مايکروسافت 'معماری' ويندوز جديد خود را تشريح کرد
 

 
 
ویندوز لانگ هورن
برنامه مايکروسافت اين است که لانگ هورن را در نيمه دوم سال ۲۰۰۶ به نمايندگی های فروش برساند تا برای کريسمس آن سال در اختيار مشتريان بگذارند
رايانه های روميزی برای استفاده از سيستمهای عامل ۶۴ بيتی زياد انتظار کشيده اند. کامپيوترها در دهه ۱۹۸۰ از سيستمهای ۱۶ بيتی بهره می جستند و در دهه ۱۹۹۰ به ۳۲ بيت ارتقا يافتند و بزودی زمان دگرگونی مجدد فرا می رسد.

سيستمهای سخت افزاری دارای قابليت ۶۴ بيتی از اواخر دهه ۱۹۹۰ موجودند، اما بزودی هم سخت افزارها و هم نرم افزارها می توانند به صورت هماهنگ از فناوری ۶۴ بيتی استفاده کنند.

به بيان عاميانه، تعداد بيتی که يک سيستم می تواند استفاده کند، توضيح می دهد آن سيستم در هر لحظه از ساعت بسيار سريعی که به هماهنگی کليه کارهای رايانه کمک می کند، چه مقدار اطلاعات را می تواند دريافت يا پردازش کند.

پردازش بيشتر اطلاعات در هر لحظه بدين مفهوم است که کارايی کامپيوتر تقويت خواهد شد زيرا می توان دو برابر رايانه های آهسته تر اطلاعات را پردازش کرد.

شرکت تراشه سازی AMD ادعا می کند که اکثر کاربران سيستم ۶۴ بيتی، صرفا با استفاده از نرم افزار ويندوز ۶۴ بيتی شاهد ده درصد افزايش سرعت خواهند بود. اما در تمام موارد استفاده از رايانه شاهد چنين افزايشی نخواهيد بود زيرا بسياری از برنامه ها بايد از نو نوشته شوند تا بتوانند از از ظرفيت بزرگتر حافظه بهره ببرند.

' معماری تازه '

براد گلدبرگ، مدير عامل پلت فرم تجاری ويندوز، تمام مسوليت ويندوز ۶۴ را برعهده دارد. وی برای بی بی سی توضيح داده است که چرا فکر می کند نرم افزار جديد شرکتش بسيار چشمگير است.

وی می گويد: "شصت و چهار بيت بسيار جذاب تر است زيرا معماری کاملا جديدی دارد و از حافظه به شيوه ای کاملا متفاوت نسبت به سيستمهای ۳۲ بيتی امروزی استفاده می کند. از همين رو، قادر است برنامه های نيازمند حافظه مانند ويرايش فايلهای تصويری و ويدئويی را بهتر از امروز انجام دهد. "

به گفته آقای گلدبرگ، کاربران قادر خواهند بود از سرعت، چالاکی و زمان پاسخ بهبود يافته تری هنگام استفاده از رايانه بهره مند شوند.

 
استفاده بهتر از حافظه
لانگ هورن
 شصت و چهار بيت بسيار جذاب تر است زيرا معماری کاملا جديدی دارد و از حافظه به شيوه ای کاملا متفاوت نسبت به سيستمهای ۳۲ بيتی امروزی استفاده می کند. از همين رو، قادر است برنامه های نيازمند حافظه مانند ويرايش فايلهای تصويری و ويدئويی را بهتر از امروز انجام دهد
 
براد گلدبرگ، مدير عامل پلت فرم تجاری ويندوز

وی می گويد: "مثلا ويرايش عکس و ترکيب تصاوير ۵۰ درصد سريعتر از امروز خواهد بود. اگر در صنعت فيلم سازی باشيد، خواهيد ديد که کارهايتان را می توانيد هزار بار سريعتر از امروز انجام دهيد. بعلاوه، هزينه بيشتری متحمل نمی شويد. هزينه نصب ويندوز روی دستگاه ۶۴ بيتی دقيقا به اندازه سيستمهای ۳۲ بيتی است."

' امنيت بيشتر '

براد گلدبرگ همچنين عقيده دارد سيستم ۶۴ بيتی امن تر خواهد بود.

وی به بی بی سی توضيح داده است: "ما همکاری زيادی با Intel و AMD داشته ايم تا مطمين شويم به سطح تازه ای از امنيت در سيستمهای ۶۴ بيتی می رسيم. ما کارهايی در قلب سيستم انجام داده ايم تا اگر ويروسی به دستگاه شما حمله می کند، آن نتواند به تمام رايانه شما دسترسی پيدا کند."

تقريبا همزمان با ديدار من با براد گلدبرگ، مايکروسافت در شهر سياتل ميزبان همايش ساليانه مهندسی سخت افزار ويندوز بود.

در کمال شگفتی بسياری از شرکت کنندگان، مايکروسافت بعد از معرفی ويندوز ۶۴ بيتی، برنامه توليد نسخه جديد ويندوز را که فعلا لانگ هورن ناميده می شود، عرضه کرد.

آقای گلدبرگ می گويد: "ما با لانگ هورن می کوشيم به مردم امکان دهيم با همين راحتی ای که امروز دارند، با رايانه خود کار کنند و در عين حال بتوانند کارهای فوق العاده ای انجام دهند."

 
پیش نیاز لانگ هورن
لوگوی لانگ هورن
 ما می خواهيم که شما يک CPU مدرن، ۵۱۲ مگابايت RAM و قابليت نمايش سازگار با درايور نمايشگر لانگ هورن داشته باشيد
 
بیل گیتس، رییس مایکروسافت

وی می افزايد: "اگر ببينيد دنيا در پنج سال گذشته چگونه تغيير کرده است (تعداد دستگاه هايی که مردم دارند، ميزان محتوای ديجيتالی که آنها به کار می گيرند)، خواهيد ديد ما ويندوز را برای بهره برداری بهينه از چنين دنيايی توليد کرده ايم که اطلاعات ديجيتالی فراوانی دارد."

' سرمايه گذاری بزرگ '

در همين حال بيل گيتس، رييس مايکروسافت، اعلام کرده است: "لانگ هورن سرمايه گذاری بزرگ ماست. اگر نگاهی به تمام لانگ هورن بياندازيد، می بينيد که ما کار گسترده ای انجام داده ايم. می توان گفت که آن پلت فرم نسل آينده سيستم عامل ماست."

از نظر رايانه مورد نياز برای کار با اين نرم افزار، آقای گيتس می گويد که معيارهای لازم به حد معقولی واضح است.

بنيانگذار مشترک بزرگترين سازنده نرم افزار جهان چنين توضيح می دهد: "ما می خواهيم که شما يک CPU مدرن، ۵۱۲ مگابايت RAM و قابليت نمايش سازگار با درايور نمايشگر لانگ هورن داشته باشيد."

اما همه اين حرفها به قول کارشناسان اين رشته "بخار افزار" است، يعنی تا آن را نبينيم، نمی توانيم باور کنيم.

آقای گلدبرگ می گويد که برنامه مايکروسافت اين است که لانگ هورن را در نيمه دوم سال ۲۰۰۶ به نمايندگی های فروش برساند تا برای کريسمس آن سال در اختيار مشتريان بگذارند.

 

 

 

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved