راهنماییهای کارگردان مرا به «شمر» نزدیک کرد!
«محمد فیلی» بازیگر نقش «شمر» مجموعه «مختارنامه» است. بازی اش در این سریال ۶ سال طول کشید و تنها به خاطر کسب تجربه، با «میرباقری» بازی در این نقش را پذیرفت.
در «مختارنامه» «فیلی» نقش فردی را بازی کرده است که به قصی القلب ترین مرد تاریخ مشهور است. او سال ۶۱ هجری امام حسین (ع) سرور آزادگان عالم را به شهادت رساند.
به گفته «محمد فیلی» بازی در نقش مثبت و منفی، برایش فرقی ندارد و علاقه مند بازی در نقشهای استخوان دار است. او میگوید: هر چقدر نقش «شمر» نفرت در درون مردم به وجود آورد، در ارائه نقش موفق تر بوده و امیدوار است مردم با این نقش ارتباط برقرار کنند.
«فیلی» که متولد ۱۳۲۹ شیراز است، تاکنون بازی در مجموعههایی نظیر روزی روزگاری، تفنگ سرپر، روزهای به یاد ماندنی و چاردیواری را تجربه کرده است. وی هم اکنون در اصفهان مشغول بازی در مجموعه «اوسنه پادشاهی» است. او با رویی گشاده به سوالات خراسان درباره بازی اش در مجموعه «مختارنامه» پاسخ داد.
هنگامیکه بازی در نقش شمر در مجموعه «مختارنامه» به شما پیشنهاد شد، به چه دلیلی این ریسک را کردید و بازی در این نقش را پذیرفتید؟
نقش منفی و مثبت برایم فرقی نمیکند، علاقه مندم نقشهای استخوان دار را بازی کنم. هنگامیکه میرباقری پیشنهاد بازی در نقش «شمر» را به من داد، از آن استقبال کردم. در ارائه این نقش سعی کردم وجوه و چهره طنز و شیرینی را، از بازی ام بگیرم. بازی در نقش «شمر» ریسک نبود زیرا حرفه ام بازیگری است
«محمد فیلی» بازیگر نقش «شمر» مجموعه «مختارنامه» است. بازی اش در این سریال ۶ سال طول کشید و تنها به خاطر کسب تجربه، با «میرباقری» بازی در این نقش را پذیرفت.
در «مختارنامه» «فیلی» نقش فردی را بازی کرده است که به قصی القلب ترین مرد تاریخ مشهور است. او سال ۶۱ هجری امام حسین (ع) سرور آزادگان عالم را به شهادت رساند.
به گفته «محمد فیلی» بازی در نقش مثبت و منفی، برایش فرقی ندارد و علاقه مند بازی در نقشهای استخوان دار است. او میگوید: هر چقدر نقش «شمر» نفرت در درون مردم به وجود آورد، در ارائه نقش موفق تر بوده و امیدوار است مردم با این نقش ارتباط برقرار کنند.
«فیلی» که متولد ۱۳۲۹ شیراز است، تاکنون بازی در مجموعههایی نظیر روزی روزگاری، تفنگ سرپر، روزهای به یاد ماندنی و چاردیواری را تجربه کرده است. وی هم اکنون در اصفهان مشغول بازی در مجموعه «اوسنه پادشاهی» است. او با رویی گشاده به سوالات خراسان درباره بازی اش در مجموعه «مختارنامه» پاسخ داد.
هنگامیکه بازی در نقش شمر در مجموعه «مختارنامه» به شما پیشنهاد شد، به چه دلیلی این ریسک را کردید و بازی در این نقش را پذیرفتید؟
نقش منفی و مثبت برایم فرقی نمیکند، علاقه مندم نقشهای استخوان دار را بازی کنم. هنگامیکه میرباقری پیشنهاد بازی در نقش «شمر» را به من داد، از آن استقبال کردم. در ارائه این نقش سعی کردم وجوه و چهره طنز و شیرینی را، از بازی ام بگیرم. بازی در نقش «شمر» ریسک نبود زیرا حرفه ام بازیگری است. علاقه مندم نقش خوب و استخوان دار را بازی کنم. امیدوارم توانسته باشم نقش «شمر» را به خوبی درآورده باشم تا مردم با آن ارتباط برقرار کنند.
معتقدم هر چقدر نقش «شمر» نفرت در درون مردم به وجود آورد، در ارائه این نقش موفقتر بودهام. همکاری با «داوود میرباقری» برایم کلاس بازیگری بود. او کارگردانی فهیم و مؤلف است. یعنی هر چه دارد، مربوط به تحقیقات و دانش خودش است. به هیچ عنوان کپی برداری نمیکند و هر چه هست خلاقیت و توانایی خود اوست.
من به خاطر کسب تجربه با «میرباقری» بازی در نقش «شمر» را پذیرفتم و بسیار خوشحال هستم که با ایشان کار کردم. البته قرار است درآینده کار د یگری بسازد و نقشی را هم برای من در نظر گرفته است.
فیلم نامه «مختارنامه» چه ویژگیهایی داشت که به عنوان بازیگر نقش شمر، بتوانید ابعاد مختلف شخصیتی اش را به تصویر بکشید؟
فیلم نامه دارای ویژگیهایی نو و تازه بود. ادبیات بسیار خوب آن تنها از قلم میرباقری برمیآید چون قلم بسیار توانایی دارد. از خواندن فیلم نامه لذت بردم چون وقتی دیالوگها را میگفتم و بازی میکردم، مانند یک شعر و موسیقی در کنار هم قرار میگرفت. «میرباقری» ویژگی خاصی در کار دارد اگر بازیگر نتواند سکانس مورد نظر او را در آورد، آن قدر با بازیگر کار میکند و وقت میگذارد تا بتواند آن چه مدنظرش است در آورد، «میرباقری» از نقش نمیگذرد.
در طراحی شخصیت «شمر» از چه تکنیک بازیگری بهره بردید؟
درباره شخصیت «شمر» در اینترنت مطلب کمی نوشته شده بود. از لحاظ شخصیتی هیچ منبعی درباره او نبود. در طول کار با راهنمایی کارگردان، توانستم به شخصیت شمر نزدیک شوم. من روی میمیک صورت و چشمهایم کار کردم. البته طراحی گریم و لباس هم به کمکم آمد. برای ارائه این نقش، صدایم را اندکی بم کردم تا بتوانم خشونت را به تماشاگر منتقل کنم.
میرباقری کارگردانی است که به داشتن وسواس زیاد در کارگردانی شهرت دارد. کار کردن جلوی دوربین او چه ویژگیهایی داشت؟
او نسبت به کارش حساسیت دارد. «میرباقری» حتی از نقشهای کوچک «مختارنامه» هم با حساسیت بازی گرفت. او عاشقانه کار میکند و برای بیننده اش احترام قائل است. بینندهها برای ما مهم هستند و ما باید به بیننده احترام بگذاریم.
طراحی چهره و لباس تا چه حد روی بازی تان و ارائه نقش مهم و موثر بود؟
وقتی طراحی چهره را روی صورتم انجام دادند آن ابرو و ریش حنایی را برایم درست کردند. بخشی از آن را هم تراشیدند. این چهره پردازی به من بازیگر کمک میکرد تا به شخصیت شمر نزدیک شوم.
از کم و کیف کار در «مختار نامه» بگویید؟
«مختارنامه» در روستای «طرود» که در منطقه کویری اطراف شاهرود قرار دارد، فیلم برداری میشد. مزرعه ای کوچک را که مالک آن پیرزنی بود اجاره کرده بودیم.
بخش «علقمه» و رودخانه ای که حضرت عباس (ع) از آن جا برای اطفال امام حسین (ع) آب میبرد را در این جا دکور زده بودیم. جاده ای در زمین این پیرزن درست کردیم که رفت و آمد کنیم. بخش کوچک از مزرعه این پیرزن مرحوم، به خاطر رفت و آمد اسبها خراب شده بود.
او هم ناله و نفرین میکرد. مدیر تولید مجموعه (آشتیانی) با او صحبت کرد تا آرام شود. من با آن لباس و هیبت از کنار آنها رد شدم. پیرزن از او پرسید این فرد کیست و آشتیانی جواب داد او شمر است. پیرزن شروع به نفرین من کرد و اگر آن جا میایستادم، به طور حتم از او کتک میخوردم. پشت سرم «کاوه فتوحی» بازیگر نقش حضرت عباس(ع) هم آمد، پیرزن دوباره از آقای آشتیانی پرسید این کیست. او هم در جواب گفت: او حضرت عباس(ع) است.
پیرزن گفت قربانش شوم الهی، من میتوانم بچه ام را به او دخیل کنم تا شفا پیدا کند… بازی ام در این مجموعه ۶ سال طول کشید و هر روز آن، برایم خاطره بود.