رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

راهکاری جلوگیری از بروز دیسک کمر

 یک جراح مغز و اعصاب گفت: ورزش منظم مانند ورزش‌های صبحگاهی، پیاده‌روی و شنا در جلوگیری از بروز دیسک کمر مناسب است؛ چرا که این ورزش‌ها به تقویت عضلات کمر و پشت کمک می‌کند.

ایسنا: دکتر تورج یزدی با بیان این که ۸۰ درصد افراد در زندگی خود دچار کمر درد می‌شوند، اظهار کرد: در هر لحظه از زمان حدود ۲۰ درصد افراد کمر درد دارند که مبین شیوع این عارضه بسیار بالا است.

وی با اشاره به این که شایع‌ترین علت قابل تشخیص کمر درد دیسک کمر است، گفت:‌ کمردرد شایع‌ترین شکایات بیمارانی است که در امریکا به پزشک مراجعه می‌کنند و به عبارتی ششمین عامل روز تخت بیمارستانی کمر درد محسوب می‌شود.

 یک جراح مغز و اعصاب گفت: ورزش منظم مانند ورزش‌های صبحگاهی، پیاده‌روی و شنا در جلوگیری از بروز دیسک کمر مناسب است؛ چرا که این ورزش‌ها به تقویت عضلات کمر و پشت کمک می‌کند.

ایسنا: دکتر تورج یزدی با بیان این که ۸۰ درصد افراد در زندگی خود دچار کمر درد می‌شوند، اظهار کرد: در هر لحظه از زمان حدود ۲۰ درصد افراد کمر درد دارند که مبین شیوع این عارضه بسیار بالا است.

وی با اشاره به این که شایع‌ترین علت قابل تشخیص کمر درد دیسک کمر است، گفت:‌ کمردرد شایع‌ترین شکایات بیمارانی است که در امریکا به پزشک مراجعه می‌کنند و به عبارتی ششمین عامل روز تخت بیمارستانی کمر درد محسوب می‌شود.

وی کمر درد را گران‌ترین بیماری افراد بالغ عنوان کرد و افزود: این بیماری زیان اقتصادی بسیاری اعم از دست دادن ساعات کاری و غیره را برای فرد به ارمغان می‌آورد.

دکتر یزدی با بیان اینکه علت‌های متفاوتی برای کمر درد وجود دارد، خاطرنشان کرد: این علل ممکن است خارج از ستون فقرات و حتی علت‌هایی باشد که منشا ستون فقرات و شامل صدمات استخوانی و تومورها باشند.

وی تصریح کرد: ستون فقرات از یک سری مهره‌ها تشکیل شده است که از نظر آناتومیک شامل ۳ قسمت مهره‌های گردنی (۷ مهره)، مهره‌های پشت (۱۲ مهره) و ۵ مهره کمر می‌باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد یادآور شد: ‌از آنجا که مهره‌های گردن و کمر بیشترین حرکت را دارند بنابراین به صورت خود به خودی گردن و کمر عمده‌ترین دیسک‌ها را تشکیل می‌دهند و در ۲ مهره پایین کمر و ۳ مهره گردن که بیشترین حرکت را دارند صدمه بیشتری به آنها وارد می‌شود.

وی متذکر شد: یک دیسک دارای یک قسمت بیرونی شامل الیاف فیبروز و یک هسته ژلاتینی مرکزی است که این هسته ژلاتینی خاصیت خون رسانی در بالغین را ندارد و با افزایش سن، آب داخل آن کم می‌شود و در نتیجه در MRI رنگ دیسک را سیاه‌تر نشان می‌دهد. این عارضه کاملا طبیعی بوده و در اثر افزایش سن به این شکل در آمده است که هیچ جای نگرانی نیست؛ چرا که بعضا برخی براین باورند که این رنگ سیاه دیسک خطرناک بوده و باید سریعا عمل جراحی بر روی آن صورت گیرد.

دکتر یزدی ضمن اشاره به وظیفه دیسک گفت: دیسک بصورت بالشتک بین دو مهره عمل می‌کند و ضربات وارده را با حالتی بالشتکی که دارد بین ستون فقرات پخش می‌کند بنابراین هر چه درتعادل دیسک اختلال بوجود آید و به قسمت ژلاتینی فشار وارد شود باعث می‌شود الیاف نتوانند هسته ژلاتینی را در خود نگه دارند و در نتیجه دیسک به سمت بیرون برجسته می‌شود. در نهایت بیماران بطور طبیعی با علامت دردهای تیر کشنده از ناحیه کمر به سمت لگن، پا و اندام تحتانی به پزشک مراجعه می‌کنند. این درد از نظر پزشکی درد مکانیکال بوده که در زمان خوابیدن، راه رفتن و ایستادن بروز می‌کند.

وی گفت: فشاری که هنگام نشستن به کمر وارد می‌شود برابر فشاری است که هنگام ایستادن به مهره‌های کمر وارد می‌شود.

دکتر یزدی یادآور شد: از آنجا که درد دیسک کمر درد مطلقی نیست بنابراین در اکثر موارد در بیماران اختلال حس در پا ایجاد می‌شود و بیماران از سوزن سوزن، گزگز، مور مور و سرمای غیرعادی در پا شکایت دارند.

وی اضافه کرد:‌ این بیماران به لحاظ کاهش قدرت پا و اختلال حس پا نمی‌توانند در قسمت مچ پا به سمت بالا حرکت کرده لذا توصیه می‌شود به محض مشاهده اختلال در قدرت پا به پزشک مراجعه نمایند؛ چرا که این علامت خطرناکی است و باید کمتر از ۲۴ ساعت عمل جراحی صورت گیرد که درغیر این صورت بیمار بهبود نمی‌یابد.

وی استراحت را اولین گام در درمان دیسک کمر عنوان کرد و افزود: این بیماران باید چند روز به صورت مطلق همراه با مصرف دارو استراحت کنند.

وی توصیه کرد: بعضا بیماران به منظور درمان از مصرف داروهای مسکن و ضد التهاب اجتناب می‌کنند در حالی که باید جهت کاهش دردهای عصبی و بهبودی سریع‌تر و کامل‌تر از این داروها استفاده شود.

این متخصص بهبود نیافتن دیسک با استراحت، شروع شدن کمر درد بلافاصله با آغاز فعالیت روزانه پس از استراحت،‌ اختلال در حرکت پا و قدرت عضلانی اندام تحتانی را از موارد نیازمند عمل جراحی عنوان کرد.

وی یادآور شد:‌ بعضا گاهی دیسک‌ها به جای بیرون زدگی جانبی به سمت مرکز زده شده و سبب فشار به نخاع می‌شود که می‌تواند بدترین عوارض را که باعث عدم کنترل ادرار و مدفوع می‌شود را در پی داشته باشد در نتیجه این عارضه اورژانسی بوده و باید سریعا تحت عمل جراحی صورت گیرد.

وی MRI را بهترین وسیله تشخیص دیسک عنوان کرد و گفت: از آنجا که MRI برای بیماران پرهزینه است بنابراین کمتر برای بیماران تجویز می‌شود.

وی درباره جایگزینی دیسک پس از خارج کردن آن اظهار کرد: در دیسک‌های گردن سابقا قسمتی از استخوان لگن قرار داده می‌شد اما در حال حاضر مواد مصنوعی جایگزین دیسک می‌شود. از سوی دیگر، در دیسک کمر بطور معمول این کار انجام نمی‌شود چرا که تمام دیسک کمر تخلیه نمی‌شود و مهمتر آن که تخلیه تمام دیسک لازم نیست.

وی استعمال سیگار و برخی مشاغل را از عوامل تاثیر گذار در بروز دیسک دانست و توصیه کرد: ورزش مرتب و منظم مانند ورزش‌های صبحگاهی، پیاده روی و شنا در جلوگیری از بروز دیسک کمر مناسب است؛ چرا که این ورزشها به تقویت عضلات کمر و پشت کمک می‌کند.

وی استفاده از صندلی مناسب در محیط کار و استفاده صحیح هنگام بلند کردن اجسام سنگین را از توصیه‌های بهداشتی به منظور کاهش بروز دیسک کمر برشمرد.

این جراح مغز و اعصاب در پایان با بیان این که دیسک‌ بیشتر در دهه چهل زندگی بروز می‌کند، گفت: ‌مردان به لحاظ فشارهای بدنی بیشتر در معرض خطر دیسک کمر قرار دارند، بنابراین باید توصیه‌های بهداشتی را مد نظر قرار دهند.

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد