گفتوگو با افسانه ناصری:بازیگر«آسمان همیشه ابری نیست»
دوست ندارم از من همزمان چندکار پخش شود
افسانه ناصری از جمله بازیگران سینما و تلویزیون است که فعالیت حرفهای خود را از سال ۷۴ با بازی در سریال گروه نجات به کارگردانی علی عبدالعلیزاده آغاز کرد و بعد از آن در فیلم و سریالهای متعددی به ایفای نقش پرداخت. از جمله فیلمهایی که وی در آنها بازی داشته میتوان به مریم مقدس (شهریار بحرانی)، هم نفس (مهدی فخیمزاده)، خوابگاه دختران (محمدحسین لطیفی) و آواز قو (سعید اسدی) اشاره کرد. از ناصری اینروزها سریالهای آسمان همیشه ابری نیست، گمشده و خانه بیپرنده از شبکههای یک و ۵ ـ استانی ـ در حال پخش است که در هریک نقشهای متفاوتی ایفا میکند. به بهانه بازی وی در سریال آسمان همیشه ابری نیست به کارگردانی سعید عالمزاده با وی به گفت و گو پرداختهایم که حاصل آن را میخوانید.
اینروزها از شما چند سریال در حال پخش است و در انتخاب نقشها چه چیزهایی را مد نظرتان قرار میدهید؟
اینروزها متاسفانه آنقدر مسائل و مشکلات مالی و اقتصادی وجود دارد که چندان اجازه انتخاب نقش به بازیگر را نمیدهد تا او نقشی را براساس ویژگیها و چالشهای آن به عهده بگیرد، البته این مساله بیشتر درباره خودم صدق میکند و شاید برای دیگران اینگونه نباشد… ولی عمده مسالهای که برایم در پذیرش نقشها اهمیت دارد، شخص کارگردان و فیلمنامه است و در مراحل بعد عوامل پشت صحنه و بازیگران.
آیا نقش ناظم دبیرستان در سریال آسمان همیشه ابری نیست را براساس همین شرایط پذیرفتید؟
دوست ندارم از من همزمان چندکار پخش شود
افسانه ناصری از جمله بازیگران سینما و تلویزیون است که فعالیت حرفهای خود را از سال ۷۴ با بازی در سریال گروه نجات به کارگردانی علی عبدالعلیزاده آغاز کرد و بعد از آن در فیلم و سریالهای متعددی به ایفای نقش پرداخت. از جمله فیلمهایی که وی در آنها بازی داشته میتوان به مریم مقدس (شهریار بحرانی)، هم نفس (مهدی فخیمزاده)، خوابگاه دختران (محمدحسین لطیفی) و آواز قو (سعید اسدی) اشاره کرد. از ناصری اینروزها سریالهای آسمان همیشه ابری نیست، گمشده و خانه بیپرنده از شبکههای یک و ۵ ـ استانی ـ در حال پخش است که در هریک نقشهای متفاوتی ایفا میکند. به بهانه بازی وی در سریال آسمان همیشه ابری نیست به کارگردانی سعید عالمزاده با وی به گفت و گو پرداختهایم که حاصل آن را میخوانید.
اینروزها از شما چند سریال در حال پخش است و در انتخاب نقشها چه چیزهایی را مد نظرتان قرار میدهید؟
اینروزها متاسفانه آنقدر مسائل و مشکلات مالی و اقتصادی وجود دارد که چندان اجازه انتخاب نقش به بازیگر را نمیدهد تا او نقشی را براساس ویژگیها و چالشهای آن به عهده بگیرد، البته این مساله بیشتر درباره خودم صدق میکند و شاید برای دیگران اینگونه نباشد… ولی عمده مسالهای که برایم در پذیرش نقشها اهمیت دارد، شخص کارگردان و فیلمنامه است و در مراحل بعد عوامل پشت صحنه و بازیگران.
آیا نقش ناظم دبیرستان در سریال آسمان همیشه ابری نیست را براساس همین شرایط پذیرفتید؟
نه، من نقش ناظم را دوست داشتم و وقتی بازی در آن را به من پیشنهاد کردند، نقش و قصه ناظم بسیار پر رنگتر بود به طوریکه ما پیش از آن که به مسائل خانوادگی دختران دبیرستان برسیم به مسائل خانوادگی ناظم میپرداختیم و یک نوع رمزگشایی از ارسالهای همیشگی پیام کوتاه ناظم به وسیله تلفن همراهش را شاهد بودیم که متاسفانه سناریو در بین راه توسط تهیهکننده تغییر یافت و قصه خانواده دانشآموزان بیشتر و پر رنگتر شد. البته امیدوارم در ادامه پخش سریال این بخش از شخصیت ناظم مدرسه نیز نمایش داده شود تا با دغدغههای وی بیشتر آشنا شویم.
ناظم چه ویژگی شخصیتی در سریال داشت؟
البته در ابتدا برای ناظم یک شخصیت جدی و کلیشهای ترسیم شده بود که طی صحبتهایی با کارگردان سعی کردیم ناظم را از یک شخصیت تک فرمولی خارج کنیم و به ابعاد مختلف شخصیت وی بپردازیم، زیرا معتقدم وظیفه رسانه است تا به مسائل تمامی اقشار به اشکال مختلف بپردازد… البته همانطور که گفتم در حالی که ناظم شخصیت پررنگی در سناریو داشت ولی در پروسه کار و با اعمال سلیقههای مختلف کمرنگتر شد و من اصلا از این موضوع راضی نیستم.
دلیل این مساله را که اشاره کردید، یعنی شخصیت کلیشهای ناظم در فیلمنامه به نظر شما از چه چیزی نشأت میگیرد؟
راستش زمانی فکر میکردم علت کلیشه شدن برخی نقشها مشکلات فیلمنامه است اما بعدها متوجه شدم آدمها به شکلی یک وجهی شدهاند، مثلا اگر یک زن خانهدار است، دیگر نمیکوشد درباره اقتصاد یا گردشگری مطالعه کند بلکه مجلات حوزه خانواده را دنبال میکند و در واقع به همان نقشی که به او محول شده، قانع میشود و همین باعث کلیشه شدن چنین شخصیتی در تمامی سریالها میشود. در حالی که هر موقعیتی عملکرد و واکنش خاص خود را میطلبد. درباره ناظم مدرسه معتقد بودم او یک ربات نیست بلکه دارای نقش و شخصیتهای متفاوتی است. اگر شخصیت ناظم در سریال به طور کامل نمایش داده شود، متوجه وجود مشکلی در زندگیاش میشویم که برخی رفتارهای او را توجیه میکند.
شما برای همه نقشهایی که بازی میکنید، چنین دغدغههایی را دارید؟
دقیقا مشکل من همین است. وجود یک نوع شتابزدگی و تحتتاثیر قرار گرفتن درباره مسائل مالی باعث یکنواختی بازی بازیگر میشود در حالی که دوست دارم برای هر پلانی که بازی میکنم، یک بررسی روانشناسانه داشته باشم تا براساس آن بازی کنم در غیراین صورت یکسری کلیشهها در ذهن کارگردانان وجود دارد که از شما انتظار اجرای همان کلیشه را دارند، مگر اینکه شانس بیاوری و با کارگردانی مثل کیانوش عیاری کار کنی که چنین نگاهی را لحاظ نمیکند.
این حساسیت درباره ایفای نقش در سینما هم وجود دارد؟
سینما طبیعتا از حساسیت بیشتری برخوردار است ولی باز هم به سبک کارگردان بر میگردد وگرنه چندان تفاوتی بین تلویزیون و سینما نیست.
از کارهای جدیدتان چه خبر؟
بازی در فیلم سینمایی خاک و آتش به کارگردانی مهدی صباغزاده را انجام دادم و در سریال زمین انسانها ساخته ابوالحسن داوودی همراه استاد نصیریان و عسل بدیعی به ایفای نقش پرداختهام که از هر دو کار راضی هستم.
شما جزو بازیگران فعال به حساب میآیید؟
البته این مساله برایم دلچسب نیست. برخی فعالیتها همانطور که گفتم زیرسایه مسائل اقتصادی است و برخی هم که دوست داری دیده شود به شکل رسانههای تصویری پخش میشود که چندان خوشایند نیست… من دوست ندارم چند کار از من در یک زمان پخش شود، چون معتقدم در این حالت مخاطب تنها یک نقش را از تو میپذیرد و دیگر نقشها را با نگاهی دیگر دنبال میکند.
کار آماده پخش هم دارید؟
من در یکی از اپیزودهای سریال گمشده همراه پرویز پورحسینی و شبنم قلیخانی بازی داشتهام که در نوبت پخش قرار دارد و همچنین فیلم سینمایی آناهیتا.