' ياهو بازار موسيقی را به رقص می آورد '
 
دفتر ياهو
ياهو اين فرصت را به مصرف کنندگان می دهد که هر آهنگ را با پرداخت ۷۹ تا ۹۹ سنت دوان لود کنند
تحليلگران می گويند سرويس جديد موسيقی اينترنتی ياهو که هزينه اشتراک آن نصف سرويسهای مشابه است، می تواند لرزه به اين بخش بياندازد و ضربات محکمی به شرکتهايی مانند رئال نتورکس، نپستر و اپل وارد آورد.

اقدام ياهو برای ورود به بازار موسيقی اينترنتی سبب شد سرمايه گذاران دست از سهام نپستر بکشند. بدين ترتيب ارزش سهام نپستر حدود ۲۷ درصد و رئال نتورکس ۲۱ درصد کاهش يافت.

سقوط ارزش سهام اپل حدود دو درصد بود، ولی در عوض ارزش سهام ياهو با انتشار اين خبر دو و نيم درصد بالا رفت.

ياهو می گويد اين سرويس جديد به کاربران امکان می دهد به يک ميليون آهنگ دسترسی نامحدود داشته باشند و حتی در مرحله اوليه می توانند با کمتر از پنج دلار در ماه برخی از اين آهنگها را به دستگاه های پخش موسيقی انتقال دهند.

ديويد کارد، تحليلگر آمريکايی، اعلام کرد که "قيمتهای اوليه بسيار ارزان ياهو" اين قابليت را دارد که بازار موسيقی اينترنتی را دگرگون کند.

 
موسیقی اینترنتی
ياهو می گويد اين سرويس جديد به کاربران امکان می دهد به يک ميليون آهنگ دسترسی نامحدود داشته باشند

ياهو اعلام نکرده است که پيشنهاد اشتراک ارزان برای سرويس نامحدود خود را تا چه زمانی ادامه خواهد داد. اين رقم در حال حاضر شش دلار و ۹۹ سنت برای هر ماه است ولی اشتراک ساليانه از دو دلار تخفيف برخوردار خواهد شد.

بعلاوه ياهو اين فرصت را به مصرف کنندگان می دهد که هر آهنگ را با پرداخت ۷۹ تا ۹۹ سنت دوان لود کنند. کارشناسان عقيده دارند اين پيشنهاد در واقع اعلام جنگ به سرويسهای مشابه شرکتهای اپل، رئال نتورکس و نپستر است.

جاس سندلر، تحليلگر رسانه های ديجيتال اعلام کرده است اين خبر برای رقبای ياهو "منفی" است زيرا آنها همين سرويس را در ازای ۱۵ دلار در ماه ارايه می دهند.

آقای سندلر گفت: "نپستر می کوشد با جذب مشترک پول به دست بياورد، ولی ياهو می گويد که پول درآوردن واقعا برايش اهميت ندارد، بلکه به دنبال جذب کاربر بيشتر و فروش فضای تبليغاتی اش است."

 
iPod
در سه ماه نخست سال 2005، بیش از پنج میلیون دستگاه iPod در جهان فروخته شده است

به گفته وی، حتی اگر ياهو از محل سرويس موسيقی خود به سود نرسد، متحمل شکست نشده است، زيرا هدف منطقی گردانندگان اين شرکت کشاندن کابران بيشتر به سايت اينترنتی شان است.

آنتونی نوتو، تحليلگر بانک سرمايه گذاری گولدمن شاس، نيز اظهار کرد اين تحول گواه ديگری است که ادعای اين بانک مبنی بر "پختگی کافی صنعت موسيقی اينترنتی برای رقابت تنگاتنگ بازيگران بزرگ و سرمايه دار" را تاييد می کند.

آقای نوتو گفت: "ما معتقديم ورود ياهو به بخش موسيقی اشتراکی تهديدهای فراروی رئال نتورکس برای سودآوری پايدار را تشديد می کند."

اما تحليلگران درباره تاثير اين تحول بر کسب و کار شرکت اپل اختلاف نظر دارند. سرويس iTunes اپل پيشتاز بازار اشتراک موسيقی در اينترنت است.

جين مانستر، تحليلگر آمريکايی، اعلام کرد که کاهش ارزش سهام اپل فرصتی را برای خريد آن فراهم آورده است. وی عقيده دارد دستگاه پخش موسيقی iPod سبب می شود اين شرکت به آسانی سهمش را در اين بازار سودآور از دست ندهد.

وی گفت: "ما در دو سال گذشته ديده ايم که موفقيت سرويسهای موسيقی در اينترنت مديون دستگاه های سازگار است. به عبارت ديگر، تهديد بالقوه برای اپل، ورود رقيبی جدی برای iPod خواهد بود، نه سرويس موسيقی اينترنتی."

 

 

 

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved