رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

یک مصاحبه متفاوت دیگر با حامد بهداد!

عجب دیوانه ای هستی پسر!
روزی سرش حسابی باد داشت، جوان بود و عاشق هیاهو و جنجال، حرف های جنجالی می‌زد، از عشق و علاقه اش به مارلون براندو فریاد می‌زد و ناخودآگاه همه را به مقایسه او و این بازیگر دعوت می‌کرد. اگر کسی او را نمی‌شناخت خیلی راحت از او می‌رنجید اما این پسر عصیانگر سینمای ایران چیزی در دل نداشت. حرف هایش درست و غلط فقط حرف بود…!
طرز بیان عجیبش که برای اولین بار در ایران شنیده می‌شد باعث رنجیده شدن می‌شد. خیلی ها او را متوهم می‌دانستند و خیلی های دیگر معتقد بودند او دیوانه است اما کسانی امروز برای او خوشحالند که از همان روزهای اول می‌دانستند بهداد یکی از چهره های اصلی سینمای ایران می‌شود.

*نارنجی پوش دو دسته مخاطب دارد، یا آنهایی که فیلم را خیلی دوست دارند، به خاطر خود مهرجویی یا آنهایی که به شدت به قصه و شکل اجرایی فیلم نقد دارند.
چه نقدی؟

*یکی از نقدها این است که معتقدند کسی با خواندن یک کتاب این همه تغییر نمی‌کند و زندگی اش را به هم نمی‌ریزد.
یک عمر است که داریوش مهرجویی فیلم می‌سازد. او فیلسوف سینمای ایران است. او رشته اش فلسفه است اما مدیوم سینما را برای بیان مطالبش انتخاب کرده است. حوزه او فلسفه است. او از سینما به عنوان رسانه ای استفاده می‌کند تا بشر و بلایی که به سرش آمده را توضیح دهد، او در همه فیلم هایش دغدغه هایش را نشان داده است.

مثل بانو، هامون، در نارنجی پوش هم به نوعی چنین چیزی را نشان داده است؛ او با این فیلم نشان داده که پیرامون نامطلوب به انسان حمله می‌کند. انسان مستعد و حاصلخیز دیگر برای تغییر و تحول نیازی به پیش درآمد و مقدمه ندارد. لازم نیست ۱۰۰ کتاب بخواند و معنا را دریابد، یک کتاب می‌خواند و متحول می‌شود. نیازی به صغری و کبری چیدن نیست. مهرجویی فیلم های بسیار زیادی داشته که حرف اول را می‌زده، او کار خودش را انجام داده، فیلم های پیشین او را می‌توان با معیارهای زیبایی شناسی، شناخت و به آثار دیگر او تعمیم داد.

*یعنی معتقدید او کارهای خوبش را کرده و حالا براساس آثار زیبای قبلی باید این اثر را بسنجیم؟!
زیبا و زشت نداریم. گویا مهرجویی تشخیص داده که کمی‌ ساده تر حرف را بزند. شاید خودش به سادگی رسیده. شاید مخاطب درک این همه پیچیدگی ها را نداشته باشد یا اینکه خودش دچار همین پیچیدگی هاست اما دچار ازدحام می‌شود اما این تشخیص مهرجویی است که مخاطب زبان گذشته اش را نمی‌فهمد. انگار در این فیلم باید همه چیز ساده منتقل می‌شد.

باملت و مردم باید قصه ای ساده و کودکانه گفت باید به آنها به همین سادگی بگوییم که آلودگی بد است. کثیف کردن شهر بد است و با کثیف کردن پیرامون خود، روح خود را آلوده می‌کنید. سلامت عقل خود را به خطر نیندازید. مگر ما انسان های اولیه هستیم و در غار زندگی می‌کنیم؟ در خانه اگر کس است، یک حرف بس است. کسی که به این فیلم انتقاد می‌کند که هیچ کس با خواندن یک کتاب اینگونه متحول نمی‌شود شاید گیرایی بالایی ندارد. عمر زندگی به سر می‌آید اما نباید مثل انسان های بی تمدن و بی تربیت زندگی کرد!

*اما این فیلم واقع گراست و ما در اطراف خودمان هم کسی را نمی‌بینیم که این چنینی تغییر کند.
اگر تعداد این افراد زیاد بود که ایران گلستان بود.

*معتقدید این فیلم با این طرز بیان تاثیر می‌گذارد؟ اگر بیننده این فیلم بودید از داستان تاثیر می‌گردید؟
ربطی به من ندارد. من خودم به رغم خطاهای زیادی که دارم یک آدم فرهنگی محسوب می‌شوم. به اندازه کافی رشد کرده ام. هر روز هم در راستای رشد بیشتر قدم برمی‌دارم. نظرم درباره همه چیز در حال تغییر است. من به یک زندگی جامع فکر می‌کنم. نمی‌خواهم با همین میزان کم از سواد و دانش بمیرم. می‌خواهم رشد کنم، تحول داشته باشم. دیدن کارگردان بزرگی مثل مهرجویی به من کلی درس زندگی داد. یاد گرفتم چقدر دیگر راه بروم تا به تعالی برسم.

*داریوش مهرجویی در اختتامیه جشنواره فجر از شما تشکر ویژه ای کرد، برایش خیلی مهم بودید که روی سن تالار وحدت هنگام گرفتن جایزه از بازیگرش یاد کرده. چه اتفاقی در اولین همکاری مشترک شما و مهرجویی افتاده است؟!
من عاشق کارگردان هایی مثل او هستم. من عاشق کیمیایی، کیارستمی، تقوایی و مهرجویی و همچنین مرحوم علی حاتمی‌ هستم. این ها را دوست دارم. همیشه سر صحنه، کیمیایی را می‌بوسیدم. دست به موهایش می‌کشیدم. سر صحنه مهرجویی شانه هایش را می‌فشردم. همیشه به آنها ابراز می‌کنم عاشقشان هستم. کسانی که دوستشان دارم را در آغوش می‌گیرم. کیمیایی همیشه به من می‌گوید: «تو پسرِ استعدادی من هستی»، یا مهرجویی هم می‌خندد و می‌گوید: «تو عجب دیوانه ای هستی پسر!» من شیفتگی ام را تقدیم آنها می‌کنم. در نارنجی پوش هم کار خاصی نکردم که مهرجویی این حرف ها را زد. فقط سعی می‌کردم بیشتر از کارهای قبلی منظم باشم، روح خودم را هم جلا دهم و سر کار ببرم. یکی دوبار هم سر صحنه به دلیل حرف هایی که بعضی ها می‌زدند بداخلاق شدم. یادم هست که به خاطر حرف یه نفر خیلی پکر شدم و از بازیگری ناامید بودم. مهرجویی کارگردان باهوشی است، وجدان بیداری دارد، ظریف است، می‌فهمد. به همین دلیل هم سریع فهمید که اتفاقی افتاده، من را صدا کرد و گفت: «حامد، چت شده؟!» و شروع کرد با من حرف زدن و به همین سادگی حالم خوب شد. خسرو شکیبایی هم همین طور بود. یک روز سر صحنه جویای احوال بد من شد و مثل خورشید به زندگی من تابید و من را از افسردگی درآورد. برای من این آدم ها و این نسل، به هزاران دلیل بزرگ هستند.

به خاطر این شعور و ظرافت در ایام نه چندان دور، کسی من را به حضور نمی‌پذیرفت. امروز درونیاتم متجلی شده و اوضاع فرق کرده است. من قبل این اوضاع را می‌دانم الان می‌توانم در کنار کیمیایی ها و تقوایی ها، مهرجویی ها و کیارستمی‌ها کار کنم. اینها هنرمندان استثنایی این کشور هستند. مگر تبدیل به کیمیای شدن شوخی است؟! مثل مولانا و حافظ شدن است. یک روز در جلسه پرسش و پاسخ فیلم «محاکمه در خیابان» گفتم، مسعود کیمیایی، حافظ زمانه است. منتقد حاضر به من اعتراض کرد که این چه قیاس مع الفارقی است؟! من حرفم را پس گرفتم اما فکر می‌کنم اگر امثال باباطاهر و حافظ و سعدی ۱۵۰۰-۱۶۰۰ سال فرصت داشته اند تا تکرار شود، عمر سینما به ۱۰۰ سال می‌کشد پس قیاس من اشتباه نیست. با این اوصاف کیمیایی نمی‌تواند حافظ یا سعدی دوران ما باشد؟! خیلی از دانسته های آنها اکتسابی نیست، حاصل غریزه است. من دوست دارم در کنار آنها باشم. من سالک هستم، یک شاگرد دوست دارم مثل یک دانشجو از در کنار آن بودن لذت ببرم.

*امروز با اتمام نارنجی پوش و تصویر نتیجه آن بر پرده سینما، وقتی به فیلم نگاه می‌کنید، از همکاری با داریوش مهرجویی خوشحال هستید یا از کلیت کار؟
اول برای من مهرجویی مهم است و بعد کلیت کار. مهم نیست که در کدامیک از کارهای او بوده ام. من دوست داشتم که در فیلمی‌مثل هامون بازی می‌کردم اما نارنجی پوش و این فیلم «سهم منه، مال منه. این قسمت و تقدیر منه!» این طبیعت برای من درنظر گرفته شده. حتما داریوش مهرجویی آن دوران سرحال تر بوده… امروز هم با این امکانات و حال و روز این فیلم را می‌سازد… خود مهرجویی مهم است.

*پس به ایرادات فیلم واقف هستید؟
هر فیلمی‌اشکالاتی دارد، اما جدای از اشکالاتی که دارد باید با این مردم اینگونه صحبت کرد، باید به همین سادگی گفت که خودتان را تمیز کنید.

*نمی‌تواند تاثیر چندانی بگذارد.
نمی‌تواند تاثیرگذار نباشد.

*اما به عنوان بازیگر این کار، فنگ شویی برای شما موثر نبوده است.
گفتم که؛ من سابق بر این هم کار فرهنگی می‌کردم. من وارسته تر از این حرف ها هستم. خیلی قبل تر از بازی کردن در این فیلم شروع کردم به روی خودم کار کردن. جهان من بر این اساس شکل گرفته و خواستم که یک آدم هنرمند باشم. حاصل این همه تلاش من رعایت فاکتورهایی از این دست است. من اثری که باید می‌گرفتم را قبل از کار کردن با مهرجویی از تماشای فیلم های او گرفته ام. برای همین است که ادای دین به زبان آنها می‌کنم. من در فرم رعایت اجرا می‌کنم. برای همین هم کنار مهرجویی هستم. اساطیر و ابرانسان ها را در فیلم های کیمیایی می‌شناسم و این معرفت مدرن در فیلم های مهرجویی را متوجه می‌شوم. من خودم را یکی، دو قدم جلوتر می‌بینم. من از همه همشهری هایم می‌خواهم که یکی، دو قدم جلوتر باشند.

مهرجویی تمام صدمات و ایرادات انسان را در فیلم هامون نشان می‌دهد. پیام او این است که مواظب باشیم. حواسمان را به اتفاقات جمع کنیم. من یکی از انشعاب های آرتیست های کلام هستم. اگر من به عنوان یک آرتیست سرشاخه هنر نیستم اما یکی از شاخه های دور دست و پایین آن محسوب می‌شوم. من با خودم شوخی ندارم، در طول شبانه روز به مسایل جدی فکر می‌کنم. می‌خواهم رشد من باعث تعالی هنر شود.

*جدای از بحث کیفیت فیلم نارنجی پوش، فکر می‌کنم با همکاری با داریوش مهرجویی کارنامه کاری تان برای کار کردن با ستارگان قدیمی‌فیلمسازی تکمیل شد. نزدیک به ۷-۸ سال پیش که اوایل کار بازیگری تان بود، گفت و گویی با هم داشتیم که از آرزوی کارکردن با همین اسم هایی گفتید که امروز با همه آنها کار کرده اید. الان جایی ایستاده اید که روزی آرزویش را داشتید.
بله. فقط نتوانستم با مرحوم حاتمی‌ کار کنم. احساس می‌کنم یک دهه را به سلامت عبور کرده ام. بله، کارنامه من پر از همکاری با آدم های درخشان است. در ۱۰ سال اول بازیگری ام این شانس را داشته ام که به عنوان هنرمند آثار خوبی داشته باشم. کیمیایی، تقوایی و مهرجویی انسان های بزرگ و شریفی هستند. من ناراحتم در جامعه ای زندگی می‌کنم که رشد مدیران فرهنگی در حدی نیست که از نبوغ تقوایی استفاده کنند. تقوایی کسی است که وزارت ارشاد می‌تواند بالاترین بودجه ها را برای ساختن یک فیلم به او اختصاص دهد اما انگار او را فراموش کرده اند، به خدا قسم اگر شاگردان این کارگردانان یکی از مدیران فرهنگی بودند، هرگز نمی‌گذاشتند این اتفاق بیفتد چون قدر زر زرگر شناسد؛ قدر گوهر گوهری!

*این روزها در کنار نارنجی پوش فیلم انتهای خیابان هشتم را هم بر پرده سینماها دارید. فیلمی‌که سر صحنه با ایده های بازیگران و بدون وفادار بودن به فیملنامه اولیه ساخته شد.
انتهای خیابان هشتم برای من تجربه بسیار خوبی است و راضی ام چون علیرضا امینی دوست خوبی است هم نسل من است و در کنار هم رشد می‌کنیم. دست من را در بازیگری باز می‌گذارد. من هم نقشم را در انتهای خیابان هشتم خیلی خوب ساخت و پرداخت کردم. برای بازی این نقش باید به درون آن وارد می‌شدی. گاهی اوقات یک قصه زمان ندارد. باید براساس خطوط مختصری که کشیده شده و قصه روی آنها ایستاده و می‌خواهد راه برود پیش رفت. من هم تلاشم را کردم تا نقش را از آب و گل دربیاورم. باید از ایمان امیدواری، گریمور فیلم، هم که نقش مهمی‌در نزدیک شدن من به نقش داشت تشکر کنم. او با طراحی درستش هم به من برای نزدیکی با نقش و هم به علیرضا امینی با یک کار پرکیفیت کمک کرد.

*کارکردن بدون داشتن فیلمنامه کامل سخت نیست؟!
با وجود اینکه فیلمنامه کاملی وجود نداشت، اما من در انتهای خیابان هشتم الکن نیستم. این خرده داستان ها در راستای هدف فیلمساز کار می‌کند. ما با قصه تمام و کمالی مثل فیلمنامه کامل جدایی نادر از سیمین رو به رو نبودیم اما قصه داشتیم و می‌دانستیم که در اجرا چه باید بکنیم. جدایی نادر از سیمین قبل از اجرای اثر ادبی اش، موفقیت بزرگی در قصه و فیلمنامه اش دارد. یک اثر باید پایه زیبا و محکمی‌داشته باشد تا نمایش براساس آن شکل بگیرد.

*به خاطر دارم که پیش از شروع فیلمبرداری انتهای خیابان هشتم، مصر بودید تا شخصیت موسی یک بچه داشته باشد. چرا؟
در واقع داشتیم طراحی می‌کردیم که چه چیزی را باید فدا کنیم؟ هر کسی باید برای نجات یک انسان، یک چیز با ارزش می‌گذاشت. یکی مال، یک جان و یکی هم شرف… من هم باید از بچه ام می‌گذشتم. قصه همه این آدم ها یک بهانه است تا قیمت نجات دادن یک انسان نشان داده شود. همه آدم ها ورطه تباهی را که برای رو به زوال رفتن، سیر تصاعدی دارد را نشان می‌دهند. آنها حتی برای نجات یک انسان از فروش یک آدم هم مضایفه نمی‌کنند. چنین فیلم هایی مثل انتهای خیابان هشتم با سختی مجوز نمایش می‌گیرند، تلخ هستند اما بهتر است برای رهایی از این تلخی ها با آنها مواجه شد. این تلخی ها جزئی از جامعه است، باید ایراد جامعه را شناخت. همه پی رنگ ها برای قصه فیلم کار می‌کند. اساس فیلمنامه نویسی اش با جدایی نادر از سیمین و درباره الی متفاوت است. اما اتفاق ها و خرده پی رنگ های خودش را دارد. بعضی از فیلم ها وارد جزئیات می‌شود و روی آنها تمرکز می‌کند و می‌ایستد اما بعضی دیگر نه. گاهی مجبوریم از کنار فاجعه رد شویم شاید به خاطر سرعت زندگی و عدم تمرکز انسان امروز. در ایران تمرکز پایین است. انسان نمی‌تاند درست بایستد و دقت کند. ما تمرکز نداریم. مثل این می‌ماند که از یک اتوبان رد می‌شوی، بدون خبر داشتن از چیزی، اما آن دست دیگر اتوبان ماشین آتش نشانی ایستاده، مردم آن سو جمع شده اند، اما این دست همه در حال عبورند، دود و آتش همه جا را گرفته، آمبولانس آمده، چراغ های گردان دیده می‌شود، تو می‌فهمی‌که یک فاجعه رخ داده اما حقیقتا امکان اینکه بروی آن طرف اتوبان نیست! همون لحظه را هم باید ثبت کنی، این میزان از درد را باید در جامعه منتقل کنی، گاهی پیش آمده از نزدیک یا از دور دردها و فجایعی را به خاطر بسپاریم، چه دقت کرده باشیم و چه نه، اینها باید اطلاعاتش رد و بدل شود، نقد شود، تا جامعه حالش هرچه زودتر خوب شود.

*در آرزوهایی که داشتید، خودتان را روی صحنه برای گرفتن اسکار هم تصور می‌کردید. امروز یکی از کارگردانان ایرانی اسکار گرفته است. یعنی محال بودن این آرزو ممکن شده و دیگر عجیب نیست. چقدر فکر می‌کنید به دریافت چنین جایزه ای نزدیک هستید؟
تخیل من خراب نمی‌شود اما درس و نکته بزرگی وجود دارد. قابل توجه خودم و همه دوستان سینمای فرهنگی با زحمت، دانش، خاک صحنه خوردن، مشقت و عبور از مصائب سخت درون اجتماع، مطالعه و تا بی نهایت مطالعه، موفقیت به دست می‌آید نمی‌توانی آب نبات چوبی در دستت بگیری و در خیابان راه بروی. آن وقت «فقط» ۴۰ نفر در کشور خودت سوت بزنند و هشت نفر هم دور و برت مجیزت را بگویند با دل ای دل کردن که افتخارات به دست نمی‌آید. همه چیز منتج تلاش مستمر و حاصل کوش شبانه روزی آدم هاست.

*با این اتفاقات از اینکه در فیلمی‌مثل درباره الی که پیشنهاد بازی داشتید، بازی نکردید پشیمان نیستید؟
نه پشیمان نیستم. به زودی این فرصت پیش خواهد آمد. در سینمای ایران قحطی بازیگر است. پیش آمد این فرصت را بعید نمی‌دانم.

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد