رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

ماهی های گلی را تا نوروز بعدی زنده نگه دارید

تعطیلات عید نوروز با تمام خریدها و تهیه مقدماتش به آخر رسید، اما در برخی خانه ها ماهی سفره های هفت سین همچنان در تنگ های بلور دم می جنبانند و از آب های کلردار کلانشهر ها به سلامت گذشته اند و به روزهای آخر فروردین رسیده اند، اما بعضی دوستداران محیط زیست، وعده می دهند این نوع ماهی با رعایت نکات ساده می تواند تا عید سال ۹۲ هم زنده بماند.

بنابراین ماهی گلی هایی را که سفره هفت سین تان را تزئین کردند دست کم نگیرید. آنها جان سخت هستند و با شرایط محیطی بخوبی کنار می آیند. اما به هر حال آنها هم مانند بسیاری از موجودات زنده به چیزهایی حساسیت دارند و چیزهایی را دوست دارند.

آنها هم گرسنه می شوند و غذا نیاز دارند و وقتی غذا می خورند، پسماند تولید می کنند و در آخر این که چون قیمتشان کم است و ناگهان شب عید پیدایشان می شود، فکر نکنید موجوداتی بی ارزش هستند یا فقط موجوداتی فصلی محسوب می شوند. آنها حتی می توانند بیش از ۲۰ سال دوام بیاورند.

ماهی قرمز، بومی سیبری و نیز جنوب شرق آسیاست که البته در این روزگار در بسیاری از بخش های اروپا، بخصوص رودخانه ها و برکه ها به شکل طبیعی و وحشی دیده می شود. این گسترش جغرافیایی البته به دست انسان صورت گرفته است. همان طور که در ایران هم در برخی حوضه های آبگیر در شمال غرب یا جنوب شرق (حوضه ارومیه یا کارون و سیستان) به شکل آزاد دیده می شود.

این ماهی ارزش غذایی ندارد و در رده ماهی های زینتی قرار می گیرد. در ایران کارکرد جداگانه و آیینی دارد که البته منشا آن معلوم نیست.

به عبارتی، حضور این ماهی در سر سفره هفت سین، تاریخی معلوم و حتی مفهوم آیینی ایرانی جدی ای ندارد و بسیاری معتقدند این ایده از چین به ایران رسیده است. به هر روی امروزه سفره هفت سین بدون ماهی قرمز تقریبا وجود ندارد. اما از آنجا که بسیاری از ما ایرانیان اصلا با مفهوم و الزامات نگهداری حیوانات خانگی در خانه هایمان آشنایی نداریم و در بسیاری از موارد اصلا با آن سازگاری و توافق هم نداریم نگهداری از ماهی های قرمز را نیز بلد نیستیم. طرفه آن که در بسیاری از موارد حتی افسانه هایی هم برای این مورد می سازیم.

تا همین یکی دو سال قبل در همه خانه های ایرانی جمله عجیبی می شنیدیم مبنی بر این که ماهی های قرمز به غذا نیاز ندارند. بسیار شنیده ام که ماهی ها همین آبی که می خورند کافی است!! (در سال های اخیر هم که بحث طرفداران محیط زیست در این باره داغ شده بود راهکار عجیب دیگری پیشنهاد شده بود و بسیاری از مردم هم آن را اجرا می کردند. این که ماهی های گلی را در روز ۱۳ فروردین یا همین حوالی به رودخانه ها برده و رها کنیم. یادمان باشد این ماهی های کوچک قرمز قابلیت زنده ماندن در این شرایط سخت و ناآشنای محیطی را ندارند. آنها در شرایط اسارت متولد شده اند و آنجا رشد کرده اند. بنابراین اصلا آمادگی ندارند که در محیط طبیعی رشد و زندگی کنند. بنابراین باید فکر دیگری کرد. بهتر است از آنها بخوبی مراقبت کنیم. آنها براحتی بتوانند سال ها زینت بخش سفره هفت سینمان باشند.

برای طول عمر ماهی هاچه کنیم؟

ماهی های قرمز در محیط آبی زندگی می کنند. همان طور که ما به هوای پاک نیاز داریم، آنها هم به آب پاک نیاز دارند. بنابراین آب تنگ ماهی تان را هر روز عوض کنید. برای عوض کردن آب آنها هم یادتان باشد که بگذارید آب حداقل یک نیم روز آرام بگیرد و در ظرفی جداگانه باشد و برای تعویض آب از آن استفاده کنید. با این کار بسیاری از مواد از جمله کلر را از آب به مقدار کافی جدا کرده و فرصت داده اید اکسیژن در آن حل شود. از طرف دیگر این آب با محیط زندگی ماهی هم دما شده است.

وقتی آب تنگ ماهی تان را تغییر می دهید، آب را با شدت روی ماهی نریزید. ماهی های گلی بشدت نسبت به هر نوع شوکی حساسیت دارند و بسرعت بر اثر شوک ها می میرند. ماهی ها را از تنگ خارج کنید، آب تنگ را عوض کنید، سپس ماهی را در تنگ بیندازید.

ما آدم ها برای زنده ماندن فقط به هوای خوب نیاز نداریم. غذا هم برایمان مهم است. به همین ترتیب ماهی ها هم غذا می خواهند. اشتباه خنده دار همگانی را شما تکرار نکنید. ماهی ها به جای غذا، آب نمی خورند. این که می بینیم ماهی ها پیوسته دهانشان را باز و بسته می کنند به این معنی نیست که دارند آب می خورند.

آنها آب را به سوی آبششان می فرستند تا اکسیژن جذب کنند. آنها برای زنده ماندن غذا نیاز دارند. البته دادن نان به ماهی های قرمز کاری است به غایت اشتباه. نان ها نمک دارند…. این نمک آنها را می کشد. بهتر است غذاهای مخصوص ماهی برایشان بگیرید و به آنها بدهید. ماهی های گلی زیاد پرخور نیستند. کمی غذا برایشان کافی است. آنها واقعا جان سخت هستند. با گرسنگی های طولانی کنار می آیند اما به هر حال به غذا نیاز دارند.

جدا از غذا دادن و آب تمیز داشتن، آنها به فضایی مناسب هم برای زندگی نیاز دارند. تنگ های کوچک سفره هفت سین زیباست اما برای بسیاری از آنها کافی نیست. یکی این که این تنگ ها کوچک اند و فضای کافی برای حرکت کردن آزادانه ندارند.

دیگر این که این تنگ ها دهانه های کوچکی دارند و سطح تماس آب با هوا برایشان کم است. بنابراین مقدار اکسیژنی که بهشان می رسد، کافی نیست. بهتر است پس از اتمام مراسم عید، برایشان حوضی با آب راکد یا آکواریومی بزرگ یا یک تنگ شیشه ای بزرگ تر از معمول پیدا کنیم. در نهایت این ماهی های گلی زیبا هم تنوع را دوست دارند. خانه شان را با کمی شن و کاسه، یک شاخه سبز درخت و چیزهایی از این دست تزئین کنید.

تگ ها:, ,

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد