موتور جستجوگر تازه گوگل برای مواد آکادميک
 
گوگل اسکالر
'گوگل اسکالر' نخستين جستجوگر مواد دانشگاهی در اينترنت است
گوگل ابزار جستجوگر تازه ای را با هدف بهبود دسترسی عمومی به مواد و آثار دانشگاهی و علمی راه انداخته است.

اين جستجوگر موسوم به "پژوهشگر گوگل" (Google Scholar) امکان جستجوی واژه های کليدی در رساله های علمی، گزارش های فنی، وب سايت های دانشگاهی و کتاب ها را فراهم می کند.

مواد موجود در رشته های مختلف دانشگاهی از پزشکی و فيزيک گرفته تا اقتصاد و علوم کامپيوتر در حوزه جستجوی اين ابزار رايگان قرار می گيرد.

نتايج جستجو براساس ميزان ارتباط با واژه جستجو شده فهرست می شود اما نکته تازه در آن فهرست کردن يافته ها بر اساس ميزان ارجاع به آن توسط ديگر مولفان است و نه صرفا دفعات بازديد از آن در اينترنت.

دسترس کردن مواد غيرقابل رويت

درحالی که اکثريت غالب مقالات و گاهنامه های جديد در شبکه جهانی اينترنت فهرست شده است، اما دسترسی به بسياری از آنها به کمک جستجوگرهای عادی آسان نيست.

ابزار جديد گوگل با همکاری گسترده ناشران آثار دانشگاهی، علمی و فنی برای بهبود شيوه فهرست بندی موادی که دسترسی به آنها در گرو محدوديت های خاصی است آماده شده است.

با اين حال لازمه دسترسی کامل به بسياری از اين آثار عضويت در وب سايت ناشر آن است، با اين حال خلاصه ای از مقاله بايد قابل دسترسی باشد.

دنی سوليوان، سردبير خبرنامه اينترنتی "SearchEngineWatch" می گويد: "به طور معمول، چنين موادی توسط جستجوگرهايی مانند گوگل به تور نمی افتد، بنابراين اين مواد برای جستجوگران اينترنتی قابل رويت نيست."

"امتياز جستجوگر تازه اين است که ناگهان، جستجوگران از توانايی خيلی بيشتری برای يافتن موادی که ممکن است برايشان جالب باشد برخوردار می شوند."

"پژوهشگر گوگل" منعکس کننده جريان رو به رشدی طی يک دهه گذشته توسط دانشجويان و دانشگاهيانی است که تحقيق خود را با موتورهای جستجوگر در اينترنت آغاز می کنند.

آقای سوليوان پيش بينی کرد که ساير موتورهای جستجوگر مانند ياهو نيز به زودی ابزار تخصصی جستجوی خاص خود را عرضه خواهند کرد.

 

 

 

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved