شکايت مجله بزرگسالان از گوگل بخاطر تصاوير زنان
 
مجلات بزرگسالان
رسانه های بدبين آمریکا می گویند این شکایت جنبه تبليغاتی دارد
يک ناشر مجله بزرگسالان از جستجوگر اينترنتی گوگل به دليل آنچه نقض حق مولف در به نمايش گذاشتن تصاوير زنان عريان خوانده، به دادگاه شکايت کرده است.

انتشاراتی Perfect 10 می گويد جستجوگر گوگل تصاويری که سايتهای ثالث از وب سايت يا مجله اين نشريه نسخه برداری کرده اند، به صورت غير قانونی در اختيار کاربران می گذارد. نورم زادا، صاحب اين انتشاراتی به دادگاهی در لس آنجلس شکايت کرده تا مانع از آن شود که بزرگترين جستجوگر اينترنت پيوندهای تصاوير مذکور را در اختيار همگان بگذارد.

به گفته آقای زادا، گوگل از اين عکسها برای جذب کاربران بهره برداری می کند و بدين ترتيب بر درآمد آگهی های خود می افزايد. وی که اولين بار در نوامبر سال پيش طرح دعوی کرده، گفته است: "گوگل حق مولف ما را مستقيما نقض می کند. آنها آثار ما را نسخه برداری می کنند و در وب سايتشان به نمايش می گذارند. آنها همچنين در وب سايتهايی که حق مولف ما را نقض می کنند، آگهی منتشر می کنند."

اين مجله در ماه ژوئن نيز شکايت مشابهی عليه سايت آمازون مطرح کرده بود. ادعا می شد اين خرده فروشی بزرگ اينترنتی تصاوير زنان عريان وب سايت اين انتشاراتی بزرگسالان را در جستجوگر خود A9.com به نمايش می گذارد.
نورم زادا و مدلهای مجله اش
 گوگل و آمازون دقيقا آنچه را ما توليد می کنيم به باد می دهند. اگر کسی از راه برسد و محصولتان را غارت کند، نمی توانيد کسب و کار کنيد
 
نورم زادا، ناشر

آقای زادا که قبلا استاد دانشگاه استنفورد و محقق علوم رايانه بوده، اعلام کرد: "گوگل و آمازون دقيقا آنچه را ما توليد می کنيم به باد می دهند. اگر کسی از راه برسد و محصولتان را غارت کند، نمی توانيد کسب و کار کنيد."

وی افزود اين دو سايت اينترنتی دهها هزار عکس را به نمايش می گذارند تا ميليونها دلار درآمد کسب کنند. گوگل هرگونه نقض حق مولف را انکار کرده است. اين ناشر می گويد که نمی تواند از سايتهای اصلی که محصولات مجله اش را به نمايش می گذارند، شکايت کند، زيرا آنها در کشورهای ديگر هستند. مجله مذکور به صورت تخصصی عکس زنانی را منتشر می کند که اندامهای بدن خود را با جراحی اصلاح نکرده اند.

سخنگوی اين جستجوگر می گويد: "ما معتقديم اين شکايت اعتباری ندارد و ما قاطعانه از خود در مقابل آن دفاع خواهيم کرد."

گوگل می گويد که هيچ کنترلی روی سايتها ندارد و فقط کاربران را به سوی کلمات مورد جستجو هدايت می کند. اين جستجوگر حتی حاضر شده است به آقای زادا برای مبارزه با اين سايتها مشاوره بدهد.

در ماه ژوييه اين غول آمريکايی که ارزش آن ۸۶ ميليارد دلار برآورد می شود، خبر داد که به لطف افزايش تبليغات اينترنتی درآمدش در فاصله آوريل تا آخر ژوئن بيش از چهار برابر رشد داشته است. سود خالص اين شرکت حدود ۳۴۳ ميليون دلار اعلام شده است. اين رقم در دوره مشابه سال پيش تنها ۷۹ ميليون دلار بود.

گوگل در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۵ قريب به يک ميليارد و ۳۸۰ ميليون دلار فروش داشته که اين رقم در دوره مشابه سال پيش ۷۰۰ ميليون دلار بود. ده روز پيش نيز اين شرکت اعلام کرد که ۱۴ ميليون سهام به ارزش چهار ميليارد دلار را می فروشد.

برخی از رسانه های بدبين آمريکا می گويند که آقای زادا می خواهد از طريق درافتادن با بزرگترين شرکت رسانه ای جهان، برای مجله اش به رايگان تبليغ کند. آنها می گويند که گوگل و هرزه نگاری به راحتی تيتر روزنامه های جهان می شود.

حق مولف يکی از پيچيده ترين مسايل اينترنت است و انتظار می رود با افزايش وابستگی زندگی روزمره انسان به شبکه جهانی اطلاعات، بغرنج تر شود.

 

 

 

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved