رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

ماجرای دست بردن در فیلمنامه «ساخت ایران» و پیمان قاسم خانی

کیفیت ساخت تازه ترین مجموعه شبکه خانگی با عنوان «ساخت ایران» در هفته های اخیر به پایین ترین حد خود رسیده و جالب اینجاست به لحاظ کمی یعنی زمان اختصاص داده شده برای قسمتهای اخیر هم یک کم فروشی بزرگ رخ داده به طوری که در هر قسمت داستان فیلم بیش از نیم ساعت ادامه نمی یابد! این اتفاقات در شرایطی رخ می دهد که خشایار الوند فیلمنامه نویس اصلی کار به دلیل همین ضعفها از کار انصراف داده و از قسمت یازدهم به بعد این آرش قادری است که به عنوان فیلمنامه نویس متنها را برای لطیفی می نویسد. با خشایار الوند درباره دلایل ایجاد ضعف تدریجی در این مجموعه صحبت کرده ایم.

بالاخره قسمت دهم «ساخت ایران» هم به شبکه خانگی عرضه شد و این آخرین قسمتی بود که نام شما به عنوان نویسنده کار به چشم می خورد؟

حراجی

من تا قسمت دهم را نوشتم اما از این قسمت به بعد به غیر از مسائل جزیی به یک دلیل اصلی که حضور نویسنده در محل لوکیشن بود از کار انصراف دادم. دوستان اصرار داشتند که نویسنده حتما در محل حضور داشته باشد تا احتمالا منطبق با آنچه آنها می گویند فیلمنامه بنویسد(!) اما من هرگز زیربار چنین تصمیمی نرفتم.اصلا من مگر چیز عجیب و غریبی نوشته بودم که آنها برای فیلمبرداری آن مشکل داشته باشند؟ پس اگر می گویند بیا برای این است که می گویند بیا و مطابق نظر ما بنویس! من هم به کارگردان کار آقای لطیفی پاسخ دادم من میرزابنویس نیستم که مطابق آنچه شما می گویید بنویسم.

به هر حال در همین ده قسمت هم به جز دو قسمت ابتدایی ضعف داستانی به شدت به چشم می خورد و انگاری بنا بود به جای ارائه ماجراهای کمدی تنها کلوزآپهای محمدرضا گلزار و امین حیایی را ببینیم؟

تنها در سه قسمت ابتدایی کار فیلمنامه من کار شد و از این قسمت به بعد حجم تغییرات وارده به فیلمنامه زیاد شده بود. من هم اصلا خبر نداشتم که آنها چه می کنند. شرایط اینکه به لوکیشن اصلی که در لبنان بود بروم را هم نداشتم. البته این به فرهنگ سینما و تلویزیون ما تبدیل شده که وقتی سراغ دو استار می رویم خیلی زود مرعوبشان می شویم و هر چه ستاره ها می گویند را تمام و کمال اجرا می کنیم. اینکه دو ستاره پیشنهاد بدهند چیز بدی نیست اما اینکه هر چیزی آنها بگویند صددرصد جلوی دوربین برود، کار را به بیراهه می کشاند.

فکر می کنید چرا کارگردانی مانند محمدحسین لطیفی با سابقه نسبتا موجهی که در سینما داشته به چنین روشی روی آورده؟ یعنی چرا لطیفی باید مرعوب حضور دو ستاره سینما شود؟

ببینید، لطیفی علیرغم سوابق خوبش در سینما تجربه کار کمدی آن هم از این جنس را نداشته! ایشان تنها یک کار با عنوان «فرار بزرگ» را کارگردانی کرده بودند که فضایی مشابه داشت اما آدمهایی مثل من سالها در این زمینه تجربه داشته ایم و با آدمهایی مثل مهران مدیری کار کرده ایم که خودش یک قطب کمدی سازی در تلویزیون بوده است. طبیعی است که برای کاری که در خارج کشور جلوی دوربین رفته و هر ساعت حضور، هزینه های بالایی را به دنبال دارد تهیه کننده هم به جای اینکه سعی کند کار را به صورتی آبرومند جمع کند بیشتر سعی داشته باشد برای جلوگیری از افزایش ضرر و زیان مالی، هر چه زودتر کار تمام شود. شما می گویید کیفیت کار کم شده اما از شما سوالی دارم؛ آیا مگر می شود شخصیت اول زن یک داستان به ناگاه از دل قصه محو شود؟ آن هم در شرایطی که داستان بنا بود به صورتی پیش رود که شخصیت امین حیایی عاشق این زن شده و به بهانه این عشق هم که شده به ایران بازگردد؟!

در قسمتهای اخیر نه تنها حضور بازیگر اصلی زن یعنی الیکا عبدالرزاقی که اتفاقا بازی اش از نقاط قوت کار است کم شده بلکه همه چیز خلاصه شده در نماهای روبروی محمدرضا گلزار و امین حیایی که مقابل هم نشسته و از خاطرات دیزی خوردن در دربند صحبت می کنند!؟

متاسفانه برخی فکر می کنند اگر یک بار یک تجربه موفقی رخ داده تکرار فعل به فعل آن هم با موفقیت روبرو میشود. هم امین حیایی و هم محمدرضا گلزار رفقای من هستند اما استفاده از این دو یک بار در «کما» با موفقیت رخ داد آن هم در یک شکل خاص سینمایی در ۲ ساعت زمان نه در ۳۸ ساعت! طبیعی است که تکرار عین به عین این موقعیت باعث زدگی مخاطب میشود. به هر حال بیننده در سالهای اخیر فیلمهای بسیاری دیده و نسبت به سال ۷۹ که «کما» ساخته شده شعور سینمایی اش ارتقا یافته.

عوامل فیلم که می خواستند فیلمنامه را آن طور که دوست دارند جلوی دوربین ببرند چرا از شما به عنوان فیلمنامه نویس استفاده کردند.

جالب اینکه دوستان کلی دست و پا می زدند برای عقد قرارداد با من به عنوان نویسنده کار اما فیلمنامه را آن طور که خودشان دوست داشتند جلوی دوربین بردند. من هیچی یعنی آنها پیمان قاسم خانی را هم قبول ندارند. پیمان مشاور فیلمنامه این کار بود، من هم اشتباه کنم، پیمان که اشتباه نمی کند. پیمان به من گفت فیلمنامه ای که نوشته ای یکی از بهترین کارهایی است که تابه حال در ژانر کمدی نوشته شده! آیا آنها که در فیلمنامه «ساخت ایران» دست بردند، کار پیمان قاسم خانی را هم قبول ندارند؟!

با توجه به تغییرات وسیعی که در فیلمنامه شما به وجود آمده شاید بتوان فیلمنامه ارژینال را برای کار به کارگردانی دیگر سپرد؟

نه، دیگر موضوع کار که نسبتا بکر بود لو رفته و رفتن دوباره به سراغش لطف چندانی ندارد. من بیشتر دلم به حال تهیه کننده ای میسوزد که در این وانفسا با سرمایه شخصی ریسکی بزرگ کرده و هزینه های تولید را متقبل می شود اما به دلیل عجله در وادی خاصی می افتد که اصل کار را زیر سوال می برد. به نظر می رسد لطیفی هم زیاد کیفیت کار برایش مهم نبوده و فقط می خواسته کار را ادامه دهد.

آیا واقعا تهیه کنندگان «ساخت ایران» بدون هر گونه رانت دولتی یا شِبه دولتی تهیه اثر آن هم در کشوری خارجی را برعهده گرفتند؟

شک نکنید که همین طور بوده. آنها اگر کمک ارگانهای دولتی را داشتند برای فیلمبرداری به لبنان نمی رفتند که به ناگاه در میانه فیلم پرچم لبنان دیده شود!!! آنها اگر به جایی وصل بودند برای فیلمبرداری به فرانسه می رفتند!

با این وضعیت فکر می کنید این کار به فصل دوم برسد؟

فارغ از اینکه کار به فصلهای دوم و سوم برسد این مساله اهمیت دارد که تهیه کنندگان کار حالا تجربه این را پیدا کرده اند که قبل از هر کاری باید صبر کنند متن تمام شود و سپس متن کامل شده را به بازیگران داده و اگر بازیگر موافق متن بود با او قرارداد ببندند تا بازیگر وقتی سر صحنه می آید متن را واو به واو اجرا کند نه اینکه بگوید چرا کلوزآپ من کمتر در مجموعه دیده می شود؟ و به این ترتیب و به خواسته بازیگر متن تغییر کند.

حـــامد مظفــــری

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد