رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

گزارشی از سریال‌های «سی امین روز» و «لبه آتش»

آدم‌ها و موقعیت‌ها
یکی، دو سالی است که تلویزیون تصمیم گرفته در مناسبتهای مهمی ‌مثل ماه رمضان یا ایام نوروز که ماراتن ساخت سریال ها به مراتب پر سرعت تر است، دو سریال را در برنامه ساخت هر شبکه بگنجاند تا در نهایت سریالی که زودتر به پخش رسید در کنداکتور جا بگیرد. حال این وسط سریال‌هایی که به‌هر دلیلی به پخش دیرتر برسند قربانی می‌شوند و می‌روند در بایگانی تا ماه‌ها. مثل همین اتفاقی که امسال برای شبکه یک و ۳ افتاد وبه جای پخش سریال‌های «توطئه فامیلی» و «چهار چرخ» در نهایت «پایتخت» و «راه در رو» در باکس نوروزی قرار داده شد. مشابه همین اتفاق هم در ماه رمضان سال گذشته برای سریال «سی امین روز» در شبکه دو سیما رخ داد که ناگهان به مدت یک‌سال در بایگانی این شبکه قرار گرفت و حالا خبرهایی مبتنی بر پخش شدنش در ماه رمضان امسال به گوش می‌رسد. هرچند جواد افشار کارگردان آن بیکار ننشست و ساخت سریال دیگری را در این مدت به پایان برد. با جواد افشار درباره این سریال و سریال اخیرش گفت‌وگو کردیم تا شما را در جریان حال و هوای این دو سریال قرار دهیم.
 اتفاقی مشابه در دو سریال
اغلب سریال هایی که جواد افشار ساخته از مضمونی شهری و اجتماعی برخوردار بوده مثل «پول کثیف» با بازی فرهاد جم، زیبا بروفه و رضا رویگری و … البته در کارنامه کاری او علاوه بر ساخت سریال‌ها و تله‌فیلم‌های متعدد یک فیلم سینمایی هم در کارنامه اش دیده می‌شود.

آدم‌ها و موقعیت‌ها
یکی، دو سالی است که تلویزیون تصمیم گرفته در مناسبتهای مهمی ‌مثل ماه رمضان یا ایام نوروز که ماراتن ساخت سریال ها به مراتب پر سرعت تر است، دو سریال را در برنامه ساخت هر شبکه بگنجاند تا در نهایت سریالی که زودتر به پخش رسید در کنداکتور جا بگیرد. حال این وسط سریال‌هایی که به‌هر دلیلی به پخش دیرتر برسند قربانی می‌شوند و می‌روند در بایگانی تا ماه‌ها. مثل همین اتفاقی که امسال برای شبکه یک و ۳ افتاد وبه جای پخش سریال‌های «توطئه فامیلی» و «چهار چرخ» در نهایت «پایتخت» و «راه در رو» در باکس نوروزی قرار داده شد. مشابه همین اتفاق هم در ماه رمضان سال گذشته برای سریال «سی امین روز» در شبکه دو سیما رخ داد که ناگهان به مدت یک‌سال در بایگانی این شبکه قرار گرفت و حالا خبرهایی مبتنی بر پخش شدنش در ماه رمضان امسال به گوش می‌رسد. هرچند جواد افشار کارگردان آن بیکار ننشست و ساخت سریال دیگری را در این مدت به پایان برد. با جواد افشار درباره این سریال و سریال اخیرش گفت‌وگو کردیم تا شما را در جریان حال و هوای این دو سریال قرار دهیم.


 

اتفاقی مشابه در دو سریال

اغلب سریال هایی که جواد افشار ساخته از مضمونی شهری و اجتماعی برخوردار بوده مثل «پول کثیف» با بازی فرهاد جم، زیبا بروفه و رضا رویگری و … البته در کارنامه کاری او علاوه بر ساخت سریال‌ها و تله‌فیلم‌های متعدد یک فیلم سینمایی هم در کارنامه اش دیده می‌شود. «آرامش در میان مردگان» که سال گذشته در اکران قرار داشت و البته نتوانست به فروش قابل توجهی دست پیدا کند اما ماجرای حضور او به عنوان کارگردان در سریال «سی امین روز» شبیه اتفاقی بود که بر سر سریال «پول کثیف» هم تکرار شده بود. در «پول کثیف» بعد از مدتی که قاسم جعفری از کارگردانی پروژه انصراف داد، افشار جای آن را گرفت. سال گذشته نیز پرویز شیخ طادی به دلایلی سریال «سی امین روز» را نیمه کاره رها کرد و رضا جودی تهیه کنند سریال‌های «اغماء» و «عبور از پاییز» و به فاصله رفتن شیخ طادی از پروژه، جواد افشار را جایگزین شیخ طادی کرد. فیلمنامه این مجموعه تلویزیونی را سعید رحمانی نوشته و در حال حاضر آماده پخش است.

 

شبکه ۲ سیما و سریال‌های ماورایی

نکته جالب توجهی که شبکه۲ سیما در روند ساخت سریال‌هایش قرار داده توجه به مضامین ماورایی و معنوی «سی امین روز» هرچند داستانی اجتماعی دارد و می‌کوشد یک داستان امروزی را روایت کند، اما خیلی زود وجوه ماورایی و متافیزیکی پیدا می‌کند. این سریال قصه جوانی به نام سیاوش کیانی را روایت می‌کند که یک زندگی معمولی دارد اما برایش اتفاقاتی می‌افتد که زندگی او را به‌شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد. روزی برادر دوستش به قتل می‌رسد و طی این اتفاق، ماجراهایی برای وی به وقوع می‌پیوندد.

این موضوع زندگی او و اطرافیانش را دگرگون می‌کند. او که در جریان قتل برادر دوستش اصلا حضوری نداشته، مصمم می‌شود که اتهام قتل را گردن بگیرد و حکم اعدام را قبول کند تا شاید از این راه آرامشی را که مدت هاست از دست داده، دوباره به چنگ بیاورد اما در آخرین لحظات فرشته ای بر او نازل می‌شود و او را از آینده اش باخبر می‌کند و زندگی او را سمت و سوی دیگری می‌بخشد. محوریت اصلی این سریال بر پایه قصاص و بخشش شکل گرفته است. جواد افشار تحلیل محتوایی قصاص در اسلام را مهم ترین ویژگی این اثر می‌داند و می‌گوید: «ما در این اثر به موضوع قصاص و گذشت از زاویه های گوناگون پرداخته ایم. یعنی پیامدهای اجتماعی هر دو اتفاق را مورد ارزیابی قرار داده ایم. همانطور که می‌دانید از نگاه ما قصاص یک نوع تطهیر محسوب می‌شود یعنی کسی که مورد قصاص قرار می‌گیرد در همین دنیا مورد مجازات قرار می‌گیرد اما از سوی دیگر خداوند در قرآن کریم به موضوع بخشش هم تاکید فراوان داشته است. همه اینها دستمایه ما برای پرداختن به این موضوع در این سریال شد»

 

پخش در رمضان حتمی‌ نبود

اما با توجه به اینکه در اغلب سریال‌های مناسبتی معضلی به نام نبود فیلمنامه ای کامل به چشم می‌خورد و گاهی اوقات هم در همان زمان فیلمبرداری فیلمنامه نوشته می‌شود، این سریال با آمادگی و نظم خاصی ساخته شده، افشار دراین باره می‌گوید:« همه پلان ها و اتفاقاتی که در طول داستان و مرحله فیلمبرداری رخ داده براساس وفاداری به متن و فیلمنامه ای بود که توسط سعید رحمانی نوشته شد. من و نویسنده سعی کردیم سلیقه مان را در طول کار به یکدیگر نزدیک کنیم تا یکدستی در کار دیده شود.»

او درباره اتفاقاتی که برای این سریال افتاد و اینکه آیا این سریال در همان زمان هم آماده پخش بوده یا نه، می‌گوید:«ما این سریال را به قصد پخش در ماه رمضان سال گذشته ساختیم و حتی تا قسمت‌هایی هم پیش رفتیم تا آماده پخش شود اما به طور حتمی‌به ما گفته نشده بود که این سریال برای پخش در ماه رمضان در نظر گرفته شده است و حتما باید به آنتن برسد. به هر حال این سریال از محدودیت زمانی برخوردار نیست و باتوجه به مضمونی که دارد هر زمان که پخش شود تازگی و به روز بودن در آن دیده می‌شود.»باتوجه به اینکه تلویزیون از سریال«او یک فرشته بود» به بعد نگاه جدی تری نسبت به مفاهیم ماورایی پیداکرده، عمدتا ساخت چنین سریال‌هایی کار هر کسی نیست چون باید فیلمنامه و نگاه کارگردان نسبت به مضمون ذکر شده دقیق باشد. جواد افشار نسبت به روندی که این گونه مجموعه ها پیش رو دارند اظهار می‌دارد: «شاید هنوز آن چنان که باید این گونه سریال‌ها جایگاه عمیقی در تلویزیون پیدا نکرده باشند و برای ساخت این سریال‌ها در حال آزمون و خطا باشیم. به نظر من برای ساخت این مجموعه ها کارگردان باید هرچه بیشتر محتاط تر و با نگاه متفاوتی عمل کند و نوآوری هایی را هم در طول کار به وجود بیاورد.»

 

نقش‌هایی با بازی هایی متفاوت

بازیگران این سریال اغلب در نقشهایی ظاهر شدند که شاید برای اولین‌بار است بازی در آن نقشها را تجربه می‌کنند. هومن سیدی نقش اصلی این سریال را به عهده داردکه ایفاگر نقش پرفراز و نشیب سیاوش است. او که این روزها علاوه بر بازیگری در عرصه کارگردانی هم گام نویی را برداشته و این اواخر در سریال «سرزمین کهن» هم بازی دارد، شخصیتی که در «سی امین روز» بازی می‌کند به گونه ای است که در یک مواجهه همه جانبه با حوادث گوناگون باید بتواند راه درست را تشخیص دهد. پژمان بازغی هم بازیگری است که در نقش فرشته دیده خواهد شد. او قرار است واقعیاتی را به سیاوش نشان دهد که پیش‌تر هرگز آنها را ندیده است. به جز این دو بازیگر، جمعی دیگر از هنرمندان نیز در این اثر به ایفای نقش پرداخته اند. سیما تیرانداز، محمود عزیزی، رزیتا غفاری، آزاده صمدی، مهران رجبی، میرطاهر مظلومی، بهرام ابراهیمی، صفا آقاجانی، کوروش سلیمانی، فرشته سربندی، الناز حبیبی، افشین سنگ‌چاپ، رضا آحادی، شیرین نصرتی، عزیز هنرآموز، سپید عنایتی، حمید مرادی، اتابک نادری و انوشیروان ارجمند بازیگرانی بوده اند که در این اثر در نقش های مختلف دیده خواهند شد.

 

نگاهی روانشناسانه به انقلاب

اما اواخر ساخت سریال «سی امین روز» سریال دیگری به جواد افشار توسط حمید آخوندی و علیرضا جلالی پیشنهاد شد او درباره این پیشنهاد می‌گوید: «دوماه بعد از اتمام «سی‌امین روز» سریال «لبه ‌آتش» در مرحله پیش تولید قرار گرفت که فیلمنامه آن را مهدی سجاده چی نوشته بود. فیلمنامه این سریال با نگاه به رویکردهای دوران جنگ و تاریخ معاصر نوشته شده بود و در واقع زاویه و نگاهی که در این اثر دیده می‌شود نگاه نو و جدیدی نسبت به موضوع انقلاب اسلامی ‌ایران دارد. شاید به این خاطر که ما خواستیم با رویکردی روانشناسانه این واقعه را به تصویر بکشانیم.» او در ادامه از آدم ها و اقشاری که در سریال به آنها اشاره می‌کند، می‌گوید: «ما سعی کردیم آدم‌های مختلفی را از سران بزرگ مملکت در آن زمان گرفته تا پایین‌ترین اقشار جامعه را در این سریال نشان دهیم که بر این اساس می‌توان گفت داستان شخصیت محور دارد.»

 

اشاره به همه دوره ها

افشار در رابطه با اینکه آدم های قصه اش فقط متعلق به زمان خاصی هستند یا نه می‌گوید: «یکی از جذابیت‌های «لبه آتش» این است که سریال را می‌توان به شرایط زمان تمام ادوار ضمیمه کرد و به تحلیل و بررسی ویژگی‌های آن پرداخت. به همین منظور داستان آن خیلی ملموس و واقعی است و مخاطب راحت می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند» نقشهای اصلی این سریال را حسن پورشیرازی و فرهاد قائمیان بازی می‌کنند ولی این سریال به یک اندازه به داستان زندگی هر کدام از شخصیت‌هایش می‌پردازد.او در این باره می‌گوید: «سریال قهرمان خاصی ندارد و به یک اندازه به آدمهایی که در جریان انقلاب و ارتش بودند می‌پردازد به گونه ای که حضور شخصیت‌های زن در سریال به اندازه شخصیت‌های مرد در آمده است» داستان این سریال به اوجگیری مبارزات مردمی ‌بر علیه رژیم پهلوی به رهبری امام‌خمینی(ره) و فرار شاه می‌پردازد که آمریکا با اعزام ژنرال هایزر به تهران قصد دارد با اقداماتی نظامی ‌با انقلاب اسلامی ‌مبارزه کند. حضور همگانی مردم مسلمان در عرصه مبارزه و پیوستن خیل عظیمی‌از افسران، درجه‌داران و سربازان به صف انقلابیون شرایط را به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌زند. به گفته افشار احتمال دارد که این سریال در دهه فجر امسال از شبکه تهران پخش شود.

به غیر از حسن پورشیرازی و فرهاد قائمیان در این سریال امیررضا دلاوری، عبدالرضا زهره کرمانی، اسماعیل شنگله، مجید عبدالعظیمی، محمدهادی قمیشی، حسن توشه، شهراد وثوقی، لیلا بوشهری، الناز حبیبی و پرویز سنگ سهیل در آن حضور دارند.

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد