رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

۱۰ آزمون تندرستی که باید آنها را جدی بگیریم

خرین باری که به دندانپزشکی، چشم پزشکی، متخصص زنان یا اورولوژیست مراجعه کرده اید، چه زمانی بود؟ یادتان نمی آید! پارسال! دو سال پیش! چند سال پیش!

اصلا اجازه بدهید پرسش را به گونه دیگری مطرح کنیم؛ آخرین باری که برای چکاپ یا به عبارت دیگر مطمئن شدن از وضعیت سلامتی تان نزد پزشک رفته اید، چه زمانی بود؟ اصلا شما تا زمانی که بیمار نشوید برای بررسی وضعیت سلامتتان به پزشک مراجعه می کنید؟

اگر جوابتان منفی است باید بدانید که سخت در اشتباهید چرا که بسیاری از بیماری ها را با یک بررسی ساده می توان در مراحل اولیه تشخیص دادو درمان کرد. در این شرایط نه تنها هزینه کمتری را متقبل می شوید بلکه روند درمان هم سریع تر و رضایت بخش تر خواهد بود.

● مراجعه سالانه به چشم پزشک

افراد باید در سنین مختلف به چشم پزشک مراجعه کنند تا بتوانند جلوی آسیب های جدی چشم را بگیرند. مهم ترین سنین مراجعه به چشم پزشک در دوران نوزادی، شش ماهگی،سه سالگی و پنج سالگی است و بعد از آن هر پنج سال یک بار تا ۴۰ سالگی باید به چشم پزشک مراجعه کرد. بعد از ۴۰سالگی هم باید افراد سالی یک بار به چشم پزشک مراجعه کنند؛ البته افراد در صورتی که با مشکلاتی چون احساس شن رفتگی در چشم و حالت های غیر عادی دیگر مواجه شدند باید سریع به چشم پزشک مراجعه کنند.

تشخیص به موقع بیماری های چشم می تواند جلوی آسیب های جدی آن را بگیرد ودر صورت تشخیص به موقع هزینه کمتری برای درمان در برخواهد داشت.

● آزمایش پاپ اسمیر

به طور کلی همه خانم هایی که ازدواج کرده اند باید سالی یک بار برای تست پاپ اسمیر مراجعه کنند. البته خانم هایی که سه سال مداوم نتیجه آزمایش شان منفی باشد می توانند با نظر پزشکشان آن را هر سه سال یک بار انجام دهند. تست پاپ اسمیر نمونه برداری از دهانه رحم است.

این آزمایش باعث می شود در صورت ابتلا به سرطان دهانه رحم این بیماری زود تشخیص داده شود و بیمار به موقع درمان شود. علاوه بر تست پاپ اسمیر از تست دیگری به اسم«کول پس کوپی» هم کمک گرفته می شود. افرادی که به زگیل و عفونت مبتلا شده اند بیش از بقیه مستعد ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند و باید با فاصله زمانی کمتری تست پاپ اسمیر انجام بدهند. همچنین بعد از ۳۵سالگی اندازه تخمدان ها در خانم ها کوچک تر می شود و بعد از این سن زنان باید بیشتر به پزشک خود مراجعه کنند .

● سرطان پستان

اگرچه در گذشته سن ابتلا به سرطان پستان حدود یائسگی و بعد از آن بوده است اما در سال های اخیر سن ابتلا به این بیماری در جهان پایین آمده است. به همین دلیل خانم ها باید نسبت به معاینه های دوره ای و سایر بررسی های لازم حساس تر باشند. همه خانم ها باید از متخصصان زنان شیوه معاینه پستان را یاد بگیرند و هر ماه بعد از قاعدگی این معاینه را خودشان انجام بدهند.

افرادی که خاله ، عمه ، خواهر، مادر و… آنها به سرطان پستان مبتلا شده اند ، سیگار می کشند ، ازدواج بالای ۳۵سال داشته یا به نوزاد خود شیر نداده اند احتمال بیشتری دارد که به سرطان پستان مبتلا شوند. افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان دارند باید زودتر از بقیه تحت نظر پزشک زنان قرار بگیرند؛ مثلا فردی که یکی از اقوام نزدیکش در ۵۰سالگی به سرطان مبتلا شده است باید ۱۰سال زودتر تحت نظر پزشک زنان قرار بگیرد . توصیه می شود خانم ها بعد از ۴۰سالگی ماموگرافی انجام دهند.

● بررسی دندان ها هر شش ماه یک بار

سازمان جهانی بهداشت معاینات دوره ای دندان را هر شش ماه یک بار مطلوب می داند. ولی با توجه به بیماری های خاص لثه لازم است افرادی که بیشتر از بقیه در معرض بیماری های لثه قرار دارند و یا مستعد ابتلا به بیماری های لثه هستند این معاینات دوره ای را با فاصله زمانی کوتاه تری انجام دهند و هر سه ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنند. اگر این افراد به دندانپزشک دیر مراجعه کنند میزان بیشتری استخوان و لثه از دست می دهند که این مساله باعث از بین رفتن نسوج نگهدارنده ریشه دندان شده و در نهایت باعث لق شدن و از دست رفتن دندان ها خواهد شد.

گروه های سنی پایین تر به خصوص اطفال بیش از بقیه مستعد ابتلا به پوسیدگی دندان هستند؛ به همین دلیل باید این گروه سنی هر دو ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنند تا کارهای پیشگیری و درمانی لازم برای آنها انجام شود. دندانپزشک برای کودکان زیر ۱۲سال بررسی های لازم را از نظر کمبود فضا برای رویش دندان دائمی انجام می دهد و در صورت لزوم برای حفظ فضا برای رشد دندان ها اقدام به کشیدن دندان ها می کند.

برای داشتن دندان های دائمی و مرتب باید دندان های شیری مرتب داشت و این مساله تنها زمانی محقق می شود که مراجعات مرتب دوره ای وجود داشته باشد. بهتر است والدین پیش از رویش دندان ها ،فرزندشان را نزد دندانپزشک ببرند و از شش ماهگی یا یک سالگی که شروع رویش دندان های شیری است این مراجعات به شکل مستمر وجود داشته باشد.

● آزمایش پروستات

آقایان باید از سنین ۴۵ تا ۵۰ سالگی و بالاتر سالی یک بار از نظر پروستات بررسی شوند و تست مخصوصی را انجام دهند. افرادی که مشکلات پروستات دارند بهتر است این تست را با فاصله زمانی کوتاه تری انجام دهند.

● بیماری قلبی و معاینه های دوره ای

با افزایش سن و مبتلا شدن به برخی از بیماری ها احتمال ابتلا به بیماری قلبی بالا خواهد رفت؛ بنابراین افرادی که سابقه بیماری قلبی در خانواده هایشان وجود دارد بنا بر تشخیص پزشک باید هر سه تا پنج سال یک بار برای اطمینان از وضعیت سلامتشان معاینه شوند. این در حالی است که در افراد جوان یا کسانی که عوامل خطرساز یا سابقه ابتلای خانوادگی به بیماری های قلبی در آنها وجود ندارد نیازی به بررسی سالانه نیست.

در وهله اول برای تشخیص بیماری های قلبی عروقی آزمایشات خاصی لازم نیست و تشخیص اولیه به وسیله شرح حال و معاینه فیزیکی توسط پزشک انجام می شود اما از تست های اولیه ای که در کنار علائم و شرح حال می توان برای تشخیص به آن اشاره کرد نوار قلب است که به بررسی ناهمگونی در ریتم قلب می پردازد. بعد از نوار قلب تست تشخیصی دیگری وجود دارد که به وسیله آن عملکرد، ابعاد و بررسی حفره های قلب انجام می شود و به آن اکوکاردیوگرافی قلب می گویند که همان سونوگرافی قلب است.

● معاینات دوره ای اطفال

والدین باید نوزادان سالم را در شش ماه اول تولد ماهی یک بار نزد متخصص اطفال ببرند و اگر نوزاد سالم باشد باید هر سه ماه یک بار تا دوسالگی این کار انجام شود. مراجعه به متخصص اطفال از شش ماهگی تا سه سالگی خیلی مهم است چرا که در این دوران کودک در حال رشد و تکامل است و با مراجعه به پزشک می توان از مطلوب بودن روند رشد کودک مطمئن شد. همچنین بیشتر بیماری ها تا سن سه سالگی کودکان را تهدید می کنند؛ بنابراین تشخیص ودرمان به موقع آنها بسیار حائز اهمیت است. اینکه کودکی بیمار نیست دلیل نمی شود که والدین ارتباطی با پزشک متخصص نداشته باشند.

واکسیناسیون نوزادان و کودکان یکی از کارهای مهمی است که از زمان بدو تولد باید به آن توجه کرد. والدین باید فرزندان خود را برای ادامه واکسیناسیون ها به شکل دوره ای به مراکز بهداشتی درمانی ببرند. این واکسیناسیون ها در زمان تولد، یک و نیم ماهگی ، سه ماهگی، شش ماهگی، نه ماهگی و حدود ۱۲ماهگی انجام می شود. واکسیناسیون ها شامل هپاتیت، ب. س. ژ ، واکسن سه گانه (دیفتری، سیاه سرفه، کزاز) فلج اطفال، ام. ام. آر (اریون، سرخک، سرخچه) است و به شکل دوره ای انجام می شود.

● آزمایش دیابت

براساس برنامه کشوری دیابت، همه افراد بالای ۳۰ سال که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند باید سالانه یک بار برای بررسی به پزشک یا مراکز تشخیص دیابت مراجعه کنند تا در صورت مبتلا بودن به این بیماری یا در معرض خطر بودن، به موقع اقدامات درمانی برای آنها انجام شود.

گفتنی است کسانی که سابقه ابتلا یه دیابت در خانواده آنها وجود دارد، افراد سیگاری ، افراد چاق و افراد با فشارخون بالا و در معرض استرس زیاد بیش ازدیگران در معرض ابتلا به دیابت هستند. قند خون به شکل ناشتا باید زیر ۱۱۰ و دو ساعت بعد از خوردن صبحانه باید زیر۱۴۰ تا ۱۵۰ باشد؛ در غیر این صورت فرد در معرض ابتلا به دیابت است .

اگر قند خون ناشتا بالای ۲۰۰ تا ۲۵۰ باشد و علائمی چون پر ادراری، پرنوشی و پرخوری وجود داشته باشد یا فرد به شکل مکرر دچار عفونت ادراری شود احتمال ابتلا به دیابت وجود دارد. قند خون و تشخیص دیابت از طریق آزمایش خون امکان پذیر است و دستگاه های تست قند خون فقط برای بررسی وضعیت قند خون افراد دیابتی کاربرد دارد و چندان برای تشخیص بیماری دقیق نیست.

● آزمایش چربی

به طور کلی تمام افرادی که در سنین بالای ۴۰ سال قرار دارند باید سالی یک بار آزمایش خون انجام بدهند و از نظر چربی خون بررسی شوند. مواردی چون رسوب سلولی، تعداد پلاکت،گلبول قرمز و گلبول سفید در آزمایش خون این افراد مورد بررسی قرار می گیرد. افرادی که با مشکل تغییرات فشارخون مواجه هستند باید هفته ای یک بار آن را اندازه گیری کنند.

● معاینات بعد از ۵۰ سالگی در زنان

بعد از سن ۵۰ سالگی ضخامت اندومتر رحم و تخمدان ها باید مورد بررسی قرار گیرد که این کار از طریق سونوگرافی انجام می شود. سنجش تراکم استخوان از دیگر کارهایی است که خانم های ۵۰ سال به بالا باید انجام دهند چرا که در این سن خانم ها مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند. همچنین این خانم ها باید از نظر هورمون های تیروئید هم بررسی شوند.

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد