گوگل بانکدار اينترنتی می شود
 
کیف گوگل
کاربران می توانند از کيف الکترونيکی خود که نوعی اعتبار است، هزينه ها را به صورت آنلاين بپردازد

جستجوگر اينترنتی گوگل آماده می شود تا امسال يک سيستم پرداخت الکترونيکی را به مشتريانش ارايه دهد که کارشناسان پيش بينی می کنند نه تنها درآمد اين شرکت را تقويت می کند، بلکه تهديدی مالی برای يکی از بزرگترين آگهی دهندگانش، سايت eBay خواهد بود.

روزنامه وال استريت ژورنال اين خبر را به نقل از منابع آشنا با گوگل منتشر کرد ولی جزييات بيشتری ارايه نداد. سخنگوی گوگل، بزرگترين شرکت رسانه ای جهان، نيز حاضر نشد توضيح دهد اين استراتژی به چه مفهومی خواهد بود.

احتمال ورود اين شرکت اينترنتی به عرصه نقل و انتقال الکترونيکی پول می تواند رقابت شديد با سيستم PayPal متعلق به حراجی eBay براه اندازد.

یک چهارم درآمد
سرويس پی پل در سه ماهه اول امسال ۲۳۳ ميليون دلار يا ۲۳ درصد درآمد حراجی eBay را تامين کرده بود

پايپر جفرای، تحليلگر اينترنت که تحولات هردو سايت را از نزديک دنبال می کند، گفت: "اين سرويس می تواند ضربه منفی بسيار بزرگی برای eBay باشد."

منابع مطلع می گويند گوگل در ماه آوريل شرکتی به نام "بنگاه پرداخت گوگل" تاسيس کرد که عملياتش را با رمز Google Wallet آغاز خواهد کرد. کاربران می توانند از کيف الکترونيکی خود که نوعی اعتبار است، هزينه ها را به صورت آنلاين بپردازد.

در ساليان اخير کابران اينترنت بر هراس خود از نقل و انتقال الکترونيکی پول غلبه کرده اند. گوگل به دليل داشتن شمار زيادی مشترک از جمله برای سرويس ايميل خود می تواند خدمات پرداختی خود را با حداقل هزينه تبليغ کند.

بزرگترين شرکت رسانه ای دنيا می تواند در کنار اين سرويس پرداخت، اطلاعات بازاريابی ارزشمندی به دست آورد که نشان می دهد کاربران پول خود را صرف چه چيزهايی می کنند. آنگاه اين جستجوگر می تواند برای آن موارد آگهی بگيرد.

 
گوگل
بزرگترين شرکت رسانه ای دنيا می تواند در کنار اين سرويس پرداخت، اطلاعات بازاريابی ارزشمندی به دست آورد

تحليلگران احتمال می دهند اين جستجوگر تنها به دنبال کابران عادی نيست، بلکه می خواهد صاحبان وب سايتها را نيز جذب کند. اغلب اين افراد خواهان شيوه ای آسان برای دريافت پول از طريق کارتهای اعتباری هستند.

سرويس "پی پل" در سه ماهه اول امسال ۲۳۳ ميليون دلار يا ۲۳ درصد درآمد حراجی eBay را تامين کرده بود. اين شرکت که دفتر مرکزی اش در سن خوزه آمريکاست، در سال ۲۰۰۲ پی پل را به مبلغ يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار خريد.

در اين سرويس از نقل و انتقال پول بين دو حساب بانکی يا کارت اعتباری کارمزد دريافت می شود. پی پل بيش از ۷۰ ميليون مشترک دارد که می توانند به ۴۵ کشور پول بفرستند.

پيش بينی می شود امسال پی پل بيش از يک ميليارد دلار درآمد داشته باشد.

کارشناسان احتمال می دهند با آمدن گوگل به صنعت بانکداری اينترنتی، وابستگی درآمد اين شرکت به تبليغات کمتر خواهد شد. اين جستجوگر در سه ماهه اول سال جاری ميلادی تقريبا تمام درآمد يک ميليارد و ۲۶۰ ميليون دلاری خود را از آگهی های متنی به دست آورد.

کسانی که حراجهای سايت eBay را اداره می کنند، از خريداران بزرگ آگهی های گوگل هستند.

درحال حاضر ارزش گوگل به ۸۰ ميليارد دلار رسيده و بدين ترتيب اين شرکت اينترنتی بالاتر از تايم وارنر با ۷۸ ميليارد دلار می ايستد. اين رشد ارزش سهام در حالی اتفاق افتاده است که فروش ساليانه گوگل تنها به سه ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار رسيد که با درآمد ۴۲ ميليارد دلاری تايم وارنر قابل قياس نيست.

گوگل در حالی به با ارزش ترين شرکت رسانه ای جهان تبديل شده است که تنها ده ماه از عرضه سهام آن می گذرد. هنگامی که سهام گوگل اولين بار در اوت ۲۰۰۴ پذيره نويسی شد، ارزش آن ۸۵ دلار برای هر سهم تعيين شده بود.

گوگل برای تقويت سلطه خود بر بازار جستجوگرها ابتکارهای جالبی را اعلام کرده که يکی از آنها امکان جستجو در اينترنت به زبان رمانش است. تنها ۳۵ هزار نفر از ساکنان کوهستانهای جنوب شرقی سوئيس به اين زبان صحبت می کنند.

 
کارت اعتباری
منابع مطلع می گويند گوگل در ماه آوريل شرکتی به نام "بنگاه پرداخت گوگل" تاسيس کرد که عملياتش را با رمز Google Wallet آغاز خواهد کرد

اين شرکت همچنين خبر داد که دارندگان موبايلهای برخوردار از خدمات اينترنت می توانند هنگام جستجو در اين سايت فقط نتايجی را مطالبه کنند که با مرورگرهای مخصوص گوشی تلفن همراه سازگار است.

تاکنون گوگل ترکيبی از خدمات پراکنده را مانند جی ميل برای ايميل و پيکاسا برای مبادله عکس ارايه داده است، اما رقبای اين شرکت آمريکايی محتوای خود را در يک صفحه شخصی عرضه کرده اند.

گوگل بيشتر درآمدش را از محل آگهی های متنی بدست می آورد که در کنار نتايج جستجوهايش نمايان می شود.

گوگل در ماه آوريل خبر داد که درآمدش در سه ماهه نخست سال جاری ميلادی شش برابر رشد کرده و به ۳۶۹ ميليون دلار رسيده است. اين شرکت اعلام کرد که کاربران بيشتری روی آگهی های جستجوگر گوگل کليک کرده اند و آگهی دهندگان بيشتری در آمريکا و ساير کشورها به تبليغات اينترنتی روی آورده اند.

سود خالص گوگل در سه ماه اول ۲۰۰۵ از ۶۴ ميليون دلار به ۳۶۹ ميليون دلار افزايش يافت و يک دلار و ۳۹ سنت را نصيب هر سهم کرد. در همين مدت، درآمد ناخالص اين شرکت آمريکايی از ۶۵۱ ميليون دلار به يک ميليارد و ۲۶۰ ميليون دلار بالغ شد.

 

 

 

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved