گوگل بزرگترین شرکت رسانه ای دنيا شد
 
گوگل
برخی تحليلگران متعقدند اکنون قيمت سهام گوگل بيشتر از ارزش واقعی آن است
جستجوگر اينترنتی گوگل با ربودن گوی سبقت از برخی رقبای صاحب نام خود به بزرگترين شرکت رسانه ای جهان از لحاظ ارزش بازار سهام تبديل شده است.

درحال حاضر ارزش گوگل به ۸۰ ميليارد دلار رسيده و بدين ترتيب اين شرکت اينترنتی بالاتر از تايم وارنر با ۷۸ ميليارد دلار می ايستد.

اين رشد ارزش سهام در حالی اتفاق افتاده است که فروش ساليانه گوگل تنها به سه ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار رسيد که با درآمد ۴۲ ميليارد دلاری تايم وارنر قابل قياس نيست.

تايم وارنر پنج سال پيش بعد از آن تاسيس شد که شرکت آمريکن آنلاين توانست در معامله ای ۱۰۶ ميليارد دلاری تايم وارنر را بخرد.

برخی تحليلگران متعقدند اکنون قيمت سهام گوگل بيشتر از ارزش واقعی آن و يادآور حباب کاذبی است که در اواخر دهه ۱۹۹۰ به رونق شرکتهای اينترنتی انجاميد ولی دوام نداشت.

ساير کارشناسان اظهار می کنند که ارزش بالای سهام گوگل نشانگر سودآوری بالقوه آن است و حتی احتمال دارد قيمت آن به ۳۲۵ تا ۳۵۰ دلار برسد.

گوگل در حالی به با ارزش ترين شرکت رسانه ای جهان تبديل شده است که تنها ده ماه از عرضه سهام آن می گذرد. اما در همين فاصله اندک اين شرکت اينترنتی توانسته است بر رقبای اسم و رسم داری نظير وياکام و والت ديزنی سايه بياندازد. ارزش مجموع سهام اين دو شرکت به ترتيب ۵۴ و ۵۵ ميليارد دلار است.

حتی مجموع ارزش سهام ياهو، نزديکترين رقيب گوگل در بازار جستجوگرها ۲۷ ميليارد دلار کمتر است.

هنگامی که سهام گوگل اولين بار در اوت ۲۰۰۴ پذيره نويسی شد، ارزش آن ۸۵ دلار برای هر سهم تعيين شده بود.

احترام به مشتری کوهستانی

گوگل برای تقويت سلطه خود بر بازار جستجوگرها ابتکارهای جالبی را اعلام کرده که يکی از آنها امکان جستجو در اينترنت به زبان رمانش است. تنها ۳۵ هزار نفر از ساکنان کوهستانهای جنوب شرقی سوئيس به اين زبان صحبت می کنند.

همچنين ماه گذشته گوگل اعلام کرد که با براه انداختن خدمات شخصی وب عرصه رقابت با رقبای بزرگش ياهو و مايکروسافت را تنگ تر می کند ولی برخلاف اين دو سايت رقيب نمی خواهد به يک پورتال اينترنتی تبديل شود.

صفحات جديد گوگل به کاربران امکان می دهد سايتهای محبوب و منابع اطلاعاتی دلخواه را در يک فضای واحد گردآوری کنند. گوگل در پروژه ای موسوم به فيوژن قصد دارد طيف گسترده ای از مطالب را برای خدمات شخصی خود مانند اخبار بی بی سی و نيويورک تايمز را ارايه دهد.

تاکنون گوگل ترکيبی از خدمات پراکنده را مانند جی ميل برای ايميل و پيکاسا برای مبادله عکس ارايه داده است، اما رقبای اين شرکت آمريکايی محتوای خود را در يک صفحه شخصی عرضه کرده اند.

گوگل بيشتر درآمدش را از محل آگهی های متنی بدست می آورد که در کنار نتايج جستجوهايش نمايان می شود.

گوگل در ماه آوريل خبر داد که درآمدش در سه ماهه نخست سال جاری ميلادی شش برابر رشد کرده و به ۳۶۹ ميليون دلار رسيده است. اين شرکت اعلام کرد که کاربران بيشتری روی آگهی های جستجوگر گوگل کليک کرده اند و آگهی دهندگان بيشتری در آمريکا و ساير کشورها به تبليغات اينترنتی روی آورده اند.

سود خالص گوگل در سه ماه اول ۲۰۰۵ از ۶۴ ميليون دلار به ۳۶۹ ميليون دلار افزايش يافت و يک دلار و ۳۹ سنت را نصيب هر سهم کرد. در همين مدت، درآمد ناخالص اين شرکت آمريکايی از ۶۵۱ ميليون دلار به يک ميليارد و ۲۶۰ ميليون دلار بالغ شد.

درآمد گردانندگان موتورهای جستجو در اينترنت زمانی حاصل می شود که کاربران روی آگهی های متنی کليک کنند.

ثروت و فروتنی

گوگل فضای تبليغاتی خود را بر اساس يک سيستم حراج اينترنتی می فروشد. ميانگين هزينه هر کليک برای آگهی دهندگان در ماه مارس يک دلار و ۷۵ سنت بود که نسبت به فوريه نشانگر شش درصد رشد است.

در ماه مارس، گوگل بيش از دو ميليارد تقاضای جستجو داشت و حال آن که سهم سايت ياهو ۹۰۷ ميليون مورد بود.

گفتنی است که شرکت ياهو دو برابر گوگل پرسنل دارد و در سه ماهه اول امسال يک ميليارد و ۱۷۰ ميليون دلار درآمد و ۲۰۴ ميليون دلار سود خالص داشت.

اما برخی کارشناسان وابستگی درآمد گوگل به اين نوع آگهی ها را يک عامل خطرآفرين ارزيابی کرده اند. اين شرکت در سه ماهه اول امسال ۴۶۲ ميليون دلار کميسيون به سايتهای شريک خود پرداخته است که از خدمات تبليغاتی گوگل استفاده می کنند.

گوگل در سپتامبر ۱۹۹۸ توسط دو دانشجوی سابق رشته رياضيات دانشگاه استنفورد به نام لری پيج و سرگئی برين تاسيس شد. آنها بعد از آن که يک ميليون دلار از دوستان و بستگان و ساير سرمايه گذاران گردآوری کردند، نخست شرکت شان را از گاراژ يکی از دوستان خود اداره می کردند.

اکنون اين دو کارآفرين به رغم دستيابی به ثروتی هنگفت، ساده و بی تجمل زندگی می کنند.

 

 

 

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved