رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

در جستجوی تجربه های تازه

آکادمی اسکار در هر دوره برگزاری خود سعی می کند تعدادی از نام ها و فیلم های خارجی و غیرانگلیسی زبان را هم در رشته های مختلف و اصلی نامزد دریافت جایزه کند.

این موضوع در مورد انتخاب بهترین انیمیشن سال هم صدق می کند و هر سال چند محصول انیمیشن غیرآمریکایی در کنار انیمیشن های پرفروش و پرسروصدا، نامزد دریافت جایزه می شود. مطلب تحلیلی زیر تلاش می کند تا از زاویه تازه ای به بحث درباره رشته انیمیشن اسکار بپردازد.

● بزرگان سینما در رقابت انیمیشن ها

منتقدان سینمایی عقیده دارند فرار شخصیت های محوری قصه فیلم های سینمایی، همیشه پاداش های خوبی برای آنها و کارگردانان فیلم هایشان دارد. حالا که چشم ها در دنیای سینما به مراسم پیش روی اسکار دوخته شده، بخش انیمیشن آن اهمیت خاصی پیدا کرده و منتقدان و تحلیلگران سینمایی درباره آن صحبت های زیادی می کنند. طبق معمول بحث هایی که مطرح می شود، دیدگاه های ​ متعدد و متنوعی را پیش می کشد. آنچه امسال اهمیت ویژه ای پیدا کرده، حضور نام ها و فیلم های مهم در بخش انیمیشنی اسکار است. از بین ۵ فیلم انیمیشنی که رقبای اصلی یکدیگر در مراسم جوایز اسکار در ماه آینده است، ۳ تای آنها را کمپانی های بزرگ فیلمسازی تهیه کرده اند. منظور فیلم های «رانگو»، «گربه چکمه پوش» و «پاندای کونگ فوکار» هستند. ۲تای دیگر «گربه ای در پاریس» و رومانس جازگونه کوبایی «چیکو و ریتا» محصولاتی خارجی و غیرآمریکایی به شمار می روند که به دلیل قابلیت های بالای تکنیکی و موضوعی، توانسته اند وارد دور رقابت های رشته انیمیشن اسکار شوند. شرکت فیلمسازی جی کیدز/ لوما فیلمز، تهیه کننده چیکو و ریتا​ یک شرکت مستقل و کوچک فیلمسازی است که چند سال است بی سروصدا مشغول تولید محصولاتی است که به صورت آثار موفق و منتقد پسند چند سال اخیر دنیای سینما درآمده اند.

● جشنواره ای برای انیمیشن

زمانی که چند سال قبل «اریک بکمن» شرکت جی کیدز را تاسیس و فعالیت های هنری خود را شروع کرد، اعتبارگیری از آکادمی اسکار و نامزد شدن در یکی از رشته های اصلی آن، اصلا جزو برنامه ها و کارهای آن به شمار نمی رفت. برعکس، وی فقط در تلاش بود تا دست به تولید یکسری کارتون موفق و غیرمتعارف بزند و امکان نمایش عمومی آن دسته از انیمیشن هایی را در آمریکای شمالی فراهم کند که به صورت معمول، امکان اکران عمومی در این محل را پیدا نمی کند.

اریک بکمن بخوبی می دانست در دنیای عرضه و تقاضا و تسلط کمپانی های بزرگ فیلمسازی به جریان توزیع و نمایش فیلم ها، محصولات مستقل و غیراستودیویی به سختی می توانند راه خود را روی پرده سینماها (آن هم در یک سطح وسیع) پیدا کنند. بکمن در عین حال موسس جشنواره فیلم کودکان ـ که در شهر نیویورک برگزار می شود ـ نیز هست.

به گفته بکمن: «یک روز صبح که از خواب بلند شدم، نگاهی به روزنامه های صبح انداختم و تمامی صفحات آن را به دقت زیر و رو کردم. نام تمام فیلم هایی را که سینماهای نیویورک نمایش می دادند مرور کردم و متوجه شدم در بین ۹۰ تا ۱۰۰ فیلمی که روی پرده سینماهاست، فقط یک فیلم برای کودکان و نوجوانان وجود دارد. به نظرم این یک اشتباه بود و یک جای کار می لنگید. چرا فیلمی برای بچه ها وجود ندارد و آنها برای تماشای محصولات خود باید به کجا بروند؟»

در واکنش به این مساله بود که بکمن (کسی که قبل از آن به عنوان مشاور در یک کمپانی تبلیغاتی بین المللی کار می کرد) در سال ۱۹۹۷ دست به تاسیس جشنواره فیلم کودکان نیویورک زد. او می خواست وضعیت اکران عمومی فیلم های کودکان و نوجوانان را تا حدودی سر و سامان بدهد. با این کار وی یکی از بزرگ ترین جشنواره های فیلم را خلق کرد که تمرکز آن روی قشر کودک و نوجوان است.

استقبال خانواده ها از این جشنواره نشان داد که هم پدر و مادرها و هم بچه ها، به دنبال فیلم هایی هستند که در کنار سرگرم کردن آنها حرف هایی هم برای گفتن داشته باشد و آموزش های فرهنگی، اجتماعی و فردی را به صورت غیرمستقیم و تصویری به آنها ارائه کند. جشنواره فوق هر سال حدود ۲۰ هزار تماشاچی را جذب خود می کند که رقم بسیار بالایی برای یک جشنواره فیلم کودک و نوجوان به شمار می رود. رسانه های گروهی می نویسند با وجود سعی و تلاش فراوان بکمن و نمایش هزاران فیلم در این جشنواره، او هنوز نتوانسته به بسیاری از خواسته ها و رویاهایش جامه عمل بپوشاند. یکی از این رویاها، فراهم کردن شرایط لازم برای اکران عمومی و گسترده این فیلم ها در زنجیره های سینمایی آمریکای شمالی است.

● تماشاچی بیشتر انگیزه تهیه کنندگان

براساس گزارش های منتشر شده، به استثنای شرکت سونی که تا به حال انیمیشن های مستقلی مثل «تصویرساز» و تعدادی فیلم زنده غیرمتعارف داخلی و بین المللی را در سینماهای آمریکا اکران عمومی کرده، تعداد بسیار اندکی از کمپانی ها و شرکت های بزرگ تولید و توزیع فیلم، از خودشان رغبتی برای نمایش عمومی محصولات زنده و انیمیشنی مستقل و غیرمتعارف خارجی زبان در کشور آمریکا نشان می دهند. به همین دلیل بود که بکمن در سال ۲۰۰۹ شرکت فیلمسازی جی کیدز را تاسیس کرد تا بتواند گنجینه بزرگ بین المللی کودک و نوجوان را نجات دهد و خانواده های آمریکایی را با محصولات مستقل و غیرمتعارف خارجی آشنا کند. زمانی که فیلمی سینمایی با بودجه ای محدود و مقبول تولید شود، حتی یک اکران عمومی محدود هم می تواند به فروش آن کمک کند، اما برای تهیه کنندگان مستقل سینما، مهم ترین نکته جذب بیشتر تماشاچی برای ارتباط گیری با فیلم است و نه یک فروش بالا و هیجان انگیز.

نکته: منتقدان سینمایی به آن دسته از شرکت های مستقل فیلمسازی که محصولات غیرمتعارف را تهیه و توزیع می کنند، لقب «پدرخوانده یتیمان» داده اند و می گویند آنها با این کار خود، لطف بزرگی به این نوع سینما ـ که بی پناه و تنهاست ـ می کنند​

در قدم بعدی، شرکت جی کیدز فیلم «سیتا آهنگ بلوز را می خواند» را تهیه و توزیع کرد که نینا پالای کارگردان آن بود. پس از آزمایشی که این شرکت با این دو فیلم انجام داد، جی کیدز خودش را رودرروی نقدهای بسیار مثبت منتقدان و استقبال بالای جشنواره های بین المللی دید. طبیعی است که چنین چیزی برای دوستداران سینمای مستقل بسیار خوشایند بوده است. در سال ۲۰۱۰ انیمیشن اروپایی «راز کل ها» اثر تام مور نمایش موفقیت آمیزی در سینماهای آمریکا داشت و توانست نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال هم شود. بکمن این انیمیشن را سال ۲۰۰۹ در جشنواره فیلم کودک و نوجوان خود نمایش داد.

منتقدان سینمایی به آن دسته از شرکت های مستقل فیلمسازی که محصولات غیرمتعارف را تهیه و توزیع می کنند، لقب «پدرخوانده یتیمان» داده اند و می گویند آنها با این کار خود، لطف بزرگی به این نوع سینما ـ که بی پناه و تنهاست ـ می کنند. شرکت جی کیدز با چنین تشویق هایی، در ماه مارس اقدام به نمایش عمومی «میا و میگو» کرد. این فیلم در سال ۲۰۰۹ جایزه بهترین فیلم انیمیشن جوایز فیلم اروپا (ملقب به اسکار اروپایی) را دریافت کرده بود، اما با این حال، این انیمیشن شانس و فرصت حضور در رقابت های اسکاری را پیدا نکرد. اواخر سال بود که جی کیدز امتیاز پخش آمریکایی هر دو کارتون گربه ای در پاریس و چیکو و ریتا را به دست آورد. چیکو و ریتا،۱۰ فوریه در آمریکا اکران عمومی شد. این انیمیشن تا به حال در چندین جشنواره مهم بین المللی به نمایش درآمده و با نقدهای مثبت منتقدان سینمایی همراه بوده است. قصه فیلم حال و هوایی حماسی دارد و عشق یک پیانیست کوبایی را در سال های قبل از پیروزی انقلاب سال ۱۹۵۹ کوبا در شهر هاوانا به تصویر می کشد.

ژاک رمی زیرار، تهیه کننده گربه ای در پاریس (که تهیه کننده «میا و میگو» هم بوده است) از مسوولان شرکت جی کیدز درخواست کرد بخش هایی از این انیمیشن در جریان اکران عمومی یکی از محصولات کارتونی شرکت کامپیوتری پیکسار به نمایش درآید تا تماشاگران علاقه مند بهتر و بیشتر در جریان نمایش عمومی قریب الوقوع آن قرار گیرند. کسانی که موفق به تماشای اکران ۱۰ دقیقه از گربه ای در پاریس شدند، بشدت شوکه شدند و تبلیغات وسیعی برای اکران عمومی آن به راه افتاد. نسخه کامل فیلم اولین بار در جشنواره بین المللی فیلم برلین به نمایش درآمد​. به گفته مسوولان جشنواره، این فیلم به صورت پرفروش ترین محصول بازار فیلم جشنواره در کل تاریخ آن درآمد. نمایش عمومی فیلم در پاریس با استقبال بالا و گسترده تماشاگران فرانسوی همراه بود و شرکت جی کیدز قصد دارد آن را تابستان آینده در سطح وسیعی در آمریکای شمالی اکران عمومی کند. تحلیلگران اقتصادی سینما عقیده دارند این انیمیشن، یکی از کارهای موفق و پرفروش فصل تابستان خواهد بود.

● والت دیزنی از نوع ژاپنی

شرکت جی کیدز اولین شرکت مستقل فیلمسازی و فعال در زمینه تولید فیلم های انیمیشن است که تا به حال توانسته ۳ محصول خود را نامزد دریافت جایزه اسکار کند. به همین دلیل بکمن و همکارانش قصد دارند روی تولید و پخش همین نوع از انیمیشن های باکیفیت، دوست داشتنی و روشنفکرانه تمرکز کنند. تازه ترین اقدام هنری این شرکت امضای قرارداد همکاری مشترک با استودیوی قدیمی ژاپنی گیبهی است. به این ترتیب، جی کیدز طی یکی دو سال آینده ۱۳ انیمیشن تولید شده توسط این استودیو را در آمریکا اکران عمومی خواهد کرد. در بین این فیلم ها می توان نام هایی معروف مثل «شاهزاده مونونوکه» و «همسایه ام نوتورو» را پیدا کرد. یکی از معروف ترین انیمیشن های استودیوی گیبهی که شهرت بین المللی دارد «شهر ارواح» ساخته هایائو میازاکی است که دوباره توسط شرکت جی کیدز در آمریکا اکران عمومی خواهد شد. این فیلم در ژاپن بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش کرد و توانست در سال ۲۰۰۳ اسکار بهترین انیمیشن سال را از آن خود کند. از میازاکی به عنوان والت دیزنی ژاپن و پدر انیمیشن این کشور آسیایی اسم می برند. کمپانی والت دیزنی هم در یک اقدام غیرمعمول، طی سال های قبل ۲ انیمیشن دیگر میازاکی «پونیو» و «قلعه متحرک هاول» را در آمریکا پخش عمومی کرده است. هر دو فیلم نامزد دریافت اسکار بهترین انیمیشن سال هم بوده اند. بکمن بر این باور است که باید از انیماتورهای بین المللی و سینمای انیمیشن کشورهای مختلف حمایت کرد، حالا می خواهد این انیماتور هنرمند سرشناسی مثل هایائو میازاکی موسس استودیوی گیبهی باشد یا یک انیماتور ناشناس و تازه کار بکمن با لحنی که رضایت از آن هویداست، می گوید: «آنچه ما را به جلو می راند این است که فضایی برای سینمای انیمیشن در تمام زمینه های آن فراهم کنیم. ما می دانیم تماشاگران آمریکایی هم مثل تماشاگران دیگر نقاط جهان، نیازمند تماشای این گونه فیلم های انیمیشن هستند و سعی ما این است که زمینه این کار را برای هر دو طرف فراهم کنیم.»

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد