رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

مهارتهای زندگی کلید پیشگیری و درمان بیماریها

ویژگیهای مدرن درعرصه های مختلف زندگی از جمله خانواده، جامعه، محیط کار و تحصیل ، تجهیز افراد جامعه را به مهارتهای بیشتر برا ی تطابق با شرایط زندگی ضروری نموده است و به نظر می رسد دیگر نمی توان مانند پیشینیان بدون داشتن دانش و مهارتهای لازم به خوشبختی رسید .

بررسی های به عمل آمده نشانگر این موضوع است که خوشبختی هر چند کلی، مهمترین انگیزه برای حرکت تمامی انسانها در زندگی است و تصویر خوشبختی در ذهن افراد با تمامی تفاوتها در دو موضوع سلامت و شادی مشترک است . هر چند شاید درمقاطعی از زندگی انسان ها به خطا مقام و موقعیت یا پول و دارایی را بدون سلامت و شادی دنبال کنند ،اما کمتر کسی است که تصویری از خوشبختی ، بدون داشتن سلامتی و شادی متصور باشد.

از طرفی امروزه سلامتی دردیدگاهی کل نگر از طرف مجامع بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO) فقط نداشتن بیماری تعریف نمی شود بلکه سلامت «احساس سر خوشی (Well being) در تمامی ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و حتی روحی» را شامل می شود . بی شک برای رسیدن به یک وضعیت مطلوب،شاد و سر خوش در زندگی تنها تکیه بر روشهای درمانی کل نگر کافی نیست و بایستی با ابزارها و مهارتهایی که افراد بدست می آورند بتواند وضعیت سلامت خود راتثبیت نموده و کلاً از ایجاد عدم تعادل درجسم و روان یا همان بیماری پیشگیری نمایند .

از سوی دیگر خلاء بزرگی که در سیستمهای بهداشتی و درمانی بخصوص درجامعه ما وجود دارد که پیوسته بیماران بویژه در مراجعه به پزشکان متخصص و فوق تخصص آزرده می کند ،کم شدن ارتباط بین بیمار و طبیب است که منجر به کم شدن انتقال اطلاعات لازم بهداشتی و پزشکی از طرف پزشک به بیمار می شود که گاهاً همین ضعف باعث کاهش اثر بخشی اقدامات درمانی و دارویی ارزشمند همکاران پزشک می گردد . شاید راه حل قسمتی از این معضل افزایش برنامه های آموزشی – درمانی برای بیماران باشد که از سالها پیش درکشورهای پیشرفته و اخیراً در کشور خودمان نیز شاهد آن هستیم .

بررسی ها نشان می دهد آموزش در پزشکی خصوصاً درامر پیشگیری از بیماریها و حفظ سلامت افراد و جامعه از مهمترین و مؤثرترین روشها می باشد لذا با توجه به مطالب فوق در مورد سلامت سازمان بهداشت جهانی (WHO ) در سال ۱۹۹۸ پیشنهاد آموزشی مهارتهای زندگی (life skills) را به تمامی کشورها ارائه نمود و تأکید کرد که بر اساس پژوهشهای انجام شده بسیاری از بیماریهای روانی و روان تنی و بحرانهای بهداشتی – اجتماعی بزرگی مانند اعتیاد و ایدز به واسطه عدم آشنایی افراد با این مهارتهای زندگی به وجود می آید.

لذا برای حفظ وارتقاء سلامت جامعه به ویژه از نظر بهداشت روانی ـــ وکاهش هزینه های بهداشت ودرمان آموزش این مهارتها به خصوص در رده ها ی سنی کودکان تا نوجوانان اقدام شود .

خوشبختانه در این راستا درکشور ما نیز از سال ۱۳۸۳ حرکتهایی هر چند پراکنده آغاز شده است که امیدوارم به تدریج اثرات مثبت آنرا درسلامت نشاط جامعه شاهد باشیم .

عناوین وموضوعات مهارتهای زندگی در مراکز ومؤسسات فعال دراین زمینه برهان گستردگی ابعاد زندگی است . درتعریفی کلی می توان گفت هر مهارتی که انسان از ابتدا تولد درزمینه های فردی، اجتماعی ، رفتاری نیاز دارد را شامل می شود و به بیان دیگر مهارتها یا روشهایی را که انسان از ابتدای زندگی به روش سعی و خطا به صورت پراکنده از خانواده، دوستان و جامعه می آموزد، است که امروزه پیشنهاد می شود به طور کلاسه شده و متمرکز و بر اساس تحقیقات و تجربیات علمی متخصصین به افراد آموزش داده شود . زیرا دراین عصر پر شتاب که انسانها از محدودیت وقت در تگنا و فشار قرار دارند بتوانند سریعتر و کامل تر این مهارتها را بیاموزند و در جهت بالا بردن سطح زندگی خود از آن بهره ببرند . با یک مثال ساده بهتر می توان لزوم و اهمیت آموزش مهارتهای زندگی را درک نمود همانطور که شما حاضر نیستید بدون داشتن مهارت رانندگی با اتومبیل خود در شهری شلوغ و پر رفت و آمد رانندگی کنید و برای حفظ جان و سرمایه خود وقت و هزینه لازم می گذارید و اقدام به فراگیری مهارت رانندگی می کنید. آیا عاقلانه نیست برای سلامت روانی و جسمی خود دراین زندگی شلوغ و پر تنش و پر ارتباط مهارتهای بیشتری یاد بگیرید تا کمتر دچار صدمات جسمی و روانی و عاطفی شوید ؟

دقیقاً به علت ایجاد همین تغییرات نیز متولیان بهداشت و سلامت در دنیا به لزوم فراگیری مهارتهای زندگی رسیده اند و برای یادگیری آن به خصوص در جوامع شهری و مدرن تأکید دارند .

عنوان ۱۰ تا از مهمترین مهارتهای زندگی پیشنهاد شده از طرف سازمان بهداشت جهانی موارد زیر می باشد :

۱) ارتباط مؤثر (Effective Relationship)

۲) مدیریت استرس (Stress management)

۳) مدیریت احساسات (Emotion management)

۴) حل مسئله (Problem Solving)

۵) تصمیم گیری (Decision Making)

۶) تفکر خلاق (Creative Thinking)

۷) همدلی (Empathy)

۸) خودآگاهی و خود شناسی (Self Awareness)

۹) روابط بین فردی (Inter personal Relation ship)

۱۰) تفکر نقاد (Critical Thinking)

همانطور که از عناوین مهارتهای زندگی مشخص است تعدادی از آنها مربوط به ایجاد ارتباط صحیح بین فردی می باشد. امروزه ثابت شده است که یکی از خصوصیات افراد موفق در زمینه های مختلف توانایی برقراری ارتباط با دیگران است .از طرفی بسیاری از استرسهایی که افراد در روابط اجتماعی و خانوادگی از آن رنج می برند نتیجه برقراری ارتباط نامناسب و غلط این افراد است که سلامت روانی و جسمی آنان را تحت تأثیر قرار می دهد. به طور مثال بسیاری از افسردگی ها بخصوص در خانواده به واسطه عدم ایجاد ارتباط مناسب بین همسران یا ارتباط نامناسب جوانان و نوجوانان با والدین خود یا بایکدیگر است و از طرفی بسیاری از انحرافات جوانان و نوجوانان به علت عدم ارتباط سازنده با خانواده و نسل های با تجربه و دلسوز قبل می باشد .بی شک تا این معضل ریشه کن نشود ، پرداختن به درمان بیماری استرس به هر روش نتیجه بخش نخواهد بود .

مهارتهای دیگری چون حل مسئله و تصمیم گیری در نگاه اول مهارتهای مدیریتی به نظر می آیند در صورتی که با دقت بیشتر درزندگی مشاهده خواهید کرد که در تمام لحظات،ما به نوعی مجبور به تصمیم گیری یا انجام دادن کاری هستیم. البته گاهی این تصمیم گیریها مربوط به مسائل کوچک و پیش پا افتاده مانند رفتن به یک مهمانی یا خرید کردن و یا انتخاب محل و نوع تفریح و سرگرمی است و گاهی تصمیم گیریها بسیار سرنوشت ساز مانند انتخاب شغل و همسر و محل زندگی بسیاری از موضوعات مهم در زندگی ماست. یکی صاحب نظران می گوید :

« زندگی ما اغلب از طریق تصمیماتی شکل می گیرد که ما در زمان اتخاذ آنها را مهم به حساب می آوریم »

در موضوع حل مسئله (Problem Solving) نیز همین ژرف نگری کاملاً کاربردی و ضروری به نظر می نماید. در یک تعریف جامع، هر موقعیت که باعث احساس تضاد در ما شود یک مسئله (Problem) است و برای حل آن فرایندی منطقی و قدم به قدم را می بایست طی کرد.فراگیری این مهارت خصوصاً زمانی که عنصر فراموش شده خلاقیت و دیدگاه نقادانه در آن دخالت داشته باشد باعث افزایش لحظات سرشار از موفقیت و شادی در زندگی ما خواهد شد و ما را در این راه رسیدن به سطح سلامت روانی و جسمی نزدیک خواهد کرد . همانطور در مقابل، بسیاری از افسردکی ها و اضطراب در افراد از عدم توانایی حل مسائل و مشکلات کوچک و بزرگ در زندگی و سرخوردگی آنها آغاز می شود . در مهارت مدیریت احساسات و حال خوب به شناخت تمامی احساسات و چگونه مواجه با آنها و مدیریت آنها پرداخته می شود و با توجه به نقش ویژه ای که امروزه برای هوش هیجانی یا EQدر سلامت و موفقیت در مقایسه با ضریب هوشی یا IQ قائل هستند بحث مدیریت احساسات ارتباط نزدیکی به احساس سرخوشی در تمامی ابعاد زندگی می یابد .

مهارت مدیرت استرس با توجه به تأثیرات گسترده ای که استرس در ایجاد و یا تشدید بیماریهای جسمی و روانی متعدد دارد سالهاست که مورد توجه جهان پزشکی قرار گرفته است و بسیاری از توفیقاتی که درمانهای طبیعی و کل نگر مانند یوگا و ریلاکس تراپی به دست آورده در این زمینه بوده است و با مهارت مدیریت استرس افراد نه تنها سطح سلامت بهداشت روانی خود را ارتقاء می دهند بلکه از ابتلاء به بسیاری از بیماریهای مزمن جسمی مانند فشار خون، دیابت، آسم و بسیاری دردهای مزمن رهایی می یابند . اثرات کاهش استرس و تأثیرات مثبت آن بر بهبود عملکرد سیستم ایمنی امروزه تأثیرات چشمگیری را در جلوگیری از ابتلاء به بسیاری بیماریهای عفونی و حتی سرطانها داشته است .

امروزه روانشناسان طرفدار شناخت درمانی (Cognitive therapy) معتقدند که تمامی تلاش علم روانشناسی در یک کلمه تصحیح شناخت و افزایش شناخت انسان و ابعاد وجود خود است و بدون وجود این عنصر در روشهای مختلف روان درمانی این روشها به تنهایی چندان موفق نخواهند بود. از طرفی بسیاری از درمانهای کل نگر مانند تئاتر درمانی، هیپنوتیزم درمانی، قصه درمانی و شعر درمانی بر اساس تصحیح و تغییر شناخت بیماران تأثیرات درمانی شگرف خود می گذرانند و از نگاهی دیگر فراگیری مهارت خود شناسی به افراد کمک می کند که دچار بسیاری از اختلالات شناختی و شخصیتی نشوند و در کشف تواناییها و خود شکوفایی های افراد جامعه نقش کلیدی دارد .

در نهایت می توان چنین نتیجه گرفت که تأکید بر آموزش انسانها نقش در پیشگیری رفتن انسانهای سالم به دنیای بیماری و نجات بیماران از این وادی دارد مهارتهای زندگی پیشنهاد شده به جوامع می توانند در این راستا نقش بسیار مهمی در بالا بردن سطح سلامت و نشاط انسانها داشته باشد واز شروع بسیاری از بیماریهای جسمی و روانی در جامعه جلوگیری می نماید و نهایتاً فراوانی لحظات تؤام با خوشبختی را در زندگی ما بیشتر خواهد نمود.

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد