صالحی: عطاران به من مشاوره داد
کارگردان مجموعه تلویزیونی «موج و صخره» با اشاره به اینکه این سریال را با مشاوره «رضا عطاران» ساخته گفت: در کل اعتراف میکنم سریال «موج و صخره» در حوزه کارگردانی میتوانست ۴۰ درصد بهتر از این باشد و من نباید در سریال بازی میکردم.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، نشست نقد و مجموعه تلویزیونی «موج و صخره» به همت خبرگزاری فارس برگزار شد.
بنابراین گزارش، در این نشست مجید صالحی (کارگردان)، محمود رضوی (تهیهکننده)، امیرعباس پیام (فیلمنامهنویس)، زیبا بروفه (بازیگر) و امیر نوری (بازیگر) حضور داشتند.
** «موج و صخره» با همراهی و مشاوره رضا عطاران ساخته شد
بنابراین گزارش، مجید صالحی در این نشست در پاسخ به این سؤال که: “نقطه جذاب داستان چه بود که شما حتی با وقفه چندسالهای که در تولید آن افتاد، باز هم پیگیر ساخت این سریال بودید؟ “، گفت: این داستان ۵ سال پیش توسط امیرعباس پیام نوشته شده بود، قرار بود من آن را کارگردانی کنم و رضا عطاران نیز به عنوان مشاور کارگردان حضور داشته باشد. آن زمان از نظرات عطاران نیز در نگارش فیلمنامه استفاده میشد و ابتدا قرار بود در شبکه یک سیما ساخته شود.
وی ادامه داد: آن موقع قصه سریال جذاب و نو بود اما به دلیل شرایطی تولید متوقف شد تا اینکه آقای رضوی وقتی صحبت کار عید را کرد، حتی چند طرح هم داشت اما ما به نظرمان رسید که این کار را بسازیم.
کارگردان مجموعه تلویزیونی «موج و صخره» با اشاره به اینکه این سریال را با مشاوره «رضا عطاران» ساخته گفت: در کل اعتراف میکنم سریال «موج و صخره» در حوزه کارگردانی میتوانست ۴۰ درصد بهتر از این باشد و من نباید در سریال بازی میکردم.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، نشست نقد و مجموعه تلویزیونی «موج و صخره» به همت خبرگزاری فارس برگزار شد.
بنابراین گزارش، در این نشست مجید صالحی (کارگردان)، محمود رضوی (تهیهکننده)، امیرعباس پیام (فیلمنامهنویس)، زیبا بروفه (بازیگر) و امیر نوری (بازیگر) حضور داشتند.
** «موج و صخره» با همراهی و مشاوره رضا عطاران ساخته شد
بنابراین گزارش، مجید صالحی در این نشست در پاسخ به این سؤال که: “نقطه جذاب داستان چه بود که شما حتی با وقفه چندسالهای که در تولید آن افتاد، باز هم پیگیر ساخت این سریال بودید؟ “، گفت: این داستان ۵ سال پیش توسط امیرعباس پیام نوشته شده بود، قرار بود من آن را کارگردانی کنم و رضا عطاران نیز به عنوان مشاور کارگردان حضور داشته باشد. آن زمان از نظرات عطاران نیز در نگارش فیلمنامه استفاده میشد و ابتدا قرار بود در شبکه یک سیما ساخته شود.
وی ادامه داد: آن موقع قصه سریال جذاب و نو بود اما به دلیل شرایطی تولید متوقف شد تا اینکه آقای رضوی وقتی صحبت کار عید را کرد، حتی چند طرح هم داشت اما ما به نظرمان رسید که این کار را بسازیم. زمان نگارش فیلمنامه نیز به دلیل نویی طرح وقتی متن را با عطاران میخواندیم، میخندیدیم و میگفتیم که طرح خوبی است. اما بعد از ۵ سال وقتی طرح را به آقای رضوی دادیم، احساس کردیم که بیات شده است ضمن اینکه شبکه تهران به عنوان شبکه امید و آگاهی است. به همین دلیل طی جلساتی که داشتیم، پیامها و اهداف شبکه را در فیلمنامه گنجاندیم و آن را به روز کردیم. در شروع کار نیز با عطاران و آقاخانی نیز مشورتهایی داشتیم و خود عطاران هم که آن موقع متن را دوست داشت، احساس کرد که فاصلهای افتاده و تغییرات بسیاری باید در آن ایجاد شود. پیام نیز از اول تا آخر فیلمنامه را بازنویسی کرد.
**بهدنبال ارائه شکل جدیدی از طنز بودیم
صالحی در ادامه به فارس گفت: یکسری کارها طی این سالها انجام میشود که یکسری به صورت خودآگاه و یکسری به صورت ناخودآگاه مشابه هم ساخته میشوند. من سالها با عطاران کار کردهام و چندین اثر نظیر دلبندم، سیب خنده، قطار ابدی، کوچه اقاقیا، ترش و شیرین و . . . با او کار کردهام و دیدهام که از این جنس طنز را عطاران تا آخر رفته است. من دوست داشتم این قالب شکسته شود و شکل جدیدی از این اثر داشته باشیم تا بیننده را جذب کند. احساس میکردم مخاطب از این فضا خسته شده و اشباع شده و فرم جدیدی میخواهد. مثل مقطعی که در تلویزیون ما آیتم زیاد دیده میشد مانند ساعت خوش، پرواز ۷۲ و . . . و مردم دیگر جذب نمیشدند، خود ما حس میکردیم که باید تغییری در ذائقه مخاطب ایجاد کنیم و این متن قابلیت کافی را داشت.
وی تصریح کرد: شروع کار بود که آقاخانی درگیر سریال خودش شد و دیگر نتوانست به ما کمک بدهد. ما یک تیم هستیم و خلاف آنچه در مطبوعات ذکر میشود، همه با هم دوست هستیم و تلاش میکنیم تا کارهای قابل قبولی بسازیم. مثلا من در زمان ساخت سریال با سیروس مقدم در تماس بودم و حتی با هم شوخی هم میکردیم. یا آقاخانی تا کارش را شروع نکرده بود، در ساخت سریال با من همکاری داشت و ما درباره گروه با هم صحبت میکردیم. ما خانواده هستیم و به هم کمک میکنیم تا کارمان بهتر شود.
کارگردان سریال موج و صخره با بیان اینکه من همواره در کارهایم مشورت میگیرم و از نظرات دوستان استفاده میکنم، ادامه داد: چون کار گروهی است و چندین فکر بهتر از یک فکر است، آقای پیام نیز خودرأی نیست و با مشورت کار را پیش میبردیم.
**قرار نبود مجید صالحی در «موج و صخره» بازی کند
صالحی همچنین درباره انتخاب بازیگران نیز توضیح داد: نظر همه محترم بود. قرار است کاری ۲ ماه و نیمه ساخته شود و آدمها از همان روز اول تا روز آخر با یک اخلاق بیایند و بروند. ضمن اینکه ما میخواستیم یک قالب جدید و نو بچینیم. همانطور که فضای سریال جدید بود، بازیگران نیز جدید باشند. خیلی از جوانب را در نظر میگرفتیم و در نهایت به انتخاب نهایی میرسیدیم.
وی به فارس عنوان داشت: فقط من قرار نبود در سریال حضور داشته باشم و جلوی دوربین بروم. اگر مجید صالحی در سریال بازی نمیکرد و روی کارگردانی متمرکز میشد، خیلی بهتر بود. با افراد دیگری هم برای ایفای نقش چاووش صحبت کردیم ولی در نهایت امکان همکاری میسر نشد و دقیقه نود شبکه تهران و آقای رضوی پیشنهاد دادند که خودم نقش چاوش را ایفا کنم.
این بازیگر و کارگردان ادامه داد: در بازی کردن خود نیز از دوستان کمک گرفتم. در هفته اولی که قرار بود جلوی دوربین بروم، از آقای جواد مزدآبادی تقاضا کردم که تا من خودم و نقشم را پیدا میکنم به کمک ما بیایند و کارگردانی کار را بهعهده بگیرند و به ما کمک کنند در مقطع تهران. مجتبی چراغعلی نیز در مقطعی در کیش این کار را انجام داد.
صالحی در پاسخ به اینکه: “نترسیدید که حضور افراد دیگر به عنوان کارگردان منجر به چند دست شدن سریال شود؟ “، گفت: من مشورتها را گوش میکنم ولی به سمتی حرکت میکنم که با نویسنده توافق کردهایم. اصولا به پیشنهادات گوش میکنم و هرکدام که به نظرم مناسب و در راستا و هدف کار باشد، اجرا میکنم. حتی از مردمی هم که سر صحنه میآمدند و نظر میدادند، استفاده کردهام.
**وقت آمدن بازیگران جدید در حوزه طنز فرا رسیده است
صالحی با بیان اینکه گروه جدیدی از بازیگران باید وارد تلویزیون شوند،گفت: مثلا امیر نوری همواره در ذهن مردم مربوط به کارهای کودک و نوجوان است ولی ما تلاش کردیم تا در موج و صخره این قالب را بشکنیم و نقش متفاوتی به او دادیم تا بعد جدیدی از بازی او را ببینیم. در مورد علی صادقی هم این اتفاق افتاد و بازیگران بازی جدیدی از او دیدند که مثل همیشه نبود. محمود رضوی نیز به دنبال یک کمدی شریف و نجیب بود که نمیخواست مخاطب را به هر قیمتی بخنداند. ما نیز قصد به قهقهه انداختن مخاطب را نداشتیم و هدفمان این بود که کار شیرینی ارائه بدهیم که حرفها و پیامهایی نیز در لابهلای آن وجود دارد و مستقیم و شعارگونه نیست. به همین دلیل تلاش کردیم تا بازیگران نیز در قالبهای جدیدی جلوی دوربین بیایند و بیشتر مکمل هم باشیم.
وی افزود: لزومی نداشت سه آدم همجنس هم مثل صالحی، تیموری، غفوریان و . . . کنار هم باشند. شاید برای اینکه مکمل هم باشند مثلا نیما شاهرخشاهی نیز بهتر بود در کنار این جمع قرار بگیرد. جنس کار ما ایجاب میکرد که قالب کلیشهای را بشکنیم. ما از خانم حمیدی نیز در سینما کار طنز دیدهایم و قابلیت ایفای نقش طنز را دارد، از این قابلیت اضافه کردیم و او را به سریال دعوت کردیم. یا من با رضا ناجی در بوی خوش زندگی همبازی بودم و حس کردم میتوانیم با هم کار کنیم.
وی ادامه داد: همه بازیگران را بارها کنار هم چیدیم تا به این نتیجه رسیدیم که دیدید. مخاطب هم این چینش را دوست داشته است و موج و صخره این مطلب را که میگویند بچههای طنز باند هستند، شکست.
وی همچنین درباره اینکه: “این تغییر گروه بازیگران طنز یک ریسک محسوب میشود، شما از این ریسک نترسیدید؟ “، گفت: ما این ریسک را میپذیریم و میدانستیم که حتی شاید قربانی شویم. ما شروع کردیم و اعتراف میکنم که موج و صخره کم و کاستیهای بسیاری خصوصا در بحث کارگردانی داشت.
**اعتراف میکنم که «موج و صخره» میتوانست ۴۰ درصد بهتر باشد
کارگردان مجموعه تلویزیونی «موج و صخره» همچنین درباره نقاط ضعف این سریال توضیح داد: در کل اعتراف میکنم سریال موج و صخره میتوانست ۴۰ درصد بهتر باشد. البته خوشبختانه الآن به کارهای مناسبتی منصفانه نگاه میشود و همه میدانند که این نوع سریالها با زمانبندی کمی ساخته میشود و فشار کار بالاست. البته این مسئله متعلق به همه سریالهاست و مثلاً سعید آقاخانی سریال خود را در دو ماه و ۲۰ روز ساخته است. بیشتر معایب سریال به من برمیگردد و من حتی روزهای آخر تسلط به متن نداشتم. خیلیها فکر میکنند که کار در کیش راحت است ولی واقعا مشکل بود و دو ماه و نیم دور از خانواده برای عوامل سخت است. ضمن اینکه کیش آب و هوای متفاوتی داشت و گاهی به شدت ما را اذیت میکرد.
مجید صالحی در پایان درباره نظرش درباره نقدهایی که نسبت به آثار تلویزیونی میشود، گفت: نقدها را میخوانم و سعی میکنم تا از آنها استفاده کنم ولی برخی نقدها کاملا غیرمنصفانه است. نهفقط درباره کار من، بلکه درباره همه آثاری که ساخته میشوند، برخی منتقدین بدون اینکه کار را کامل ببینند، شروع به نقد میکنند که بسیار غیرمنصفانه است و امیدوارم که برخی منتقدین طوری ننویسند که از جایی خط بگیرند چون ارزش و حرمت قلم بسیار بالاست.