رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

سکون یا حرکت زمین در نجوم قدیم

قبل از اختراع تلسکوپ توسط گالیله و ارائه نظریات جدید در علم نجوم، منجمین نظامی را برای خود فرض کرده و قرن ها در تفسیر و تکمیل آن کوشیدند. آنان زمین را مرکز عالم و بدون هیچ حرکتی می پنداشتند و معتقد بودند سیارات، ستاره ها، ماه و حتی خورشید اطراف آن در حرکتی منظم می باشند. در همان دوره ها برخی از دانشمندان این علم اظهاراتی درباره حرکت زمین بیان داشتند ولی با مخالفت های جدی دیگران روبه رو شدند.

آنان احتمال سه نوع حرکت انتقالی، حرکت به بالا یا پایین و حرکت زمین به دور خود را برای زمین در نظر گرفتند که هر سه حرکت، توسط طرفداران جدی نجوم قدیم رد و انکار شدند. از جمله افرادی که به مسئله سکون زمین تاکید داشت، قطب الدین شیرازی بود. او در کتاب اختیارات مظفری به سه دلیل برای سکون زمین اشاره می کند:

اول اینکه زمین نمی تواند حرکت انتقالی کند. زیرا زمین مرکز عالم و مرکز ثقل آن است. اگر قرار باشد به جهات مختلف برود در واقع مرکز ثقلش دیگر با مرکز ثقل جهان منطبق نیست. از طرفی همه موجودات به سمت مرکز ثقل عالم تمایل دارند. پس با حرکت زمین، موجوداتی که روی زمین هستند از اطراف آن پراکنده شده و به طرف مرکز عالم می روند. حتی سیارات و افلاک نیز دیگر به دور زمین نمی گردند و فقط زمین جابه جا شده است که این مخالف واقع است و سکون روی زمین و حرکت نظام مند افلاک به دور زمین شاهد نقض این مدعا محسوب می شود.

دوم اینکه اگر زمین ساکن نبود پس باید به بالا و یا پایین حرکت می کرد. اگر به بالا حرکت می کرد، در حین حرکت می باید روز به روز نسبت به افلاک نزدیکتر شود. در واقع به ستاره ها نزدیکتر شده و در عین حال دید انسان ها نسبت به افلاک کمتر شود. اگر هم به پایین حرکت می کرد، عکس این اتفاق رخ می داد، یعنی با حرکت رو به پایین زمین از ستاره ها دورتر شده و منظره بیشتری از افلاک مشاهده می شد. در این حالت مسئله دیگری نیز رخ می داد. از آنجا که زمین جسم سنگین تری نسبت به یک سنگ است، اگر سنگی را به هوا پرتاب می کردیم هرگز به زمین نمی رسید، زیرا زمین به علت وزن بیشتر با سرعت بیشتری نسبت به سنگ به سمت پایین سقوط می کرد و سنگ همیشه با زمین فاصله داشت. در حالی که این مسئله صادق نیست و ما می بینیم که سنگ پس از پرتاب به سطح زمین بر می گردد.

دلیل سوم قطب الدین شیرازی برای سکون زمین این است که او معتقد است که افرادی که گمان می کنند زمین حرکت وضعی به دور خود دارد استدلال های اشتباه آورده اند. این افراد حرکت اجسامی را که می توانند در دو جهت شرق و غرب حرکت کنند مشاهده می کردند و یا می دیدند که کواکب به شرق و غرب می روند، سپس این نوع حرکت را به زمین هم تعمیم می دادند و یا اینکه گمان می کردند چون زمین کواکب را گاهی در شرق و گاهی در غرب می بیند (طلوع و غروب ستارگان) پس زمین حرکت می کند، برای مثال اگر شخصی در کشتی سوار باشد، احساس می کند که دریا حرکت می کند نه خودش، این خطا برای انسان ها هم رخ داده و گمان کرده اند که زمین متحرک است نه کواکب و در هر شبانه روز یک دور به دور خود می چرخد. در حالی که قطب الدین شیرازی این رای را هم رد می کرد و برای آن چند مثال می آورد.

از آن جمله که اگر زمین به دور خود حرکت کند و فردی دو تیر را از یک ناحیه و به طور همزمان رها می کرد پس باید فاصله فرد از دو تیر از شرق و غرب متفاوت باشد و فاصله اش از مشرق کمتر از مغرب باشد زیرا زمین در این مدت، به سمت شرق نزدیک تر شده است و یا اگر فردی سنگی را در یک مکان به هوا پرتاب کند آن سنگ در همان نقطه به زمین بر نخواهد گشت زیرا زمین در این زمان جابه جا شده است. از طرفی اگر زمین بخواهد در بیست و چهار ساعت، بیست و چهار هزار میل را بپیماید باید سرعت بالایی داشته باشد و می دانیم هیچ متحرکی چنین سرعتی ندارد. در این صورت انسان ها که بر روی زمین به سمت شرق می روند هیچ متحرکی اعم از ابرها و یا پرندگان را در شرق خود نخواهند دید، زیرا آنها قادر نیستند به سرعت زمین برسند و از آن جلو بزنند و یا افراد نمی توانستند پرنده ای را در هوا ببینند که ساکن ایستاده است، با این وجود این پدیده بارها مشاهده شده است. همه اینها، شواهدی هستند علیه حرکت زمین از منظر قطب الدین شیرازی.

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد