رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

سریال کمدی خانه اجاره‌ای که نمی‌خواهد زیاد خارق‌العاده باشد

سری جدید سریال «خانه اجاره‌ای» به تازگی روی آنتن رفته است ، سریالی که حالا با تعویض کارگردان و اضافه کردن چند بازیگر جدید از جمله بهنوش بختیاری و حمید لولایی می‌خواهد سری در میان سرها دربیاورد.این گزارش از پشت صحنه‌ این سریال کمدی را بخوانید

اسفند ماه پارسال بود که پخش سری اول «خانه اجاره‌ای» به کارگردانی رامین ناصر نصیر و با حضور بازیگرانی چون مهران غفوریان، بیژن بنفشه‌خواه و ارژنگ امیرفضلی از شبکه سه آغاز شد. این مجموعه از ابتدا قرار بود یک ۹۰شبی جدید باشد ولی آنچه در اسفند ماه روی آنتن رفت نمونه ناموفقی از این جنس کمدی بود و برای جذب مخاطب فاصله زیادی با مجموعه‌های موفقی مثل «زیر آسمان شهر»، «نقطه چین»، «پاورچین» و «شب‌های برره» داشت. با فرا رسیدن نوروز ۹۱ کار ساخت و پخش این مجموعه متوقف شد. با توجه به عدم استقبال مخاطبان تقریبا پرونده‌ این سریال بسته شده بود تا اینکه از حدود خرداد ماه خبر ساخت سری دوم این مجموعه در ۷۵ قسمت جدید و با تعویض کارگردان و برخی بازیگران به گوش رسید و بالاخره اواخر خرداد ماه شاهد احمد‌لو با اکیپی از بازیگران جدید از جمله حمید لولایی، بهنوش بختیاری، اشکان اشتیاق و پروین قائم مقامی‌ ساخت سری جدید را آغاز کرد. پایان ماه رمضان وعده‌ای بود که مدیران شبکه سه برای روی آنتن رفتن سری جدید این مجموعه داده بودند و از شنبه هم پخش سری دوم آغاز شد. این تغییر و تحولات اساسی که گویا قرار است به وسیله آن مخاطبان را با سریال متفاوت‌تری مواجه کند بهانه خوبی بود تا به پشت صحنه ‌این مجموعه برویم و از حال و هوای تولید آن گزارشی تهیه کنیم که در ادامه می‌خوانید.

کار سخت کارگردان جوان
آپارتمانی ۴ طبقه واقع در کوچه آرش غربی در خیابان ظفر لوکیشنی است که سری دوم مجموعه خانه اجاره‌ای در آن ساخته می‌شود. سری اول هم در همین لوکیشن ساخته شد. همزمان با ما مهران غفوریان هم از راه می‌رسد. البته تصویر‌برداری کار آغاز شده و چهار بازیگر زن مجموعه یعنی بهنوش بختیاری، شهین تسلیمی، نعیمه نظام دوست و پروین قائم مقامی ‌در سکانسی مقابل هم قرار گرفته‌اند. احمدلو هم پشت مانیتور کارگردانی در حال  هدایت بازیگرانش است. احمدلو که رمضان پارسال سریال کمدی «سه دنگ، سه دنگ» را برای شبکه پنج کارگردانی کرده بود در این سریال برای اولین بار کار با دو دوربین را تجربه می‌کند. در بخش اول صحبت‌های ما با احمد‌لو، او به تفاوت این تجربه با تجربه‌های قبلی‌اش اشاره می‌کند:« از لحاظ ساختار، فرم، گرافیک و اجرا فرق دارد و کمی ‌سخت‌تر است ولی از لحاظ خلق یک اثر هر دو سختی‌های خود را دارند که مهم‌ترین سختی‌اش جذب مخاطبان سخت‌گیر تلویزیون است.» البته او معتقد است کلا این‌گونه کارهای آپارتمانی از لحاظ ساختاری خیلی با هم متفاوت نیستند و مهم‌ترین برگ برنده هر کدام از این کارها متن قوی و خوب است.

تلاش کارگردان برای درست بازی کردن
«کات!» در همین یک سکانس بارها این کلمه از زبان کارگردان خارج می‌شود. احمدلو هر بار به دلیل اینکه احساس می‌کند یک جای کار ایراد دارد تصویربرداری را متوقف می‌کند. او با اینکه به شدت روی صحنه‌هایی که گرفته می‌شود حساسیت دارد ولی معتقد است در این سریال نباید از او انتظار داشت که کار خیلی متفاوتی در زمینه کارگردانی انجام دهد: «‌به لحاظ کارگردانی خیلی نمی‌توانم کار متفاوتی انجام دهم فقط باید سعی کنم در این زمین بازی که در اختیارم قرار داده شده درست بازی کنم که ‌این درست بازی کردن عبارت است از تعریف کردن درست قصه و بازی درست گرفتن از بازیگران.» متن سکانس را می‌بینم، دیالوگ‌هایی که بازیگران می‌گویند تقریبا همان‌هایی است که روی کاغذ نوشته شده ولی بازیگران به فراخور تجربه و توانایی‌هایشان تکیه کلام‌ها و جملات جدیدی را به بازی خود اضافه می‌کنند. معمولا شاهد احمدلو با این بداهه پردازی‌ها موافق است و با کمی ‌اصلاح از آنها استفاده می‌کند. در این بین سهم بهنوش بختیاری در ری اکشن‌های خاص و تکیه کلام‌های فی‌البداهه بیشتر از بقیه است.

کمبود وقت و ضربه‌ای که خواهد زد
«خواهشا همه حواسشان باشد که سکانس را تمام کنیم، بچه‌ها واقعا وقت نداریم.» احمدلو در کنار همه شوخی‌ها و هیجانی که سر صحنه دارد با گفتن این جمله نشان می‌دهد استرس زیادی دارد. او به شدت از نظر زمان در مضیقه است و معتقد است این مسئله به شدت به کیفیت کار ضربه خواهد زد: «اگر بخواهیم با خودمان و مخاطب صادقانه برخورد کنیم باید بگویم این تعجیل‌ها در نهایت به کیفیت سریال آسیب خواهد زد و خیلی هم متاسفم از ‌این همه تعجیل و شتاب‌زدگی که وجود دارد و البته ‌این همه شتاب‌زدگی فقط مخصوص این جنس کارها نیست بلکه در اکثر کارهای تلویزیونی ما این کمبود زمان را می‌بینیم. ما هر چقدر هم یک گروه حرفه‌ای باشیم و بازیگران‌مان درجه یک ولی این اتفاق تاثیر منفی خودش را خواهد گذاشت.»حق هم دارد. به گفته کیوان جمالی دستیار کارگردان و برنامه ریز سریال قرار بود از پنج تیر ماه که تصویر برداری سری دوم آغاز شد تا زمان پخش که حدود دو ماه بعد بود ۳۰ قسمت آماده شود که فعلا ۲۳ قسمت آماده شده، از طرفی قرار است این مجموعه ۷۵ قسمت باشد و این یعنی تا اواخر آبان ماه و در دو ماه گروه باید بیش از ۵۰ قسمت را بسازد.

مسئله‌ای که در روزها و هفته‌های آتی کار تولید را بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد کرد. این سختی وقتی بیشتر می‌شود که جمالی می‌گوید فیلمنامه‌ها روز به روز نوشته می‌شود و رسیدن به موقع فیلمنامه‌های هر روز حالت خوش بینانه قضیه است. گویا متن ۲۵ قسمت اول کار به سرپرست نویسندگی امیر برادران نوشته شده ولی برادران به دلیل یکسری مشکلات از سرپرستی گروه نویسندگان کنار می‌رود و با اینکه هنوز هم با گروه همکاری می‌کند ولی ادامه کار را علی مسعودی در دست می‌گیرد. احمدلو در خصوص متن‌هایی که تیم نویسندگانش می‌نویسند، می‌گوید: «ما متن‌های خوب، متوسط و ضعیف داریم و تمام تلاش‌مان این بوده که کمتر به سمت متن‌های بد برویم. طبیعت این کارها به‌ این صورت است که شما به دلیل انواع و اقسام محدودیت‌ها نمی‌توانید خیلی به ‌ایده‌آل‌های ذهنی‌تان نزدیک شوید. بارها بوده که متن‌هایی از کار به شدت من را هیجان زده کرده و به آن خندیدم و بارها هم متن‌هایی بوده که به نظرم اصلا خوب نبوده و ردشان کردم. بعضی متن‌ها روی کاغذ خیلی خوب بوده ولی در اجرا درنیامده و بالعکس.»

۲ بازیگر؛ یکی تازه‌وارد و دیگری مانده از سری اول
پس از پایان سکانس مناظره خانم‌ها فرصتی می‌شود که با یکی از بازیگران به جا مانده از سری اول و یکی از بازیگران جدید مجموعه گپ کوتاهی بزنیم. نعیمه نظام‌دوست از سری قبلی در کار باقیمانده است. او و آرش نوذری تنها زوج این آپارتمان محسوب می‌شوند. او در خصوص علت اینکه در مجموعه دوم هم حضور دارد می‌گوید: «‌من و آرش نوذری در قسمت قبل ازدواج کردیم و تنها زوج این مجموعه محسوب می‌شویم به همین دلیل یک سری مسائل‌ و داستان‌هایی که قرار است به خانواده ربط دهند در خانه ما اتفاق می‌افتد و به نظرم سریال نیاز داشت که یک چنین خانواده‌ای در آن حضور داشته باشد.»

نظام‌دوست کار با هر دو کارگردان خانه اجاره‌ای را تجربه جالبی می‌داند و تفاوت این دو کارگردان را این گونه توضیح می‌دهد: «به نظرم ناصر‌نصیر، آدم بسیار آرامی بود که آرامش خاصی را به سریال وارد کرد و طنز خیلی زیادی در کار دیده نمی‌شد، ناصر‌نصیر سریال را بیشتر شبیه یک زندگی واقعی کارگردانی کرده بود ولی شاهد احمد‌لو چون شخصیتی اکتیو و فعال دارد سعی کرده شوخی‌هایی در کار وارد کند که هیجان و خنده بیشتری به مخاطب بدهد.» پروین قائم مقامی‌ را هم که خاطرتان هست، پارسال در مجموعه موفق ساختمان پزشکان نقش مادر دکتر نیما افشار را بازی می‌کرد. یکی از نکات جالب توجه حضور قائم مقامی‌ در این سریال این است که او راضی شده در سریالی بازی کند که فیلمنامه‌اش را داماد خوش‌فکرش، پیمان قاسم‌خانی ننوشته ولی خودش که از حضور در این پروژه راضی است: «نقش را بسیار دوست دارم، پررنگ و قشنگ است. امیدوارم زحمت‌هایی که می‌کشیم نتیجه خوبی داشته باشد.» او در مورد کار با مجموعه بازیگران سریال هم می‌گوید: «با بعضی از بازیگران مجموعه از جمله نعیمه نظام‌دوست و بهنوش بختیاری تجربه همکاری داشته‌ام ولی در کل گروه بازیگران بسیار خوب و خونگرمی ‌داریم که فکر می‌کنم همین مسئله باعث شود که نتیجه کار خیلی مثبت و خوب باشد.»

محدودیت بازیگر مشکل اصلی
در تصویر‌برداری سکانس بعدی، حمید لولایی کارش شروع می‌شود. در این سکانس قرار است لولایی به دخترش خبر بدهد که کار پیدا کرده، احمدلو و لولایی هر دو اصرار دارند برای اینکه سکانس تداوم حسی داشته باشد به صورت سکانس-پلان گرفته شود و این کار لولایی و بختیاری را مشکل می‌کند. پس از هفت یا هشت بار بالاخره احمدلو اعلام رضایت می‌کند اما با دیدن لولایی و بختیاری در یک قاب به ‌این فکر افتادیم که چند بار این دو بازیگر را در کارهای مختلف با هم دیده‌ایم. اصلا چرا همیشه ترکیب بازیگران این گونه کمدی‌ها خیلی شبیه به هم هستند؟ با اینکه ساختمان پزشکان پارسال کمی ‌از این فضای تکراری دور شد ولی در خانه اجاره‌ای ما باز هم با ترکیب‌های آشنا مواجه می‌شویم. احمدلو در این زمینه کاملا خودش را تبرئه می‌کند: «‌این مشکل من نیست، مشکل بضاعت سینما و تلویزیون ایران است.

ما در تعداد بازیگرانی که بتوانند این گونه کارها را خوب و درست اجرا کنند محدودیت زیادی داریم. ضمن اینکه تماشاچی ما هم انتظارات مشخصی از این گونه سریال‌ها دارد شاید اگر من از بازیگران جدید یا گمنام استفاده می‌کردم با توجه به جنس کار همه از من می‌پرسیدند چرا از بازیگران امتحان پس داده ‌این کار استفاده نکرده‌ام. البته سعی کرده‌ام تعادل را در استفاده از انواع و اقسام بازیگران حفظ کنم.» البته قرار است در ادامه سریال ما شاهد حضور یک سری بازیگران مهمان باشیم حتی احتمال دارد یکی، دو بازیگر جدید هم به عنوان بازیگر اصلی به مجموعه اضافه شوند.

رابطه خوب بازیگر و کارگردان
کم‌کم می‌خواهیم از گروه جدا شویم که مهران غفوریان هم کارش آغاز می‌شود. به گفته غفوریان او و شاهد احمدلو ارتباط بسیار خوبی با هم برقرار کرده‌اند که همین ارتباط خوب، غفوریان را به نتیجه کار امیدوار کرده است: «در این کار در زمینه‌های مختلف پیشنهادهای زیادی به شاهد احمدلو می‌دهم که خدا را شکر شاهد تقریبا با همه آنها موافق است. در زمینه بازیگری هم یک بخشی از کار را خودم با تجربه‌های گذشته‌ام جلو می‌برم و بخشی را هم شاهد به عنوان کارگردان از من می‌خواهد که اجرا کنم. در کل فکر می‌کنم رابطه و تعامل خوبی بین من و شاهد احمد‌لو برقرار است که ‌این مسئله باعث می‌شود احساس کنم که هم کیفیت بازی خودم و هم کل کار نتیجه قابل قبولی خواهد داشت.»

البته مصاحبه ما با غفوریان و نعیمه نظام‌دوست کمی ‌بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کردیم طول کشید، غفوریان صحبت‌های بسیار جالبی در خصوص خودش و سال‌های اخیر بازیگری‌اش کرده و نظام‌دوست هم از تجربه‌های سال‌های اخیرش گفته که به زودی متن کامل هر دو مصاحبه را در هفت صبح چاپ خواهیم کرد. ما در حالی لوکیشن «خانه اجاره‌ای» را ترک می‌کنیم که احمدلو در آخرین حرف‌هایش به ما می‌گوید ادعای خاصی در مورد این کار ندارد: «ادعا نمی‌کنم قرار است کار خارق‌العاده‌ای انجام دهیم ولی در نهایت سعی می‌کنیم آن چه به پخش می‌رسانیم و روی آنتن می‌رود نزدیک‌ترین اندازه به ذهنیت و هدف ما که سرگرم ساختن و خنداندن مردم است برسد.» ما هم امیدواریم این اتفاق رخ دهد. خیلی وقت است مردم به یک سریال تلویزیونی درست و حسابی نخندیده‌اند.

لیست عوامل
تهیه‌کنندگان: محمد کاشانی، حمید رحیمی، کارگردان: شاهد احمدلو، کارگردان تلویزیونی: محمود رضایی، سرپرست نویسندگان: امیر برادران، علی مسعودی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: کیوان جمالی، گروه کارگردانی: فرهاد محمودی، تمنا احمدلو، تصویربردار:‌ مسعود رجبیان، محسن زارع، صدابردار: سیامک نیازی، ‌طراح لباس: شراره احمدی، نورپرداز: محمد اهوازی، طراح گریم: مرتضی متقی، عکاس: شهاب احمدلو، بازیگران: مهران غفوریان، حمید لولایی، بهنوش بختیاری، شهین تسلیمی، نعیمه نظام‌دوست، پروین قائم‌مقامی، عباس جمشیدی، اشکان اشتیاق، آرش نوذری، بهشاد مختاری و امیر کاظمی

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد