رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

دلیل نوسان قیمت سکه چیست؟

روزنامه شرق ضمن اشاره به موضوع فوق افزود: این همه به آن معناست که نه تنها آماتورها بلکه حرفه‌ای‌ها هم سر از کار قیمت‌ها در نمی‌آورند و پیش‌بینی نرخ‌ها حتی برای چند ساعت دیگر هم ممکن نیست.نکته دیگر اینکه اصولا برای پیش‌بینی، فاکتورهایی لازم است که تحلیل عوامل دخیل در قیمت‌گذاری یکی از آنهاست اما در بازار ارز و سکه هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند مهم‌ترین مولفه برای تعیین نرخ چیست.

در فرمول قیمت‌گذاری سکه، قیمت طلا در بازارهای خارجی و ارزش دلار در بازار داخلی مهم‌ترین فاکتور به شمار می‌آیند. با این همه بازار سکه، گاهی نیم‌نگاهی به یکی از این عوامل دارد و گاهی هم اصولا از هیچ کدام از آنها تبعیت نمی‌کند. با توجه به همین رویه در اولین روز کاری هفته جاری درحالی که قیمت طلا در بازارهای جهانی جان گرفته بود سکه راه نزول در پیش گرفت و ارزان شد. دیروز هم معاملات جهانی متوقف بود و دلار هم در چهار راه استانبول گاهی عقب‌نشینی می‌کرد و بعد دوباره خیز برمی‌داشت. البته برآیند این نوسان نمی‌توانست اهالی هر دو بازار همسایه را به این نتیجه برساند که قیمت‌ها در مجموع رو به رشد دارند یا در مسیر نزول قدم می‌زنند. در روزی که گذشت هر دلار آمریکا تا‌ هزار و ۸۵۵ تومان پایین آمد اما نیمه‌های روز تصمیم به صعود گرفت و تا ‌هزار و ۹۰۰ تومان بالا رفت و مدتی هم در این مرز توقف کرد اما دوباره تغییر عقیده داد و رو به نزول گذاشت. در بازار سکه هم وضع بر همین منوال بود. هر قطعه سکه در یازدهمین روز تابستان و یک روز بعد از آنکه متولی بازار پول برای تقویت بازار سرمایه وارد عمل شد، هر قطعه سکه نسبت به روز پیش تنها‌ هزار تومان ارزان شده بود اما چند ساعت بعد سرعت عقب‌نشینی قیمت‌ها بیشتر شد و ارزش سکه طرح قدیم بهار آزادی تا ۷۵۵‌هزار تومان هم پایین آمد. سکه طرح جدید هم در این روز با افت قیمت مواجه بود و ارزش هر قطعه از آن در اوج معاملات در ساعات میانی به ۷۵۰‌هزار تومان رسید. تمام آنچه گفته شد به این معناست که بازار ارز و سکه هنوز به نتیجه قطعی برای مسیر حرکت آتی خود نرسیده است و هر روز یا در بهترین شرایط هر دو روز یک‌بار تغییر مسیر می‌دهد. در این میان مشتریان هم سرگردان‌اند که بالاخره فصل خرید سکه و ارز فرا رسیده یا اوج قیمت‌ها همین جاست و باید تا دیر نشده قبل از بازگشت نرخ‌ها اندوخته خود را برای مرحله بعدی سرمایه‌گذاری به پول نقد تبدیل کنند. این درحالی است که تجربه نشان داده هیچ تصمیم جدید دولتی در مورد سکه و ارز بعید نیست حتی اگر وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کند که دولت هیچ‌گاه اراده‌ای برای افزایش نرخ ارز نداشته، اما مجموعه نوسانات سبب شده تا از طریق سازوکارهای بانک مرکزی برای اطمینان‌بخشی به فعالیت‌های اقتصادی نرخ ارز مرجع تعیین شود.

سوداگرها و آماتورها ضرر می‌کنند

به گفته حسینی، بازار ارز تحت‌تاثیر انتظارات سفته‌بازی و سوداگرانه است و غیرحرفه‌ای‌ها در این بازار شکست خواهند خورد. در این خصوص رییس کل بانک مرکزی با قاطعیت هشدار داده و می‌دهد که خرید سکه و ارز چیزی جز زیان برای کسانی که به دنبال نوسان‌گیری هستند نیست. دیروز محمود بهمنی تاکید کرد: افزایش قیمت‌ها در بازار سکه توجیه ندارد و این نرخ‌ها نشان‌دهنده ارزش واقعی آن نیست. به گفته او این اتفاق دقیقا مانند حوادث سال گذشته است که نرخ‌ها را تا یک‌میلیون تومان هم بالا برد.

گرانی‌ها روانی و سیاسی است

بهمنی پرتاب قیمت‌ها و اوج‌گیری روزهای اخیر آن را در بازار ارز و سکه روانی و سیاسی توصیف کرد و افزود: من توصیه می‌کنم خریداران در زمان خرید ارز و سکه محاسبه کنند و مطمئن باشند وقتی قیمت‌ها برعکس بازارهای جهانی پیش می‌رود، قطعا غیرواقعی است. وی ادامه داد: وقتی قیمت‌ها در بازار جهانی کاهش می‌یابد، در بازار ما افزایش می‌یابد و وقتی در بازار جهانی رشد قیمت اتفاق می‌افتد در داخل کشور ما کاهش را شاهد هستیم؛ این همه نشان می‌دهد قیمت‌ها واقعی نیست. رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه مردم نباید تحت‌تاثیر جو روانی حاکم بر بازار قرار بگیرند گفت: ارزش ذاتی هر چیز همانی است که تعیین می‌شود. او تاکید کرد: بانک مرکزی حتما برنامه‌های جدیدی برای مهار قیمت‌ها دارد از جمله اینکه تا دوم مردادماه سال‌جاری دو‌میلیون و ۲۰۰‌هزار قطعه سکه را وارد بازار خواهیم کرد البته اگر لازم باشد و رشد قیمت‌ها تداوم یابد، ممکن است ورود سکه‌ها به بازار زودتر آغاز شود. وی با اشاره به اینکه بحث روانی بازار در ۲۰ روز گذشته باعث شد تا با وجود کاهش ۷۵ دلاری قیمت اونس جهانی طلا و رسیدن به ۱۵۵۴ دلار در هر اونس، قیمت سکه تا ۷۰‌هزار تومان افزایش یابد، گفت: سوال اینجاست که آیا ارزش ذاتی و واقعی سکه افزایش یافته است؟ بهمنی گفت: اگر خریداران سکه بدون توجه به قیمت‌های واقعی حرکت کنند ممکن است در نتیجه موفق نباشند و نتیجه برعکس توقعات‌شان شود. او افزود: وقتی قیمت سکه در بازار به ۶۵۰‌هزار تومان رسید ۴‌میلیون نفر به شعب بانک مراجعه کردند و فیش‌های پیش‌خرید خود را پس دادند چون قیمت فروش در بانک به ۶۷۰‌هزار تومان رسیده بود. بهمنی در مورد وضعیت بازار ارز در روزهای تحریم هم گفت: ۱۵۰‌میلیارد دلار ذخایر ارزی در مقابل تحریم‌ها داریم که حجم بسیار مناسبی است.

روزهای خوش بورس

اما در شرایطی که بازارهای ارز و سکه پرنوسان و بی‌سروسامان به نظر می‌رسد همه متولیان اقتصادی عزم خود را جزم کرده‌اند که به داد بازار سهام برسند و با این تدبیر با یک تیر دو نشان بزنند؛ هم خیال سهامداران را از یک بحران شدید و سقوط سیاه راحت کنند هم با جذاب کردن خرید و فروش در بورس و بالا بردن حاشیه سود این سرمایه‌گذاری، بخشی از حجم تقاضا برای سرمایه‌گذاری را به تالار معاملات خیابان حافظ هدایت کنند تا به این ترتیب با سبک شدن کفه تقاضا، قیمت سکه و ارز هم تعدیل شود.

به‌هرحال مجموع این تلاش‌ها فعلا روی سهامداران بورس را خندان کرده و منافعش به دیگر بازارها نرسیده است.

شاخص مثبت شد

دیروز هم برای دومین روز پی‌درپی شاخص تهران مثبت شد تا بعد از یک هفته نزول مداوم صاحبان سهام و اهالی بازار نفس راحتی بکشند. این روز خوب هم در شرایطی رقم خورد که شب پیش از آن زعمای اقتصادی گردهم آمده بودند تا راه‌های کمک بازار پول به سرمایه را طراحی کنند.

نتیجه هم اینکه با گردهمایی کارگروه حمایت از بازار سرمایه به ریاست وزیر اقتصاد، پنج مصوبه با اجماع طرفین ابلاغ شد که بر اساس آن سقف مجموع تعهدات و تسهیلات پرداختی بانک‌ها به واحدهای تولیدی و غیرتولیدی پذیرفته شده در بورس و فرابورس از ۱۵ به ٢٠‌درصد سرمایه پایه بانک‌ها رسید.

به گفته علی صالح‌آبادی رییس سازمان بورس، اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها به شرکت‌های تابعه خود‏، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم هم دومین مصوبه کارگروه مشترک بود که براساس آن مقرر شد این تسهیلات به منظور حمایت از بازار سهام و پس از تایید رییس سازمان بورس و رییس کل بانک مرکزی، توسط بانک‌ها به شرکت‌های تابعه بانک‌ها پرداخت شود.

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد