گوگل به کاربران اينترنت صفحات شخصی ارايه می دهد
 
گوگل
فعلا گوگل نمی خواهد آگهی های هدفمند را در اين صفحات شخصی قرار دهد، ولی عرضه آگهی در آينده را منتفی ندانسته است
جستجوگر اينترنتی گوگل با براه انداختن خدمات شخصی وب عرصه رقابت با رقبای بزرگش ياهو و مايکروسافت را تنگ تر کرد ولی می گويد برخلاف اين دو سايت رقيب نمی خواهد به يک پورتال اينترنتی تبديل شود.

صفحات جديد گوگل به کاربران امکان می دهد سايتهای محبوب و منابع اطلاعاتی دلخواه را در يک فضای واحد گردآوری کنند.

ياهو و مايکروسافت از قبل به کاربران اين امکان را می دادند تا اخبار، وضعيت آب و هوا، تحولات بازار سرمايه، ايميل و وبلاگهای دلخواهشان را در يک صفحه ببينند.

اما گوگل مصمم است که مردم به استفاده از موتور جستجوگرش ادامه دهند زيرا بيشتر درآمد اين شرکت از محل تبليغات اينترنتی تامين می شود.

با افزايش پول صرف شده برای آگهی های اينترنتی، صنعت جستجو در اينترنت رقابتی تر شده است و برای همين گوگل می ترسد کاربران را از دست بدهد.

' پورتال چسبنده '

اما اين سايت اصرار دارد که بگويد به يک پورتال اينترنتی تبديل نشده است، زيرا پورتال نام ناپسندی در صنعت جستجو است.

 
پورتال و تبلیغات
گوگل
کارشناسان عقيده دارند پورتالها "چسبنده" هستند و کاربران را برای مدتهای طولانی در يک صفحه نگه می دارند و در نتيجه احتمال مشاهده و کليک روی آگهی های ديگر کاهش می يابد

کارشناسان عقيده دارند پورتالها "چسبنده" هستند و کاربران را برای مدتهای طولانی در يک صفحه نگه می دارند و در نتيجه احتمال مشاهده و کليک روی آگهی های ديگر کاهش می يابد.

اريک اشميت، مدير اجرايی گوگل تاکيد کرد: "گوگل پورتال نيست، بلکه ابزاری برای شخصی سازی کار با اينترنت است."

با اين حال، سايت گوگل برای جلب رضايت آگهی دهندگان بايد اطمينان يابد که کاربران همچنان از موتور جستجوی اين غول اينترنتی استفاده می کنند.

فعلا گوگل نمی خواهد آگهی های هدفمند را در اين صفحات شخصی قرار دهد، ولی عرضه آگهی در آينده را منتفی ندانسته است، زيرا پتانسيل آن برای افزايش درآمد وسوسه انگيز است.

پرهيز از پراکندگی

گوگل در پروژه ای موسوم به فيوژن قصد دارد طيف گسترده ای از مطالب را برای خدمات شخصی خود مانند اخبار بی بی سی و نيويورک تايمز را ارايه دهد.

تاکنون گوگل ترکيبی از خدمات پراکنده را مانند جی ميل برای ايميل و پيکاسا برای مبادله عکس ارايه داده است، اما رقبای اين شرکت آمريکايی محتوای خود را در يک صفحه شخصی عرضه کرده اند.

 
ابزار شخصی سازی
گوگل
 گوگل پورتال نيست، بلکه ابزاری برای شخصی سازی کار با اينترنت است
 
اريک اشميت، مدير اجرايی گوگل

مفسران اين صنعت از ديرباز گفته بودند که گوگل بايد زودتر از اين نسخه خود از صفحات شخصی را ارايه کند.

بنا به اعلام يک سايت که تعداد مراجعه های اينترنت را می سنجد، ۲۵ درصد بازديدکنندگان سايت ياهو از صفحات شخصی آن نيز استفاده می کنند که نشان می دهد تاثير آن بر درآمد احتمالی، چشمگير است.

اما گوگل به عنوان بزرگترين جستجوگر اينترنت همواره بر اين واقعيت مباهات کرده که سکوی جستجوی است، واقعيتی که از زمان راه اندازی اين سايت در سپتامبر ۱۹۹۸ بندرت تغيير کرده است.

گوگل قول داده که اين الگوی کلاسيک تغيير نخواهد کرد و کاربران قادر خواهند بود بين صفحات شخصی و صفحه سنتی اين سايت تردد کنند.

هراس از افت درآمد

گوگل در ماه آوريل خبر داد که درآمدش در سه ماهه نخست سال جاری ميلادی شش برابر رشد کرده و به ۳۶۹ ميليون دلار رسيده است. اين شرکت اعلام کرد که کاربران بيشتری روی آگهی های جستجوگر گوگل کليک کرده اند و آگهی دهندگان بيشتری در آمريکا و ساير کشورها به تبليغات اينترنتی روی آورده اند.

سود خالص گوگل در سه ماه اول ۲۰۰۵ از ۶۴ ميليون دلار به ۳۶۹ ميليون دلار افزايش يافت و يک دلار و ۳۹ سنت را نصيب هر سهم کرد. در همين مدت، درآمد ناخالص اين شرکت آمريکايی از ۶۵۱ ميليون دلار به يک ميليارد و ۲۶۰ ميليون دلار بالغ شد.

 
ارقام جستجو
کاربران روحانی
۸۴ درصد کاربران اينترنت از موتور جستجوگر استفاده می کنند
۴۴ درصد فقط از يک موتور جستجوگر استفاده می کنند
۴۰ درصد کاربران مرد هر روز جستجو می کنند، اين رقم ميان زنان ۲۷ درصد است
۶۲ درصد کاربران تفاوت بين نتايج هدفمند و عادی را نمی دانند
۲۵ درصد جويندگان در يک سايت به دنبال نام خود می گردند
۹۲ درصد جويندگان به جستجوی خود اطمينان دارند
۱۷ درصد می گويند هميشه آنچه را می خواهند، می يابند
۶۸ درصد عقيده دارند موتورهای جستجو منبعی منصف و بی طرف هستند
۵۵ درصد از اين که موتورها اطلاعاتشان را گردآوری کنند، ناراضی هستند

اين شرکت که در کاليفرنيا واقع شده، بيشتر بخاطر وب سايتش معروف است ولی خدمات ايميل، نقشه جاده ها و تصاوير ماهواره ای و فضای وبلاگ ارايه می دهد. اخيرا گوگل ظرفيت صندوق پستی الکترونيکی خود را به دو گيگا بايت ارتقا داد.

اريک اشميت، مدير اجرايی گوگل اعلام کرده است که فعاليت خارجی يکی از موتورهای مهم رشد شرکتش است. ارزش بازاری گوگل ۶۴ ميليارد دلار تخمين زده می شود.

رقبای اصلی گوگل در بازار تبليغات جستجوگرها سايتهای ياهو و ام اس ان متعلق به مايکروسافت هستند. برخلاف اين رقبا، تقريبا تمام درآمد گوگل از محل آگهی های متنی است که هنگام جستجوی يک کليد واژه در اينترنت همسو با آن موضوع ظاهر می شود.

درآمد آگهی های اينترنتی

درآمد گردانندگان موتورهای جستجو در اينترنت زمانی حاصل می شود که کاربران روی آگهی های متنی کليک کنند.

گوگل فضای تبليغاتی خود را بر اساس يک سيستم حراج اينترنتی می فروشد. ميانگين هزينه هر کليک برای آگهی دهندگان در ماه مارس يک دلار و ۷۵ سنت بود که نسبت به فوريه نشانگر شش درصد رشد است.

در ماه مارس، گوگل بيش از دو ميليارد تقاضای جستجو داشت و حال آن که سهم سايت ياهو ۹۰۷ ميليون مورد بود.

گفتنی است که شرکت ياهو دو برابر گوگل پرسنل دارد و در سه ماهه اول امسال يک ميليارد و ۱۷۰ ميليون دلار درآمد و ۲۰۴ ميليون دلار سود خالص داشت.

اما برخی کارشناسان وابستگی درآمد گوگل به اين نوع آگهی ها را يک عامل خطرآفرين ارزيابی کرده اند. اين شرکت در سه ماهه اول امسال ۴۶۲ ميليون دلار کميسيون به سايتهای شريک خود پرداخته است که از خدمات تبليغاتی گوگل استفاده می کنند.

با وجود اين موفقيتها، گوگل با چالشهای فراوانی مواجه است که يکی از آنها تلاش شرکت مايکروسافت برای کسب بخشی از درآمد بازار تبليغات موتورهای جستجوگر است.

همچنين با گرمتر شدن هوا، مردم معمولا زمان بيشتری را در بيرون از خانه سپری می کنند و در نتيجه زمان کمتری را صرف جستجو در اينترنت می کنند. ممکن است اين موضوع از درآمد گوگل و رقبای آن در سه ماهه دوم و سوم بکاهد.

 

 

 

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved