رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

زندگی زناشویی ترکیب آب قندی

سبک زندگی اسلامی با سبک زندگی غربی تفاوت های ماهوی دارد. این تفاوت ها ریشه در بینش ها و نگرش های متفاوت مسلمان با غیر مسلمان دارد. یک مسلمان، جهان را از زاویه خاصی می نگرد که از آن به هستی شناسی و انسان شناسی خاص اسلامی تعبیر می کنند و لذا جهان و روابط انسانی معنایی دیگر به خود می گیرد.
از جمله تفاوت هایی که میان سبک زندگی اسلامی با غیراسلامی می توان یافت، تفاوت خانواده های اسلامی با غیر اسلامی آن است.
● ترکیب بده و بستانی در زندگی غربی
در تفکر غیراسلامی بویژه غربی آن، زندگی زناشویی نوعی عقد و قرارداد همانند عقود تجاری دیگر است. هر کسی چیزی را در قبال چیزی دیگر می دهد. این بده و بستان است که خانواده ها را با ترکیبی خاص با هم جمع می کند. این گونه است که نوعی «ما» در خانواده غربی شکل می گیرد که ترکیب انضمامی بشمار می رود.
اگر بخواهیم این سبک زندگی را به شکل ساده تر توضیح دهیم می بایست آن را ترکیب آب دوغ خیاری دانست که دوغ و آب به هم مخلوط شده اند و نوعی پیوند عشقی در میان است، ولی این پیوند عشقی اصالت ندارد، زیرا هر یک همانند خیار در آب دوغ قابل جدا شدن هستند و می توان به همان سادگی از ترکیب جدا کرد؛ هر چند که به سبب خرد شدن و غوطه خوردن در آب دوغ کمی تحلیل رفته اند و شکل و شمایلی دیگر یافته اند، ولی به هر حال، می توان خیارها را به سادگی از آب دوغ بیرون کشید.

سبک زندگی اسلامی با سبک زندگی غربی تفاوت های ماهوی دارد. این تفاوت ها ریشه در بینش ها و نگرش های متفاوت مسلمان با غیر مسلمان دارد. یک مسلمان، جهان را از زاویه خاصی می نگرد که از آن به هستی شناسی و انسان شناسی خاص اسلامی تعبیر می کنند و لذا جهان و روابط انسانی معنایی دیگر به خود می گیرد.
از جمله تفاوت هایی که میان سبک زندگی اسلامی با غیراسلامی می توان یافت، تفاوت خانواده های اسلامی با غیر اسلامی آن است.
● ترکیب بده و بستانی در زندگی غربی
در تفکر غیراسلامی بویژه غربی آن، زندگی زناشویی نوعی عقد و قرارداد همانند عقود تجاری دیگر است. هر کسی چیزی را در قبال چیزی دیگر می دهد. این بده و بستان است که خانواده ها را با ترکیبی خاص با هم جمع می کند. این گونه است که نوعی «ما» در خانواده غربی شکل می گیرد که ترکیب انضمامی بشمار می رود.
اگر بخواهیم این سبک زندگی را به شکل ساده تر توضیح دهیم می بایست آن را ترکیب آب دوغ خیاری دانست که دوغ و آب به هم مخلوط شده اند و نوعی پیوند عشقی در میان است، ولی این پیوند عشقی اصالت ندارد، زیرا هر یک همانند خیار در آب دوغ قابل جدا شدن هستند و می توان به همان سادگی از ترکیب جدا کرد؛ هر چند که به سبب خرد شدن و غوطه خوردن در آب دوغ کمی تحلیل رفته اند و شکل و شمایلی دیگر یافته اند، ولی به هر حال، می توان خیارها را به سادگی از آب دوغ بیرون کشید. از این رو در زندگی غربی «منیت»ها همچنان باقی است و نوعی استقلال در خانواده های غربی و میان زن و شوهر مشاهده می شود در این خانواده ها زن و مرد همانند دو شریک تجاری هستند که براساس مقدار سرمایه ای که در وسط گذاشته اند سود و زیان خود را بررسی و ارزیابی می کنند و خود را خوشبخت یا بدبخت می پندارند. زن و مرد در اموال، مستقل هستند و هر کسی برای خود شغل و درآمدی دارد. در این نوع خانواده ی مشارکتی و شراکتی، آن چه اصالت دارد، حقوق و تکالیف طرفین نسبت به یکدیگر است. از این رو مفاهیمی چون ایثار، احسان، مودت، رحمت و مانند آن کمتر معنا می یابد و عفو و گذشت از خطا و اشتباهات یکدیگر بسیار سخت می شود.
اگر بخواهیم این نوع زندگی را در جلوه اسلامی آن بیابیم می بایست آن را همانند عقد موقت و صیغه و متعه اسلامی بدانیم. در زندگی زناشویی از نوع عقد موقت، آن چه اصالت دارد، ارضای خواسته های جنسی و یا تأمین مادی از سوی هر یک از طرفین است لذا در آموزه های قرآنی از آن به عنوان استمناع تعبیر شده است و خداوند می فرماید: فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فریضه و لاجناح علیکم فیما تراضیتم به من بعد الفریضه ان الله کان علیماً حکیماً؛ و زنانی را که متعه کرده اید، مهرشان را به عنوان فریضه ای به آنان بدهید و بر شما گناهی نیست که پس از تعیین مبلغ مقرر، با یکدیگر توافق کنید که مدت عقد یا مهر را کم یا زیاد کنید مسلماً خداوند دانای حکیم است. (نساء، آیه۴۲)
در این جا سخن از اجرت است. به این معنا که در عقد موقت و متعه، مرد، زنی را برای مدتی به عقد خود درمی آورد و پس از پایان مدت قرارداد و پرداخت اجرت تمتع از هم جدا می شوند. در این جا اصولا سخن از عشق و مودت و رحمت نیست؛ زیرا هدف برآورده شدن یک نیاز غریزی و طبیعی و یا مادی است.
سبک زندگی غربی نیز نمادی از همین عقد موقت است که در آن زناشویی جنسی مراد است و بر اساس یک قراردادی زن و مرد در کنار هم زندگی می کنند تا برخی از نیازهای مادی و جنسی خویش را برطرف کنند.
● خانواده اسلامی، ترکیب حلی
اما در تفکر اسلامی، زندگی زناشویی در شکل عقد دایم آن، دیگر یک عقد اجاره نیست؛ بلکه نوعی فنا و ترکیب خاص است؛ زیرا محور زندگی خانوادگی در اسلام، مودت و رحمت است که در سایه سار آن آرامش روحی و روانی برای مرد و زن فراهم می آید و هر یک در شرایط مناسب به کمال شایسته و بایسته خود می رسند. از این رو در روایات فراوان از زندگی خانوادگی به عنوان حفظ نصف دین و ایمان یاد شده و بر ازدواج تأکید شده است؛ زیرا نیمی از دین در حیاست که از طریق ازدواج به دست می آید و آدمی در شرایط روحی و روانی خاصی قرار می گیرد تا در مسیر رشد و کمالات گام بردارد و خدایی شود.
خداوند به صراحت درباره مفهوم ازدواج و زندگی زناشویی در اسلام می فرماید: و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه ؛ از نشانه های خداوندی آن است که برای شما از خودتان زوج هایی بیافرید تا در کنار آنان آرامش و سکونت یابید و میان شما مودت و رحمت قرار داد. (روم، آیه۱۲)
بنابراین، سبک زندگی زناشویی در اسلام،براساس مودت و رحمت و احسان و ایثار گذاشته شده است و آن تفاوت ماهوی با سبک زندگی براساس قرارداد دارد که اصالت در آن بر بده و بستان است. این که شخص اهل رحمت باشد به این معناست که بی منت، کاری را برای دیگری انجام دهد که ریشه در مهرورزی دارد.
برای رسیدن به هدف ازدواج یعنی آرامش که در آیه بیان شده است، هر یک از دو طرف می بایست از خود و «منیت»هایش بگذرد و دیگر خودی را در میان نبیند، بلکه با نوعی فنا در دیگری، کمال خود را بجوید. از این رو می توان گفت که اگر تا پیش از این یکی از دو طرف قند و دیگری آب بود، باید چنان در هم ترکیب شوند که دیگر آب قند شوند به گونه ای که قابل تفکیک و جدایی نباشند. در این صورت شکل دیگری از وجود پدید می آید که «طرفین» معنایی ندارد و «ما» تحقق می یابد. از این رو چیزی به نام استقلال باقی نمی ماند.
البته از آن جایی که همه انسانها نمی توانند تا این اندازه از «من» بودن خود خارج شوند و یک ترکیب جدید آب قندی را بوجود آورند، خداوند حقوق را نیز مورد توجه قرارداده تا حل اختلاف کند و زمینه برای بازگشت و در نهایت حل آب قندی فراهم آید و ترکیب خانواده اسلامی شکل گیرد. در این صورت است که هر یک طرفین از جان و دل برای دیگری کار می کند و چیزی به نام مهریه و حق و حقوق مرد و زن برای به رخ کشیدن نمی ماند؛ زیرا یک نفس واحد و یگانه ای شده اند که خشنودی و آرامش و رضایت دیگری را عین رضایت و خشنودی خود می شمارند.
به نظر می رسد که آموزه های قرآنی در سبک زندگی خانوادگی بر آن است که تا یک تجربه ابتدایی از فنای الهی در دو مقام راضیه و مرضیه را برای انسان فراهم آورد و انسان در شرایط مادی دنیوی فنای راضیه مرضیه را تجربه نماید. اگر کسی بتواند از مقام اطمینان و آرامشی که در وهله نخست ازدواج ایجاد می شود، عبور کند و به مقام رضایت طرفین دست یابد، این رضایت طرفین با فنای همانند آب قند امکان پذیر است به گونه ای که دیگر «من» در میان نباشد. اگر انسان این گونه زندگی خانوادگی را مدیریت کند، درک مفهوم فنای الهی که در آیات آخر سوره گام بردارد.
همان گونه که امیرمؤمنان(ع) نفس پیامبر(ص) دانسته شده (آل عمران، آیه۱۶) به گونه ای که حکم هر دو یکی است؛ همچنین می بایست زن و شوهر این گونه یک نفس بشوند و همان معنای «خلق من انفسکم ازواجا» را به نمایش بگذارند.
زندگی اسلامی بر ترکیب حلی تأکید می کند به این معنا که زن و شوهر باید در هم حل شوند به گونه ای که دیگر قابل جدا شدن نباشند و «من» ها از میان ایشان برداشته شود. این جاست که رحمت معنایی دیگر می یابد و محبت واقعی در میان آن دو شکل می گیرد و آنها چنان می شوند که چون یک روح در دو بدن، طاقت دوری یکدیگر را نخواهند داشت.
در چنین محیط و شرایطی سخن از اختلافات عمیق و دعوا و قهر و بی مهری و بی محلی کردن و این قبیل امور نخواهد بود و صفا و صمیمیت به معنی واقعی آن در میان چنین خانواده آب قندی حاکم خواهد شد. این نه یک ایده آل و خیال بلکه واقعیتی دست یافتنی است به شرط آنکه هر یک از طرفین دست از منیت و خودبینی خویش بردارد، امری که در وهله اول کمی به نظر سخت می آید، اما به نتایج بسیار شیرین آن می ارزد.
    فرشته محیطی 
    روزنامه کیهان

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد