مصاحبه با سوگل قلاتیان بازیگر نقش سلما در «سیب و سلما»
نمیخواهم به هر قیمتی بازیگر شوم
سوگل قلاتیان، متولد ۱۳۶۵ کارش را از هنرستان تئاتر شروع کرده است. او لیسانس و فوقلیسانسش را در رشته کارگردانی تئاتر گرفته و تاکنون تئاترهای بی شماری را بازی و کارگردانی کرده است. البته قلاتیان در دوران کار حرفهایش، دوبلوری هم انجام داده است و بازیگری سینما تنها حرفهای بوده که پیش از «سیب و سلما» در کارنامه هنریاش به چشم نمیخورد. نخستین اثر سینمایی قلاتیان فیلم «سیب و سلما» به کارگردانی حبیبالله بهمنی بود که در جشنواره فجر بیست و نهم با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبهرو شد و مردم زیادی را با خود همسو کرد. حالا به بهانه اکران عمومی این فیلم گپی کوتاه با او داشتهایم.
پیام اصلی شخصیت سلما، در داستان فیلم چیست؟
به نظر من سلما مردد بود. گرچه در طول داستان شخصیت روبهرویش برای او دستاویزی میشود تا به هر آنچه میخواهد فکر کند و به نتیجهای مشخص برسد، اما در پایان، این شخصیت هم کمکی به وی نمیکند و سلما در حالی که به نتیجه قطعیاش نرسیده دوباره به افکار عمیق خودش بازمیگردد.
خلاصه داستان فیلم چیست؟
طلبه جوانی به خاطر اعتقادات و اندیشه اخلاقیاش به راهی کشیده میشود که در پایان آن خودش میتواند به نتیجه درست دست یابد و مسیر مناسبی برای خود برگزیند.
شخصیت صادق را چطور دیدید؟
همه میگفتند شخصیت طلبه جوان اصلا رئالیستی نیست. من به آن افراد میگویم ما دنیای آمال و آرزوها را نشان میدادیم و این فرد از ایدهآلهای جامعه است. در ضمن به گفته خود هادی دیباجی، نهتنها این فرد بیش از حد وسواس مذهبی ندارد، بلکه وی آدمهایی را میشناخت که از این هم حساستر بودند و موازین شرعی را بیشتر از این رعایت میکردند.
سلما در تقابل با صادق چه نوع شخصیتی دارد؟
سلما دختری است که ذهنش مشغول چیزهایی غیر از روزمرگیها و دغدغههای زندگی امروزی است. او خوابهایی به شکل رویای صادقانه میبیند که اتفاقا در یکی از همین خوابها هم صادق هست. سلما در تقابل با صادق اصلا کاراکتری مذهبی نیست و حتی در برخورد اولشان برخی تفکرات او را به سخره میگیرد، اما پس از این که متوجه نفس دین و ارتباطش با دنیای ماورا میشود، صادق را گزینه خوبی برای راهنمایی و کمک گرفتن در تعبیر رویاهایش میبیند. فیلمنامه «سیب و سلما» آنقدر زیبا طی میشود که در نهایت به شکل باورپذیری سلما به باورهای صادق اعتقاد پیدا میکند و چیزهایی در او میبیند که هرگز در زندگی شهری و پرمشغله خود پیدا نکرده است.
فیلمنامه چقدر باورپذیر بود؟
سیب و سلما فیلمنامه بسیار باورپذیری دارد و مخاطب با آن ارتباط خوبی برقرار میکند. من با سلما ارتباط بسیار خوبی برقرار کردم تا جایی که حتی اواخر فیلم سلما را نزدیک به شخصیت خودم میدیدم.
استقبال از فیلم در جشنواره چطور بود؟
من فیلم را فقط در سینمای رسانهها دیدم و خوشبختانه آنجا با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. هم سالن سینما پر بود و هم نشست خبری خوبی داشتیم. البته منتظریم این روزها نتیجه نهایی کارمان را از اکران عمومی فیلم بگیریم.
راجع به فیلمهای جشنواره امسال چه نظری دارید؟
درباره هیچ فیلم خاصی نظر نمیدهم، اما به دلیل پیشینه تئاتریام هر فیلمی که بازیگران آن تئاتری باشند را دوست دارم و نکته دیگر این که به نظر من هر فیلمی نباید پیامی داشته باشد. همین که قصه و پردازشها خوب باشد کافی است.
میخواهید بازیگری را در سینما ادامه دهید؟
نه به هر قیمت. اما اگر پیشنهاد خوبی داشته باشم و فیلمنامه و کارگردان آن مورد تایید باشد، حتما در کنار تئاتر، سینما را ادامه خواهم داد.