سود گوگل چهار برابر شد، سهامداران راضی نيستند
 
تابلوی گوگل
گوگل در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۵ قريب به يک ميليارد و ۳۸۰ ميليون دلار فروش داشته است
شرکت جستجوگر گوگل اعلام کرد که در سه ماهه دوم سال جاری ميلادی سودش چهار برابر شده است، اما رشد پرشتاب اين شرکت آنقدر سهامداران را بدعادت کرده است که آنها از اين نتايج خشنود نشدند.

اين غول آمريکايی که ارزش آن ۸۶ ميليارد دلار برآورد می شود، خبر داد که به لطف افزايش تبليغات اينترنتی درآمدش در فاصله آوريل تا آخر ژوئن بيش از چهار برابر رشد داشته است. سود خالص اين شرکت حدود ۳۴۳ ميليون دلار اعلام شده است. اين رقم در دوره مشابه سال پيش تنها ۷۹ ميليون دلار بود.

اين خبر دو روز بعد از آن انتشار يافت که رقيب اصلی گوگل، ياهو اعلام کرد که سودش شش برابر شده و به حدود ۷۵۵ ميليون دلار رسيده است.

از زمانی که سهام گوگل در سال گذشته در بازار عرضه شد، ارزش آن مرتبا افزايش يافته که دليل اصلی آن رشد درآمدهای تبليغاتی بوده است. اکنون ارزش سهام گوگل در بازار بورس نزدک (Nasdaq) به ۳۱۳ دلار بالغ شده است.

برخی تحليلگران متعقدند اکنون قيمت سهام گوگل بيشتر از ارزش واقعی آن و يادآور حباب کاذبی است که در اواخر دهه ۱۹۹۰ به رونق شرکتهای اينترنتی انجاميد ولی دوام نداشت.

ساير کارشناسان اظهار می کنند ارزش بالای سهام گوگل نشانگر سودآوری بالقوه آن است و حتی احتمال دارد قيمت آن به ۳۲۵ تا ۳۵۰ دلار برسد.

هنگامی که سهام گوگل اولين بار در اوت ۲۰۰۴ پذيره نويسی شد، ارزش آن ۸۵ دلار برای هر سهم تعيين شده بود.

گوگل در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۵ قريب به يک ميليارد و ۳۸۰ ميليون دلار فروش داشته که اين رقم در دوره مشابه سال پيش ۷۰۰ ميليون دلار بود.

سهامداران می گويند اين نتايج آنقدر که انتظار داشتند، خوب نبوده است. با اين حال وضع گوگل از ياهو بهتر اعلام شده است. درآمدهای ياهو با وجود رشد ۴۰ درصدی نتوانست توقع کارشناسان وال استريت را برآورده کند.

گفتنی است که شرکت ياهو دو برابر گوگل پرسنل دارد و در سه ماهه اول امسال يک ميليارد و ۱۷۰ ميليون دلار درآمد و ۲۰۴ ميليون دلار سود خالص داشت.

شکايت مايکروسافت

در ماه ژوئن اعلام شد که گوگل با سبقت گرفتن از شرکت تايم وارنر به بزرگترين شرکت رسانه ای جهان تبديل شده است. در ماه آوريل نيز گوگل سود خالص خود برای سه ماهه ژانويه تا مارس را ۳۶۹ ميليون دلار اعلام کرده بود.

اما همه اخبار برای گوگل و سهامدارانش خوشايند نيست. چهارشنبه ۲۰ ژوئيه شرکت نرم افزار سازی مايکروسافت اعلام کرد که از اين جستجوگر به دليل به خدمت گرفتن يکی از معاونان آن برای راه اندازی پژوهشکده ای در چين به دادگاه شکايت می کند.

گوگل بيش از ۲۰ درصد بازار جستجوگرهای چين را در اختيار دارد و اين کشور به ميدان نبرد تازه ای برای اين دو شرکت تبديل شده است.

گوگل بيشتر درآمدش را از محل آگهی های متنی بدست می آورد که در کنار نتايج جستجوهايش نمايان می شود. گوگل فضای تبليغاتی خود را بر اساس يک سيستم حراج اينترنتی می فروشد. اما برخی کارشناسان وابستگی درآمد گوگل به اين نوع آگهی ها را يک عامل خطرآفرين ارزيابی کرده اند.

از همين رو، گوگل آماده می شود تا امسال يک سيستم پرداخت الکترونيکی را به مشتريانش ارايه دهد که کارشناسان پيش بينی می کنند نه تنها درآمد اين شرکت را تقويت می کند، بلکه تهديدی مالی برای يکی از بزرگترين آگهی دهندگانش، سايت eBay خواهد بود.

احتمال ورود اين شرکت اينترنتی به عرصه نقل و انتقال الکترونيکی پول می تواند رقابت شديد با سيستم PayPal متعلق به حراجی eBay براه اندازد.

منابع مطلع می گويند گوگل در ماه آوريل شرکتی به نام "بنگاه پرداخت گوگل" تاسيس کرد که عملياتش را با رمز Google Wallet آغاز خواهد کرد. کاربران می توانند از کيف الکترونيکی خود که نوعی اعتبار است، هزينه ها را به صورت آنلاين بپردازد.

در ساليان اخير کابران اينترنت بر هراس خود از نقل و انتقال الکترونيکی پول غلبه کرده اند. گوگل به دليل داشتن شمار زيادی مشترک از جمله برای سرويس ايميل خود می تواند خدمات پرداختی خود را با حداقل هزينه تبليغ کند.

بزرگترين شرکت رسانه ای دنيا می تواند در کنار اين سرويس پرداخت، اطلاعات بازاريابی ارزشمندی به دست آورد که نشان می دهد کاربران پول خود را صرف چه چيزهايی می کنند. آنگاه اين جستجوگر می تواند برای آن موارد آگهی بگيرد.

گوگل در سپتامبر ۱۹۹۸ توسط دو دانشجوی سابق رشته رياضی دانشگاه استنفورد به نام لری پيج و سرگئی برين تاسيس شد. آنها بعد از آن که يک ميليون دلار از دوستان و بستگان و ساير سرمايه گذاران گردآوری کردند، نخست شرکت شان را از گاراژ يکی از دوستان خود اداره می کردند.

اکنون اين دو کارآفرين به رغم دستيابی به ثروتی هنگفت، ساده و بی تجمل زندگی می کنند.

 

 

 

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved