رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

وقتی تیروئید تنبل می‌شود

در رویارویی با این مشکل هم مانند بسیاری از مسائل دیگر اگر اطلاعات دقیق و درستی داشته باشیم می‌توانیم از بروز عوارض ناشی از آن پیشگیری کنیم؛ مسائل ساده‌ای مانند علل بروز بیماری، اقدامات پیشگیرانه، مصرف منظم دارو یا درمان به موقع.

دکتر لطف‌الله ساعد، فوق تخصص غدد و متابولیسم  درباره این بیماری توضیح می‌دهد: غده تیروئید یکی از غدد درون‌ریز بدن است و هورمون تیروکسین را ترشح می‌کند که نقش مهمی در سوخت و ساز بدن و رشد و تمایز سلول‌ها بخصوص سلول‌های مغز و سیستم اسکلتی ـ عضلانی دارد. به عبارت دیگر تمام سلول‌های بدن مستقیم یا غیرمستقیم به هورمون‌های تیروئید وابسته و به آن نیازمند هستند.

به گفته وی در صورت کمبود این هورمون ، سلول‌ها دچار اختلال عملکرد و نارسایی می‌شوند که این مساله ممکن است عوارض مهمی برای فرد ایجاد کند؛ بخصوص در دوران کودکی که عدم درمان منجر به ایجاد عوارضی غیرقابل برگشت می‌شود.

دکترساعد با اشاره به این‌که کم‌کاری تیروئید یکی از بیماری‌های شایعی است که میان زنان بیشتر مشاهده می‌شود و با بالا رفتن سن نیز شیوع آن افزایش می‌یابد، توضیح می‌دهد: این بیماری علل مختلفی دارد و شایع‌ترین آن بیماری به نام تیروئیدیت هاشیموتو است که نوعی بیماری خود ایمنی به حساب می‌آید.

جراحی‌های تیروئید، استفاده از ید رادیواکتیو، کمبود ید برای مدتی طولانی و مصرف داروها بخصوص داروهایی که برای درمان پرکاری تیروئید استفاده می‌شود نیز در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند منجر به این بیماری شود.

به گفته این پزشک متخصص، کودکان نیز به علل مادرزادی شامل عدم تشکیل تیروئید، اختلالات سنتز هورمون‌های تیروئید، تیروئیدهای نابه‌جا و عوامل مرتبط با مادر مثلا دریافت ید رادیواکتیو طی بارداری ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

وی درباره سایر علت‌های بروز بیماری می‌افزاید: مشکلات موجود در غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس بخصوص تومورهای این ناحیه و رادیوتراپی‌های سر و گردن نیز می‌تواند منجر به کم‌کاری تیروئید شود. در مواردی هم به علت مقاومت بدن به هورمون‌های تیروئید، این هورمون‌ها تاثیر مناسبی ندارد.

دکتر ساعد با اشاره به التهابات تیروئید توضیح می‌دهد: بعد از این‌که یک مرحله پرکاری تیروئید پشت سر گذاشته شد و ممکن است از نظر بالینی بدون علامت باشد، شاید بیمار وارد مرحله کم‌کاری تیروئید شود. این مرحله می‌تواند موقت یا دائمی باشد.

نشانه‌های کم‌کاری تیروئید

دکتر ساعد با اشاره به این که علائم کم‌کاری تیروئید با توجه به سن افراد متفاوت است، می‌گوید: کم‌کاری تیروئید در نوزادان با علائم مختلفی مانند زردی طولانی‌مدت، خواب زیاد کودک، برآمدگی شکم به صورت فتق‌های نافی، شیر نخوردن به اندازه کافی، کاهش رشد نوزاد و تورم در بدن و دور چشم‌ها نمایان می‌شود.

وی با اشاره به علائمی که در کودکان با سنین بالاتر رخ می‌دهد، اضافه می‌کند: این بیماری در این کودکان با علائمی مانند اختلال رشد، عدم تمرکز و توجه و اختلالات هوش خود را نشان می‌دهد.

این پزشک متخصص می‌افزاید: در بزرگسالی ممکن است علائم جدیدی بروز کند که این نشانه‌ها براساس عضوی که درگیر می‌شود، تفاوت دارد؛ به عنوان مثال در پوست با خشکی، خارش و سردی نمایان می‌شود. افزایش وزن، کاهش انرژی، عدم تحمل سرما، صورت پف‌آلود، ورم دور چشم، ریزش مو و ابرو، اختلالات قاعدگی، نازایی و سقط، درد و ضعف عضلانی بخصوص در راه رفتن و بالا رفتن از پله، خستگی زودرس، بزرگ شدن غده تیروئید یا در بعضی موارد تخریب کامل این غده نیز از دیگر علائم است.

به گفته وی یبوست، سوء جذب مواد غذایی و اختلالات گوارشی نیز از جمله مشکلاتی است که بر اثر کم‌کاری تیروئید در دستگاه گوارش بروز می‌کند.

دارو را بموقع مصرف کنید

درمان مناسب و بموقع نقش مهم و موثری در کاهش عوارض این بیماری دارد. اما فراموش نکنید مصرف داروها حتما باید با تجویز پزشک و تحت نظر او باشد، چراکه میزان مصرف برای افراد مختلف متفاوت است.

دکتر ساعد با بیان این که برای درمان کم‌کاری تیروئید از قرص لووتیروکسین استفاده می‌شود، می‌گوید: بیماران حتما باید قرص را به صورت ناشتا و حدود یک ساعت قبل از صبحانه بخورند. در صورتی که بیمار داروهای دیگری نیز مصرف می‌کند، باید حداقل دو ساعت بعد از خوردن این قرص از آنها استفاده کند.

در واقع این فاصله دو ساعتی میان مصرف قرص لووتیروکسین و سایر داروها مورد مهمی است که باید به آن توجه داشت. مصرف مادام‌العمر یا موقت این قرص نیز موردی است که پزشک باید تعیین کند.

به گفته وی، مصرف لووتیروکسین به میزان مناسب و براساس دستور پزشک عارضه‌ای برای افراد ایجاد نمی‌کند. اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث تپش قلب شود.

اگر بیماران و بخصوص خانم‌ها در سنین بالا، برای مدتی طولانی میزان بیشتری از داروی تجویز شده را مصرف کنند با کاهش تراکم استخوان نیز روبه‌رو می‌شوند.

مادران باردار دقت کنند

مصرف داروها در دوران بارداری از جمله نکات مهمی است که همواره موجب نگرانی مادران می‌شود. دکتر ساعد در این زمینه می‌گوید: در صورتی که مادر به بیماری کم‌کاری تیروئید مبتلاست و در دوران بارداری نیز باید از این قرص استفاده کند، مصرف منظم دارو کاملا بی‌خطر و حتی به نفع سلامت مادر و جنین است.

به گفته وی خانم‌هایی که قصد مادر شدن دارند، در صورتی که در خانواده‌شان سابقه بیماری‌های تیروئید وجود داشته باشد، یا خود مادر سابقه قبلی مشکلات تیروئیدی، جراحی تیروئید، سایر بیماری‌های خود ایمنی مثل دیابت نوع یک و هرگونه علائمی از مشکلات تیروئیدی داشته باشد حتما باید تحت نظر پزشک آزمایش‌ دهد تا در صورت نیاز درمان‌های مربوط به این موضوع صورت گیرد.

معمولا مادرانی که به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند، در صورت باردار شدن نگران بیماری فرزندشان می‌شوند و این سوال برایشان پیش می‌آید که آیا نوزادشان به این بیماری مبتلا خواهد شد یا نه؟

دکتر ساعد با اشاره به این که کم‌کاری تیروئید مادر و نوزاد دو موضوع کاملا متفاوت است، خاطرنشان می‌کند: کم‌کاری تیروئید مادر به علل مختلفی ایجاد می‌شود که با علل کم‌کاری تیروئید در نوزادان متفاوت است و غیر از مواردی که کم‌کاری تیروئید مادر ناشی از کمبود ید نیست، معمولا احتمال بروز بیماری برای جنینی که مادرش به این بیماری مبتلاست با جنینی که مادرش مشکلی ندارد، یکسان است.

به گفته وی، در صورتی که کم‌کاری تیروئید از دوران جنینی وجود داشته باشد، ممکن است روی بهره هوشی کودک تاثیر بگذارد و به همین دلیل امروزه در مورد این بیماری غربالگری نوزادان انجام می‌شود.
بنابراین به محض تشخیص بیماری نوزاد باید درمان را شروع کرد تا عوارض ناشی از آن کودک را تهدید نکند.

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد