اصطلاح دختر «شایسته» را انتخاب کند، اما در طرح جدید، واقعا چه كسی صلاحیت این را دارد كه در مورد اخلاقیات و اینكه آیا كسی فرزند صالح هست یا نه و... قضاوت كند؟!  «خدا»، «خانم نوبخت» یا...
این را باید از خود خانم نوبخت پرسید.

 


 

 

 

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved