گفتوگو با شهاب حسینی، بازیگر توانا و پرکار جشنواره فجر امسال
تلاش در جهت کشف و شهود بیشتر
شهاب حسینی بازیگر محبوب و دوستداشتنی سینمای ایران، کارش را با گویندگی رادیو و مجریگری در برنامه «اکسیژن» شروع کرد. از تلویزیون به سینما رفت و در فیلمهایی چون «شمعی در باد» و «واکنش پنجم» بازیهای خوبی از خود نشان داد. شهاب حسینی بازیگری است که حتی در فیلمیمانند «محیا» که هیچکدام از فاکتورهای یک فیلم مطرح را ندارد، بازی میکند و بازیاش در آن فیلم هم چنان خوب و چشمگیر است که موفق به دریافت دیپلم افتخار از جشنواره فجر میشود. بعید است کسی بازی زیبای حسینی در «درباره الی» را بهخاطر نیاورد. حالا امسال میتوانیم او را یکی از پرکارترین بازیگران جشنواره فجر امسال به حساب بیاوریم. حتی با وجود اینکه «خانه پدری» کیانوش عیاری در جشنواره حضور ندارد (فیلمیکه احتمالا نقطه اوجی در کارنامه بازیگری حسینی خواهد بود) او فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی، «برف روی شیروانی داغ» محمدهادی کریمیو «سوت پایان» نیکی کریمیرا در جشنواره دارد. بهنظر میرسد جشنواره امسال برای شهاب حسینی گام بلند دیگری رو به جلو باشد. درباره فیلمهایی که امسال در جشنواره دارد و البته «خانه پدری» و خاطراتش از جشنواره با وی گفتوگو کردهایم.
یکی از فیلمهایی که قرار بود در جشنواره امسال در آن حضور داشته باشید اما به دلایلی منتفی شد «خانه پدری» بود. نکته جالب درباره حضور شما در فیلم کیانوش عیاری پذیرش نقش بدون خواندن فیلمنامه بود.
خب دلیلم برای این کار همکاری با آقای کیانوش عیاری و همبازی شدن با آقای مهدی هاشمیبود.
تلاش در جهت کشف و شهود بیشتر
شهاب حسینی بازیگر محبوب و دوستداشتنی سینمای ایران، کارش را با گویندگی رادیو و مجریگری در برنامه «اکسیژن» شروع کرد. از تلویزیون به سینما رفت و در فیلمهایی چون «شمعی در باد» و «واکنش پنجم» بازیهای خوبی از خود نشان داد. شهاب حسینی بازیگری است که حتی در فیلمیمانند «محیا» که هیچکدام از فاکتورهای یک فیلم مطرح را ندارد، بازی میکند و بازیاش در آن فیلم هم چنان خوب و چشمگیر است که موفق به دریافت دیپلم افتخار از جشنواره فجر میشود. بعید است کسی بازی زیبای حسینی در «درباره الی» را بهخاطر نیاورد. حالا امسال میتوانیم او را یکی از پرکارترین بازیگران جشنواره فجر امسال به حساب بیاوریم. حتی با وجود اینکه «خانه پدری» کیانوش عیاری در جشنواره حضور ندارد (فیلمیکه احتمالا نقطه اوجی در کارنامه بازیگری حسینی خواهد بود) او فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی، «برف روی شیروانی داغ» محمدهادی کریمیو «سوت پایان» نیکی کریمیرا در جشنواره دارد. بهنظر میرسد جشنواره امسال برای شهاب حسینی گام بلند دیگری رو به جلو باشد. درباره فیلمهایی که امسال در جشنواره دارد و البته «خانه پدری» و خاطراتش از جشنواره با وی گفتوگو کردهایم.
یکی از فیلمهایی که قرار بود در جشنواره امسال در آن حضور داشته باشید اما به دلایلی منتفی شد «خانه پدری» بود. نکته جالب درباره حضور شما در فیلم کیانوش عیاری پذیرش نقش بدون خواندن فیلمنامه بود.
خب دلیلم برای این کار همکاری با آقای کیانوش عیاری و همبازی شدن با آقای مهدی هاشمیبود. از مدتها پیش مایل بودم با آقای عیاری همکاری کنم و به تبع این مسئله نیاز داشتم چیزهای زیادی را یاد بگیرم و همانطور که گفتی آشنایی من با فیلمنامه به مرور زمان شکل گرفت.
میتوانید کمیاز کاراکتری که در فیلم «خانه پدری» بازی میکنید برای ما بگویید؟
من شخصیت ناصر را در این فیلم بازی میکنم که به نوعی نماینده نسل سوم یک خانواده سنتی است. در واقع حضور من در اپیزود پنجم «خانه پدری» رقم میخورد که در سال ۱۳۷۵ روایت میشود.
در این اپیزود با چه کسانی همبازی هستید؟
با آقای مهدی هاشمیکه استاد بزرگوار بنده هستند و این سعادت را دارم که برای سومین بار پس از سریال «رقص پرواز» (به کارگردانی احمد مرادپور) و تئاتر «کرگدن» با ایشان همکاری کنم و سرکار خانم مینا ساداتی که پیش از این افتخار همکاری با ایشان را در یک فیلم کوتاه داشتم.
در کارنامه هنری شما بازی در فیلمهای کارگردانان شاخصی چون اصغر فرهادی، حسن فتحی و تهمینه میلانی دیده میشود. از اولین همکاری خود با کیانوش عیاری برای ما بگویید؟
فقط در یک کلام بگویم جذاب و پر از نکات آموختنی. من خودم به شخصه از طرفداران کارهای آقای عیاری هستم بنا براین زمانی که ایشان لطف کردند و از بنده دعوت به همکاری کردند قلبا از نتیجه کار مطمئن بودم. به خاطر همین الان احساس بسیار خوبی دارم و تصور میکنم که به یکی از آرزوهای کاریام رسیدم.
کمیاز نحوه هدایت و برخورد کیانوش عیاری با بازیگرانش میگویی؟
میتوانم بگویم با تکلیف خیلی روشن به سراغ بازیگر میروند. یعنی از قبل میدانند چه چیزی میخواهند و البته اگر به مقصود خود نرسند، پلان را آنقدر تکرار میکنند که به آن چیزی که میخواهند برسند. به تبع عکس این ماجرا هم صادق است یعنی ممکن است پلانی را در همان برداشت اول تایید کنند که خود این مسئله نشان دهنده روشن بودن خط سیر ایشان با بازیگرانش است. خود من از کارآموز بودن و حس دانشجو بودن سر این کار خیلی لذت میبرم. حداقل نکته این است که باعث میشود حواسم به کاری که میکنم باشد.
امسال با چهار فیلم یکی از پرکارترین بازیگران جشنواره قلمداد میشوید …
البته اگر بخش فیلمهای کوتاه حذف نمیشد من در آن بخش هم با دو فیلم کوتاه حاضر بودم.
دو فیلم کوتاه؟
بله، (میخندد). من در سال جاری دو فیلم کوتاه بازی کردم که از همکاری با کارگردانان این دو اثر بسیار راضی بودم. اولین فیلم کوتاهم مربوط میشود به کارگردان جوان و خوش فکری به نام آقای سینا آذین که یک اپیزود سی دقیقهای بدون کات بود و برای من تجربه بسیار جذابی بود. فیلم دیگری را با دوست خوبم آقای علی نسایی کار کردم که در واقع آشنایی من با ایشان به زمان بازی در سریال «شوق پرواز» (به کارگردانی یدالله صمدی) باز میگشت که ایشان در آن فیلم سمت برنامهریز و دستیار اول کارگردان را داشتند. وقتی فیلمنامه آن کار را مطالعه کردم دیدم داستان جذابی دارد و حس وطندوستی غریبی در آن وجود دارد که همین باعث شد قبول کردم در آن بازی کنم.
چندی پیش در گفتوگو با یکی از خبرگزاریها اعلام کردید که میخواهید برای مدتی از بازیگری فاصله بگیرید. برای بازیگری که به تازگی تندیس خانه سینما را دریافت کرده و کم کم به یک شاخص در نسل خود بدل شده این تصمیم کمیعجیب نیست؟
بله این حرف صحت دارد و تصمیم گرفتهام بعد از بازی در «سریال سرزمین کهن» به کارگردانی آقای کمال تبریزی برای مدتی از بازیگری فاصله بگیرم. واقعا به یک وقفه نیاز دارم چون الان به جایی رسیدهام که حجم نا آموختههایم بیش از آموختههاست و به مرور که پیش میرویم کارها همینطور ظریفتر و البته سختتر میشود. در چنین زمانی است که انسان نیاز دارد کمیدریافتی داشته باشد . من در طی این ۱۰ سال حضور در عرصه سینما و تلویزیون، بیشتر سمت خروجی را داشتهام و خیلی فرصت آموختن، مطالعه و تحقیق را نداشتم. از این بابت است که احساس میکنم نیاز به یک وقفه دارم.
شاید تعبیر خانه تکانی روحی مناسبتر باشد.
دقیقا درست میگویی. به نظر من مناسبترین جمله برای فاصله گرفتن من همین خانه تکانی روحی است که میگویی. به هر حال من به این وقفه نیاز دارم و البته میل دارم به نوعی عرصه فیلم کوتاه و ساختن آن را تجربه کنم.
پس دغدغه کارگردانی هم دارید؟
(میخندد) نه برای عنوانی به اسم کارگردانی بلکه بیشتر برای آزمایش کردن یکسری شیوه کاری که شاید با اصطکاک کمتر و بازدهی بیشتر و بهتر بشود به محصول نهایی رسید. در طی مدتی که مشغول کار بودم همیشه کاستیهایی وجود داشته که اغلب آن ناشی از عدم قدرت لازم در پیشبینی شرایط کار بود. در هر حال همیشه شاهد یک نوع رفتارهایی بودیم که به ضرر کار بوده. مثلا زمان از دست رفته و بخشهای مهم فیلم را که باقی مانده است، سریع میگیریم چون پیشبینی در کار وجود نداشته و البته عدم روحیه کار گروهی سبب چنین نقصانهایی میشود. شاید بشود در فضای فیلم کوتاه تجربه کار گروهی و اصولا کار کارگاهی را تجربه کرد.
میدانم فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی در سکوت خبری فیلمبرداری شد و مراحل فنی آن هم بدون هیچ حاشیهای انجام شد. البته به جز آن چند روز وقفهای که به دلیل توقیف فیلم پیش آمد و بعد خوشبختانه رفع شد تا آنجا که امکان دارد برای ما از فیلم فرهادی و نقشی که در آن بازی میکنی بگو.
(میخندد) همانطور که میدانی اصغر فرهادی چندان علاقهای به دادن اطلاعات پیش از اکران فیلم ندارد اما من حس قلبیام را از فیلم «جدایی نادر از سیمین» میگویم. اصغر فرهادی جزو افرادی است که من به او علاقه دارم و این علاقه مربوط به بعد از همکاری من با وی در پروژه «درباره الی» نیست بلکه از خیلی سال قبل، زمانی که ایشان سریال «داستان یک شهر» را برای شبکه ۵ میساخت، وجود داشت. راستش همیشه احساس میکردم پرداخت فرهادی بسیار متفاوت از آن چیزی است که دیگر دوستان انجام میدهند. بعد از اینکه فیلمسازی را آغاز کرد ما با کارنامهای وزین اما اندک مواجه شدیم که همه کارهای او را در خلق فضا دوست داشتم تا اینکه ایشان به من پیشنهاد «درباره الی» را دادند و به تبع آن یک تجربه خوب که محصول جدی گرفتن تمامیاعضای گروه بود. من برای اولین بار بود که در سینما میدیدم همه چیز آنقدر جدی و همه چیز آنقدر محفوظ است و با این حال همه کارها تفکیک شده بود و ما شاهد انجام یک کار حسابی بودیم. خب این تجربه بسیار ارزندهای بود و این برای یک بازیگر مثل بهشت میماند که بتواند با خیال آسوده و تکلیف روشن به کارش بپردازد. بنابراین بدون تردید پذیرفتم که در فیلم «جدایی نادر از سیمین» هم حضور داشته باشم.
از حال و هوای قصه نگفتید!!!
میتوانم بگویم یک فیلم اجتماعی است که به نوعی تلاش عدهای انسان را نشان میدهد برای احقاق حق.
به یاد دارم زمان اکران فیلم «درباره الی» در یک مصاحبه رادیویی گفتی زمان بازی در فیلم «درباره الی» این حس را داشتی که آن فیلم اثر متفاوتی خواهد بود و احساست این بود که داری در یک اتفاق عجیب سهیم میشوی. این حس سر فیلم «جدایی نادر از سیمین» هم رخ داد؟
من همین الان میتوانم این را بگویم که مقایسه «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» مقایسه خیلی درستی نخواهد بود. آن هم به دلیل اینکه فضای این دو فیلم کاملا با هم دیگر متفاوت هستند. شاید بتوان در زمان اکران این دو فیلم را از نظر ساختار با هم قیاس کرد ولی در مورد فضا نمیتوان این کار را کرد . بازیگران «جدایی نادر از سیمین» فضای کاملا متفاوتی را تجربه کردند که شاید به مراتب بعضی از لحظاتش سختتر و سنگینتر از سکانسهایی بود که ما برای «درباره الی» داشتیم ولی تنها چیزی که راکورد خودش را حفظ کرده بود، همان تسلط و قدرت در فیلمسازی، اداره صحنه و حفظ روحیه کار در تمام اعضای گروه بود که به نظرم اینها یک امتیازات ویژه است که نصیب هر کسی نمیشود اما در مورد آن چیزی که پرسیدی باید بگویم ما به این لحاظ در زمان فیلمبرداری «درباره الی»حس میکردیم که داریم کار ویژهای میکنیم چون خود فیلم با یک اتفاق ویژه آغاز شد. بازیگران در آن فیلم به پیشواز نقشهایشان رفتند و در خانه تنها ننشستند تا فیلمنامه برای آنها ارسال شود بلکه همدیگر را خوب شناختند و خاطره مشترک از هم گرفتند و در واقع با هم خوب آشنا شدند و بعد به سراغ ایفای نقشها رفتند و این چیزی بود که من تا پیش از «درباره الی» تجربه نکرده بودم. اگر هم چیزهایی وجود داشت بیشتر در حد دورخوانی بود.