محدود بودن بازار سینمای ایران یکی از دلایل تکراری بودن مضمون آثار است!
اینکه چرا بخش انبوهی از آثار ساخته شده در سینما و تلویزیون ایران محدود شده به ملودرامهای اجتماعی و از سایر ژانرها خبری نیست به محدود بودن بازار محصولات سینمای وطنی بازمی گردد.
مهدی فخیم زاده کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون ایران به تازگی در گفتگویی که در برنامه «سین مثل سریال» داشت، محدود بودن بازار سینمای ایران را یکی از دلایل تکراری بودن مضمونی آن دانست. بخشهایی از گفته های فخیم زاده را در ادامه می خوانید:
محدود بودن بازار محصولات سینمای وطنی
اینکه چرا بخش انبوهی از آثار ساخته شده در سینما و تلویزیون ایران محدود شده به ملودرامهای اجتماعی و از سایر ژانرها خبری نیست به محدود بودن بازار محصولات سینمای وطنی بازمی گردد. وقتی سینمای ما مخاطبان چندانی ندارد که گیشه آن را تضمین کنند معلوم است که تهیه کنندگان هم به سراغ سوژه های کم خطرتر می روند و کسی جرات این را ندارد که مثلا بیاید دو میلیارد روی یک پروژه هزینه کند!
معضل فیلمنامه نویسی
یکی از معضلات اصلی چه در سینما و چه در تلویزیون ما بحث فیلمنامه نویسی است. ما هیچ گاه فیلمنامه نویسی را به عنوان یک حرفه مستقل محترم نشمرده ایم در صورتی که اگر به این مقوله جدی تر از اینها نگاه می کردیم مطئنا سایر حیطه های سینمای ما نیز رشد بیشتری می کرد.
«همسر» را برای استراحت ساختم
برخورد مخاطبان و منتقدان با محصولات سینمایی واقعا قابل پیش بینی نیست. یادم می آید زمانی که «تاواریش» را می ساختم تمام هم و غم خودم را به کار بردم تا این کار به بهترین شکل اجرایی شود. فقط هفت ماه صرف فیلمبرداری در روسیه و ارمنستان شد آن هم در شرایط جوی بسیار سخت. جالب اینجاست بعد از پایان کار این فیلم وقتی به تهران بازگشتم برای استراحت تصمیم گرفتم یک کمدی بسازم به نام «همسر» که کل پروسه تولید آن در دو ماه انجام شد؛ اما استقبال منتقدان و مخاطبان از «همسر» به شدت بیشتر از «تاواریش»ی بود که انرژی فراوانی از من گرفت!